utgave nr 11 2008

Leserbrev juli/august 2008

Publisert Sist oppdatert

Leserbrev juli/august 2008


Båtmagasinet og CE-merking

Båtmagasinet kommer med direkte feil i en båttest i nr 7/2008.
Atle Knutsen påstår i testen av NB 840 at denne båten må CE merkes før salg. Dette er tull. Denne båten kan fritt omsettes. Her er det 5 års regelen som gjelder.
Alle halvfabrikat levert og påbegynt før 1.1-2006 trenger ikke CE merkes. Halvfabrikat levert etter 1.1-2006 MÅ merkes.
Leser

Kjære leser
Da Båtmagasinet avslørte Sjøfartsdirektoratets mangelfulle informasjonsarbeid rundt de nye reglene for CE-merking av halvfabrikat, levert etter 16, juni 1998, var det mange - både båteiere og båtbyggere - som overrasket måptte forholde seg til en ny virkelighet. På grunn av dårlig informasjon, innførte Sjøfartsdirektoratet nærmest over natten 5. desember 2005, som leser korrekt påpeker, et amnesti fremt il 1. Januar 2006 som ga eiere av halvfabrikat påbegynt før denne dato fritak fra kravet om fullstendig CE-merking av sine båter. Alle båter ferdigstilt etter denne dato, har krav om CE-merking. Reglene kan fortsatt oppleves som svært kompliserte, så kompliserte at testjournalisten dessverre kom til å trekke feil konklusjon i denne saken. Det beklager vi. Av og til blir noe feil, men fortsatt blir det meste rett. Takk for at du er en våken leser.

Atle Knutsen
Redaksjonssjef
Båtmagasinet

Hvem tar regningen?


I slutten av mai mottok jeg et brev fra Volvo Penta Norge. Jeg tenkte at nå har Volvo Penta funnet ut av dyse/injektor- Problematikken
Sitat fra brev:
Problemet kan ha oppstått pga utilstrekkelig smøring av forbrenningssystemet.
Yes!! Endelig, nå kan jeg kjøre båten min, med D6-en i, uten å være bekymret for disse problemene.
Men hva er det Volvo Penta sier videre. Sitat:
Vi anbefaler derfor eiere av D3 og D4/D6-motorer i Norge å tilsette smøreforbedrende tilsetning.
Tenkte jeg ikke det, Volvo Penta legger kostnaden på problemet det har hatt med D-motorene på forbrukeren. Forbrukeren må altså kjøpe denne smøretilsetningen av egen lomme. Prisen på denne tilsetningen varierer i pris, men et sted mellom 180 til 300 kr, og dette må vi som forbruker av D-motorene til Volvo Penta betale.
Dette var en enkel løsning. Her har dere et problem med dyse/injektorer på D-motorene, og så legger dere problemet over på forbrukeren. Jeg synes dere burde skamme dere.
Yanmar og andre fritidsbåt motorer har også common rail motor, jeg har ikke hørt at noen andre fritidsbåt produsenter har gått ut skriftlig til sine forbrukere å tilråde smøretilsetning til common rail motorer.
Hvis det viser seg at dere har utilstrekkelig smøring av forbrenning systemet, så oppfordrer jeg Volvo Penta Norge å gjøre noe med dette, og hvis det er smøreforbedrene tilsetning som skal til for å løse dette problemet, så må Volvo Penta ta denne kostnaden, ikke legge den på forbrukeren.

En provosert vestlending

Bildet:
PROVOSERT: Innsenderen er provosert over at han selv må betale for smøretilsettingen.

Båten ligger fortsatt på land!

Dette er egentlig en liten rapport om servicegraden hos en av båtbransjens mange servicetilbydere. Eller rettere sagt mangelen på servicegrad.
Det som hindrer sjøsetting er en så liten, men akk så viktig del som en impeller med den lille kilen som skal til for å drive denne rundt. Servicedeler som vi dessverre ikke klarer oss uten. Og som burde være greie å få tak i til en to sesonger gammel motor.
Jeg bestilte impeller og kile til min Tohatsu påhenger hos den lokale forhandleren Blommenholm Båt Senter AS fredag 22. mai.
Fikk beskjed om at leveringstid var på tre dager, i verste fall fem. Etter fem dager ringte jeg for å høre om delen var kommet, men det var den dessverre ikke. Håpet selvfølgelig å komme på vannet til helgen, så jeg purret opp saken fredag 30. mai, men med samme nedslående svar.
Ny uke, nye muligheter. Forsøkte å komme igjennom på telefonen mandagen etter uten hell.
Tirsdagen hadde jeg bedre lykke, med telefonen mener jeg. Etter bare et kvarters tid på vent fikk jeg opplyst at delene jeg hadde bestilt fortsatt ikke hadde kommet, men ekspeditøren lovet å undersøke nærmere og ringe meg tilbake. Dette skjedde selvfølgelig ikke. Travel tid i bransjen selvfølgelig, jeg forstår det, men! Tirsdagen forsvant.

