Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

utgave nr 11 2008

Test: 3 forskjellige motorer i samme båt

Publisert Sist oppdatert

Test: 3 forskjellige motorer i samme båt


Påhenger raskest, diesel minst tørst

Forskjellen på å kjøre en båt med påhengsmotor, innenbords bensinmotor og innenbords dieselmotor er stor. Vi har testet tre identiske 19 fots Rydsbåter med de tre motoralternativene. Er du på jakt etter fart, er påhengsmotoren førstevalget, men vil du spare drivstoffutgifter, er dieselmotor førstevalget.


Tekst og foto: Lars H. Lindén
Norsk tilretteleggelse: Hans Due

Den ene Rydsbåten var utstyrt med en firetakts Mercury påhengsmotor, en 115-hesters EFI-motor med elektronisk bensininnsprøyting. Den andre båten med en gammel, tro tjener, innenbords bensinmotoren MerCruiser 3,0 L på 135 hk. Denne motoren sitter i veldig mange amerikanske båter av typen Bayliner og Maxum. Stammemotoren er også i Volvo Pentas utvalg og heter da 3.0 GL/SX. Den tredje motoren er også innenbordsmotor, den helt nye dieselmotoren som er et samarbeide mellom MerCruiser og Cummins. Det er en Common Rail-motor på 130 hk med modellbetegnelsen QSD 2,0 ES 130.
På slutten av 1960-tallet og på begynnelsen av 1970-tallet ble nesten halvparten av båter i denne størrelsen utstyrt med innenbords bensinmotorer. Etter hvert svingte pendelen helt over på å bruke påhengsmotorer, spesielt når firetakteren kom på markedet. Nå har pendelen svingt litt tilbake igjen, og flere store nordiske produsenter av daycruisere i seksmetersklassen med valgfritt påhengsmotoralternativ eller innenbordsmotor. En av forklaringene til den økte interessen for innenbordsmotor er blant annet at påhengsmotorer er lettere å stjele, og forsikringspremien er dermed høyere, og i tillegg kommer at innenbordsmotoren ofte kan være et billigere alternativ, spesielt dieselmotoren som har et langt lavere forbruk, og folk føler seg ofte sikrere med en dieselmotor. Cummins, MerCruiser, Yanmar, Volvo Penta og Volkswagen har alle tatt fram små, lette og drivstoffgjerrige Common Rail-motorer som får plass i disse båtene. Tidligere var dieselmotorene for store for seksmetersbåter.
Fremtidens motor
De nye dieselmotorene er fremtidens motorer i mange fritidsbåter, og på sikt kommer de mest sannsynlig til å utkonkurrere bensinmotoren som innenbordsmotor. Flere av de nye dieselmotorene er like raske som bensinmotoren og de har en meget god akselerasjon. Den største fordelen er imidlertid et mye lavere drivstofforbruk og lavere støyverdier, spesielt ved høye turtall. Andre fordeler er et stort dreiemoment allerede ved lave turtall, noe som gjør at båtene går lettere i plan, selv med tung last.
En moderne firetakts påhengsmotor er også et meget bra alternativ i båter i denne størrelsen. Den har lav vekt i forhold til innenbordsmotoren og den har meget gode egenskaper i lav- og mellomfartsområdet, den er røykfri og den er enkel å komme til for service og vinterkonservering. På under en time har man løftet av en påhengsmotor for lagring eller reparasjoner.
De tre motortypene har vi montert på tre identiske Rydsbåter, det vil si at de har samme grunnvekt, samme yttermål og samme bunnkonstruksjon, men selvfølgelig noe annerledes akterut for å få plass til de forskjellige motorene. Modellen som er tilpasset påhengsmotor har betegnelsen Ryds 568 GTS og innenbordsmotorvarianten heter Ryds 18 GTS. Begge er 5,76 meter lange, 2,18 meter brede og veier uten motor 695 kg.
Test samme dag
