utgave nr 10 1993

Oslo-Harstad-Oslo spreke pensjonister

Publisert Sist oppdatert
Spreke pensjonister Oslo - Harstad - Oslo

Drømmetur med selvbygd skute

AV ANNE MARIT KLOKK

For første gang har Borghild og Mangor Rasmussen gått norskekysten, og det med selvbygd skute. Jomfruturen med M/S Borghild gikk fra Oslo 20. mai med kurs for Mangors hjemby Harstad. En drøm er gått i oppfyllelse for ekteparet som begge har passert 70 år.

Mangor Rasmussen har jobbet med båter hele livet. Han har bygget 150 som profesjonell båtbygger og i forskjellig materiale. De senere år har han undervist oslo-ungdom i båtbyggerfaget ved Lindern skole. Han måtte trekke seg tilbake fra skolen på grunn av sykdom, men hadde da startet på sitt livsverk, byggenummer 151, en 42-fots motorseiler til ham selv, som skulle hete "M/S Borghild". Samtidig begynte han å operere i Båtmagasinet som vår trebåtekspert og svarte leserne på trebåtspørsmål, telefonisk og pr. brev. Han er kjent for mange av Båtmagasinets faste lesere. Nå er han også blitt "kjendis" langs kysten nordover på grunn av langturen han og kona Borghild tok med selvbygd skute i sommer.

12 etapper Oslo - Harstad

På vei nordover hadde de med Oddvar Berg ombord, en pensjonert skipper og tremenning av Mangor. Han kjenner hele norskekysten i detalj og var henrykt over å få komme ut igjen. De gikk for motor hele denne veien, uten å prøve seilene i det hele tatt, for vinden var stort sett steady rett i mot etter at Haugesund var passert. Med 133 gangtimer, fordelt på 12 etapper, kom de til Harstad 2. juni etter en tur hvor det meste gikk knirkefritt, i følge Mangor. Problemer med VHF'antennen, en del rulling rundt Lista, fire motorstopp i stiv kuling over Stadt (!) på grunn av tett sil under dieselpumpa, synes han ikke er problemer å skrive hjem om.
Mangor er glad for at båten fikk prøvd seg skikkelig på turen nordover. Over Stadt ble båtens sjøegenskaper testet i 6 - 8 meters bølger. I følge Oddvar Berg, som har gått strekket mange ganger, var det en tøff tur, og båten svarte til Mangors forventninger. For ham var dette ekstra viktig i og med han selv har tegnet båten og hadde som hovedmålsetning å gjøre henne til en sterk og god sjøbåt. Med bølger og vind fra aller retninger klarte hun seg bra. Det gjorde også fru Borghild som hadde gruet litt for turen, fordi hun tidligere ikke har vært så sjøsterk. Hun tok medisin og når det ble for mye sjø, la hun seg flatt og klarte seg fint.
Problemer med oljefiltrene hadde de mesteparten av veien nordover. Både over Stadt og Hustadvika fikk de motorstopp på grunn av dette, og det var bare å skru fra filteret og skylle innsatsen i varmt Zalo-vann. Dette tok 5 - 10 minutter hver gang, og var ikke særlig hyggelig i sjøgang. Midtveis på Folla gikk et kulelager i strammeren til kjølevannspumpa, og det forårsaket at drivremmene til pumpa røk. Mangor hadde nye remmer, men ikke reservelager, så det var bare å anrope redningsskøyta "Odd Fellow", som kom etter et par timer og slepte båten inn til Rørvik.
Dette var pinseaften, men "M/S Borghild" kom inn på et åpent verksted hvor de skaffet deler, men overlot jobben til Mangor og Oddvar, akkurat slik de ønsket det. Senere røk et lager i dynamoen som Mangor også fikk skaffet og skiftet selv. Da alt var stengt 1. pinsedag i Brønnøysund, ble bunkring ordnet via et medlem i havna som hadde nøkkel, og Mangor fikk fylt og gjort opp for 600 liter diesel. Han begynte å fatte at service og vilje til å hjelpe andre er det bra med nordpå.

