utgave nr 6 201

Bavaria 38 Sport

Opp en fot og opp en klasse. Bavarias nye 38 Sport erstatter klassikeren 37. Vi har prøvekjørt en robust familiecruiser.

Publisert Sist oppdatert

Befriende enkel

 

TEKST OG FOTO: AMUND RICH. LØKEN

 

Den begynte å trekke på årene, den 37 fots klassikeren fra Bavaria. Pen og fin, men ikke designmessig på høyde med de nye modellene. Når BMW Design Group likevel var i gang med den nye modellserien, var det greit å få den nye store familiecruiseren ut så fort som mulig. Båten er ikke på langt nær så utrert som den nye storesøsteren på 46 fot, men nokså lik lillesøster Bavaria 28, bare tre meter lengre og en meter bredere. En real og stor familiebåt, med andre ord. Kanskje vi heller ikke skal vente så lenge på en ny 42-foter med samme design og konsept?

2.10 under taket

Enkle og rene linjer, men tøff og drektig. Høyt fribord og imponerende takhøyde hvor du enn måtte bevege deg under dekk, 2.10 meter de fleste steder. Den har en midtkabin av de helt sjeldne, med en dobbeltkøye på to meter og armsleng i alle retningene. Den samme reale romløsningen kan sies både om salongen og byssa under dekk og ikke minst kapteinens eksklusive lugar lengst forut. Det er luft, lys og ikke minst plass som imponerer.

  

Toalettrommet har en løsning vi sjelden eller aldri hat sett på båter under 40 fot, stort rom og separat dusj. Med dette designkonseptet har Bavaria tydeligvis bestemt seg for, en gang for alle, å slå fast at det ikke nødvendigvis er en ubestridt sannhet at båtliv er ensbetydende med trangboddhet.

Massiv i sjøen

Vi har tidligere prøvekjørt den nye 28-foteren. Denne, som er 10 fot større, oppfører seg ikke ulikt i vannet, men er i enda større grad kompakt og kontrollerbar. Den oppfører seg god og myk i sjøen.

 

Skroget er i prinsippet likt. Under vannlinjen, på hver side, flater det betydelig ut, før det stuper videre ned i v-bunnen. Dette flate partiet bidrar til ”tørr båt”, at sjøen ikke så lett spruter opp langs sidene og over vindskjermen. På vår testbåt var det bare små justeringer med trimflapsene

 

som skulle til for å oppnå en behagelig og optimal reise.

Vår prøvekjøring fant sted under de best tenkelige forhold på kysten utenfor Palma på Mallorca. Akkurat dette eksemplaret vil neppe aldri finne sin vei til Norge. I likhet med så mange andre båter i Spania var den utstyrt med to saftige bensinmotorer, Volvo Pentas 5,7 liters på hver 320 hk. Spanjolene er for tiden svært prisbevisste og har mye annet å bruke prisdifferansen mellom denne og en med 2 stk D4-300 på. 400.000 kroner er mye penger. Men når det er sagt må det også legges til at disse to bensinmotorene er fantastiske, ikke minst støysvake og atskillig lettere i vekt enn sine dieselbrødre. I det voldsomme motorrommet på Bavarien så de rett og slett små og beskjedne ut, men trøsten er at det er enkelt å komme til for service og vedlikehold. Motorrommet åpnes og lukkes med en hydraulisk motor. Men den store plassen står ikke ubenyttet. Med lett hånd åpnes lokket under solsenga, og under den skjuler det seg en svær boks som rommer alt det man trenger av fendere og tilbehør.

Solseng for seg selv

Båten entres gjennom en god gangpassasje på styrbord side. En stor salong akter er nokså tradisjonelt løst, men tradisjonelt er ikke et dekkende ord for solsengen som er plassert på babord side, helt på høyde med vindskjermen. I frykt for å pådra oss vrede fra likestillingsombudet vil vi påstå at plassen er mer egnet for en lett og nett mor enn en stor og tung skipper. Hun vil til gjengjeld stortrives høyt her oppe. Personlig likte vi løsningen, men vi utelukker ikke at en del godt voksne kjøpere vil være litt mer skeptiske. Men dette er prisen man betaler for å få verdens beste midtkabin rett under. Denne solsengløsningen gjør det mulig å utnytte all plass under til den gode takhøyden i lugaren. Løsningen går også ut over plassen ute. Derfor er det bare plassert en liten og enkel sitteplass delvis i kjøreretningen på babord side.

Man kjøper seg mye plass og glede i en Bavaria 38 Sport. Relativt prisgunstig er den også, med riktig motor, vi ville valgt 2x260 diesel, og en relevant utstyrspakke, vil den koste 2.1 millioner norske kroner. Mye penger – men også mye båt med imponerende plassutnyttelse. Rett og slett befriende enkel.

 

FAKTA: Bavaria 38 Sport

CE-kategori: B

Produksjonsland: Tyskland

Lengde i meter: 11.80

Bredde i meter: 3.99

Dybde i meter: 1.05

Vekt i kilo tørr båt: 8,500

Drivstoff i liter: 720

Vann i liter: 250

Antall personer: 12

Antall lugarer: 2

Motor i testbåt: 2 x VP 5,7 GXIE-EVC bensin (320 hk x 2)

Anbefalt motor:

 

2 x VP D4-260 diesel

Toppfart i knop: 34

Toppfart i knop testbåt: 39

Pris fra kroner: 1.877.700

Pris testbåt: 166.481 Euro

Opplysninger: www.motorboat.no