utgave nr 5 2006

Test: Princess V42

Publisert Sist oppdatert

Test: Princess V42

Kongelig på norsk

I Kongeriket Norge er det blitt ganske alminnelig å være kongelig. Princess er det folkelige alternativet blant de store luksusmerkene. Minstemann fra den engelske storprodusenten er V42 - en stor daycruiser med gjennomsnittlig kvalitet på løsningene.

TEKST: ATLE KNUTSEN

Den norske Princess-importøren er den nest største i verden - per innbygger. Merkenavnet Princess er sterkt på det norske markedet. En av suksess-modellene i Norge har vært Princess V42, som er den minste daycruiseren fra den engelske storprodusenten. Prismessig legger den seg godt til rette mellom Fairline Targa 40 og Bavaria 42. Princess er blitt det folkelige alternativet blant de store merkene som tradisjonelt har vært forbundet med uoppnåelige luksusprodukter. Ikke overraskende er derfor Princess V42 er en lett konservativ båt med ryddige og gjennomsnittlige løsninger. For 2,9 millioner kroner får du likevel mye båt for pengene.

Sjøegenskaper

Vår testbåt var utstyrt med 2xVolvo Penta D6-310 som yter 298 hk med drev. Dette er fornuftsalternativet, som passer denne båten som hånd i hanske. Det planende skroget smyger seg lett opp i plan, og ved å kompensere noe med trimplanene har man bra sikt gjennom hele fartsregisteret. Kombinasjonen 2xD6-310 er en fornøyelse i denne store båten. I fart legger den seg markert inn i svingen, men helt udramatisk og uten tegn til kavitasjon. Minimalt med skramling fra interiøret tyder på en godt sammenskrudd båt. Et skarpt forskip, og et relativt smalt skrog, byr på en sportslig og harmonisk kjøreopplevelse.

Uteplassen

Uteplassen er fornuftig organisert med romslige og sosiale løsninger. Passasjerene har bra muligheter til å bevege seg uhindret mellom de ulike seksjonene. Arrangementet består av en L-sofa på styrbord side med plass til 6-8 mennesker rundt et ganske ustødig bord. Sofaen kan konverteres til en dobbel solseng. Under den tverrgående akterbenken er det i utgangspunktet et romslig stuverom, men her er mye av plassen viet et fenderstativ. Gassdemperen som skulle holde luken oppe, hadde tatt kvelden etter to sesongers bruk. På hver side av et stort trinn i skottet på babord side er det henholdsvis skap med adkomst til tre hovedstrømbrytere, kontakt for landstrøm og 220 volt uttak samt brannslukker og hovedkraner til dieselen. Videre forover på samme side er det en wet-bar løsning med et lite kjøleskap og en vask med varmt og kaldt vann. Armaturet er av campingvognkvalitet og ramlet fra hverandre ved bruk.
Bak førerplassen er det et stort stuverom. Stuverommet har ikke innerliner og er temmelig grovt coatet. I likhet med luken over akterbenken er også denne luken forsynt med gassdempere av samme skrantende kvalitet. Vis-á-vis førerplassen på babord side er det en liten sitteplass for to personer - eller en sjeselong for én. Også her er det et bord montert på samme gebrekkelige bordsøyle som hovedbordet akter. Under seteputene i sjeselongen ligger det en fyllingspute til solsengen. Adkomsten til stuverommene er ikke den mest elegante vi har sett, idet ryggputene er ganske klumpete og uhåndterlige med litt besværlig innfesting.
Over uteplassen hvelver det seg en targabøyle med god ståhøyde under. Kalesjen er ganske fleksibel og kan blant annet brukes som bimini-topp, eller fjernes helt og samles i to pølser som festes til bøylen.

Førerposisjon

Disponeringen av førerposisjonen er gjennomsnittlig og grei. Store front- og sideruter gir god oversikt. Betydelige, hvite plastflater skaper imidlertid en god del irriterende reflekser i vinduene. Lett tonede glass i rutene har både fordeler og ulemper - men vi tenderer til å mene at fargede ruter er en uting - spesielt når mørket faller på. Rutene er forsynt med store vindusviskere, som verken har autoparkfunksjon eller intervall, noe som burde vært standard på en båt i denne klassen.
Ved selve førerkonsollen er det en dobbel rormannsbenk. Setet er ikke justerbart i lengderetningen, og selv for en person som er 176 cm er det snaut med beinplass. Seteryggen er dessuten for rettvinklet til å gi en god kjørestilling over tid.
I konsollen er det god plass til montering av en 12 toms kartplotter. Øvrig instrumentering, som displayet til autopilot, logg og så videre er henvist til en predisponert nisje for denne typen instrumenter. Særlig med tanke på displayenheten til autopiloten er dette en ugunstig plassering. Motorinstrumenteringen er godt synlig og ryddig organisert. Princess har husket at papirkartet fortsatt hører hjemme i båten, og på babord side av konsollen har de derfor funnet plass til et lite kartbord. Fører- og passasjer kan også glede seg over hver sin koppholder.

