utgave nr 11 2

Dolvik Båtbyggeri på Askøy: Westvendte verstinger

Publisert Sist oppdatert

Dolvik Båtbyggeri på Askøy:

Westvendte verstinger

Familien Savland i Bergen har søkt suksess med blikket vendt mot West, i mer enn én forstand. Det var nemlig synet av deres kaldbakte, ekstremt sofistikerte verstinger i mahogni som fikk Ole C. Sand i Washingthon DC til å bygge tre stykker av sorten - før hans lidenskap ble til eierskap i Dolvik Båtbyggeri.

TEKST OG FOTO: ATLE KNUTSEN

Historien om Dolvik Båtbyggeri på Askøy begynner, som de fleste andre norske båtbyggereventyr, i det små. Faktisk begynner den ikke engang på Askøy, men i Dolviken sør for Bergen, hvor familiebedriften på slutten av 1980-tallet tok i bruk West Systems epoksy-produkter. Dette skrittet fra tradisjonelle teknikker til kaldbaking ledet til en 25-foter i mahogni. Båten ble bygget uten kjøper, den økonomiske byrden ble for tung å bære og bedriften gikk konkurs. Men nedturen avdekket målet som Dolvik ikke har veket fra siden: De skulle bli best på kaldbaking av båter.
- Vi må vel kunne si at vi er der nå. Ambisjonen er å bli best på å bygge performance-båter som samtidig forener høy finish og eleganse. At vi for et år siden fikk Ole C. Sand med som finansiell støttespiller, har gitt oss litt bedre albuerom. Sand har vært en pådriver i utviklingen av våre målsettinger, og hans engasjement i bedriften medfører et økt fokus på USA som eksportmarked. For oss har det vært nyttig å få med mennesker som er strukturert og følger opp, forteller Stein-Erik Savland, medeier i bedriften sammen med broren Trond og faren Steinar.

Ekstreme båter

I Dolviks båter er en rekke egenskaper smeltet sammen. Estetikk, fart, styrke og funksjonalitet. Selv har vi latt oss forføre av deres "Jenna" som Dolvik mener er det optimale av hva de har laget, så langt. Man tar seg i å gripe etter ord vanligvis forbundet med den menneskelige forplantning når man skal beskrive blandingen av et uhyre tiltalende ytre - et kraftig og skinnende skrog med klassiske trekk.
Raffinert sexy, som under huden skjuler et temperament av de sjeldne. Kattemyk i lyden, som straks idet man rører ved henne viser seg å være et tøylet villdyr med 2 x 300 hk V8 MerCruiser bensinmotorer, god for 54 knop. Samtidig en "sophisticated lady", bygget for Ole C. Sand i 1997. Siden har Dolvik bygget flere båter over samme lest, noen av dem, blant annet en 28-foter identisk med "Jenna", er eksportert til USA hvor Dolvik ser et stort marked for sine båter. I Norge utgjør kundegruppen et lite hull i markedet, mennesker som ikke er tilfreds med å dyrke fartsopplevelser i plastbåter. En av dem er Ole C. Sand.

Entusiasten

Ole C. Sands lidenskapelige forhold til Dolvik-båtene tok til på begynnelsen av 1990-tallet. Da hadde han vært på leting etter båt til familiestedet ved Lyngør i lengre tid. Han ville ha fart, og ulike plastbåter ble vurdert. De fleste falt igjennom. Så fikk han øynene opp for en skjærgårdsjeep Dolvik Båtbyggeri hadde levert til Lyngør, og etter synet av weekendcruiseren "Elisabeth" i Kragerø, hadde Sand bestemt seg i løpet av to minutter.
- Jeg bestilte skjærgårdsjeepen i 1993 og fikk levert et smykke av en båt 1994. En 19-foter med firesylindret MerCruiser innenbordsmotor som var helt ekstrem i forhold til hva jeg hadde forventet. I 1996 solgte jeg båten til en venn og bestilte 29-foteren "Jenna", oppkalt etter min temperamentsfulle bestemor. Det er blitt en svært vellykket båt med utrolige sjøegenskaper og håndverksmessig kvalitet og styrke. Anslagsvis har hun fått juling som tilsvarer tyve års bruk siden 1997, og hun tas fortsatt for å være ny. Vedlikeholdet har vært minimalt. I forbindelse med at min kone Leslie bestemte seg for å få bygget en "konebåt" hos Dolvik, ble vi veldig engasjert i utformingen av nybåten - en 26 fots daycrusier som er litt mer sivilisert enn "Jenna". Sammen besluttet vi derfor å kjøpe oss inn i Dolvik med 40 prosent, forteller Sand.

