Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

utgave nr 11 2

Test: Nimbus 310

Publisert Sist oppdatert

Test: Nimbus 310


En aning trang


En real familiebåt med bra sjøegenskaper. Men faren med å benytte en modellbetegnelse som antyder at båten er større enn den i virkeligheten er, gjør at man lett kan bli skuffet over plassen innvendig.


Tekst: Hans Due

Nimbus er ikke alene om å benevne sine båter ut i fra total lengde med nebb og badeplattform. Nimbus 310 har en total lengde på 9,18 meter, hvilket er litt i overkant av 30 fot. Men skroglengden er 8,40 m, hvilket gjør at båten i realiteten er en 27,5-foter. Tar vi utgangspunkt i dette, har Nimbus fått plass til mye i båten selv om det kan virke en aning trangt om bord. Bortsett fra litt småslurv i finishen, er totalinntrykket imidlertid meget bra.

Sjøegenskaper

Båten tåler en støyt. Den er er godkjent i CE-klasse B, hvilket betyr utaskjærs. Selv om størrelsen på båten ikke er den største i vår sammenligningstest, utgjør kvaliteten på frontruter og høyden på terskelen inn i salongen fra akterdekket antagelig forskjellen på klasse B og C som er mer skjermet farvann.
Vi ble noe overrasket over motorvalget i denne båten, for tidligere har Nimbus og Volvo Penta vært som siamesiske tvillinger. Med en Yanmar 4LHSTE dieselmotor på 230 hk gjør båten 26,6 knop på toppfart. Og båten klarer fint denne hastigheten. Skroget har en liten kjøl akterut, og ligger vel i gråsonen mellom halvplaner og helplaner. Aktiv bruk av trimplan er imidlertid en nødvendighet for at båten skal gå pent i sjøen, for den har en tendens til å reise baugen en del. Selv på toppfart virker båten trygg og stabil, og den er enkel å manøvrere. Den var den eneste av testbåtene som lente seg merkbart innover i svingene.
I rufsevær virket båten tørr og fin. Finmanøvrering gikk bra, men man merket at vinden tok i overbygget. Baugpropell er så avgjort en fordel.

Førerplass

Førersetet er godt å sitte i. Det kan justeres i lengderetningen, men ikke i høyden. Det er god sikt horisonten rundt gjennom store vindusflater med smale skillestolper. Instrumentene er montert lett synlige, og kompasset er i synslinjen. Både ratt og gass/gearspak var enkle og behagelige å betjene. God innvendig høyde i styrhus gjør at det å stå og kjøre med hodet gjennom takluken ikke er behagelig med mindre man er over 2 meter høy.
Defroster og ferskvannspyling på solide vindusviskere er standard. Bra!

Styrhussalong

Salongen i styrhuset er lys og luftig. Taket er delvis polstret, og det er montert inn 4 downlights. I tillegg er det en lysliste bak hvert gardinbrett mot vinduene. Dette lyset gir en lun og koselig stemning i nattemørket. I sofaen rundt bordet er det tilstrekkelig plass til at 4 personer kan innta et behagelig måltid, og samtidig ha god utsikt uten å måtte strekke på halsen. Men setedybden i lengderetningen av sofaen er noe lang, slik at man ikke sitter så behagelig dersom man benytter ryggstøet. Den forreste delen av sofaen kan vippes forover slik at det blir en dobbeltseter i fartsretningen vis a vis førerplassen. Under sofaen er det store stuerom.

Bysse

Vis a vis spiseplassen og aktenfor førerplassen er byssa. Den har rikelig med skuffer i forskjellige størrelser. I vår testbåt var det en praktisk gasskoker/komfyr. Ved siden av denne en rund stålvask med bra armatur. På den andre siden er det noe avsettingsplass. Kjøleskapet var montert under førerstolen. Alt i alt en vel fungerende bysse.

Lugarer

Det er soveplass til fire om bord. To i en stor lugar med dobbeltkøye forut og to i en dobbeltkøye i separat lugar på tvers under fører/passasjerplass. Begge steder er det av-/påkledningsdel.
Under dobbeltkøya forut er det små stuerom, mens det største stuerommet er okkupert av baugpropellmotoren. Taket er helpolstret, men polstringen var løsnet flere steder. På babord side er det et fint hengeskap, og over hver køyedel en leselampe. Ventilasjon gjennom blant annet takluke som er riktig hengslet i forkant. Lugaren gir et lunt inntrykk med bruk av en del treverk.
Lugaren på tvers er som slike lugarer flest, noe trang, men ikke verre enn at det fint går å sove her dersom man ikke er utpreget plaget av klaustrofobi.

Toalett

Planløsningen i toalettrommet kunne med fordel vært gjenstand for en redesign. Det var litt trangt alle veier, spesielt i området rundt doen. Polstringen var delvis løsnet, og skottet mot førerplassen var brukket. Det er tydelig at det har vært store påkjenninger her, antagelig som følge av slag under kjøring i sjø. At polstringen har løsnet kan komme av at enten har man gjort dårlig arbeide under montering, eller så har ikke limet tålt fuktighet som følge av dusjing.
En stor benkeplate med innfelt vask og med skikkelige dører til oppbevaringsskap under benken gir vi pluss for.

Uteplass

Akterdekket er innredet både for hygge og nytte. På babord side er det en benk med stuerom under, det kan monteres bord på søyle i dørken, og det er god plass til to løse stoler. Stues bordet og stolene vekk, har man forholdsvis god plass til fiske. Badeplattformen er ren og romslig, med innfelt, uttrekkbar badeleider, stuerom for ankertau og dregg samt fenderholdere på akterspeilet. Adkomst gjennom port.
Det er godt om griperekker både rundt akerdekket, på styrhuset og forut. Dollbordet er bredt og behagelig å ferdes på, og pulpiten ender i en åpning forut for enkel iland- og ombordstigning.

Teknisk

De tekniske løsningene ombord får absolutt godkjent. Riktignok er det litt trangt i motorrommet, men alt er ryddig lagt opp, og det er også adkomst til motoren gjennom luke fra det store stuerommet under akterdekket. Slanger og kabler er skikkelig oppklamret, og det er benyttet tilstrekkelig kabeltverrsnitt på de viktigste innretningene.

Konklusjon

Dette er en bra familiebåt som man meget vel kan reise på ferietur med. Det er litt trangt enkelte steder, og finishen halter litt, men bortsett fra det, synes vi Nimbus 310 er et godt alternativ.