Den første mølja

Siste stopp før Harstad var Bodø. Her ankom båten 1. juni, og Mangor kjøpte fersk sei og lever for å koke mølje på turen gjennom Steigen. Det skulle bli den første virkelige seimølja ombord i "M/S Borghild", men ikke den siste denne sommeren. Borghild gikk fornuftig nok og la seg etter maten. Ut Øksundet var det litt skvalp og hun våknet ikke før båten var i Lødingen. Mangor hadde vakt over Vestfjorden og valgte å gå til Rotvær for å ta kvelden, men der var det ganske fullt i båthavna og han var utålmodig etter å komme videre. Derfor fortsatt de gjennom Kjeldsundet og inn til Harstad den natten. De rundet Stangneset og klappet til kai kl. 4.00 etter det Mangor beskriver som en drømmetur han aldri vil glemme.
I Harstad ventet familie og venner, og det ble mange småturer og besøk for båt og mannskap i ukene fram til 14. juli da "M/S Borghild" satte kursen sørover igjen. Det ble mye ferskfisk og mølje, båten var oppe på slipp for puss og stoffing, barnebarns båtproblemer skulle løses, en strøm av kjente og ukjente ville se båten. Mye godvær gjorde også festspilluken i Harstad til en riktig fest for Borghild og Mangor, som begge to er født i distriktet.
Vi har valgt å beskrive turen nordover i store trekk for å ta hjemturen noe grundigere. Mangors sønn og svigerdatter, Nils-Petter og Lise, mønstret på i Harstad for å gå hjem til Oslo. Lille Elling på et år og åtte måneder var også med. Hjemturen ble gjort på 21 etapper med 161 gangtimer med en gjennomsnittsfart på 8 knop. Noen strekk gikk båten både for motor og seil. Dette er en tur som kan være realistisk for mange motorbåtfolk som vil ta kysten Oslo - Helgeland en sommerferie.

Hjem fra Harstad

Fra hjemturen gjengir vi biter av Mangors loggbok i en litt forkortet versjon.
14.7. Vi gikk fra Harstad kl.11.30 med kurs for Toppsundet. Mange var samlet på kaia for å si adjø og ønske god tur. Været er strålende, vi er midt i Toppsundet med kurs for Elgsnes. Mor sitter og soler seg på dekk. Lise har vakt og Nils-Petter stikker ut kursen videre sørover mot Risøyrenna. Vi har ingen bestemte planer om hvor langt vi skal i kveld. Jevnt 1600 omdr. på motoren gir åtte knops fart, en knop mer enn vi gjorde nordover da vi hadde grodd propell og båt. I Harstad bunkret vi, så vi har 1600 liter diesel og 1800 liter vann. Risøyrenna - Sortlandssundet - Raftsundet, innom Trollfjorden,over Hølla og ankom Svolvær kl. 23.30. Vi fant en fin kaiplass like nedenfor Torget i en ellers ganske full havn.
15.7. Godvær. Mor var på land i morges og besøkte kjente fra vinterferiene i Spania og fikk proviantert samtidig. Vi la kursen direkte på Landego og det ble en herlig dag over Vestfjorden til Bodø. I Bodø fikk vi samme kaiplass som på vei nordover. Elling sovnet sent etter en aktiv dag ombord. Vi spiste laks hos kjente, og de andre er nå på land for å se seg om.
Fra Bodø gikk turen til Støtt etter passering av Nordarnøy, Sørarnøy og Fugeløya. Vinden var rett i mot, og båten ankom Støtt på ettermiddagen. En brukbar havn hvor det er trygt ved flytebrygga. Neste etappe var til Sandnessjøen i gråvær, hvor båten fikk plass ved gjestebrygga, som ligger sentralt rett nedenfor Petter Dass-torget. Videre i maksvær forbi Vega og inn til Brønnøysund, hvor Mangor fikk den samme bryggeplassen som på nordtur.
19.7.Mor koker trøndersodd til middag, sola skinner. I morgen er det vår bryllupsdag. 47 år, så det er jo grunn for oss til å ha en liten ekstra knert.
20.7. Fra Brønnøysund kl. 12 i strålende vær. Bris fra nordøst. Forbi Rørvik tok vi like godt fatt på Folla som lå temmelig stille. Bare svak dønning. Mor, Elling og Lise solte seg på dekk under hele overfarten, og vi kom til Bessaker ved midnatt og la oss ved kroa.

