Test: Bella 9000 Hybrid
Må forandres
Bella 9000 Hybrid er den første nordiske turbåten med hybriddrift. Prisen og prestasjonene gjør hybridversjonen helt uaktuell. Med tradisjonell dieselløsning er den langt mer relevant for vanlig båtfolk – men også den fordrer en lang rekke praktiske forbedringer.
Under båtmessen i Helsingfors i februar ble nye Bella 9000 Hybrid lansert og fanget mye oppmerksomhet. Fremfor alt ble mange begeistret over hybridløsningen, en Steyr på 164 hk med 7 kW el-motor for alternativ fremdrift. Etter å ha testkjørt båten i to versjoner – hybridbåten samt en med konvensjonell Yanmar 4BY2-180 – er konklusjonen enkel når det gjelder motorløsning: Velg diesel! Hybridversjonen koster nesten 600.000 kroner mer, gir en toppfart på 15 knop og marsjer med 10 når den kjøres med diesel, 5,2 knop på topp når den kjøres med el-drift. Dieselversjonen gjør 21 knop maksfart og marsjer lett med 18. Det absolutt eneste som taler for å velge hybridversjonen er støynivået på rundt 60 dBA, men de færreste er villige til å betale over en halv million kroner ekstra for den komforten. Det totale miljømessige regnestykket har vel hverken miljøforkjempere eller båtbransjefolk gjort, men det ville neppe vært til batteridriftens fordel. Hybrid-eksperimentet til Bella Boats viser at det fortsatt er langt igjen til vi ser vellykkede hybride motorløsninger i denne typen båt. Men det er langt igjen også på andre områder før Bella 9000 kan regnes inn i de velfungerende turbåtenes rekker.
Sjøegenskaper
Gullabonnement
Blad og digital
949,-
pr. år – 10 utgaver + Norske Gjestehavner
BESTILL HER