utgave nr 3 2007

Prøvekjøring: Bavaria 42 Sport

Publisert Sist oppdatert

Prøvekjøring: Bavaria 42 Sport


Breddfull


Bavaria 42 Sport er som produsenten: Gigantisk. Foruten å være deres største motorbåt, er daycruiseren også Bavaria Yachtbaus første båt bygget spesielt for fremdriftssystemet IPS.


TEKST: ATLE KNUTSEN
FOTO: ATLE KNUTSEN OG AMUND RICH. LØKEN
Ufattelig bred! Det var vårt førsteinntrykk om bord i Bavaria 42 Sport. Med sine 4,28 meter, og et innvendig volum på nivå med et voksent kirkebygg, er den ett år gamle nyheten et ganske oppsiktsvekkende syn. To egenskaper som gjør den bemerkelsesverdig i positiv forstand: Plassen under dekk, med en ståhøyde på hele 210 cm nær sagt over alt, og enorm uteplass.
De mindre tiltalende sidene fant vi lett skjult under overflaten.
Sjøegenskaper
Mastodonten byr opp til dans på elegant vis. Bredden, og en vekt som sjelden vil komme under 14 tonn, gjøre kjøreopplevelsen mektig. Vår testbåt var motorisert med et IPS-500 system – Volvo Pentas D6-370 motorer koblet til drev som har propellene rettet fremover. På den måten trekker drevene båten gjennom vannet i stedet for å skyve. 42 Sport er designet utelukkende for denne fremdriftsløsningen, som tilbys i fire varianter fra 260 til 435 hk. På grunn av IPS-drevene er båtens V-bunn på moderate 16,5 grader. Den flate bunnen og bredden fører til at 42 Sport kun legger seg moderat over i svingene. Til tross for flat bunn, er planingsterskelen nærmest umerkelig. Så skal man også ha i minne at IPS er et alternativ til strak aksel, ikke til drev.
I langstrakte middelhavsdønninger utenfor Palma på Mallorca farer 42-foteren bastant avgårde. Trygt, forutsigbart og komfortabelt. Rundt 700 hk i motorrommet gir en fantastisk respons allerede fra stilleligge og helt opp i de høyeste turtallsintervallene. IPS leveres kun i dobbelinstallasjon, og byr på svært effektive manøvreringsegenskaper.
Uteplassen
En stor og mektig daycruiser i ordets rette forstand, innebærer et fleksibelt uteareal hvor mange mennesker kan kose seg under solen. Likevel har de god plass til å spre seg rundt i mindre grupper. Over uteplassen hvelver det seg en høy, negativ targabøyle. Her savnet vi et smidig og gjennomtenkt garasjesystem for kalesjen. Bevegelsesmulighetene på uteplassen er meget gode, med romslige gangarealer laget for alle menneskestørrelser.
Man tar seg inn på uteplassen via en åpning i akterspeilet på styrbord side. Her er det en stor solseng over motorrommet. Forenom solsengen på babord side er det en plassrik U-salong med sitteplass for et betydelig antall mennesker. Den aktre seteryggen kan felles fremover og bli en del av solsengen. Beslagene på denne seteryggen er imidlertid ganske usmidige og gjør systemet usynkronisert.
Videre er det en L-formet sittegruppe vis-á-vis førerplassen, og en wet-bar aktenfor førerplassen. Vår testbåt hadde kjøleskap og elektrisk grill – men dette er ekstrautstyr.
Til tross for sin størrelse, er det lite smart stuveplass på uteplassen. I hovedsak er den konsentrert om et stort rom over motorrommet (under solsengen), hvor det til gjengjeld er plass til et helt tilhengerlass med fendere, strandstoler og badedyr.
På dekk
Atter er det romsligheten – ikke det sofistikerte - som kjennetegner dekkslayouten på Bavaria 42 Sport. Badeplattformen er stor som en veranda, men badestigen er verdiløs for en som ligger i sjøen og forsøker å komme om bord. Til det er den montert alt for høyt opp. Dollbordene fortjener heller betegnelsen sidedekk – de er fantastisk romslige. Testbåten hadde teakdekk, men dette er ekstrautstyr.
Oceanet av et fordekk er omgitt av en høy og trygg rekke som ender i en stor, åpen pulpit. Her i fordekket er det en gigantisk dreggkasse, med en sørgelig billig og puslete ters. For øvrig er denne store båten forsynt med seks drabelige kryssholt, noe den også må ha.
På fordekket er det plass for ytterligere en stor solseng, med selvskrevne flaskeholdere.
Førerposisjon
42-foteren har et tiltalende førermiljø. Hele instrumentdelen er støpt i et lys grått PVC-materiale, som er behagelig for øyet og som bidrar til reduserte reflekser i frontvinduet ved mye sollys. Likevel mener vi det er for mange store, hvite felter under vindskjermen som gir svært sjenerende reflekser. Kartbord finnes ikke, men derimot god plass til montering av en 12 tommers kartplotter. Motorinstrumentene har sine dedikerte plasser og er godt synlige. Kompasset er på plass i siktretningen og er lett lesbart. Forholdet mellom ratt og spak er meget komfortabelt.
Den doble rormannsbenken gir god plass til to personer. Som i de andre Bavariaene vi har kjørt, er førerstolen av heller slett kvalitet. Den har en oppvippbar frontpute, men i en hurtiggående båt vil man gjerne ha muligheten til å kunne hvile bakenden mot noe når man kjører. I praksis gir ikke frontputen noen behagelig støtte. Setet kan heller ikke justeres i lengderetningen.
Salong
