Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

utgave nr 3 2

Fiklete FICHT

Publisert Sist oppdatert

Fiklete FICHT

Det østerikske direkteinnsprøytings FICHT-systemet som skulle bli OMCs store triumfferd på totaktsmotor-siden, er blitt et mareritt de to årene systemet har vært på markedet. Nå håper OMC å ha lagt barnesykdommene bak seg. Men tilbake sitter mange kunder med problem som OMC har lovet å hjelpe dem med.

Av Hans Due

Problemet med FICHT-motorene har vært nedsoting av plugger, først og fremst i turtallsområdet mellom 2000 og 3000 omdreininger. Dernest at ufullstendig forbrenning kunne føre til ekstreme temperaturer med stempelhavari som resultat. OMC har jobbet febrilsk for å rette på konstruksjonen, blant annet ved å skifte innsprøytingsdysen, utstyre motorene med nye Champion tennplugger med avsmalende elektroder og en helt ny eksostrykksensor som gir mer utfyllende opplysninger til dataenheten som overvåker motorfunksjonene.
Om dette løser alle problemer, gjenstår å se, men vi vil tro at OMC, som forøvrig har vært usedvanlig åpne om sine problemer, har testet forbedringene meget grundig før de har sluppet dem på markedet. I motsatt fall kan FICHT-systemet bli dødelig for OMC på påhengermarkedet.

Kjent problem

Problemet med nedsoting av plugger er ikke ukjent for OMC, rapporter fra alle deler av markedet har strømmet inn. De aller første FICHT-utgavene ble presentert i 1995, men det første året var tilgangen på disse motorene meget begrenset. Hovedkonkurrenten i USA, Mercury/Mariner valgte det australske Orbital-systemet og de første 200-hesterne med dette systemet kom tidlig i 1997. Orbitalsystemet ble en umiddelbar suksess med svært få rapporter om problemer.
De første 150-hesterne fra OMC med FICHT-systemet kom på det norske markedet i 1998, og både her og i Europa forøvrig ble det snart klart at motorene ikke funksjonerte som de skulle.

RAM

Løsningen på problemene for FICHT skulle altså være de modifikasjoner som er nevnt innledningsvis og som går under fellesbetegnelsen RAM, som står for Revised Air Management, eller fritt oversatt til norsk: Revidert lufthåndtering. Men vi har allerede fått inn rapport fra en FICHT-kunde som tyder på at problemene ennå ikke er løst.

Fortsatt nedsoting

Kunden kjøpte en Evinrude 225 FICHT våren 1999. I starten oppførte motoren seg som fløyel, men etter 12 timers kjøring var to av pluggene helt nedsotet. Først trodde man at det var innkjøringsmodus med 4% olje som var årsaken og plugger ble skiftet, men problemene fortsatte. Etter 50 timers drift var det skiftet 66 plugger på maskinen. Forskjellige plugger ble testet, alle med samme resultat.
Kunden hadde vært gjennom alle modifiseringer, justering og kalibrering av pluggene i forhold til injektor, modifisering av kjølesystemet, computertest, Carbon Guard-tilsetting osv., men det ble bare verre og verre jo mer han kjørte.
Etter noe parlamentering, fikk kunden ny motor, levert i juli måned. Motoren virket bedre avstemt, men etter 12-15 timers kjøring begynte også denne motoren å lugge. En plugg var kokset ned. Innkjøringsproblemer? Nye plugger ble montert. Etter fire timers kjøring var en annen plugg kokset ned, og slik fortsatte det. Etter 50 timers drift på den nye maskinen var 36 plugger skiftet.
Kunden tok kontakt med OMC i USA og spurte om de de såkalte modifiseringssettene som ble tilbudt vederlagsfritt på sensommeren også var beregnet for 225 hk-modellen. Han fikk da beskjed at hans 225 FICHT 1999 hadde siste versjon av RAM FICHT injection, og at maskinen skulle være kvitt alle de kjente problemene som hadde vært på 150 hk. og 175 hk.-modellene. Da ga vår kunde opp, fikk hevet kjøpet og kjøpte seg en Mercury Promax 300 EFI, en konvensjonell innsprøytingsmotor. Denne motoren har funksjonert feilfritt etter 50 timers drift. Spørsmålet er så om OMC fortsatt har et stort FICHT-problem til tross for RAM-modifikasjonene. Ting kan tyde på det. I hvert fall for 225-hesterens vedkommende.

Trofast

Vår kunde har vært trofast OMC-kunde fra han kjøpte sin første 15-hester i 1975, og han sier at alle tidligere motorer har funksjonert prikkfritt. Derfor valgte han da også FICHT-motoren selv om han lenge overveide også Mercury 225 Optimax, men et langt og godt kundeforhold til OMC var avgjørende. I ettertid har han naturlig nok angret på dette valget, men understreker at både forhandler (særlig dem) og Fische Marine har ydet god service, og forsøkt å få maskinene til å fungere bra. Dessverre uten å lykkes.

OMC vil hjelpe

OMC håper å kunne holde på sine trofaste kunder og gjenopprette tilliten til sine motorer. Derfor har de tilbudt alle som ikke har siste RAM-versjon om gratis oppdatering så tett opp til den nye standarden som mulig. Dette omfatter også skifte av sylinderhoder og en rekke andre komponenter.
Norsk importør er Fische Marine. Tlf. 32 20 80 50.