Testene ble gjennomført i Karlshamn i Sør-Sverige i begynnelsen av mai. Værforholdene var identiske under alle tre testene som ble gjennomført samme dag. Representanter fra produsenten Brunswick Marine fant den beste propellen til hver motor, den beste utvekslingen på drevet for innenbordsmotorene og den beste monteringshøyden for påhengsmotoren. Samtlige motorer ble utstyrt med propeller fra Black Max serien. Under testen var det to personer om bord og drivstofftankene ble fylt ”til pipa”. Ingen av båtene hadde bunnstoff, kun ren gelcoat.
Det anbefalte turtallet for marsjfart varierer en del, fra 4.000 omdreininger for den ”saktegående” dieselmotoren og opp til 6400 omdreininger for påhengsmotoren. I våre målinger har vi alltid startet med toppturtall og deretter trukket av gassen i intervaller på 300 omdreininger med innenbordsmotorene og 500 omdreiningers for påhengsmotoren. Det gjør at man ikke skal se seg helt blind på testverdiene i forhold til turtall. For å få så sammenlignbare tall som mulig har vi derfor gjort målinger ved flere forskjellige planingsfarter på nøyaktig 20 knop, 25 knop og 30 knop.
Påhengeren raskest
Den høyeste toppfarten målte vi til 38,2 knop med den svakeste motoren, den 115 hk sterke påhengsmotoren. Med en 17 tommers propell stoppet toppturtallet på 5900 omdreininger pr minutt. Egentlig er det av akademisk interesse å kjøre en firetakts påhengsmotor med ”flatt jern” dersom det ikke er noe man absolutt rekke. For bensinforbruket og støynivået går til himmels sammenlignet med om man bare trekker av 1.000 omdreininger. For med 1.000 omdreininger under toppturtall, er påhengsmotoren så avgjort mest behagelig. Farten ligger allikevel over 30 knop, bensinforbruket nede på 0,87 liter pr nautisk mil og støynivået på 85 decibel. Trekker man ytterligere av på gassen ned til 28 knops fart, er forbruket bare 0,77 liter pr nautisk mil, og da kjører man økonomisk og miljøvennlig.
Påhengsmotoren er raskest også i akselerasjon opp til 25 knop. De nye firtakterne har betydelig bedre gassrespons enn eldre modeller, mye takket være bensininnsprøytingssystemet og mer effektive akselerasjonspumper, men akselerasjonen avgjøres også mye av propellvalget.
Nest høyeste fart på 36,8 knop fikk vi med bensinutgaven av innenbordsmotoren, en MerCruiser 3.0 L på 135 hk. Med en 21 tommers propell traff vi nøyaktig motorens anbefalte toppturtall på 4800 omdreininger pr minutt. Heller ikke en innenbords bensinmotor skal kjøres for fullt kontinuerlig. Her er nemlig forgasserens innsugingsstøy direkte plagsom. Vi målte hele 92 decibel på topp ved førerplassen. Trekker man av bare 300-400 omdreininger, høres verden helt annerledes. Også bensinforbruket er høyt på toppfart, og vi måtte trekke av 600 omdreininger før vi kom under literen på den nautiske mila. Også det synes vi er et for høyt forbruk for en motor en båt av denne størrelsen.
30 prosent mindre forbruk
Den laveste hastigheten på 34,5 knop målte vi med den nye Cummins/MerCruiser dieselen. Men vi vektlegger ikke noen få knop lavere hastighet. For når vi studerte alle andre målinger, ble vi ganske så overrasket over de store positive utslag til fordel for dieselmotoren. Ved lave turtall opp til 1.500 omdreininger pr minutt hører man godt at det er en dieselmotor og kjenner vibrasjonene, men allerede ved 2500 omdreininger og 15 knops fart minker vibrasjonene merkbart og ved 2800 omdreininger og 20 knops fart kjenner man absolutt ingen vibrasjoner. Nå kommer virkelig dieselmotoren til sin rett. Mellom 25 knop og 30 knop er dieselmotorene mer stillegående enn en firetakts påhengsmotor og drivstofforbruket kommer aldri over en liter pr nautisk mil, ikke engang på toppturtall. Ved 25 knops fart målte vi forbruket til bare 0,58 liter pr nautisk mil. Det er ganske imponerende med en 130 hesters motor. Sammenlignet med bensinvarianten av innenbordsmotor, er dieselmotoren hele 30 prosent mer drivstoffgjerrig ved 25 knops fart.

