utgave nr 5 1999

Egil Ranvig vil SPRENGE GRENSER

Publisert Sist oppdatert

Egil Ranvig vil


SPRENGE GRENSER


Mannen bak de spesielle Hydrolift-båtene vil videre. Fort, for det er fartsbåter det dreier seg om. Som folk kan bo i. Reise langt med. Nå steder i sommerferien de bare har drømt om. Egil Ranvig tegner nå lette, raske, annerledes bobåter hvor sjøegenskaper, lavt forbruk og brukskomfort prioriteres.


AV ANNE MARIT KLOKK

Dagens Hydrolift-modeller er 30 fot og mindre. Tøffe båter med avanserte sjøegenskaper av type skjærgårdsjeep og daycruisere, videreutviklet fra de første Hydroliftårene da kundene kom fra det internasjonale racingmiljøet. Under planlegging er for tiden ulike versjoner av større båter som en 37 foter, en 33 foter og en 30 foter. Bobåter i en spesiell kategori som skal sprenge grenser for båtfolk som vil nå lenger og gi dem en større frihet innenfor den begrensede tiden man har til rådighet. Egil Ranvig ønsker å skape båter som f.eks kan realisere østlendingers drøm om å besøke Nord-Norge i ferien. I båter som er raske, sjødyktige og ærlige i sitt uttrykk og med så effektive og lettdrevne skrog at forbruket blir forbausende lavt.
-Opplevelsene ligger der ute og vinker. Hvorfor skal ikke oslofolk kunne dra på weekend til Tjøme isteden for Drøbak? Eller til Danmark istedenfor Hvaler. Eller til Vestlandet, for den saks skyld. Alle vil vi videre. Strekke grenser. Komme til nye farvann, ukjent sted. Her i vinter solgte vi en 29-foter som skulle langt nordover. Kunden hentet den selv og kjørte hjem på to dager. Han ringte og var overbegeistret.

33 Explorer

Designer/konstruktør for Hydrolift Marine as, Egil Ranvig sitter i sitt høyloftede atelier hjemme på Nesodden og viser fram skisser til nye modeller. Først en 33 foter med benevnelsen Explorer. Med to diesler a 200-270 hk skal den gjøre 50 knop, en lett sandwichkonstruksjon med en rekke nye og spennende innredningsdetaljer. En åpen løsning a la de finske Targabåtene gjør det lett å bevege seg fritt, men ikke ut den tradisjonelle bakdøra. Skyvedør er på siden og bakveggen er av glass. Foldetak eller skyveluke slipper inn sol og lys når det er aktuelt. Stoler glir på skinner og gir alternative løsninger. Akterspeilet er helt for styrkens skyld. En port svekker en konstruksjon som skal tåle mye sjø og høye hastigheter.
-Dette er et enkelt og tøft alternativ til bobåt, som kan romme fem, men som er perfekt for to på langtur. I de tradisjonelle bobåtene snakker man hele tiden om bokomfort mens vi fokuserer mer på brukskomfort. Det vil si at man har det bra underveis, også i høye hastigheter over lange strekk. Mange av bobåtene på markedet er etter min mening for tunge, og det blir for mye plunder og klatring, både ved tillegging og stilleligge. Og det er jo det mange av dem gjør. Ligger stille, som om man dro til en campingplass. Topp sjøegenskaper er sjelden satt høyt på prioriteringslisten for de komfortable bobåtene, mener nå Egil Ranvig.

37 foter med variasjoner

På programmet for neste årtusen har Hydrolift også planer om en 37 foter i tre varianter. To åpne sporty versjoner og en innebygget som har en lav flybridge basert på en helt ny konstruksjon. Alle tre har bofasiliteter og nye løsninger, basert på Egil Ranvigs kontinuerlige kreative engasjement for sine nye ”babies”. Hans iver er ustoppelig og vi studerer skisser og detaljer og må kommentere. Noe irriterer øyet og han nikker begeistret.
-Fint. Noe skal irritere litt. Det er det som gir modellene personlighet. En for perfekt, elegant og kanskje feminin konstruksjon blir kjedelig. Du kjenner uttrykket ”kjedelig pen”, ikke sant? Her ligger en stor utfordring som jeg tar alvorlig. Ser du f.eks på F-versjonen (for flerbruksbåt) av 26 og 29-foteren, er vindskjermen vinklet gale veien.
Egil Ranvig kan sitt fag fra første blyantskisse til ferdig modell, testkjørt og levert kunden. I fjor mottok han to priser fra Norsk Designråd, et kvalitetsstempel som omfatter både produktene, bedriften og hans designerinnsats. Han har dessuten fartsbåter ”på samvittigheten” som har satt tre verdensrekorder.

Misjonær

-Fra jeg var liten har jeg tegnet båter, men det var da jeg så race som ”Oslofjorden Rundt”, at jeg begynte å gruble på det mystiske fenomenet hvorfor en båt gikk fortere enn en annen. Jeg slukte alt jeg kunne finne av lesestoff om motorer, skrog, propeller, vannjet, hydrodynamikk, byggemetoder, vekt, materialer. Jeg begynte å kjøre race og eksperimenterte med løsninger ingen andre holdt på med. Slik lærer man mye, og særlig av alle feilene. Drømmen var å lage en båtfabrikk. Jeg forsket, leste, regnet og lærte mer teori. Jeg har funnet ut at teorien gir deg inspirasjon, men det er likevel intuisjonen som bestemmer. Optimale sjøegenskaper kan ikke beregnes i elektroniske tegneprogrammer, men de er et fantastisk verktøy. Vi har investert i det samme utviklingsverktøyet som f.eks Williams Formel 1-team.
-Hvem kjøper Hydrolift-båtene?
-Det er ikke førstegangs båtkjøpere. Likevel føler jeg meg ofte som en misjonær når jeg prøver å forklare folk at man kan kjøre en båt under full kontroll både fort og sakte, i stor sjø og på flatt vann. Det er nettopp dette sjøegenskaper handler om og årsaken til at Hydrolift har overlevd fasen fra ren racingproduksjon til flerbruksbåter for familien. Vår erfaring fra racing har lært oss å spare vekt, få båtene opp av vannet og forbruket ned. Vi klarer oss meget bra i virvaret av alle de ulike båttypene som finnes på markedet i dag og kjører videre på den samme linjen i de større modellene som kommer. Håpet er å skape Drømmebåten for folk som vil sprenge grenser, sier Egil Ranvig.