Onsdag. Etter et par mislykkede forsøk på telefonen kom jeg igjennom etter femten til tyve minutter på vent. Fortsatt ingen deler. Torsdag ble en gjentakelse av onsdagen.
Fredag forsøkte jeg et par ganger på telefonen på morgenen uten å komme i kontakt med annet en den etter hvert så velkjente stemmen som forteller at det dessverre ikke er noen ledige ekspedienter.
I et forsøk på å finne ut hvor det hele strandet, ringte jeg i stedet til importøren for å høre om delene lot seg skaffe. Svaret fra en hyggelig mann på delelageret hos Loxkel var at de hadde 60 impellere og en mengde kiler på lager, og at dette normalt var på plass hos forhandler i løpet av en dag eller to ved vanlig bestilling. Han forklart også på en ordentlig måte at importøren ikke drev med detaljsalg, så jeg kunne dessverre ikke kjøpe den rett fra ham. Akseptabelt det.
Forsøkte så igjen å få kontakt med Blommenholm Båt Senter på telefonen, men etter tre kvarter med telefonstemmen som dessverre og så videre … gav jeg opp og tok fri fra jobb for å kjøre ned dit.
Der var det stille og rolig med meg som eneste kunde i lokalet. Ekspeditøren fant etter hvert riktig impeller i en uåpnet eske i en hylle, men kilen hadde han ikke. Han forklarte at det var viktig å ta godt vare på denne. Enig i det, men min var altså borte, og det var derfor jeg bestilte den. Kommer jo ingen vei uten. Ekspeditøren unnskylte seg med at hovedlageret muligens ikke hadde den der, og at det var grunnen til at den ikke var kommet.
Jeg opplyste ham om at jeg hadde hørt med hovedlageret og at de hadde både impellere og kiler i mengder. Så nevnte jeg at det var ergerlig ikke å få alle delene jeg hadde bestilt, for det nyttet ikke å sette inn impelleren uten kilen, så nå forsvant en helg til uten båt. Da skar alt seg. Jeg fikk beskjed om at jeg gjerne måtte handle et annet sted, faktisk måtte jeg det. Så tok han tilbake impelleren, snudde ryggen til og forsvant.
Mandagen etter ringte jeg til Båtland på CC Vest og bestilte både impeller og kile. To dager senere ringte en hyggelig kar meg tilbake og sa at nå kunne jeg komme og hente delene. Kanskje Blommenholm Båtsenter burde ta seg et kurs i kundebehandling på CC Vest? Det er vel ca. 5 km. avstand mellom de to.
Per Erik Oppegaard

Idiotisk båtkjøring


En søndag ettermiddag litt etter kl. 17.00 opplevde jeg det jeg vil kalle sjømannskap på sitt verste. Etter en praktfull soldag på sjøen var jeg og min kone på vei til havn. Vi kjørte med vår 25 fots store combibåt innover mot Store Oustsund og holdt en hastighet i underkant av 5 knop (all den tid vi var kommet godt inn i 5 knops sonen) da jeg oppdaget at det kom en større cabincruiser på over 50 fot ”fossende” opp bakfra.
Det var veldig mye trafikk både inn og ut avsundet og deriblant mange små joller med barn om bord. Cabincruiseren kjørte så fort at den laget veldig store bølger til stor sjenanse for alle i nærheten. I det den passerte med ca. to meters avstand på min styrbord side ropte jeg over til føreren av båten, en voksen mann sammen med en dame- ”For en idiotisk kjøring!” Kort etter, omtrent midt på det smaleste i sunde, stoppet han til min overraskelse nesten helt opp og ropte tilbake:
”Har du kystskippersertifikat, du da?”, hvorpå han satte full fart på motorene så vannspruten sto akterut og båten akselererte kraftig opp i stor hastidighet midt i sundet. Flere småbåter rundt ham holdt på å kantre på grunn av bølgene han lagde. Barn skrek og andre knyttet nevene etter båten som fortsatte innover retning Sandvika.
Jeg har selv mange års erfaring til sjøs, blant annet som styrmann. Videre har jeg ca 30 års erfaring som kaptein på diverse passasjerbåter og andre båter i Indre Oslofjord, men aldri har jeg sett maken til bøllete opptreden til sjøs av en voksen person. Ut fra hans opptreden kunne det tyde på at han hadde fått sertifikatet sitt i posten. Hadde politibåten vært i nærheten og sett opptrinnet, ville han nok i dag sittet uten sitt kystskippersertifikat.
Oddvar Bones

God sommer


Kommer tilbake fra nok en fantastisk helg! Strålende temperatur, deilig mat og ungene koser seg med bading! Bedre kan det ikke bli!

Var en del som vurderte å ta en pause i båtlivet etter forårets sesong. Men med denne forsommeren har vi jo fått i bøtter og spann. Skulle resten av sommeren bli dårlig, har vi likevel hatt mange flotte dager. For vår del 30 dager i båten så langt i sesongen - rekord!

Byttet i fjor fra Bavaria 27 til den nye Bavaria 35 og den er en drøm. Likedan D4`ene. Fantastastiske maskiner! Har tidligere hatt gammel Draco som ikke akkurat var pålitelig. Herlig dere med problemfritt båtliv - og problemfritt vær!

Arnt´n