utgave nr 3 2

Hollandske stålbåter

Publisert Sist oppdatert

Hollandske stålbåter

Pilot 50

I fjor høst pøvekjørte vi 16 nybygde stålbåter i Holland. Her ser vi på fire av dem, de merkene som er best kjent i Norge. Pilot, Linssen, Aquanaut og Pedro. Pilot 50 er en ny modell fra VDL Shipyards og den eneste av alle vi testet som har et visst fartspotensiale.

Tekst og foto: ANNE MARIT KLOKK

Pilot 50 er en ganske ny modell fra VDL Shipyards som også bygger en 38 og en 44 foter i stål. I tillegg har de modellserien Vitesse som bygges i aluminium. Verftet lager så å si alle komponenter til skrog og innredning under eget tak og skreddersyr også løsninger etter kundenes ønsker. 50 foteren er en halvplanende moderne båt, både når det gjelder form, motorisering og materialvalg ute og inne. Båten vi kjørte var utstyrt med 2 x 370 hk Cummins diesler og gjorde 18 knop på toppfart.
Man går ombord på siden og videre akterover til den utvendige styreplassen. Du kommer inn i den store salongen/styrhuset gjennom skyvedør akter til en virkelig storstue. Med skipsdørker og alt treverk i bøk. Førerplass med en stol til styrbord og langbord med buesofa i lær til babord. Et lyst oppholdsrom for mange passasjerer. Ned en ”vindeltrapp” har du diger bysseavdeling til babord og spiseplass med en trekantet sofa rundt ditto bord. Her er dørkene teppebelagt.
Det er to store sovelugarer og en noe mindre. Forlugaren er enorm i samme lyse treverket som er brukt gjennomgående i interiøret. I det store baderommet til babord er det vaskemaskin. Vis a vis er en gjestelugar. Helt akterut er en stor sovelugar med dobbeltseng og eget toalett/dusjrom. Interiøret, totalt sett gir et ganske kjølig inntrykk, mye lys og lite kontraster. For å være subjektiv, virket interiøret litt kjedelig, men dette var en upersonlig demobåt og det burde være enkelt å skape en hyggeligere atmosfære i en privateid båt.
Pilot 50 leveres også i flybridgeversjon.

Data:

Opplysninger: VDL Shipyards i Waalwijk. Tlf.: 0031 416 33 78 67.

BØK: All innredning er i stilren, lys bøk.

Linssen Grand Sturdy 460 AC

Linssen i Maasbracht er internasjonalt Hollands kanskje mest kjente stålbåtverftet. Jac. Linssen startet bedriften i 1949. I dag er det fire sønner som styrer skuta. Her hjemme har vi sett disse spesielle båtene i mange år. For tiden omfatter modellspekteret ulike versjoner av båter fra 26 til 50 fot.

Akterlugarbåten Grand Sturdy 460 er en eventyrlig langturbåt. Den leveres med to eller tre sovelugarer og rommer alle fasiliteter en stor familie eller to par måtte begjære. Båten fremstår som tøff, nesten type arbeidsbåt i eksteriøret, men med hjemmekoselig mahogniinteriør i solid utførelse og listverk i ask, oser den av komfort og lekre detaljer innvendig. Her er ingenting overlatt tilfeldighetene.
Salongen inneholder den innvendige førerplassen til babord og en u-sofa til styrbord. Bokhyller, radio, CD-spiller, TV, barinnhold som flasker og glass, er bygget inn i skap med belysning og kamuflert bak solide mahognidører. Dette skaper rene flater og god orden. Teakdørker med løse småtepper gir vakkert maritimt inntrykk. Tre trinn ned og du finner byssa til styrbord, like gjennomført ryddig og rikelig utstyrt med skap og skuffer. I to lugarsversjonen er det spisebord vis a vis byssa. De som foretrekker en gjestelugar her, får det med to køyer i høyden. Forenom til babord er det flislagte baderommet med dusj og el-do i hvitt og mahogni. På motsatt side en garderobe og plass for vaskemaskin.
Sovelugaren forut er gedigen, men det er akterlugaren som virkelig er de luxe. Med dobbeltkøye eller to enkle, masse skap i superfinish og eget baderom.
Linssen bruker 5,6 og 8 mm stålplater i bunnen og 4 mm plater i dekk og overbygg. Skrogene behandles med produktserien fra Sikkens Yachtpaints etter de nyeste metodene. Det er slutt på de dager da stålbåter virket kalde på skutesida innvendig og korrosjon var en kronisk fiende. Grand Sturdy 460 AC motoriseres med enten en Volvo Penta sekssylindret diesel på 235 hk eller 2 x 145 hk Volvo Penta.

Data:

Norsk importør: Bing Yachting. Tlf.: 63 82 67 10.