På dekk

Adkomsten frem på dekk går fortrinnsvis via dollbordet på babord side. Dollbordet er bredt, men det er litt snaut med holdepunkter på vindskjermen. Hovedrekka er høy, men nokså myk og gebrekkelig i festene. Båten er forsynt med seks solide kryssholt. Fordekket er meget stort med muligheter for å legge ut en pute som blir en stor solseng, men her finnes ingen håndrekker for de som skal ligge der. I dekket er det en romslig dreggkasse, med ankervinsj forut som standard.
Badeplattformen er ren og ryddig, med et dekk som er strukket noe lenger enn skrogsidene for å avhjelpe adkomsten til og fra brygga. Også i plattformen er det en romslig dreggkasse. Her er også innfelt en badestige og fortøyningsbeslag til jolla.

Salongen

Man tar seg ned under dekk via en bred åpning på 57 cm midt i konsollen. I salongen er det bra standard på polstring og trearbeider. Treinnredningen er utført i kirsebær. På styrbord side er det en veldig romslig og grei bysse. På babord side er det en U-salong. Hele den sosiale avdelingen under dekk er lys og trivelig, med rikelig belysning: Seks spoter i byssa og ytterligere seks spredt rundt i salongtaket. Salongen og byssa har en sosial og grei plassering i forhold til hverandre. Putene i U-sofaen er meget behagelig, i vår testbåt trukket i lys alcantara. Denne avdelingen kan konverteres til en køye ved at man senker det solide bordet og kompletterer med fyllingsputer. Det er romslig med avsettingsplass på baksiden av sofaryggen, og det er skap oppunder dollbordet. Utluftingsmulighetene i salongen består av en dekksluke, som kan tildekkes både med en rullegardin og myggnetting, samt tre koøyer. Vår eneste negative observasjon i salongen var at de heldekkende og fastlimte teppene på dørken hadde begynt å frynse seg i kantene.
Ståhøyden i salongen er 193 cm.

Byssa

I byssebenken med coriantopp er det felt ned to separate stålvasker med et tilhørende bra stålarmatur. Her er også et to bluss kokeapparat med keramisk topp. Det er ingen mekanisk ventilasjon i forbindelse med kokeapparatet, men et køye kan åpnes. Litt overraskende at dette ikke er standard. Byssa har bra med stuveplass, men den er litt uharmonisk på visse punkter. Her er flere store skap, et stort barskap, og på hver side av koøyet er det plass til kopper og glass. I et hjørneskap er det plass til et flatskjerm-TV, og i de fire overskapene er det blant annet dedikerte rom for dekketøy. En knøttliten uttrekkbar skuff er imidlertid all plass som fins for oppbevaring av bestikk. Det er mye god arbeidsplass i byssa. Byssebenken har en arbeidshøyde på anstendige 92 cm. Byssa er dessuten utstyrt med et kjøleskap på hele 127 liter. På akterveggen er det to 220 volts uttak lett tilgjengelig.

Toalett

Princess V42 er forsynt med ett toalett, som befinner seg på styrbord side forenom salongen. Det er god adkomst til det romslige toalettet både fra hovedlugaren og fra salongen. Ståhøyden er 179 cm.
Toalettrommet har helstøpt innredning med en benkemodul med integrert vask. Mellom dusjrommet og benken befinner toalettet seg. Her er det elektriske Jabsco-toalettet romslig og bra plassert. Rommet utmerker seg ved sin romslighet. Det er et stort speil på skottet med spoter som gir bra lys i ansiktet. Skapene mot skrogsiden er meget grunne og byr ikke på mye stuveplass. I akterkant av rommet er det et utmerket, separat dusjrom med sittebenk. Også her er det brukt skikkelig armatur. Her består ventilasjonen av et koøye som kan åpnes samt en elektrisk vifte.
Forbausende nok er det store toalettrommet kun forsynt med én håndkleholder og én tannkrusholder. Detaljer i den store sammenheng, men like fullt detaljer man forventer at er på plass i en båt til rundt tre millioner kroner. Vi savnet dessuten noe mer stuveplass på toaletterommet.

