Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

utgave nr 8 2002

Test: Minor 34 WR

Publisert Sist oppdatert

Test: Minor 34 WR

Rask og langkjølet

Minor er lillebror i finsk båtproduksjon av kombinerte bobåter/fiskesjarker og sjøens minibusser der Targa er storebror. Minors 34-foter er nytt flaggskip i serien av 8 modeller. En båt med potensiale til å bli enda bedre.

Tekst: Hans Due

Med styrhus, foroverbøyd frontrute og vandreplass rundt hele konkurrerer Minor med landsmann Targa og norske Viknes. Det er flere fellestrekk mellom Minor og Viknes, blant annet det hurtiggående, halvplanende skroget.

Sjøegenskaper

Vår testbåt var utstyrt med 2 x 420 hk Yanmar dieselmotorer. Med en toppfart på i overkant av 38 knop blir halvplanerbegrepet noe utvannet, for så høye hastigheter forbinder vi med raske, planende båter. Og Minor 34 WR oppfører seg som en planende båt. Ingen markert planingsterskel, og man har god oversikt fra førerplassen i alle hastigheter. Skroget er langkjølet, hvilket gir bra sidestabilitet selv om båten virker noe rank. Den går mykt i sjøen, men lider under meget stor svingradius når man kommer opp i fart. Krappe unnamanøvre er umulig i store hastigheter. De to rorene akterut slipper vannet ved harde rorutslag, og da går båten rett fram.
Med to motorer og baugpropell (ekstrautstyr) kan man finmanøvrere på millimeteren. Dette krever imidlertid noe øvelse, for det er mye spaker å kontrollere.

Førerplass

Man sitter behagelig og har god sikt horisonten rundt. På vår testbåt var det montert komfortable stoler med gassdemping og justerbar fjæring. Meget ergonomisk riktig og skånsomt for slitne rygger, spesielt når det blir ”bulkete” der ute.
Et stort oversiktlig kartbord kan vippes opp for oppbevaring av kart under, og det er generelt bra plass til navigasjonsinstrumenter som kartplotter og radar. Testbåten var utstyrt med et kjempestort kompass som var montert i senterlinjen helt foran ved frontruten i stedet for i synslinjen fra førerplass. Problemet var at kompasset var umulig å lese fra førerplass uten at man reiste seg opp og lente seg inn mot midten av båten.
Motorinstrumentene i konsollen er lettleste. Bryterpanelet er montert i en egen, skråstilt konsoll. Ratt og gass/gir er montert på en svingbar konsoll som kan vippes i flere steg slik at det kan tilpasses både sittende og stående kjøring. Skal man ut av skyvedøren ved siden av førerplassen, må konsollen vippes opp helt. De elektroniske gass/gearspakene er greie å betjene under kjøring, men er litt for følsomme etter vår smak. For det er fort gjort å dulte borti kontrollene når båten ligger stille med motorene i gang, hvilket kan føre til skumle situasjoner dersom noen uforvarende skulle komme borti kontrollene. De bør kunne låses i nøytral posisjon.
Under kjøring sitter man ganske høyt, og for å hindre at man blir sittende og dingle med bena, kan man enkelt montere en fotplate som ellers er stuet bort i forkant av førersetet.
Frontrutene har innmontert varmetråder, noe vi setter ekstra stor pris på, både i den kalde årstiden, men også for å eliminere dugg. Hver av de tre frontrutene er utstyrt med skikkelige vindusviskere på parallellarmer.

Styrhussalong

Aktenfor styreposisjonen er det en styrhussalong som kan leveres i to varianter. Enten med en L-sofa på styrbord side og en bysseavdeling til babord, eller som på vår testbåt, en U-sofa med sitteplass til 5 – 6 personer rundt et midtmontert bord. Under bordplaten er kjøleskapet montert, mens resten av byssedelen er under dashbordet på babord side. Her er vask og kokeapparat. Skap med skuffer til bysseutstyr finnes under førersetet og passasjersetet samt under kokeapparatet/vasken. Under styrbord del av U-sofaen er det dessuten nedgang til akterlugar. Vi skjønner behovet for å entre denne lugaren uten å måtte gå utendørs, men synes allikevel løsningen var noe klønete fordi man til dels må demontere U-sofaen for å få tilgang.
Man har bra utsikt fra styrhussalongen både når man ligger stille og når man kjører. Det siste er ikke minst viktig fordi de fleste ønsker å følge med på hva som skjer rundt en under fart. Styrhussalongen har et lyst og vennlig preg. Ventilasjon ordnes enten gjennom skyvevindu i akterveggen, gjennom skyvedørene på siden eller gjennom stor skyveluke i taket. I akterveggen er det montert to små skap samt en stor, lang hylle. Under dørken midt i styrhussalongen er det dessuten en stor isolert kasse som kan benyttes som kjøleboks.