Aquanaut Drifter 1150 Trawler

Aquanaut Yachting bygger ca 25 båter i året, driver marina og charter. 1150 Trawler kom for et drøyt år siden. Verftet bygger tre ulike serier, Unico, Beauty og Drifter, alle fra 10 – 15 meter. Båten vi prøvde var nylig levert til et eldre ektepar som bor ombord i lange perioder.

Aquanaut er en typisk hollandsk ståltrawler. Med sin karakteristiske hytteform, høye akterdekk og pyntetrosse. Vår testbåt hadde kun trosse i baugen, men det var fordi eierne hadde bestilt den slik. De mener at det alltid vil komme vann mellom trosse og skrog og at trossa bør tas av og rengjøres annenhvert år. De hadde valgt tradisjonelle innredsningsløsninger med spesielle detaljer. Som en meters arbeidshøyde i byssa fordi begge to er høye og plages med ryggproblemer, spesialkonstruert førerstol, vaskemaskin og fryser.
Aquanaut Drifter leveres også med ”normal” liggende frontrute. Mange fortrekker den versjonen av estetiske grunner, men fordelene med den omvendte vinkelen er større plass inne, mindre reflekser fra sollys og bedre sikt i regnvær.
I båten vi kjørte hadde eierne valgt løsningen med førerplassen til babord og vinkelsofa til styrbord. Byssa var ned til styrbord, meget velutstyrt og bygget etter spesialmål. Garderobe og vaskemaskin vis a vis. Forut en gjestelugar for to. Ekteparet sov i akterlugaren og hadde fått bygget en ekstra lang seng. En smart detalj her var store stuerom under sengen. Du trykket på en knapp og fotenden løftet seg for at man enkelt kan ta større gjenstander ut og inn. Toalett og dusj var adskilt i to rom, et på hver side og med rikelig ståhøyde.
De to eierne var strålende fornøyd med sitt nye hjem som de hadde betalt ca 400 000 hollandske G for og syntes de hadde fått mye for pengene. Motoren var en 128 hk Vetus Deutz DT43.

Data:

Opplysninger: Aquanaut Yachting Holland i Sneek. Tlf.: 0031 515 412253. Internet: www.aquanaut.nl

Pedro 37

Pedro-Boat bygger stålbåter fra 32 fot opp til 15 meter. 37 foteren, som var en av de minste testbåtene under samlingen i Holland, leveres i tre helt forskjellige versjoner. Båten vi kjørte hadde en åpen løsning med salong og bysse helt akterut. Annerledes og tiltalende.

Pedro 37 er verftets nyeste modell, en moderne og litt ”lettere” type enn den typiske hollandske stålbåten. Den leveres i ulike farger, men også i hvitt og uten den tradisjonelle trossa, men med en fenderlist i plast rundt hele båten. Med to kraftige diesler, har båten et visst fartspotensiale. For hollendere på hjemmebane er ikke dette viktig. De har sine elver, kanaler og begrensede farvann og hastigheter. Med korte avstander og stor trafikk er mer enn ti knops fart uaktuelt. Men for internasjonale farvann er det for sakte.
Den utvendige styreposisjonen er beskyttet av en høy vindskjerm pluss eventuell kalesje. Inn og ned en femtrinns leider til babord er en salong med sofa på begge sider. Båten vi så hadde ikke innvendig styreposisjon, men det leveres på de andre innredningsløsningene på babord side. Lenger forut adskilt toalett og dusj et hakk ned på samme plan som den store sovelugaren.
Fra salongen akterover kommer man ned til bysse/spiseplass. Her er ingen skillevegger og med store vinder i hekken blir det bra romfølelse og rikelig med lys. Bysseavdelingen er svakt vinklet til babord og til styrbord er det kantede spisebordet med sofa rundt, en dinette som enkelt kan gjøres om til dobbeltkøye for gjester. I vår testbåt var alt treverket i bøk, men teak leveres til de fleste kundene.
Den spesielle innredningen vil nok passe for noen. På minussiden bemerkes at du lager mat i samme området som eventuelt gjester skal sove. De to andre mer tradisjonelle løsningene gir flere soveplasser og har byssa forut.

Data:

Opplysninger: Thore Hvass i Kristiansand. Tlf: 90 92 41 99. Internett: www.pedro-boat.nl

Lengde14,99 m
Bredde4,85 m
Dypgåpeende1,45 m
Høyde (m.mast nede)3,30 m
Vekt tom båt24 tonn
CE-kategoriA
Motorer2x140-370
Drivstoff3000 liter
Ferskvann1000 liter
Lengde o.a.14,10 m
Bredde4,45 m
Dypgående1,20 m
Høyde m mast nede3,10 m
Vekt22 tonn
Drivstoff1670 liter
Ferskvann660 liter
Lengde o.a.11,65 m
Bredde3,85 m
Dypgående1,0 m
Høyde o. vannlinjen2,70 m
Vekt10,450 tonn
KategoriB
Lengde o.a.11,10 m
Bredde3,40 m
Dypgående1,00 m
Drivstoff335 liter
Ferskvann250 liter
Vekt8 500 kg