Europeisk skreddersøm

Amerikanerne har latt seg påvirke av europeiske båttradisjoner i utviklingen av sin nye Bayliner-serie Avanti. Bayliner Avanti 7 er første modell ut - kun produsert for det europeiske markedet. (03.02.09)

Publisert Sist oppdatert

Av Therese Vågen

Med den nye Avanti-serien har Bayliner tatt steget inn i daycruisermarkedet, og i 2009 kommer både Bayliner Avanti 7 og Bayliner Avanti 8.

Førstemann ut er Avanti 7, en 6,25 meter lang og 2,46 meter bred daycruiser med sitteplass til sju og køyeplass til to under dekk. Daycruiseren preges av fleksible sitteløsninger, en stor solseng forut, køyeplasser som kan skjules, samt flere motoralternativer. Avanti 7 har en dyp styrekonsoll og sittebrønn akter. I tillegg til vendbare førerstoler som sammen med et lite bord utgjør et hyggelig sosialt område, kan sittegruppen akter også gjøres om til enda en stor solseng.


Motoralternativer på Bayliner Avanti 7 er Mercruiser 4,3 liter MPI/A1 med 220 hestekrefter, eller MerCruiser 1,7 liter DSL/A1 120 hestekrefter. I løpet av 2009 lanseres også oppfølgeren Avanti 8 som er 7,26 meter lang (23,8 fot) og 2,56 meter bred.

Bayliner Avanti 7 Bayliner Avanti 7 Bayliner Avanti 7

I 2009 kommer det også en ny utgave av Bayliner 245, som har fått nytt design og nye løsninger for å framstå som en moderne og familievennlig båt. Bayliner 175 har gått ut av produksjon og erstattes i år av Bayliner 111 GT. Gran Turismo-modellen har også fått et mer moderne utseende og kommer nå også med servostyring.


Bayliner 245 har fått nytt design.


Bayliner 175 erstattes av 111 Gran Turismo.