Lugarer

Lengst forut er det en dobbeltkøye som er noe smal etter vår oppfatning. Det går greit å entre køya via stigtrinn på sidene, men hodeenden er under fordekket, og dette er i hvert fall ikke plassen for folk med klaustrofobi eller de som beveger seg mye i søvne. Det var direkte trangt. To leselamper og to innfelte downlights i taket sørger for kveldslys.
Til styrbord for køya er det et grunt hengeskap og et lite sideskap med to store skuffer. Under dobbeltkøya er det et stort stuerom, så man har rikelig med plass for klær.
Stikklugaren går i lengderetningen på babord side under styrhussalongen. Dette er også oppgitt å være en dobbeltkøye, men vi synes også den var smal. De to dobbeltkøyene er ikke skilt fra hverandre verken med forheng eller dør - noe vi savnet. Dagslys kommer inn gjennom et koøye. I tillegg er det et leselys og en liten bokhylle. En liten felles benk for å sitte når man kler av - eller på seg er plassert mellom dobbeltkøyene. Bak leideren opp til styrhussalongen er det også et lite skap.
Taket er skaibelagt, mens skrogsidene er i kald plast med teakdekor. Under dørken er det også stuerom, men lukene ned mangler håndtak slik at de var vriene å få opp. Stort sett er det bra finish, men enkelte lister kunne med fordel vært plugget slik at ikke skruene lyste mot en. Det er 12 volts uttak i lugaren.
Ventilasjon skjer enten gjennom døren til styrhussalongen eller gjennom takluken som for øvrig er hengslet i akterkant, noe vi ikke liker på grunn av fare for vannsprut inn dersom man glemmer å lukke luken under fart.
Akterlugaren har en dobbeltkøye på langs og et stort oppbevaringsrom på tvers i en slags L-form. Adkomst til denne lugaren kan enten skje gjennom dør mot akterdekket eller som tidligere beskrevet via leider gjennom U-sofaen i styrhussalongen.

Toalett

Toalettrommet er helstøpt fra sittehøyde og ned. Det er full ståhøyde med trallverk på dørken. Vasken er helstøpt med kombinert armatur/hånddusj. Under vasken er det et skap til toalettsaker, håndklær og ekstra dorull. Dorullholder er innfelt med lokk over. Det går fint an å dusje på toalettrommet som også har en stang til dusjforheng i taket. Under dollbordet er det også en hylle hvor man kan ha toalettsaker. Det er også montert 12 volt uttak.
Doen er et pumpetoalett med fotpumpe. Fra toalettrommet kan man også tømme septiktanken med en håndpumpe. I taket er montert et downlight, men det er montert midt i taket slik at man får lyset derfra i nakken når man skal benytte det ovale speilet på skottet. Vi savnet elektrisk utlufting. Det er riktignok mekanisk ventil i taket og et koøye til å åpne, men dette er erfaringsmessig ikke tilstrekkelig.

Motor/teknisk

Minor har løst plasseringen av to motorer og strak aksel med et V-drev. På den måten kan man montere motorene under akterdekket, hvilket er en fordel rent støymessig og plassmessig. Dette er en meget grei plassering fordi man samtidig er sikret en enkel adkomst for service og reparasjoner. Testbåten hadde lagt inn 220 volt landstrømstilknytning. Sikringspanelet er montert på skottet i akterlugaren. Sikringspanelet for 12 volt er ved bryterpanelet ved førerplass.

Uteplass

Det er brede, fine dollbord rundt styrhuset slik at man kan bevege seg ubesværet over hele uteplassen. På det rene akterdekket kan man enten stå og fiske, eller man får plass til et lite bord og et par stoler. I tillegg har du stuerom for fortøyningsutstyr og fendere samt plass til gassbeholder for kokeapparatet i en benk helt akterut som er en integrert del av akterspeilet. Dette kan også benyttes som sittebenk slik at man får en liten sosial avdeling her. Vi savnet en håndrekke i overbygget over akterdekket til å holde seg fast i under fart. Ellers er det solide håndrekker i syrefast rundt hele båten fra for til akter. Adkomst til styrhuset skjer via en skyvedør på hver side.
Gjennom en port i akterspeilet kommer man ut til en stor badeplattform med uttrekkbar bade-/redningsleider og inspeksjonsluker for propeller og ror.
Det nedsenkede fordekket er behagelig å bevege seg på. Man har en liten sitteplass til rådighet på dekksoverbygget, og en boks forut der man enten kan ha fortøyningsutstyr og/eller en ankervinsj.
Båten er utstyrt med seks kryssholt av solid kvalitet. Lanterner er montert på targabøylen i akterkant av styrhustaket, og holder seg innenfor internasjonalt godkjente mål.

Fart/støy

Farten er målt med GPS, tre mann om bord og ca. halvfulle drivstofftanker (ca. 400 lt.). Støyen er målt ved førerplassen og er akseptabel, men noe høy på full fart.


Data

Omdr./minFart i knopStøy i dbA
340038,188
310035,685
280032,084
250028,582
220025,380
10007,866
Lengde:10,40 m.
Bredde:3,40 m.
Dypgående:1,1 m.
Vekt:5500 kg.
Drivstoff:640 - 1.000 lt.
Ferskvann:150 lt.
Køyeplasser:6
CE-kategori:B
Motor:fra 300 - 2 x 420
Motor testbåt:2 x 407 akselhk. Yanmar 6LY2-STP
Pris testbåt:Kr. 1.953.000
Norske agenter:Bjørn Nielsen Båtagentur, tlf. 66 84 93 02, Master Marine Management A/S, tlf. 51 69 92 03 eller internett: https://www.minor.fi