utgave nr 3 1994

Bayliner Trophy 2002

Publisert Sist oppdatert
Test: Bayliner Trophy 2002

Bedre enn sitt rykte

De amerikanske Bayliner-båtene har vært utskjelt i en årrekke på grunn av slurvete håndverk. Tidligere var det om å gjøre for verdens største båtprodusent "å måke ut" flest mulig båter på markedet i høyest mulig tempo. Reaksjonene, spesielt fra det europeiske markedet kom. Nå har Bayliner lagt om stilen. De nye båtene er vesentlig forbedret.

Av Hans Due

Trophy-modellen 2002 har tilnavnet Walkaround, og du kan virkelig gå rundt hele båten i denne 20-foteren. Konseptet passer bra for norske forhold, kanskje spesielt for dem som dyrker hobbyfiske. Trophy leveres som pakke med båt, motor og tilhenger, som man i prislisten kaller opplagstrailer fordi norske veimyndigheter av en eller annen merkelig grunn ikke har godkjent tilhengeren som båthenger. Samlet pakke med en 150 hk. Mercury påhenger er like i underkant av 260.000 kroner, hvilket er langt fra avskrekkende.

Sjøegenskaper

Bayliner-skrogene har det vært lite negativt å si om. De er stort sett velkonstruerte. Så også med Trophy 2002. 150-hesteren klarte å få båten opp i nesten 38 knop med to mann ombord på en iskald vinterdag i Larviksfjorden. Gammel stormsjø rotet opp vannet kraftig, men Trophyen hadde ingen problemer med å ta sjøen, til tross for en del harde landinger. Vannet ble kontant avvist til begge sider uten at vi fikk en dråpe ombord. I krappe svinger skled båten greit uten å hugge. Ved hjelp av powertrimen på motoren klarte vi å trimme båten bortimot optimalt, men selv med motoren helt ut, klarte vi ikke å få den til å "galoppere". En stor del av tyngden i båten er plassert forholdsvis langt framme, men skroget har nok bæring i forskipet til å klare dette uten at det går ut over sjøegenskapene.

Innredning

At man kan gå rundt hele fordekket på et forholdsvis bredt dollbord og samtidig ha romslig køyeplass eller minisalong under dekk, gjør at båten i tillegg til hobbyfiske og svippturer, kan brukes til lengre dags- eller overnattingsturer. I salongen er det en V-sofa med nedsenkbart bord som også kan stues vekk under en hylle i forpiggen. Det er sitteplass til to voksne og et lite barn rundt bordet, og med dette felt ned i V-benken med en pute oppå, er det soveplass for to voksne og et lite barn. På hver side av benken er det stuerom under, men ingenting under den store plassen i forpiggen. Stuerommene er drenert ned til kjølsvinet.
Ved leideren (som har et lite stuerom under) opp til uteplassen er det montert en Porta-Potti do. I taket er det to lamper og en dekksluke. På hver side av dekksoverbygget er det et lite vindu/lufteventil.
Både tak og skrogsider er teppebelagt, heldigvis ikke med den langhårete pusetypen. På dørken er det et kantsydd teppe som festes med trykknapper. Dette må fjernes for å kunne sette bordsøylen i holderen i dørken. Teppet kunne med fordel vært utstyrt med et hull og en splitt ut til kanten for søylen. Nå er man henvist til å klippe og kantsy selv. På skottet mot førerplassen er en liten presenning som er festet med trykknapper. Den skjuler atkomsten til koblingspanelet for det elektriske, samt styringen.
Har man fiskeutstyr ombord som man ikke ønsker å ta med seg hjem hver gang man forlater båten, kan fiskestengene henges opp under fordekket i spesielle holdere. Luken på dashbordet som holder foldedøren til salongen kan låses. Ved siden av luken er et solid gripehåndtak.

Uteplassen

At førerplassen er plassert såpass langt fram, gjør at akterdekket blir romslig. At denne båten er innredet med tanke på fiske, er ikke vanskelig å forstå. De to stuerommene i dørken for oppbevaring av fisk er drenert til en felles pumpe. Lokkene er utstyrt med en løfteknapp som er vrien å få tak i. Den ser ut som en blindkopp nedfelt i lokket. Her finnes adskillig bedre patenter. I det ene stigtrinnet opp til dollbordet er en kasse for agn, som kan fylles med vann via en pumpe. Et overløpsrør gjør at vannet kan pumpes inn i kassen kontinuerlig og sirkulere for hele tiden å være friskt.
På hver side av motorbrønnen er det løse klappseter som gir sitteplass for to personer. I forkant av motorbrønnen har man montert fiskestangholdere. Det samme er tilfelle på hver side av rekka rundt uteplassen. Fiskestangholdere for oppbevaring av stenger er det under dollbordet på hver side. I selve motorbrønnen er det et mannlokk som gi adkomst (om enn noe trang) til bensinslanger og lensepumper (elektrisk med nivåbryter). I dørken foran motorbrønnen finnes nok et mannlokk som fører til bensintanken som har påfylling gjennom akterspeilet.
Det er fem kryssholt i alt, to akterut, to midtskips og ett forut med to halegatt. Kryssholtene er noe spinklere enn hva vi er vant til fra norskproduserte båter. Pulpiten går fra akterdekket og helt fram til baugen uten åpning, og er tilstrekkelig høy. I fordekket er en ankerboks, og en liten nedfelt hylle i overbygget forut gir sitteplass for én person på godværsdager. En bade- redningsleider på styrbord side av akterspeilet er standard. En annen smart detalj er innfelte lys i trinnet fra uteplassen opp til dollbordet på hver side.
Dette er ikke bare en godværsbåt. I tillegg til at man kan søke ly under fordekket, finnes også en kalesje som strekker seg over førerplass og ned på baksiden. Da har man fremdeles et åpent akterdekk, men du kan sitte beskyttet og kjøre.

