Nr. 8 2013

Test: Beneteau Antares 30 Flybrigde på lavpris

At det overhodet lar seg gjøre å bygge en flybridgebåt på drøye 30 fot til 1,5 millioner kroner, er et kunststykke. Vurderer du en flytende hytte med solplass på styrhustaket, er Antares 30 en av markedets mest aktuelle båter.

Publisert Sist oppdatert

TEKST: ATLE KNUTSEN

 

FOTO: LARS KRISTIAN LARSEN

Det er ikke mange vellykkede små flybridgebåter på markedet. De norske variantene, fra Skilsø og Viksund, er ute av dansen. Engelskmennene bygger ingen i denne klassen lenger, og finnene dyrker sine nisjer. Det etterlater Beneteau som en av ytterst få i dette segmentet. Med tanke på pris og størrelse er Antares 30 nærmest skreddersydd for familiebåtliv i norsk skjærgård. Båten er hele 10,22 meter lang, hvilket innebærer at den er godt over 30 fot. Tvillingsøsteren Antares 32 er helt identisk, den eneste forskjellen er at den har dobbeltinstallasjon, noe som aldri blir aktuelt for det store gross av båtkjøpere her hjemme. Og på motorsiden er Antares 30 såre enkel å forholde seg til: Den er tilgjengelig kun med ett eneste alternativ, nemlig Volvo Penta D6-370. Testbåten vår var en 2010-modell, og på den tiden hadde Beneteau som motorleverandør.

Sjøegenskaper

Antares 30 har et planende skrog, strak aksel og ror som drivlinje og en Yanmar 6LY3 i motorrommet. Det er en glimrende pakke i denne båten – og også eneste motoralternativ som var tilgjenglig da båten ble kjøpt. Antares har en helt marginal planingsterskel, og dermed et fleksibelt fartsregister. Den oppfører seg uklanderlig i sjøen. Siden den har et bredt forskip og brede chine (typisk for franske båter), vil den formodentlig være noe hard i motsjø. Litt større (mer effektive) trimflaps ville vært positivt med tanke på å få forskipet ned i mye motsjø. Båten virker rimelig godt sammenskrudd og har meget gode svingegenskaper begge veier.

Uteplassen

Antares 30 har en stor, integrert badeplattform med port på styrbord side inn på akterdekket. Det er rom for tauverk på innsiden av porten. Plattformen har integrert badestige som er mulig å felle ut når man ligger i sjøen. Overbygget er en tanke forskjøvet mot babord side, slik at styrbord dollbord er noe bredere. Dermed får man god passasje frem på fordekk. Vi savnet en bedre håndrekke lengst frem på hardtopen.

På akterdekket er det en fast L-benk mot akterspeil og babord side. En stor luke i akterdekket leder ned til et relativt romslig lasterom. Her sitter også dieseltanken (i plast), med dreneringsmulighet via håndlokk. På babord siden kan man med nød og neppe krype inn til varmtvannstanken. Alt av ferskvannspumper er montert litt lenger akter, med bedre tilgjengelighet. På styrbord side har man tilgang til dieselvarmeren.

På fordekket er det en stor solseng med plass til puter, i dekket er det en stor dreggkasse. Båten er forsynt med totalt seks solide kryssholt, og dekket er omgitt av en kombinert rør- og wirerekke som ender i en pulpit. Baugnebb og fri passasje i land hadde vært et pluss her.

Flybridgen er enkel og grei med plass til tre-fire personer. Her er solseng på styrbord side, en dobbel rormannsbenk med midtjustert førerkonsoll. Plotteren sitter litt langt fra føreren, men førerplassen er forøvrig velfungerende. Lengst akter er det en targabøyle med plass for radar, antenner m.v.

Salongen

Salongen har en tradisjonell planløsning med bysse aktenfor førerplassen. På babord side er det en u-sofa et bord, som kan utstyres med en annen bordsøyle slik at bordet kan senkes og man kan re opp en ekstra køye her. Fire til seks personer sitter bra i sofaen. Det er god høyde under dekk i hele salongen, men høyden på døra inn fra akterdekket er såvidt lav at det er lett å skalle i karmen.

Det er rikelig med stuveplass i benkene i salongen. Forenom salongen er det en passasjerplass med et praktisk stuverom med lokk og et solid håndtak for passasjeren. En pute på tverrskottet hadde gjort det enda lettere å finne en god sittestilling her.

Salongvinduene er riktig store, og har to store skyveluker som gir god luftemulighet. Til tross for de store vindusflatene, har passasjerene som sitter i salongen begrenset med utsyn under fart siden salongen er på dørknivå og ikke hevet som på de fleste nordiske familiebåter.

