utgave nr 12 1999

Sjekter i lerketre fra Sandøya

Publisert Sist oppdatert

Sjekter i lerketre fra Sandøya

Ute i havgapet på utsiden av Sandøya finner du Sandøya Båtbyggeri, det eneste gjenlevende i Tvedestrands-området. Med fulle ordrebøker ser fremtiden lys ut. En periode med furumangel gjorde at båtbyggeriet oppdaget lerketreets kvaliteter som et utmerket byggemateriale.

Tekst og foto: Stein Vyrje

At også Tvedestrand har sine lange og stolte tradisjoner i båtbyggerfaget, er de vakre sjektene til brødrene Grændsen fra Borøya et bevis på. De hadde sin glanstid i femti- og sekstiårene, og som veteranbåter er de mer poulære enn noensinne. Du finner dem langs hele kysten. I dag er det Sandøya Båtbyggeri som produserer vakre trebåter, og på den måten fører de lokale tradisjoner videre.

Et kulturfenomen

Det virker som om stadig flere ser den avstressende verdien av å sige rolig langs knopptangen med en svakt pustende Marna eller Sleipner i motorkassa. Selv om dieselmotoren dominerer, er det fremdeles mulig å installere en Marna for de som er ute etter den "rette" lyden. Sørlandssjekta er bygget på årelange tradisjoner, og den får stadig nye tilhengere.
Sandøya Båtbyggeri har ikke lang fartstid i bransjen. Det ble startet opp i 1977. Før den første båten kunne påbegynnes, måtte tomta sprenges ut og slipp og båthall bygges. Med teknisk kunnskap som ballast og en masse pågangsmot, gikk det raskt den rette veien
- Neste bestilling blir faktisk byggenummer 100, sier Steinar Lund. Han er utdannet skipsingeniør og er daglig leder for bedriften. Sammen med en lærling og en båtbygger som er utlært tømrer, klarer de tre å få ferdig mellom fire og seks båter i løpet av et år. I tillegg blir det en del reparasjoner og vedlikeholdsarbeid.

Livsverdier

- Vi lever godt her ute, og vi trives. Livsverdier er ikke nødvendigvis det samme som penger. Det er deilig å slippe ut dorgesnøret på vei til jobben og til daglig kunne kjenne godlukta av trevirke.
Steinar mener å merke en jevn og positiv interesse for trebåten. Den har fått mer status med årene. Flere og flere vil ha den som båt på hytta, og det er 22 foteren med vindskjerm som er den mest etterspurte. I starten var det hyttesnekka på 32 fot som solgte mest. Det er disse to modellene som utgjør ryggraden i produksjonen.

Detaljer og materialer

Interessen for detaljer og finesser er økende. Kundene er engasjert fra første stund, enten det gjelder innredning eller valg av motortype. Byggematerialene i skroget er vanligvis furu, som blir importert fra Sverige. Furumaterialene var i en periode vanskelig å få tak i og ble erstattet av lerketre fra Danmark. Forsøket falt heldig ut, og båtbyggeriet har bygget flere båter i denne tresorten det siste året.
Lerketreet er dyp og varm i fargen og har et slags brunrødt skjær. Det er dessuten godt impregnert fra naturens side og trekker minimalt med olje og lakk. Det er greit å jobbe med og Steinar mener de vil satse mere på lerk. Tilbakemeldinger fra kundene er gode med tanke på lerketreet som fremtidig byggemateriale.

Etablerte kunder

- Hva slags kunder har du ?
- Kundene som kommer til Sandøya for å kontrakte båt, er gjerne bevisste i sitt valg og har erfaring med båt fra før. Det er ofte veletablerte familier med et spesielt forhold til sjø og båtliv. Jeg synes dessuten at jeg merker en klar sammenheng mellom trebåtentusiaster og mennesker som kan opptre fornuftig på sjøen, sier Steinar Lund.
- Har trebåten noen fremtid i en hektisk og ustabil båtbransje?
- Jeg har tro på trebåten og på tre som byggemateriale også i fremtiden. Trebåten har jo overlevd helt siden vikingetiden. Jeg ser ingen grunn til at dette ikke skal fortsette i årene som kommer. Det er ingenting som slår innredningsdetaljene i en velbygget trebåt.
Kan hende Steinar har rett i det. Kanskje det er bra at noe er som det var og vil forbli slik. Kanskje er det noe med treet og dets egenskaper som tiltrekker mennesker positivt, en eller annen forbindelse av rotekte natur, befriende fritt for syntetiske stoffer og kompromissløse overflater. Det er noe med treet og trebåten som alltid vil ha sine faste tilhengere.