Kreative

- Jeg har vel litt skapende krefter i meg og liker risikofylte utfordringer. I forholdet til Dolvik Båtbyggeri har jeg inntatt rollen som finans- og testpilot - tror vel at "crash-test-dummy" er en passende beskrivelse, mener Sand.
I sin hjemlige sommeregn rundt Lyngør er han kjent som et råskinn på vannet, og han deltar årlig i den tradisjonsrike Tvedestrandsregattaen med "Jenna" - med styrthjelm på hodet og rå fart i svingene.
- Leslie er også ivrig deltakende i båtbyggeriet og har blant annet laget web-sidene til Dolvik. Siden vi bor i USA har vi lite med den daglige driften å gjøre, så arbeidsdelingen er slik at Savland styrer bedriften og forvalter kunnskapen, mens vi er garantister på finanssiden. Slik sett står vi vel for et innslag kremmerånd som ikke er like fremtredende overalt i trebåtbransjen. Denne miksen av interesser tror jeg er positiv fordi vi raskere kan få vist folk at Dolvik er best. For oss er det viktig å få kundene til å se at selv om vi ligger høyere i pris, er det god økonomi over lengre tid å kjøpe så høy kvalitet. Dessuten gis kunden anledning til være med å utforme en unik båt.
- Vi forsøker å orientere oss i to retninger: en i retning performance-båter av typen "Jenna", den andre mot tur- og familiebåter som "Dolly". Hittil har det stort sett blitt one-off-båter, men å tjene penger på prototyper er nærmest umulig. Nå har vi imidlertid noen produkter som er gjennomprøvd og svært bra, så nå er det på tide med produksjon, sier Sand.

Styrke

Undervannsskroget er Otto L. Scheens verk, mens planløsningene er resultat av båtbyggernes og båteiernes idéer. Skrog, dekk og innredning er laminert - selve skroget i fire-fem lag som gir en skrogtykkelse på 21-23 mm. Kjernen er stripplanket med furu eller ramin og er 10-12 mm tykk. Utenpå er det to diagonale lag med 2,8 mm finér, før det ytre sjiktet med 2,8 mm mahogni limes i skrogets lengderetning innvendig og utvendig. På ut- og innsiden av bunnen bruker vi store mengder multiaxial duk som mettes med epoksy. Dekkene er gjerne 40 mm tykke med en kjerne av divinycell, mens akterspeilet er 60 mm tykt. Alt limes med epoksylim og vakuumbagges slik at limet trekker inn og fordeler seg meget jevnt.
I all overflatebehandling bruker vi tokomponentprodukter fra SP. Alle tomrom i skroget fylles med tokomponent polyurethane skum som tar opp støy. Skummet vil i tillegg holde båten flytende ved ekstreme uhell. I våre båter skal det ikke lyde som en fiolinkasse når man kjører dem i tøff sjø. Derfor overdimensjonerer vi, i positiv forstand. Byggemetoden vi bruker inviterer for såvidt til å bygge båter som er 20 prosent lettere enn plast, med samme styrke. Vi overdimensjonerer fordi våre krav til kvalitet og bestandighet gjør det nødvendig. All innredning er limt og skrudd fast i dekk og dørk for å stive av båten maksimalt. Derfor gir vi også 10 års garanti mot strukturelle skader og 5 års garanti på finish, forteller Stein-Erik Savland.

Kompetanse

- Vi har lykkes fordi vi har fokusert så sterkt på kvalitet. Ole C. Sand har gitt oss et pusterom som gir mulighet til å tilby våre ni ansatte betingelser som får dem til å bli. Dermed kan vi bygge opp og bevare kompetansen. Alle som er her liker det de holder på med, de elsker båtene og føler seg dedikert til yrket.
Akkurat nå er vi ferd med å legge siste hånd på vår hittil største båt, en 33-foter med to 502 Magnum V-åttere fra MerCruiser, kompressormatede big-block motorer på 8,2 liter som gir 600 hk hver. Til sammen 1200 hester som vi ikke helt vet hva vil gjøre med båten. Men ett sikkert: Det vil gå fort, kanskje 70 knop eller mer. Og så er vi i ferd med å legge siste hånd på en 26-foter med 2 x 350 hk MerCruisers. Kunden er lovet 50 knop, men det kommer til å gå fortere.
Nå ser vi utover landegrensene, hovedsakelig vestover. Antakelig blir vi representert under Miami International Boat Show. Men vi opplever også interesse østfra, fra Tyrkia, Hellas, Singapore og Dubai. Vi mener det finnes et marked for oss der ute, men jeg tror vi må la tiden jobbe for oss, avslutter daglig leder Stein-Erik Savland.