utgave nr 5 2006

Leder - juni-juli 2006

Publisert Sist oppdatert

Det er forstemmende

å lese om pensjonistekteparet fra Sotra som så til de grader er lurt opp i stry i forbindelse med at de har kjøpt en importert båt som verken er CE-merket eller tollklarert og med store vannskader (se side 72). Dette blir garantert en sak for rettsystemet for å bringe på det rene hvem som har forbrutt seg her. Pensjonistekteparet er så langt de skadelidende, men vi håper at de ansvarlige blir stilt til ansvar. Slike saker gir deler av båtbransjen et meget dårlig rykte og er med på å undergrave deres egen virksomhet. Det vitner om useriøsitet når båten blir annonsert for salg ved hjelp av falske bilder og opplysninger. Slike tilstander må lukes ut, hvis ikke håper vi den delen av bransjen som står for dette blir borte fra markedet for godt.

Fra neste år

blir det krav om obligatorisk båtførerbevis. Det har regjeringen signalisert, og det antydes at 100.000 båtførere må opp til eksamen. Vi støtter fullt ut tanken om opplæring for de mange som ferdes på sjøen, for det har med sikkerhet og egen komfort å gjøre. La oss håpe at en teoretisk undervisning også kombineres med praktisk sjømannskap slik som på landjorden. For vi har sagt det før, og gjentar det så gjerne, at veldig mange av de som betegnes som båtbøller ikke er det, men rett og slett uvitende om hvordan man skal te seg i en båt på sjøen. Å bruke ønske om å redusere antall alvorlige ulykker blant fritidsbåtfolket som argument for å innføre "båtlappen" vitner om uvitenhet og lemfeldig omgang med fakta. For alvorlige ulykker er det forsvinnende få av, og de som dominerer statistikken går ikke inn under sertifikatgrensen. Det er nemlig godt voksne menn i småbåter som blir funnet druknet med buksesmekken åpen og alkohol i blodet.All opplæring om sjømannskap er av det gode, og gjennom over 20 år har vi i Båtmagasinet skrevet opplæringsartikler for et bedre og sikrere båtliv. De som har fulgt oss trofast i mange år burde i hvert fall være godt skodd for enkelt å kunne ta båtlappen dersom de har tilegnet seg den lærdommen vi har formidlet. Sertifikatreglene bør ikke bli så rigide at det for noen blir et uoverstigelig hinder for å kunne nyte båtlivet. Grunnleggende navigasjon, sjøveisreglene, enkel båthåndtering og skikk og bruk på sjøen bør være tilstrekkelig. Man skal ikke være fullbefarende sjømenn/kvinner når man har lappen i hånden, men det skal være en innføring til enkel kunnskap og etikette. I så måte kan golffolkets grønt-kort prøve være et forbilde.Ferietiden står for døren, og det er nå vi alle skal møtes i fred og fordragelighet i uthavner og gjestehavner som har vært så å si folketomme i mer enn ni måneder. Det er et vanvittig trøkk på disse oasene i noen korte hektiske sommeruker, noe som er en stor utfordring for de mange fattige kystkommunene. La oss hjelpe dem til å holde orden på områdene de skal forvalte. Ikke kast søppel i naturen og vær forsiktig med både fauna og flora. Ta imot tampen og hjelp til med å fortøye båten til han som kommer og vil bli din nabo for en natt eller flere. Det er plass til alle, og i neste havn er det kanskje du som trenger plass og assistanse. Ser du reportasjebåten til Båtmagasinet, så ta gjerne kontakt og kom om bord for en prat. Vi er der for å formidle dine inntrykk og erfaringer og for å dele dem med dine kjente og ukjente båtvenner. God båtsommer!