utgave nr 7 2006

Test: Bavaria 27 Sport

Publisert Sist oppdatert

Test: Bavaria 27 Sport


Høy volumprosent


Blant konkurrentene legger Bavaria 27 Sport seg i venstrefilen. Med stort innvendige volum, smarte standarddetaljer og gode ytelser i forhold til prisen, har den allerede gått hjem h

os norske båtfolk.

TESTET AV: ATLE KNUTSEN OG AMUND RICH. LØKEN
Sportscruiseren Bavaria 27 Sport er minstemann i den tyske gigantprodusentens motorbåtfamilie - men er likevel veldisponert i forhold til å møte behovene til en liten familie som skal på ferietur. Bra prestasjoner med en Volvo Penta D4-260 i kombinasjon med lav pris gjør denne båten til et av de mest konkurransedyktige familiebåtene vi har kjørt på lenge.
Sjøegenskaper
En svært moderat planingsterskel røper at modellen har et forholdsvis skarpt V-bunnet skrog. Båten oppfører seg harmonisk ved alle manøvre og lar seg lede lekende lett inn i de skarpeste svinger uten å miste festet i vannet, falle ut av plan eller hugge. Båten er lettmanøvrert i havn og byr på en helt ukomplisert kjøreopplevelse for øvrig.
Testbåten var utstyrt med en Volvo Penta D4-260 med DPH-drev, som antakelig gir den mest optimale miksen av fart og drivstofføkonomi sammenlignet med dobbelmontasje eller bensin, som er alternativene.
Uteplassen
Innredningen på uteplassen er enkel, men funksjonell og fornuftig proporsjonert.
Lengst akter er det en stor solseng på 160x190 cm over en stor modul som inneholder et gigantisk, stuverom inndelt med slingreskott. Hele denne modulen er en integrert del av motorromsluka, som heves og senkes elektrisk.
Solsengen har et vendbart ryggstø som felles fremover når man ønsker å slikke sol. Parallellbeslagene på ryggstøet er ikke synkronisert, og operasjonen med å felle det frem og tilbake blir unødvendig kronglete.
Vis-á-vis førerplassen er det en komfortabel sjeselong som også fungerer som en del av den fleksible L-sofaen. Innunder vindskjermen er det et lite stuverom med et pleksilokk og noen koppholdere. Det enkle plastbordet festes i sokkel i dørken - og fremstår som litt vankelvorent.
På motsatt side, aktenfor førerplassen, er det en wetbar (utendørs bysse). Denne lille benkemodulen inneholder plass til et kjøleskap (ekstrautstyr), en liten vask og eventuelt en liten grill. I akterkant av benken er det landstrømuttak og enkel adkomst til hovedstrømbryterne i en nisje i skottet.
Den fremre delen av uteplassen er omgitt av en solid vindskjerm med en stålkant som er god å holde seg i.
Bavaria 27 Sport er kun tilgjengelig med targabøyle (med modellbetegnelsen sportscruiser, ikke som daycruiser uten bøyle). Ståhøyden under bøylen er 190 cm.
Førerplass
Førerplassen er i hovedtrekk meget oversiktlig utformet. Setet kan reguleres i lengderetningen og har også en oppvippbar frontpute. Selve konsollen har predisponert plass for en 12 toms plotter. Vår testbåt var kun utrustet med standard motorinstrumentering, samt et bi-data-instrument som viser fart og dybde.
Det tiltbare rattet og en bra plassert motorspak gjør førerplassen ytterligere komfortabel. Vi registrerer med tilfredshet at Bavaria ustyrer sine båter med kompass - i denne båten plassert fint i siktlinjen på toppen av instrumentkonsollen.
Brannslukkeren er lett tilgjenglig montert, en elegant koppholder i stål er på plass og i skottet er det en inspeksjonsluke til diverse kabelgater. Under førerstolen er det også et praktisk stuverom.
På dekk
Siden Bavaria 27 Sport har dollbord, har produsenten valgt å utelukke gjennomgang til fordekket gjennom vindskjermen. I dette tilfellet fungerer det greit siden båten har forholdsvis brede dollbord og gode rekker.
Badeplattformen har alle nødvendigheter som dusj og badestige på plass, men vi stiller oss tvilende til om det er mulig for en person som ligger i vannet å felle ut badestigen. Vi har registrert at dette er ganske typisk for Bavaria. Båtens manuelle lensepumpe kan opereres fra badeplattformen - hvilket ikke er et egnet sted å oppholde seg i nødsfall.
Adkomsten til dollbordene fra badeplattformen er bra. Det er enkelt å bevege seg frem til fordekket takket være flere gode håndrekker og en solid hovedrekke. Totalt er båten forsynt med seks solide kryssholt, noe vi er meget tilfreds med. Dekksluken i fordekket er hengslet i akterkant, men burde vært hengslet i forkant. I fordekket er det også en dreggkasse. Vindskjermen er kun ustyrt med èn vindusvisker.
Salongen
En bratt trapp med tre trinn leder ned til avdelingen under dekk. Adkomstmulighetene er upåklagelige, siden skyveluken er romslig. Det er ingen klare skiller mellom salong, bysse og stikklugar. Vi ville fortrukket et forheng som skiller stikklugaren fra hovedlugaren.
Forut i lugaren er det en U-sofa med plass til seks personer. Bordet har det samme gebrekkelige søylearrangementet som det på uteplassen. Når bordet fjernes, konverteres salongen enkelt til en dobbelkøye ved hjelp av hengslede ifyllingsplater og ekstra puter. Køyemålene blir da 177x150 cm.