Seifiske på Ørlandet

I Bessaker ligger butikken omtrent på kaia, så her ble det proviantert og fylt vann. Tett tåke fra Folla møtte dem utpå, men Nils-Petter hadde navigeringen under kontroll og Mangor sto til rors. Det ble stopp og matlaging ved Stokkøya i Stokksund før de gikk videre mot Frøya. Uthaug på Ørlandet hadde ikke gjestehavn og i båthavna var det fullt, men "Borghild" fikk en privat plass ytterst i havna, så det ordnet seg greit for en natt.
22.7. Like etter Uthaug ved innseilingen til Trondheimsfjorden så jeg at det var tjukt med sei i fjorden. Vi gjorde klar dorga og det var fisk på første forsøk. Lise var helt vill av begeistring. Jenta fra Gjøvik hadde gjerne blitt liggende lenge bare for å fiske. Kan tro Elling også var stor i øynene da han så mamma dra opp all fisken. Vi fikk også en torsk på tre kilo, som Nils-Petter saltet. Det er jo begrenset hva man kan konsumere, men det ble litt av en middag og flere kalde seimåltider med rømme. Jeg har sovet etter maten, Nils-Petter kjører og matrosen Elling tar seg en lur. Han er jo bare 20 måneder og er allerede nesten fullbefaren sjømann. Han har ikke problemer med å gå leideren i rulling og setter bein som en gammel sjøulk.
Vi hadde tenkt å gå til Kristiansund i kveld, men stoppet hos venner på Dolmen, hvor vi lå ved privatbrygga til en forretningsforbindelse jeg har kjøpt materialer av hele min tid som båtbygger.
I Kristiansund var det fullt i gjestehavna, men båten fikk plass ved kaia midt i sentrum, hvor det var helt utmerket å ligge. Her var det mange som kjente "Borgild" fra bilder i Båtmagasinet, og det ble mye folk ombord. Det var mange kjente, også tidligere elever av Mangor som kom for å prate båt.

Vestlandet

Turen til Ålesund forgikk i strålende vær og vindstille. Bare rolige dønninger over Hustadvika, noe som ikke er så sjelden midtsommers for dette beryktede strekket som folk tror. De unge hadde ikke vært i Ålesund før, så de gikk på byen. Båten lå innerst i vågen ved en flytebrygge i et ellers fint anlegg. Det ble ikke noe av det planlagte besøket inn Geirangerfjorden neste dag på grunn av skyer og tåke. Det ble Stadthavet i stedet i rene ønskeværet, rolig gråvær, men god sikt og kun dønning. Om kvelden klappet "Borghild" til kai i Måløy. Neste natt ved gjestebrygga i Florø, og derfra etappen til Bergen i vekslende vær.
Etappen Bergen - Haugesund ble en fin tur på ca 80 nautiske mil i rolig sjø. Turen videre fra Haugesund var planlagt til Tananger, en idyllisk havn like utenfor Stavanger.
1.8. Fra Tananger kl. 11.30 Vi har snakket med skøyta "Vanadis" av Drøbak om å slå følge med ham. Skipper Petter Nordstrøm har vi truffet flere ganger etter Bodø. Han er alene ombord og har vært helt i Honningsvåg. Han vil gå for seil hele turen, og vi heiste også seilene, men gikk for motor samtidig. I sjøgang blir "Borghild" mye roligere med seilene oppe. Vi måtte vente på "Vanadis" for å ha følge det meste av veien, men ved innseilingen til Egersund, gikk vi forbi ham. I dette farvannet er det helt vidunderlig når en først er innenfor. Mor, Lise og Elling var litt uvel, men da vi først var i havn, var alt glemt. Vi ankom Egersund om kvelden etter en lang dag, men med bare 40 nautiske utseilt.