Hovedlugar

Hovedlugaren forut er romslig og fin, men litt mørk og dyster. Kun fire spoter er litt snaut med belysning. Vi kunne ønsket oss en lyslist oppunder dollbordet i tillegg. Den manglende belysningen gir seg blant annet utslag i at speilet på skottet mot salongen blir henimot ubrukelig siden det ikke er et lys over speilet som lyser opp fremsiden av kroppen, men bare baksiden. På babord side er det et romslig hengeskap med hyller. Under køya er det to dype, gode skuffer og det er dessuten skap oppunder dollbordet på hver side. Imidlertid er det fortsatt mulig å utnytte tilgjengelig plass i lugaren til praktiske stuverom.
I lugaren er det to koøyer som kan åpnes, og i tillegg en dekksluke som kan åpnes i forkant. Vi hadde sett at den var hengslet i akterkant i stedet i fall man skulle glemme å lukke den. Kvaliteten på snekkerarbeider og polstring er bra. Køya måler 190x160 cm og med en ståhøyde på 183 cm er det en rimelig romslig rederlugar. Adkomsten opp i køya er enkel.

Stikklugar

Gjestelugaren befinner seg under uteplassen med inngang i akterkant av salongen på babord side. Døra støter i trappetrinnet, noe som gir en temmelig trang døråpning. Heller ikke her er teppene kantsydd, noe de begynner å bære preg av. Man kommer først inn til en hyggelig omkledningsavdeling, med et dobbeltskap med en vaskeservant under benkeplaten med speil på innsiden. Vasken er forsynt med samme gebrekkelige armatur som på uteplassen. Denne omkledningsavdelingen er meget romslig. I akterkant av skapet er det en komfortabel sittebenk. I akterskottet ved sittebenken er det et romslig, todelt skap. Tverrskips har lugaren to separate køyer som måler 70x195 cm, adskilt av et lite nattbord. Ved hjelp av en fyllingsplate og -pute kan de to køyene konverteres til en romslig barnekøye med plass til tre unge gaster. Her er det leselamper i hodeende. Belysningen for øvrig består av ytterligere to spoter og to koøyer som kan åpnes. Den for øvrig romslige og trivelige lugaren kunne gjerne hatt noe bedre belysning.

Motor/teknisk

Ved å fjerne salongbordet kommer man til motorrommet gjennom en bred luke. På innsiden av luka er det montert et rack til oppbevaring av salongbordet. En solid leider fører ned til rommet, som er forsynt med en skikkelig aluminiumsdørk. Til tross for at de er ruvende, er de to bamsene fra Volvo Penta lett tilgjengelige. Her har man god adkomst til det aller meste - man får bent frem litt fartøyfølelse.
Det elektriske anlegget fremstår som godt organisert, men er komplettert med to solide hovedstrømbrytere og sikringer av importøren. Kablene er ryddig lagt i kabelgater og er bra merket. Fra motorrommet har man også enkel adkomst til båtens to dieselvarmere (kun en 5 kw varmer er standard). Alle skroggjennomføringer er forsynt med doble slangeklemmer. Sjøvannsfilterne sitter på motorene og er lett tilgjengelige.
Dieseltankene sitter i forkant av motorrommet. Grovfilterne er montert på en brakett på babord tank og er meget lett tilgjengelig. Tankene har ingen dreningsmulighet i bunnen, noe vi gjerne hadde sett at de hadde. Batteribanken, som standard består av 2x115 Ah til start og 3x115 Ah til forbruk, er godt festet i en solid kasse på babord side. Her sitter også varmtvannsberederen. Motorrommet har en viss belysning i form av to lamper - men ikke noe arbeidslys.

Fart og støy

Målingene er foretatt med lett lastet båt, to personer om bord, halvfulle dieseltanker og tom vanntank. Farten er målt med GPS. Støynivået er målt ved førerplass uten kalesje. Støynivået er godt innenfor akseptable verdier.

Omdr./min.Fart (knop)Støy (dBA)
3.50037,182,7
3.00030,281,2
2.50022,680,1
2.00013,478,9
1.5009,573,5
1.0006,470,0
6503,665,0

DATA PRINCESS V42

Lengde (L.o.a):13,15 meter
Bredde:3,75 meter
Dyptgående:1,1 meter
Vekt tørr båt:7.600 kg
Drivstoff:2x330 liter
Ferskvann:360 liter
Septik:120 liter
Varmtvann:40 liter
Køyeplasser:4+3
CE-kategori:B
Anbefalt motor:2xVolvo Penta D6-310, 298 hk
Motor testbåt:2xVolvo Penta D6-310, 298 hk
Pris:2.900.000 kroner
Opplysninger:Norsk Båtsenter, Søreidgrend, telefon 55 52 50 30, internett: www.norskbatsenter.no

Konklusjon

Princess V42 bærer preg av å ha noen år på baken. En bedre utforming av førerplass, et mer kritisk valg av en del komponenter som bord og bordsøyler på uteplassen, innfesting av puter og så videre ville hevet ville bidratt til å gjøre båten mer tidsmessig. Båten er en fornøyelse i sjøen og har gjenomgående god bokomfort med romslige lugarer, en praktisk bysse og voluminøs uteplass.