Motordata
Anmerkninger: Prisen for Mercury F115 EFI omfatter komplett motor med instrumenter, gass/gearboks og propell. Prisene for MerCruiser 3.0 og Cummins 2.0 omfatter motor med drev, skjold, instrumenter og ferskvannskjøling, men ikke gass/gearboks og propell.

MotorfabrikatMercuryMerCruiserCummins
ModellF 115 ELI3,0 LQSD 2,0 ES 130
MotortypePåhengsmotorInnenbordsInnenbords
DrivstoffBensinBensinDiesel
Effekt i hk115135130
Sylindervolum i ccm173230002000
Antall sylindere4 i rekke4 i rekke4 i rekke
Maks toppturtall i omdr/min640048004000
KjølesystemSaltvannFerskvannFerskvann
DrivstoffsystemInnsprøytningForgasserCommon Rail
Generator i A5065105
StyringKabel el hydrauliskKabel/servoKabel/servo
Drev--Alpha OneAlpha One
Utveksling i test2,07 : 12,0 : 11,81 : 1
Vekt i kg med drev181288312
Veiledende pris 132 286 kr100 200 kr174 100 kr

Importør for Mercury, MerCruiser og Cummins: www.brunswickmarinenorway.no
Produsent av testbåtene fra Ryds: www.rydsbatar.se

Mercury F115 EFI


Mercurys firesylindrede firetakter på 115 hk er en topp moderne påhengsmotor med elektronisk bensininnsprøytning, doble overliggende kamaksel og fire ventiler pr sylinder. Med en vekt på 181 kg blir den nærmere 100 kg lettere en den bensindrevne innenbordsmotoren MerCruiser 3.0L. Mercury har også totaktere på 115 hk (Optimax) som også er firesylindrede, men har noe mindre sylindervolum på 1525 ccm.
Testresultat
Propell: Black Max, 17 tommer, aluminium

MerCruiser 3.0L
Omdr/minuttFart i knopLiter/timeLiter/nautisk milStøy i dB(A)
590038,239,81,0490
540034,734,20,9987
490031,527,50,8785
440027,721,30,7784
390022,615,60,6983
340020,013,10,6679


Denne firesylindrede motorblokken med sylindervolum på 3 liter brukes av både amerikanske MerCruiser og svenske Volvo Penta. Hos MerCruiser har den betegnelsen 3.0L og hos Volvo Penta 3.0 GL/SX. Dette er markedets mest populære bensindrevne innenbordsmotor og monteres som standard i en rekke planende båter på rundt 20 fot. Propellakseleffekten er på 135 hk og begge motorprodusentene benytter drevløsninger med singel propell. En servoassistert kabelstyringer standard, og en fabrikkmontert ferskvannskjøling kan bestilles som ekstrautstyr. Denne bensinmotoren har krav på seg til å ha en automatisk brannslukker montert i motorrommet. Også motorromsvifte er et krav, og den skal alltid kjøres et par minutter i forkant av hver gang man skal starte motoren.

Testresultat
Propeller: Black Max, 21 tommer, aluminium
Omdr/minuttFart i knopLiter/timeLiter/nautisk milStøy i dB(A)

485036,843,01,1792
450033,034,81,0586
420030,329,00,9685
390027,624,50,8983
360024,619,80,8082
330021,516,80,7881
300019,013,80,7378

Cummins/MerCruiser 2,0 ES 130


MerCruiser har innledet et samarbeide med Cummins på dieselmotorsiden, og de nye motorene har effekter på 115, 130 og 150 hk, samtlige med modellbetegnelsen QSD2,0. Tallet i slutten av modellbetegnelsen angir sylindervolumet i liter. Stammemotoren er en firesylindret, turboladet dieselmotor fra italienske VM Motori med et nytt drivstoffsystem fra Bosch. Dette såkalte Common Rail systemet har et eget ”magasin” med drivstoff hvor det bygges opp et konstant trykk som mater innsprøytingsdysene med en nøyaktig mengde diesel tilpasset turtallet. Dieseltrykket i en tradisjonell dieselmotor ligger på 250 bar, men i Common Rail-utgaven er trykket hele 1.600 bar. De nye motorene har doble balanseaksler i oljetrauet for å redusere vibrasjoner til et minimum. Ferskvannskjøling og servostyring er standard.

Testresultat
Propell: Black Max, 21 tommer, aluminium

Omdr/minuttFart i knopLiter/timeLiter/nautisk milStøy i dB(A)
400034,527,40,7984
370029,520,70,7082
340026,817,00,6381
310024,613,80,5680
280019,19,90,5279
250014,68,10,5578

Forbruk og støy ved identiske hastigheter
Anmerkninger: Samtlige motortester er gjennomført utenfor Karlshamn i Sør-Sverige den 8 mai 2008. Støyen er målt ved førerplass. Lufttemperatur + 16ºC, vanntemperatur + 12ºC.

MotorfabrikatMercuryMerCruiserCummins
ModellF 115 EFI3,0 LQSD 2,0 ES 130
MotortypePåhengsmotorInnenbordsInnenbords
DrivstoffBensinBensinDiesel
Effekt i hk115135130
Toppturtall i test590048504000
Propell i tommer172121
Toppfart i knop38,236,834,5
Forbruk i liter/nautisk mil ved:
Toppfart1,041,170,79
30 knop0,840,950,71
25 knop0,730,820,58
20 knop0,660,750,53
Motorstøy i decibel (A) ved:
Toppfart899284
30 knop848582
25 knop838280
20 knop797979
Akselerasjon i sek. til 25 knop: 7,88,99,2