Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

utgave nr 9 2009

”Individuelt” fra Bavaria

Toppsjefen i Bavaria lovet Båtmagasinet tidligere i år at nyhetene ville komme på løpende bånd, båter både med det nye ”BMW”-looken og faceliftutgaver av de klassiske. Andres Cardenas holder ord.

Publisert Sist oppdatert

TEKST: AMUND RICH. LØKEN
FOTO: AMUND RICH. LØKEN og BAVARIA

Selv om Bavaria er kjent for rasjonell produksjon etter samlebåndprinsippet er det nå gjort plass til enda mer kundetilpassede modeller. Bavariaimportøren i Norge, Lunde Båt i Asker, fikk nylig en av verdens første Bavaria 37 med beige skrogstripe. I utgangspunktet er dette den samme båten som den tradisjonelle 37-foteren med blå stripe, men det er gjort både visuelle og tekniske forbedringer. Med kundetilpasset menes at båtene i det nye highlineprogrammet levers i flere farger enn blå, også oransje, nøtt, krem, hvit og rød. Den iøynefallende stripen følges opp av utvendige puter i cockpit i samme farger. Fargene følges også opp med større materialvalg under dekk, både hvalnøtt, mahogni og eik. De individuelle båtene har nesten samme pris som den velkjente blå 37-foteren. Med det minste motoralternativet, doble Volvo Penta D4 på hver 240 hk, koster båten 2.1 millioner, eller rundt 60.000 mer enn den tradisjonelle Bavariaen.

Spenstig 28-foter
37-foteren har også fått en spenstig lillebror, en ny 28-foter, en innholdsrik båt som i størrelse kan sammenlignes med 30-foteren. Prisen er ikke fastlagt, men det er etter hva Båtmagasinet forstår mulighet for at den faktisk legger seg under millionen. Det er mye ny båt for pengene.

45-foter med Hardtop
I det øverste segmentet er det Bavaria Deep Blue 46 som skaper forventninger. BMW Group Designworks i USA har laget en hardtop-versjon. Båten vil trolig komme til Norge i løpet av sensommeren og vil for første gang vises for publikum på Båter i Sjøen i september. Dermed velger Bavaria å kjøre to designliner. På vårt spørsmål om det bare er et overgangsfenomen, svarer Anders Cardenas;
- Det er plass til begge. De utfyller hverandre på en utmerket måte. Om det ikke finnes så mange fellesnevnere i designen, så er det mange andre ting som er felles; rasjonell produksjon gir prisgunstige produkter.

Bavariadirektør Andres Cardenas legger ikke skjul på at båtprodusenten lytter når det kommer synspunkter fra den norske importøren Lars-Erik Solvang. Flere av de viktige detaljene om bord i Deep Blue 46 ble endret etter anbefaling fra Norge, blant annet fikk båten er mer komfortabel dusjløsning og en større og mer praktisk badeplattform. 
- Den norske importøren er blant de dyktige også på salg, sier Andres Cardenas.