Prøvekjørt: Saga 385 - Staselig flaggskip

Tre år har det tatt å utvikle nye Saga 385. Den har vært verd å vente på. Torsdag prøvekjørte Båtmagasinet som første båtblad det nye flaggskipet. (05.12.08)

Publisert Sist oppdatert

Tekst & foto: Trond J. Hansen

Eksteriørmessig kan vi fortsatt se at det er en Saga. Og en riktig langturbåt har det blitt, noe som gjenspeiles ved en dieselkapasitet på 1.000 liter, vanntank på 450 liter, varmtvann på 75 liter og septik på 300 liter. Det er utelukkende brukt strømbesparende LED-belysning om bord. I kombinasjon med de god vann og drivstoffkapasitet gjør det at man kan være ut i skjæra lenge uten at man behøver å bunkre eller lade batterier.

Smarte detaljer

Umiddelbart legger vi merke til innfelte vinduer i skroget og skikkelige fenderlister, også på den romslige badeplattformen. Men båten har også andre smarte detaljer, som dieselpåfylling (til samme tank) på begge sider. Dermed kan man legge til med begge sider og slippe å trekke slanger over dekk. Kalesjebøyen skyves inn i hardtopen og er dermed ute av veien. Likevel er det først og fremst interiørmessig båten skiller seg ut. Innredningen er i mattlakket kirsebærtre, mens det er benyttet steamet ask på dørken. Førerplassen er noe uvant sentrert, men det gir et utmerket og oversiktlig førermiljø.

Lys og luftig

På babord side i salongen er det en stor, forhøyet U-sofa med panoramautsikt. Her kan man vende den fremre ryggputen, slik at man får et dobbelt passasjersete under fart. I akterveggen er det doble skyvedører. Kombinert med to store takluker blir salongen lys og luftig. På babord side av førerplassen er det nedgang til en bred mellomgang. Hovedlugaren fremme er meget romslig, med sittebenker på begge sider. Her er mye god skap- og stuveplass. Takket være at førerplassen er sentrert er det blitt plass til en stor og fullverdig, tverrstilt gjestelugar.

Saga 385 Styrekonsoll


I tillegg er det blitt plass til en romslig stikklugar med fin plass for to. Toalettrommet er imponerende stort og velutstyrt, med eget dusjrom med avtrekk, elektrisk toalett og måler for septiktank. Byssa er også stor, med 3-bluss kokeapparat, 130 liter kjøleskap, to rustfrie vasker og skikkelig blandebatteri. Benkeplaten er i corian. Litt uvant er det at stekeovnen er flyttet fra byssemodulen til skottet ved nedgang til mellomgang, noe som er gjort for å få mer skapplass i byssa. Over alt er det rikelig med belysning, alt på dimmere. Også lanternene er i LED og det er blå LED-ledelys på akterdekk og stigtrinn.

Saga 385 er en halvplanende båt med strak aksel. Men man begynner å strekke halvplanerbegrepet langt når toppfarten uproblematisk kommer opp i 23 knop. Likevel har ikke Saga 385 et planende skrog, men befinner seg midt i mellom det rene planende skrog og den tradisjonelle halvplaneren. Her befinner den seg i godt selskap med blant annet Viknes 1030.

Salongen

Lite støy

Testbåten var utstyrt med en Volvo Penta D6-435. Båtmagasinet prøvde den på det åpne havet ved Stadt. Selv om havet viste seg fra den snille siden, oppførte båten seg meget eksemplarisk. Siden båten var en prototyp, var den antakelig noe tyngre enn produksjonsmodellene, og det jobbes fortsatt med å finne optimal propell. Vi oppnådde en toppfart på knapt 23 knop, og marsjfart på 20 knop. Motoren er montert i en kassett som er godt isolert. Til å være en aksel-båt opplevde vi imponerende lite støy: 77,8 dBA ved maks turtall og 76,8 dBA ved marsjfart.

Dobbeltlugar Saga 385

3,3 millioner

Båten ble testet med fulle tanker, og produksjonsmodellen vil trolig oppnå noe høyere fart. Båten kan også leveres med en D6-330 og etter hvert også med en større Yanmar. Med 435 hesteren er Saga 385 priset til cirka 3,3 millioner kroner. Da er det mye standardutstyr med: 5 kw. dieselvarmer, defrosteranlegg, baupropell, elektrisk ankervinsj med anker og 100 meter kjetting, radarbøyle, vindusspyleranlegg, steamet ask på dørken innvendig, landstrømanlegg, komplett bysse, TV-antenne med uttak, Radio/CD med 4 høytalere for å nevne noe.