Sjelden har vi sett et mer voluminøst indre – med en ståhøyde på hele 210 cm under dekk, midtskips. På styrbord side er det en U-salong med plass til mange mennesker rundt et klaffebord med et visst ”hjemmelaget” preg. Beslagene er grove og innfestingen i dørken nokså vaklevoren. Det store rommet, som inkluderer byssa, er opplyst av seks spoter oppunder dekk, samt to leselamper. Det er rikelig med god skap- og stuveplass i tilknytning til salongen. I det fremre skapet er det et bra barskap.
Byssa
Også byssa utmerker seg som svært innholdsrik, med mye god skapplass. Dessverre er dørene til overskapene hengslet i underkant, og blir dermed nokså utilgjengelige for korte mennesker. Mye avsettingsplass og en bra arbeidshøyde på 90 cm ved benken, samt egen søppelbøtte (!), gir pluss i margen. Vår testbåt var utstyrt med en keramisk koketopp og mikroovn, og hadde både kjøleskap og kjøleboks. Bysseavdelingen fremstår som meget komplett, med dobbel rustfri kum og solid ettgrepsarmatur. To dekksluker gir bra med lys, i tillegg til at det slipper inn mye dagslys fra skyveluken ut til fordekket. Ventilasjonen ser også ut til å være bra.
Hovedlugar
Båten har to lugarer med til sammen fire køyeplasser. Hver lugar har separat bad. Hovedlugaren ligger lengst forut, med bad på babord side. Lugaren er svært stor, og har rikelig med stuveplass i skap og under dørken, men fremstår som temmelig ukoselig. Finishen er nokså grov, og innredningen er grovt tilskåret med unøyaktige avslutninger. Det er ingen stuveplass under den gigantiske køya (som måler 200x160 cm), men derimot god adkomst til vanntank og baugpropell. Oppunder dekk er det en lang rekke med hele tolv småskap. I likhet med alle tilsvarende skap om bord, er også disse hengslet i underkant, noe som gir en upraktisk trang åpning.
Ventilasjonsmulighetene er meget gode, med to dekksluker og to koøyer som kan åpnes. Belysningen i lugaren er tilstrekkelig, med tre spoter og to leselamper. Man har adkomst til et separat baderom i rederavdelingen.
Stikklugar
Med inngang på babord side, aktenfor byssa, ligger stikklugaren – som i praksis er en meget romslig, separat lugar med to enkeltkøyer og rikelig med stuveplass. Køyene måler 85x88 cm.
Lugaren ligger tverrskips i forkant av motorrommet. Mange bra skap og god avsettingsplass gjør denne lugaren like innbydende, og kanskje vel så trivelig, som hovedlugaren forut. Mellom køyene er det et kjekt nattbord med en stor skuff imellom. To spoter oppunder dekk fungerer som leselamper. Totalt er det syv spoter i lugaren – med andre ord rikelig med belysning. Polstringen er pent utført over alt i båten. Innredningen er utført i en type lys mahogni. Også til stikklugaren hører det et fullverdig toalett.
Vi savnet knagger på begge lugarene til å henge fra seg klær på.
Bad/toalett
Båtens to toalettrom er store og har bra ståhøyde. Hovedtoalettet forut har også et stort dusjkabinett med skyvedør – som gikk temmelig tregt i skinnene. I det aktre toalettrommet er det også dusjmulighet. Både vask og dusj er forsynt med solide husholdningsarmaturer. Baderommet forut har en helstøpt vaskemodul med coriantopp. På skottet er det et stort og praktisk speil. Praktiske knagger er på plass. På det aktre toalettrommet savnet vi en mer fornuftig belysning – i stedet for en lysstråle midt i nakken når man ser seg i speilet. Begge toalettrommene har gode ventilasjonsmuligheter.
Motor/teknisk
Når vi hever den elektrisk drevne motorromsluka, kommer et motorrom like stort som en katedral tilsyne. Servicemulighetene er svært gode, med masse plass rundt de to motorene. IPS-løsningen gir en meget kompakt installasjon. Dørk i aluminium gir et ryddig og rent preg. Finishen for øvrig er begredelig. Mange steder er verken plast eller distansemateriale coatet, og mye grov rowing stikker frem flere steder. Finishmessig ser motorrommet tildels halvferdig ut.
De fire batteriene på 140 Ah stykket er montert godt sikret i kasser tverrskips foran motorene. Mellom motorene er det plass til en liten generator, uten at det går på bekostning av adkomsten. Dieselfilterne er montert i akterkant av hver tank og er lett tilgjengelige. Derimot er det ingen avtapningsmulighet på tankene. Det elektriske anlegget er greit organisert – hektet på en kabelgate på det fremre skottet.
Konklusjon
Bavaria 42 Sport er en ekstremt romslig daycruiser – ikke minst i forhold til sin størrelse. Den oppfører seg bra i sjøen, og har en velfungerende planløsning. Men den er også ganske spartansk. Finishen i motorrommet er hårreisende dårlig.
Data: Bavaria 42 Sport

Lengde (L.o.a):13,40 meter
Bredde:4,28 meter
Dyptgående:1,10 meter
Vekt tørr båt:12.500 kg
Drivstoff:1.500 liter
Ferskvann:410 liter
Septik:2x80 liter
Varmtvann:22 liter
Køyeplasser:2x4
CE-kategori:B
Anbefalt motor:Volvo Penta IPS-500
Motor i testbåt:Volvo Penta IPS-500
Fart:33,5 knop
Pris:3.127.000 kroner
Opplysninger:Lunde Båt Motor AS, Vettre, telefon 66 76 59 29, internett: www.motorboat.no