Førerposisjon

Et positivt trekk ved førerplassen i Antares 30, er muligheten til å så og kjøre. Dessuten kan setet justeres i lengderetningen. Selve konsollen fungerer også greit, men plotteren burde hatt en bedre innsynsvikel. 12 volt uttak er på plass og motorinstrumenteringen er lettlest. Kompasset montert i siktlinjen. Men vi savnet en plass til å legge fra oss småsaker, et behov som underbygges av at båteieren har montert inn koppholder og plass til mobilen. Vi kunne også ønske oss bedre refleksdemping under vinduene. Ratt og spak er bra plassert, enten man sitter eller står og kjører.

Lugarer

Båten har to lugarer. Via en praktisk og plassbesparende skyvedør kommer man inn på hovedlugaren forut. Den er meget romslig og har en del skapplass på hver side, pluss et sminkebord på babord side. På styrbord side er det et romslig hengeskap. I tillegg er det rikelig med stuveplass under køyebunnen. Køya er forsynt med 12 volt uttak i tilknytning til avsettingsplassen på sidene av køya – en praktisk detalj som langt fra alle produsenter får med seg. Belysningen er god og består av tre downlights og to leselamper.

Ventilasjonen består av en dekksluke (som dessverre er hengslet i akterkant) og to koøyer som kan åpnes.

Den andre (gjestelugaren) på babord side er temmelig trang, og har to køyer over hverandre. Køyebredden er i smaleste laget, men for to barn burde lugaren fungere tilfredsstillende.

Byssa

Byssebenken befinner seg aktenfor førerplassen på styrbord side. Benken har god arbeidshøyde, men dårlig med avsettingsplass. Selv om byssa har tilstrekkelig plass til tørrvarer og dessuten eget skap med søppeldunk, er det ikke mye plass til dekketøy og kokekar her. Derimot inneholder avdelingen et ENO-tobluss koketopp med stekeovn, bestikkskuff, en dypere skuff og skap under stekeovnen hvor det er plass til mikroovn. Kjøleskapet er plassert under førerstolen. 220 volt kontakt til kaffetrakteren er på plass.

Toalettrom

Selve toalettrommet er meget bra, med god benkeplass, tilstrekkelig ståhøyde og avsettingsplass på benken. Det er også romslig rundt det elektriske toalettet, og dorullholderen er montert lett tilgjengelig i skapet i benken. Beslag som tannkrusholder (riktignok kun en) og knagger er også på plass. Men døren er hengslet slik at den åpnes inn på toalettet. Dette kunne vært løst mer elegant. Ventilasjonen består av et koøye som kan åpnes.

Motorrom

Innenbordsinstallasjon med strak aksel, innebærer som oftest at motoren havner under salongdørken. Det har den også gjort i Antares 30. Her avgir den for mye lyd, motorrommet er trangt, og adkomsten for dårlig når større inspeksjoner skal foretas. Sjøvannsfilter og grovfilter er lett tilgjengelig via en luke i byssedørken, men allerede når man skal peile olja, må deler av salongen ominnredes. Det er adkomstmuligheter til motoren fra alle sider via luker, men det er ikke et servicevennlig motorrom og ikke minst burde daglige inspeksjon vært enklere bedre. For øvrig ser det bra ut, med ryddige og greit oppklamrede installasjoner. Forskriftsmessig, automatisk brannslukker er på plass. Det samme er dreneringssump under motoren, og det montert en automatisk lensepumpe i kjølen utenfor sumpen. Batteriene har man adkomst til via trappen ned til lugaravdelingen forut. Her fjerner man et det øverste trinnet og kommer til tre forbruksbatterier og et startbatteri. Batteriene er ikke veldig godt festet. Her er også alle hovedstrømbryterne lett tilgjengelig.

Båten har et bra arrangement for nødstyring.

TESTFAKTA BENETEAU ANTARES 30

KONKLUSJON:

Til tross for noen kritikkverdige punkter, er vårt helhetsinntrykk av Beneteau Antares 30 positivt. For en (i båtsammenheng) beskjeden sum penger, får man en romslig og praktisk flybridgebåt som fremfor alt er en riktig hytte på sjøen. Sjelden har vi brukt ordene “mye båt for pengene” med større presisjon.

