utgave nr 9 1999

Sandøybankeren Kristine

Publisert Sist oppdatert

Sandøybankeren Kristine

Man trenger ikke dra til Singapore eller Taiwan for å kjøpe seg en ”banker”. Arnstein Hammerø og Gunnar Gautvik fra Molde tok en tur ut fjorden til Sandøy Plastindustri og bestilte hvert sitt 49,5 fots skrog med motor montert. Innredningen i begge båtene gjorde Arnstein med utgangspunkt i en Grand Banks 58.

Tekst og foto: ANNE MARIT KLOKK

De to moldenserne hadde forelsket seg i Grand Banks 58 og ønsket seg en lignende båt rundt 50 fot. Sandøy Plastindustri ytterst i Romsdalsfjorden har siden 1970 bygget store fiskebåter og sjarker i glassfiber, og Bjørn Sandøy tegnet en banker på bestilling fra de to. Han leverte tomme sandwichbygde skrog med 12 sylindrede Volvo Penta motorer på ca 300 hk montert. For tiden bygger han en Sandøybanker til som skal innredes i Brattvågen.
Snekker Arnstein Hammerø innredet først sin egen båt og brukte et år på det i fritiden. Så satte han i gang med ”Kristine” som er Gunnar Gautviks hus på sjøen. Dette er ikke de første båtene Arnstein har innredet. Han mener han har gjort ferdig tilsammen ti tomme skrog av forskjellige typer, og hans tempo og kvalitetssans tar pusten fra de fleste. Han kan vel helt klart kalle seg for båtinnreder.

Langturplaner

Gunnar Gautvik driver ”Skippy Fastfood” på fergekaia i Molde og er travelt opptatt med å administrere 25 hamburgergrillere og kioskselgere til daglig. Når han stresser ned og slapper av, er han ombord i ”Kristine”. Den irske setteren, Zita er alltid to skritt i nærheten av sin herre. Også ombord. I sommer er det fjerde sesongen Gautvik bruker båten, som er som en enebolig på sjøen med alle fasiliteter du kan drømme om.
Vi sitter på akterdekket i strålende solskinn. Båten ligger i havnen litt vest for Molde og byen, fjorden og fjellene har tatt finstasen på. På slike varme, vakre dager kan ingen ha lyst til å reise herfra. Men Gunnar Gautvik har planer om en skikkelig langtur når han en dag pensjonerer seg.
-Båten er bygget for det. Skroget har samme styrke som MTBene som bygges i Mandal. Vi har plass til 6,3 tonn drivstoff ombord og kan rigge båten med støtteseil. Tanken var at vi skulle dra da jeg var blitt 57 år. Nå er jeg 59 og har ennå ikke kommet av gårde. Det er blitt for mye jobbing. Foreløpig har vi holdt oss i hjemlige farvann. Geiranger, fjordene nordover og sørover. I allslags vær. Dette er en komfortabel båt å være underveis i. Den tåler mye sjø og marsjfarten ligger på 9 –10 knop. Jeg har tidligere hatt raskere båter, men trives nå med roligere tempo.

Vakker innredning

Båtinnreder Arnstein Hammerø har gjort en fantastisk jobb. Løsningene er litt spesielle og finishen på all den gedigne teaken er førsteklasses. Salongen er holdt i utsøkt teak og blå nyanser. Sofakroken til styrbord kan romme et stort selskap. Byssa forenom er delvis adskilt med skapseksjon. Her er oppvaskmaskin, kjøl og frys, stor komfyr og sentralstøvsuger. Til babord en koselig frokostkrok med klaffbord, en løsning som var ny for oss.
Styrhuset har sidedører og plass for medpassasjerer. Leider fører opp til den enorme flygbridgen. Tre sovelugarer og to toalettrom under dekk forut er forbeholdt gjester. Rederlugaren er akterut med stort baderom hvor også vaskemaskin har fått plass. Motorrommet er midt i båten med dør fra akterleideren, romslig nok til å spasere rundt for inspeksjon. I tillegg til hovedmotoren har Gautvik en Onan hjelpemotor på 7 kW.
Flybridgen er på 40 kvadratmeter og har plass til både orkester og dansepar. Teakdekket er grått og ubehandlet. –Dekkene ombord blir bare skurt og holder seg bra å den måten. Begynner man å olje teak utendørs, skaffer du deg mye ekstrajobb og en glattere overflate som ikke er så god å gå på.

Mye båt for pengene

Gunnar Gautvik vet ikke hva en ny Grand Banks 58 koster, men han mener han har gjort en god handel. Med alt inkludert, tror han at prisen på ”Kristine” havnet på ca. 3 mill. kroner. I dag ville nok prislappen vært høyere, bl.a. på grunn av at prisstigningen på teak har vært stor. Et materiale som det i dag dessuten er mye vanskeligere å få tak i enn for bare et par tre år siden.
-Egentlig burde jeg flytte ombord og bo her hele året, sukker han litt oppgitt. Han liker å gå ut på kveldsturer og fiske og tilberede fangsten ombord. Fin variasjon fra hamburgere og biffsnadder som han omgås fra morgen til kveld på jobben.