Førerplassen

Det er to svingbare enkeltseter ved førerplassen, et førersete og et passasjersete. Begge setene kan justeres i høyderetningen. Førerplassen er velutstyrt tatt i betraktning av at dette er en 20-foter. Instrumentpanelet består av turteller, fartsmåler (miles), tankmåler, amperemeter og trimindikator. Alle brytere er montert under instrumentene. Kompasset er montert inn under frontvinduet og i førerens siktretning. Hele dashbordet er sortlakkert. Over instrumentpanelet er det et hengslet, sotet plexiglasslokk som beskyttelse mot regn og sprut. Det kan være vanskelig å se gjennom lokket, spesielt i motlys, og det burde vært til å skyve inn i dashbordet i stedet for å være hengslet, for det lar seg heller ikke gjøre å feste det i åpen stilling.
Ratt og gass/gearspak er greit plassert. Styringen (teleflex) er forholdsvis lett, og båten er enkel å kjøre. Frontruten er todelt og uten vindusviskere, hvilket etter vår oppfatning er en nødvendighet. Siderutene er også todelt, og den forreste delen kan åpnes i fartsretningen for skikkelig lufting på varme solskinnsdager. Frontruten gir effektiv beskyttelse mot vinden, og sikten er bra horisonten rundt.
I borde på hver side er det hyller. Ved passasjerplassen er det sotet plastglass som skyvedør på plastskinner av tvilsom kvalitet. Ved førerplassen er det kun hyller uten stoppkant. Hva man skal oppbevare her, er en gåte for oss. For hyllene er små, og det som måtte ligge der detter garantert ut.

Teknisk/ finish

Denne båten selges med tre motoralternativer, 120 hk. Force, 150 hk og 175 hk. Mercury. Vår testbåt var utstyrt med 150 hk. Ladespenningen på batteriet målte vi til 14,3 volt, hvilket er noenlunde godkjent, tatt i betraktning av at det var flere kuldegrader i luften. Batteriet er montert i et rom akterut på babord side. Her var også en hovedbryter med muligheter for å skifte mellom to batterier. I tilsvarende rom på styrbord side er oljetanken montert. Kablene til sikringspanelet var surret sammen med tape, og det blir en noe omfattende jobb å skifte kabler dersom det skulle være nødvendig. Men atkomsten til sikringspanelet og koblingsskinnen er fin.
Lanterneføringen besto av en tynn lanternemast for topplanterne/akterlanterne festet til frontruten, som virket nokså spinkel og en liten kombinert rød/grønn lanterne i baugen. Dette er samme oppsett som brukes av norske båtbyggere for eksport til Sveits, men som ikke brukes her hjemme. I tillegg er et stort horn montert på fordekket.
Støpearbeidet og sammenføyningene virker bra gjort. Selv om vi ikke er alt for begeistret for teppepolstret innredning, var arbeidet OK. Finishen er upåklagelig.

Fart

Farten er radarmålt med to mann ombord og ca. 100 liter bensin i tankene. Motoren er en 150 hk. Mercury Black Max.

Omdr./minFart i knop
590038
550035
500031
450028
400025
350022
300015
2500 9
2000 6
1500 5
1000 4
700(tomg) 2

Konklusjon

Bayliner Trophy 2002 Walkaround er kanskje den av Bayliners mindre båter som egner seg best for norske og nordiske farvann. Fartsvennlig, praktisk innredet og med hyggelig pris. Men som overnattingsbåt savner vi et lite kokeapparat, en håndvask og en kjøleboks. Enkelte plastdetaljer av slett kvalitet kunne vi gjerne vært foruten fordi konseptet forøvrig fremstår fullt på høyde med tilsvarende båter på markedet.

Data
Lengde6,13 m.
Bredde:2,44 m
Vekt m/ 120 hk. Force1.289 kg.
Dypgående 0,36 m.
Pris m/ 120 hk. Force og trailer:Kr. 219.850,-
m/150 hk. MercuryKr. 259.850,-
m/175 hk. MercuryKr. 269.550,-
Importør:Peder Farmen A/S, Vadskjæret Marina, Postboks 1218-Torstrand, 3254 Larvik. Tlf: 33 18 13 86.