PLUSS

+ Pris

+ Flybridge

+ Salong

MINUS

  • Støynivå
  • Adkomst motorrom
  • Trang lugar

SPESIFIKASJONER

MOTOR OG FREMDRIFT

ELEKTRISK ANLEGG

MÅL I CM

 

CE-MERKING

FART OG STØY

TESTRESULTAT ³)

 

TESTBETINGELSER

 

UTSTYR

 

Største lengde:

10,22 Meter

Skroglengde:

9,20 Meter

Største bredde:

3,39 Meter

Vekt tørr båt:

4.659 Kg

Vekt fullastet båt:

6.940 Kg

Største dyptgående fullastet:

0,95 Meter

Kapasiteter i liter

 

  • Ferskvann:

145

  • Drivstoff:

375

  • Septik:

88

  • Varmtvann:

25

PRIS OG OPPLYSNINGER

 

Motorfabrikat:

Yanmar

Modellbetegnelse:

6LY3

Årsmodell:

2010

Drivstofftype:

Diesel

Ytelse ahk:

389

Ytelse kW:

286,2

Antall sylindere:

6

Max turtall ihht produsent:

3.300 omdr./min

Max turtall i test:

3.400 omdr./min.

Motoralternativer

 

- Alternativ 1

2x200 hk

Type fremdrift:

Strak aksel

Propeller:

 

- materiale:

Messing

- stigning i tommer:

23x23

- antall blad:

4

KONKURRENTENE

Batteribank                   

- type og størrelse:           3x140 Ah (syre)

- antall standard:             2x140 Ah (syre)

- antall testbåt:              2xforbruk + 1xstart

Ladespenning forbruk i volt¹): 14,3

Ladespenning start i volt¹):   14,3

¹) Anbefalt ladespenning: 14,4 volt

Skilsø 33 FB                   Testet i BM nr 12/2004

Dollbord, bredde:

23 (stb) 16 (bb)

Uteplass akter:

266x180

Badeplattform:

79x269

Akterdør

 

  • bredde:

113

  • høyde:

170

  • terskelhøyde:

15

Ståhøyde

 

  • i byssa:

190

  • ved førerplass:

205

  • hovedlugar:

184

  • på toalett:

192

Køyemål

 

  • hovedlugar:

236x200

  • gjestelugar:

72x209 + 67x189

Viksund 320 St Cruz            Testet i BM nr 8/2007

                               I ORDEN        MANGELFULLT

Designkategori:                B/C           

HIN-nummer:                    OK            

Samsvarserklæring:             OK            

Brukerhåndbok:                 OK            

FRA CE-SKILTET

Max antall personer:           8/10

Max antall personer flybridge: 5

Max antall pers. og last i kg: 1.162

Max motorstyrke i hk (kw):     379(279)

                     I følge produsent   Testet

Max turtall:         3.400 omdr./min     3.400 omdr./min

Max fart:            -                   26,3 knop

Marsjfart:           -                   23,2 knop

Max støy²):          -                   84,5 dBA

Støy ved marsjfart:  -                   81,9 dBA

²) Merknad: 84 dBA er Arbeidstilsynets øvre grense for tillatt gjennomsnittsstøy på en industriarbeidsplass.

Turtall (omdr./min.) Fart (i knop)   Støy (i dBA)  Merknad

3.400                26,3            84,5         

3.100                23,2            81,9         

2.800                19,2            79,4         

2.500                15,3            79,7         

2.200                12,0            77,7         

1.900                9,0             79,5         

1.600                8,2             77,3         

1.300                7,0             65,9         

1.000                6,0             65,9         

700                  4,3             62,5         

(Reduksjon med 300 omdr./min.)

³) Målingene er utført med to Yanmar 6LY3.

Temperatur

 

- Luft:

15,0˚C

- Sjø:

12,0˚C

Vindstyrke:

2-5 m/sek

Tankinnhold ved test

 

- Diesel:

3/4 Liter

- Ferskvann:

3/4 Liter

- Septik:

0 Liter

Antall personer om bord:

2

BESKRIVELSE

STANDARD

EKSTRA

I TESTBÅT

Ankervinsj forut

X

 

X

Baugpropell SP60

X

 

X

Radio/CD

X

 

X

Solmadrasser fordekk

X

 

X

Solseng flybridge

X

 

X

Kartplotter

X

 

X

Logg på flybridge

X

 

X

Landstrøm

X

 

X

Mikrobølgeovn

X

 

X

Farget skrog

 

X

X

Ankervinsj akter

 

X

X

Radar

 

X

X

VHF

 

X

X

Kalesjepakke

 

X

X

AIS

 

X

X

Dieselvarmer

 

X

X

Trimflaps

 

X

X

Pris fra (inkl. avg.)

1.440.000 kroner

Pris testet båt (inkl. avg.)

1.620.000 kroner

Konstruktør:

Beneteau Power/Sarrazin Design

Produsent:

Beneteau

Produksjonsland:

Polen

Ytterligere opplysninger:

www.normar.no