Skottene er delvis polstrede skott, men oppunder dekk er det rene plastflater. Lugaren er belyst av tre spoter. Den kunne med fordel hatt lyslister oppunder dollbordene, samt to leselamper på skottet mot forpiggen i tillegg. På dagtid slipper det lys gjennom to koøyer (som kan åpnes) i skrogsidene, samt gjennom dekksluka som kan blendes om natten.
Oppunder dollbordet rundt U-salongen er det henholdsvis tre og fire små skap som gir en del stuveplass, samt et hengeskap i akterkant på styrbord side. Sammen med rommene i benkene, og under køyebunnen i stikklugaren, er det rikelig med stuveplass i båten. Vi er negative til hengslene Bavaria bruker på sine liggende skapdører, som konsekvent er hengslet i nedkant. Dette gir både begrenset åpning, men kompliserer også adkomsten når dørene er montert høyt oppunder dekk - som i stikklugaren.
Gjennom en luke i den forhøyede dørken under salongen er det god adkomst til baugpropellen. Produsenten bør definitivt sørge for pakninger mellom disse kryssfinértiljene og stiverne i bunnen. Ståhøyden i salongen er 180 cm.
Lugar
De to eneste faste køyene om bord er i stikklugaren med adkomst via bysse på babord side. Den 200x140 cm store køya ligger tverrskips i en lugar som er luftig takket være god høyde under dekk. Et koøye mot uteplassen gir både lys og luft.
I fotenden av køya er det et teknisk rom bak en luke i skottet - med god adkomst til diverse elektriske installasjoner.
Det største minuset ved lugaren er at den fullstendig mangler to skikkelige leselamper.
Byssa
Blant de mange sympatiske trekkene ved byssa, er arbeidshøyden ved benken på 85 cm. Benken er for øvrig forsynt med en solid slingrekant. Bra.
Byssa er funksjonell, men vi savnet noe mer skapplass til for eksempel gryter. I benken er det felt ned et to bluss kokeapparat og en romslig stålvask med solid ettgrepsarmatur.
Foruten et skap og en skuff, okkuperes benken av et kjøleskap og et skap med en stor søppelbøtte. Smart, Bavaria!
I forbindelse med overskapene - med dører som burde vært hengslet i overkant - er det et oversiktlig elektrisk hovedpanel.
Toalett
Hjerterommet på styrbord side under dekk er helstøpt og lett å holde rent. Her kan man dusje ved hjelp av et håndholdt armatur. Den integrerte benken er forsynt med en coriantopp rundt vasken. I benken er det adkomst til et antall skroggjennomføringer - som alle er forskriftsmessig forsynt med doble slangeklemmer. På innsiden av benkedøren sitter dorullholderen tørt og fint. Her finner vi også en dobørste - noe Bavaria er nokså alene om å utstyre sine båter med. I forkant av vasken er det knagg til håndkle. Et lysstoffrør er rommets eneste lyskilde, men det gir riktig belysning i forholdet til speilene. Oppunder dollbordet er det et lite skap, med tilgang til et 220 volt uttak. Koøyet i underkant av skapet kan åpnes, men vi kunne i tillegg ønsket oss en elektrisk vifte.
Septiktanken (en falltank som tømmes ved hjelp tyngdekraften) i plast er montert i et rom i skottet oppunder dollbordet på innsiden av toalettet og er lett tilgjengelig. Ståhøyden er 175 cm.
Motor/teknisk
I det meget romslige motorrommet under solsengen har mekanikeren suveren tilgang på alle de viktigste servicepunktene: Reimer, impeller, dieselfilter, peilepinne, kjølevannsfilter osv. Grovfilteret (uten glassklokke) er montert lett tilgjengelig på en brakett i akterkant av dieseltanken. Tanken har ikke avtapningspung, men har derimot et stort håndlokk som gjør dette til en av de enklere tankene å gjøre rent.
Kabelgatene ligger åpne, og er lett tilgjenglige og ryddig organisert. Batteribanken består av 2x140 Ah til forbruk festet på babord side og ett 140 Ah til start festet på styrbord side. Varmtvannstanken på 35 liter er plassert lett tilgjengelig på styrbord side. Både den manuelle og den elektriske lensepumpa lenser direkte fra skrogbunnen under motoren - noe som er et brudd på kravene til lensing av motorrom.
Fart og støy
Målingene er foretatt med to personer om bord, 1/4 dieseltank og tom vanntank. En ferielastet båt vil følgelig få noe redusert fart i forhold til verdiene i tabellen. Farten er målt med GPS. Produsenten burde enkelt kunne redusere støynivået noe.


DATA BAVARIA 27 SPORT
Konklusjon
Bavaria 27 Sport skiller seg fra mengden med sine lave pris. For godt under en million i standardutgaven får man bra sjøegenskaper, enkel, men fornuftig dekkslayout, mye innvendig volum, samt en gjennomsnittlig bra finish på innredning og trearbeider.

O/min.Fart (knop)Støy (dBA)
3.60031,484,6
3.10024,982,0
2.60018,480,7
2.10011,078,0
1.6007,671,8
1.1005,868,0
7003,563,0
Lengde (LOA):8,95 meter
Bredde:2,98 meter
Dyptgående:0,90 meter
Vekt tørr båt:3.800 kg
Drivstoff:550 liter
Ferskvann:110 liter
Septik:70 liter
Varmtvann:Liter
Køyeplasser:4
CE-kategori:B
Anbefalt motor:Volvo Penta D4-260, 248 hk
Motor testbåt:Volvo Penta D4-260, 248 hk
Pris standard båt:927.000 kroner
Pris testbåt:1.027.000 kroner
Opplysninger:Lunde Båt Motor AS, Vettre, telefon 66 76 59 29. www.motorboat.no