utgave nr 5 2

SANS FOR STÅL?

Publisert Sist oppdatert

SANS FOR STÅL?

Drømmer du om en solid, saktegående og tøff båt som tålen trøkk og som samtidig har bofasiliteter som hjemme, kan en stålbåt være perfekt. Hollenderne er eksperter på stålbåtbygging og de fleste verftene har mange modeller og versjoner å velge blant, fra ti til femten meter.

Tekst og foto: Anne Marit klokk

“Steel is the deal” sier den hollandske båtbransjen, som har en tradisjonsrik, sterk og meget aktiv organisasjon. Hvis man da legger til at etterbehandlingen av stålet er svært avgjørende for både varighet, finish og kundens vedlikeholdsoppgaver i fremtiden, er mye sagt. I dag brukes mere tid og penger på å forberede og raffinere skroget på det våte element enn å sveise det sammen.
Innredningsarbeidene i disse båtene er et omfattende kapitel. Og de aller fleste stålbåtverft i Holland med respekt for seg selv, trekker kunden inn så tidlig som mulig for at vedkommende skal komme med ønsker, forandringer og sine spesielle krav. Om man er lang eller liten, har dårlig rygg eller mangler en arm. Alt kan tilpasses kundens behov. I tillegg er disse båtene meget vakkert innredet, både når det gjelder materialvalg og utførelse. Det brukes mye fint treverk og ellers det beste av hardplast og tekstiler, fordi målet er å skape et flytende hjem.
Båtmagasinet har vært på flere av verftene i området Sneek hvor båtbyggeriene ligger tett. Vi har også prøvekjørt båtene, laget mat ombord og studert detaljer. Vi har tidligere presentert sju av de mest kjente i Norge. Her skal vi se på noen andre merker som vi sjelden eller aldri ser i norske farvann, men som stadig frekventerer kanalene i Holland og finnes på kontinentet.

Smelne Vlet Salon 1485:

Denne båten er en såkalt vlet som ser tøff ut eksteriørmessig sett. Uten flybridge, men med en enorm salong som inkluderer førerplassen. Her er det meste på et dekk og båten oser av at akkurat komfort står meget høyt på prioriteringslisten. Så var da også interiøret noe av det mest imponerende maritime vi har sett. Gyllent treverk mot marineblått og med praktiske løsninger elegant utført.
Byssa var et eventyr med kraftig sugevifte over komfyren, oppvaskmaskin, kjøl og frys. Kartholderne ved førerstolen var utført i hel ved. Isteden for teak har verftet valgt korkbelegg på dørkene, noe de har hatt god erfaring med.
Båten ble lansert under Dusseldorf-utstillingen i fjor og er et ganske nytt konsept fra verftet. Motoren ombord var en 14 liter Iveco plassert i et gedigent motorrom. Toppfarten var noe over ti knop.
Vi besøkte produsenten som har 16 ulike modeller. De bygger ca 27 båter i året, alle mer eller mindre skreddersydd for kundene. Alt gjøres under ett tak på verftet i Drachten, der de også har marina, innendørs båthall og vinteropplag.

Data

Lengde o.a.14,85 m
Bredde 4,70 m
Dypgående 1,25 m
Ståhøyde 1,95 m
Motoralternativ VP 147 kW (200 hk)
Drivstoff2000 liter
Ferskvann1000 liter
Septik 400 liter
Opplysninger: Scheepswerf De Steven B.V., De Steven 26, 9206 AX Drachten. Tlf.: 0031 512 512669. Fax: 0031 512 530740.

SALONGEN: Store vinduer, langbord og løse stoler og langsgående skapseksjon til styrbord.
RYDDIG: Motorrommet er velorganisert og digert.

Brandsma Vlet 1050

Den såkalte hollandske vlet finnes i alle størrelser og fasonger. Hollenderne forbinder dem med robuste arbeidsbåter fra gamle dager. Skrogformen er beregnet for røft vær utenfor kysten og på brede elver og kanaler med mye trafikk. Manøvrerbarheten er viktig og det er en selvfølge at alle disse båtene er utstyrt med baugpropell.
Brandsma 1050 er bygget for at fire personer skal ha det komfortabelt over tid. Innredningen er tradisjonell med sovelugarer for og akter med hvert sitt toalettrom og dusj. Hovedsalongen er utstyrt med mye vakker mahogni og ned et par trinn forover kommer du til bysse og dinett. Styreplassen er inne på babord side og i båten vi kjørte, satt det en 85 hk Yanmar diesel. Et eldre ektepar hadde nylig overtatt sitt spesialbestilte hjem og gledet seg til å flytte ombord for lange perioder.
Vi besøkte administrasjonsbygget som omfatter lite av selve produksjonen. Her har eieren bygget to store innendørs båtgarasjer for sine kunder og andre med tilsammen 100 plasser. Du kjører båten din inn gjennom en stor port som åpnes med en type “garasjeåpner” og finner din faste plass. Her ligger båten bevoktet hele året og du kan få utført alle typer service og reparasjoner.
Vi ble også ikke så lie imponert over landingsplassen for helikopter som var innlemmet i den store parkeringsplassen utenfor. Helikopterkunder til båtbyggerier har vi ikke sett siden vi besøkte Don Aronow i Miami for 15 år siden. Men han hadde den til eget bruk til og fra jobb!

Data

Lengde o.a.10,70 m
Bredde3,60 m
Dypgående 0,90 m
Vekt8 tonn
Drivstoff2 x 350 liter
Ferskvann 2 x 250 liter
Opplysninger: Brandsma Jachten, box 126, 8600 AC Sneek, Netherlands. Tlf.: 0031 515 425 000. Fax: 0031 515 420 505.

LEKKERT: Her er alt en matfreak måtte begjære av plass og utstyr.

Valkvlet 1430

Dette er den største modellen fra verftet Jachtbouw P. Valk som har bygget seil-og motorbåter i stål i mer enn 50 år. Vår testbåt var grønn og utstyrt med den karakteristiske og solide fenderlisten i tauverk. Dekkshuset var forholdsvis lavt, så båten lå godt ned i sjøen. Masten var også beskjeden. Alle lanternemastene på disse båtene er konstruert for enkelt å legge ned på dekk. Det er mange broer å krype under i disse farvannene og man bygger båtene deretter.
Jachtbouw P. Valks båter er meget godt kjent i Holland og på kontinentet. Interiøret har en nydelig finish. Alt treverk er i lakkert mahogni. Båten vi kjørte var en to lugars versjon, en forut og en helt akter. Et lite toalettrom og et stort med dusj. Mellom salongen og forlugaren er bysse to trinn ned til styrbord og en intim dinette vis a vis. Alle rustfrie beslag er i topp kvalitet. Motoren var en 158 hk DAF og farten lå rundt ni knop.

Data


Opplysninger: Jachtbouw P. Valk, Tuinen 32, 8801 Franeker. Tlf.: 0031 517 392908. Fax: 0031 517 393221.

Lengde o.a.14,85 m
Bredde 4,70 m
Dypgående 1,25 m
Ståhøyde 1,95 m
MotoralternativVP 147 kW (200 hk)
Drivstoff2000 liter
Ferskvann1000 liter
Septik 400 liter