Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

utgave nr 5 2

-MEN DE HAR JO PROMILLE!

Publisert Sist oppdatert

-MEN DE HAR JO PROMILLE!

Hva gjør du hvis du ligger fortøyd for kvelden og ser to sterkt berusede personer stavre ombord i nabobåten, kappe fortøyningene og starte motoren for å gå ut? Et vanskelig, men aktuelt spørsmål vi har stillet ni tilfeldig utvalgte båteiere.

Tekst og foto: ANNE MARIT KLOKK

Alle har vi opplevd denne situasjonen. Både for bil og båt. Mange forhold spiller inn. Ens egen tid, humør, moral, personenes beruselsesgrad, kjøretøy/fartøy og omgivelsene. Et vanskelig spørsmål uansett. Myndighetene har innført en promillegrense på 0,8 på sjøen, og man blir straffet deretter. Du kan til og med miste sertifikatet for bil. Denne gangen er det ikke Båtmagasinet som skal bry seg. Hverken med de bøllene som ødelegger for alle oss andre ved på kjøre båt i fylla, eller med hva politikere mener og tror er gjennomførbart. Det er leserne som får det vanskelige spørsmålet on hvordan takle berusede personer på vei ut i båten sin.

Eva Narverud, båtbruker og importør av Pricess-båter fra England:
-Jeg ringer politiet hvis jeg er alene ombord. Jeg tenker både på personskade og båt og skaden en beruset båtfører kan forvolde. Jeg lever jo i et miljø hvor det er snakk om hurtiggående, store og raske båter. Selvfølgelig er man redd for bråk - hvis promillen er høy nok, og det ser man jo ganske fort.

Oddvar Lindland, 1. betjent i politiet og eier av Viksund 27:
-Borgerplikten sier meg at man skal gripe inn i en slik situasjon. Hvis det aner meg at det kan bli noe straffbart, er det ikke nødvendigvis anmeldelse som slår meg først, men jeg ville prøve å snakke dem til fornuft på en hyggelig og positiv måte. Det spiller ingen rolle om det er en liten eller stor båt, rask eller saktegående. Man kan ikke lage egne regler for snekkefolket. 0,8 grenser gir rom for noe mer enn 0,5 på landeveien. Båtlivet er det siste fristed vi har, og dette spørsmålet har absolutt med holdninger å gjøre. Jeg er ute på jobb med politibåt hele sommeren og kan bare si at det vil bli tatt stikkprøver. Vi kommer til å sjekke om båter er registrert, og hvis det er mistanke om for høy promille, blir alt sjekket. Det betyr ballongblåsing etter den gamle metoden med ballonger som er kalibrert på 0,8. Slår det kjapt ut, er det rett i land for nærmere sjekk.

Tor Andreassen, nestformann i Frognerkilen Båtforening og en rekke andre tillitsverv:
-Før en eventuell anmeldelse, ville jeg prøve å snakke dem fra å dra ut. Jeg synes det er greit med en lovhjemlet promillegrensen på 0,8 som gjør at man kan ta en pils eller to om man, som jeg, har en saktegående båt. Men med en 40 foter som går i 30 knop, er faren for å skade seg selv og andre mye større. Jeg tror likevel folk flest vil prøve å stoppe berusede båtførere før de tilkaller politiet, for vi vet jo hvor små ressurser de har på sjøen. Alle er klar over at det er en del alkoholkonsum i sentrale havner hele sommeren. Bare tenk på de mange som bor ute på holmer og skjær og skal hjem om kvelden. Man må vurdere faren i situasjonen der og da. Jeg kaller det ikke fyllekjøring når man i en nødsituasjon med en viss promille må starte opp for å flytte båten.

Bjørn Johnsen, snekkeeier fra Drammen:
-Dette er interessant, men vanskelig, du. Det blir det samme som fyllekjøring og bil. De fleste lukker gjerne øya. Jeg har sett mange ganger at folk ikke er i stand til å ta vare på seg selv. En gang gikk en stor, sint snekkeeier berserk i en havn og politiet ble tilkalt, men ingen ting skjedde. At det er blitt en promillegrense på 0,8 for båtførere, var jeg ikke klar over. Jeg har ikke hatt båt et par år, men har kjøpt en nå. Det er ille at noen skeier ut og ødelegger ryktet til båtfolket ved å kjøre i fylla. Men det er vanskelig å moralisere. De fleste av oss har jo vært med på litt av hvert en gang.

Mona Wahl, eier av en Skilsø 27 på Øyeren:
-Jeg ville først prøvd å be dem gå og legge seg. Hvis det var deres båt, da. Det hender at fulle folk tar seg til rette og “låner” båter. Jeg er selvfølgelig klar over 0,8 grensen. Hadde jeg ikke maktet å stoppe dem, ville jeg ringt politiet. Fulle båtførere setter andre og uskyldige i fare. Det er verst. Jeg er også opptatt av at ungene ikke skal se slike episoder. Det er dårlig påvirkning at det skal være akseptert å kjøre båt når man ikke kan gå rett på brygga. Et annet poeng er at det ikke hjelper om skipper’n er aldri så edru hvis passasjerene ramler overbord eller tumler omkring på dekk eller i cockpit og får seg en smell.

Rolf M. Madsen, koggeier i Ormefjorden innenfor Brevik:
-Jeg har vært med på å ringe politiet og meldt fra når jeg har vært opprørt over bråk og fyll. Vi bor på en holme 60 meter fra land og ser en del rar kjøring med båt. Jeg ville nok vurdert båttypen nøye. Er det en rask båt, blir alt så mye farligere. Er det en saktegående, ser jeg ikke så strengt på det. Men det er klart at hvis noen er “kanon” og jeg er i humør til det, ville jeg nok slå alarm. Er selvsagt klar over grensen på 0,8, men dette er ille vanskelig. De fleste av oss viker unna slike problemer og frykter konsekvenser og bryderi i ettertid.

Johan Koefoed, styreformann i Norges Båtbransjeforbund:
-Jeg hadde nok latt dem gå. Litt avhengig av båttype. Er det en farlig kjapp båt, ville jeg kanskje anmeldt dem, men ikke en snekke. Hadde det vært snakk om en tilsvarende situasjon på veien, hadde jeg klart ringt politiet, men det er forskjell på sjø og vei. Når man først har innført en promillegrense, er 0,8 akesptabelt, men jeg har vært i mot det fra første dag forslaget om en promillegrense dukket opp. Den tidligere bestemmelsen var helt grei.

Per Stian Dahle, eier av Nimbus 4400, Skien:
-Jeg ville tatt en prat med dem og rådet dem fra dra ut. Hva slags båt vi snakker om, er avgjørende og hvilken type mennesker. Hadde jeg ikke klart å stoppe dem, ville jeg ringt politiet eller redningsskøyta som følger opp videre. Jeg ofrer ikke fortennene på en slåsskamp, noe jeg faktisk har vært med på nettopp i slike situasjoner. Barna synes fyllekjøring med båt er like idiotisk og “harry” som fyllekjøring på landeveien.

Sissel Dalaker, ivrig båtbruker og til nylig eier av Storebro 40:
-Jeg ville spurt dem hvor lurt det var å dra på sjøen i den tilstanden. Holde en lite tale, kanskje. Hvis det er snakk om overstadig beruselse, hadde jeg prøvd å få tak i politiet. Særlig hvis det var mørkt og farvannet urent. Å la folk bare dra ut uten å bry meg, hadde jeg ikke klart.