Sørlandet for første gang

I Egersund ble "Borghild" for første gang på hele turen liggende værfast et par dager på grunn av mye vind. Særlig med tanke på matrosen og at han kunne få seg en skrekk i livet, var dette fornuftig. Den 4. august gikk "Borghild" fra Egersund. Det var ganske tøft både over Lista og rundt Lindesnes, faktisk det verste været på hele turen. I den fine gjestehavnen på Rosnes utenfor Mandal fant Mangor en eneste ledig plass, sannsynligvis redningsskøytas, som ikke var inne. Turen opp til Kristiansand dagen etter var kort og udramatisk. Videre inn Blindleia ble en stor opplevelse for Mangor og resten av familien, som ikke har vært her før. Etter 14 timers sørlandsopplevelser ankom de Stavern den kvelden.
6.8. Vi gjør oss klar for siste etappe av denne eventyrlige reisen vår til Nord Norge og vi beregner å være inne i Oslo ut på kveldingen. Det regner kraftig, og det er stor trafikk av båter begge veier. Vi har hatt en uforglemmelig tur, og drømmen jeg har hatt helt siden jeg strakk kjølen til Borghild", er realisert. Det eneste jeg har savnet ombord og som må bli det neste på ønskelisten, er en autopilot. Vi har også erfart hvor hyggelig det er å ha følge med en annen båt og anbefaler andre å gå parvis eller flere i følge. Å være mer enn fire voksne ombord kan bli for mange. En takk til Oddvar som gjorde jomfruturen vår både trygg og ekstra interessant for oss som gikk kysten for første gang. Å ha med Nils-Petter og Lise og særlig lille Elling på hjemturen, var stort for oss besteforeldre.
8.august
Mangor Rasmussen
TUREN NORDOVER
Bestumkilen - Stavern 9 timer
Stavern - Arendal 6 --"--
Arendal - Haugesund 13 --"--
Haugesund - Måløy 14 --"--
Måløy - Ålesund 18 --"--
Ålesund - Sandstad 15 --"--
Sandstad - Bessaker 9 --"--
Bessaker - Rørvik 8 --"--
Rørvik - Brønnøysund 6 --"--
Brønnøys.- Sandnesjøen 5 --"--
Sandnesjøen - Nesna 2 --"--
Nesna - Bodø 11 --"--
Bodø - Harstad 17 --"--
---------------------------------------------
Fart . 7 knop 133 timer

TUREN SØROVER
Harstad - Svolvær 12 timer
Svolvær - Bodø 7 --"--
Bodø - Støtt 7 --"--
Støtt - Sandnesjøen 9 --"--
Sandnesjøen-Brønnøysund 5 --"--
Br.øysund - Bessaker 12 --"--
Bessaker - Stokksund 3 --"--
Stokksund - Uthaug 4 --"--
Uthaug - Dolmen 9 --"--
Dolmen - Kristiansund 3 --"--
Kristiansund - Ålesund 8 --"--
Ålesund - Måløy 7 --"--
Måløy Florø 4 --"--
Florø - Bergen 12 --"--
Bergen - Haugesund 12 --"--
Haugesund - Tananger 5 --"--
Tananger - Egersund 8 --"--
Egersund - Rosnes 10 --"--
Rosnes - Kristiansand 3 --"--
Kristiansand - Stavern 14 --"--
Stavern - Oslo 9 --"-
-------------------------------------------------
Fart 8 knop 161 timer

Utseilt tur retur 2.200 n. mil
+ turer rundt Harstad 300 n. mil
---------------------------------------------------------
Tilsammen 2.500 n. mil