utgave nr 3 2001

Scheen i egen hånd

Publisert Sist oppdatert

Scheen i egen hånd

- Båtdesign er ikke bare et yrke, det er en hobby uten ende, har Otto L. Scheen uttalt. Denne kanskje fremste nålevende norske motorbåtkonstruktør som 10. februar fylte 75 år. Han begynte i lære hos legendariske Richard G. Furuholmen i 1944, ble kompanjong og siden markant konstruktør på egen hånd.

TEKST OG FOTO: ATLE KNUTSEN

Det er nemlig på egen hånd, eller snarere for egen hånd, Scheen har frembrakt sine tegninger. Han har alltid sverget til godt gammelt tegnehåndverk, i brorparten av sin karriere som freelance designer og egen herre. Og dét er nettopp hva han er: en herre – ja, noe så unorsk som en gentleman. Når den jubilerende Otto L. Scheen skal presenteres for leseren, velger vi å omtale ham som ”a grand old man” – i hvilket ligger at han er en ener innenfor sitt fagfelt, nemlig motorbåtkonstruksjon.
Otto L. Scheens konstruktørgjerning er vidtfavnende både kronologisk og kvalitativt. I tid begynner den faktisk med hans far Otto Scheen sr., som var arkitekt og klassekamerat med Rich. G. Furuholmen i Fredrikstad. Da junior var ferdig med artium, begynte han hos Furuholmen i Oslo som assistent. På et lite kontor i Rosenkrantzgaten arbeidet de to sammen frem til 1952. Da var tiden kommet for faglig påfyll, og turen gikk til USA hvor Scheen fikk jobb hos Sparkman & Stephens i New York. Arbeidet der kombinerte han med studier av tekniske fag ved Columbia University. USA-oppholdet varte i to år, og resulterte blant annet i en 53 fots commuter for tobakksfabrikanten R. G. Reynolds, samt engasjement i utviklingen av norske minesveipere.
Etter at Otto L. Scheen kom tilbake til Norge i 1954, gjenopptok han samarbeidet med Furuholmen, nå som kompanjong. Mange vidunderlige motorbåter ble skapt av duoen Furuholmen & Scheen. Linjemessig føyer disse tidlige båtene seg inn i Furuholmens skoleskapende stil, med sine mesterlige planløsninger og unike arrangement. På yrkesbåtfronten, som senere skulle bli Scheens sterkeste distanse, var de sammen blant annet om utviklingen av en serie 55-fots redningsskøyter av Ulabrand-klassen. Disse var blant Redningsselskapets første stålbåter og er fortsatt i bruk av svensk redningstjeneste. Av de tidlige høydepunktene i Scheens karriere fant noen sted i 1961-62 da han konstruerte to gassturbindrevne runabouts - Norges første - for skipsreder Tom Wilhelmsen. I samme åndedrag kreerte Scheen også et 32 fots testfartøy med gassturbin og superkaviterende vripropell på oppdrag fra Kongsberg Våpenfabrikk/United Aircraft. Som så mange andre av hans konstruksjoner ble disse bygget av H. Berg-Olsens Båtbyggeri i Tønsberg.
Samarbeidet med Furuholmen varte frem til hans død i 1963. Noen år senere flyttet Scheen virksomheten til Drøbak, hvor han siden har hatt base. Inntil midten av 1960-årene var det lystfartøyer som dominerte ordretilgangen. I 1966 konstruerte han Norges første hurtiggående legeskyssbåt, bygget hos Brødrene Aa i Hyen, og levert til Haram kommune. Denne 46 fots trebåten markerer begynnelsen på Scheens dominerende rolle i utviklingen av hurtiggående bruksfartøyer her i landet. Båten markerer også innledningen på et langt samarbeid med Brødrene Aa som frem til 1987 frembrakte 80 konstruksjoner. I 1969 konstruerte Scheen sin aller største, Nesoddbåten ”Lykkeper” på 36 meter.
En av Scheens viktigste kjepphester har vært FRPsandwich som byggemateriale. Han introduserte materialet i Norge i 1977 med Hvalerfergen ”Makø” på 22 meter, og spilte også en innovativ rolle da Redningsselskapet tok i bruk materialet ved byggingen av R/K ”Skomvær III”. Senere kom konstruksjonen av Norboatklassen i 1988-89, med ”Askerbæringen” og ”Ruth” som kjente eksempler bygget i FRPsandwich.
Otto Scheen har en sjeldent variert karriere bak seg. Han har også frembrakt suksessrike fritidsbåter, fra små joller for GH, familiebåtene Windy 28 og 29, Storø 29 og 43, båter for FM, Saga, Polar, Selco, Selje Bruk, Nordkapp, Herwa, Fjord og mere til. I den andre enden av sin yrkeskarriere har han blant annet vendt tilbake til klassiske trebåter bygd etter moderne teknikker av Dolvik Båtbyggeri på Askøy ved Bergen.
- De ser vakre og uskyldige ut, men viser alle andre båter akterspeilet, sier jubilanten.
Båtmagasinet gratulerer Otto L. Scheen med 75-årsdagen!