utgave nr 9 2008

Test: Maxum 2600 SE

Publisert Sist oppdatert

Test: Maxum 2600 SE


Joggeskobåten


Den ser ut som en joggesko. Med bærehåndtak. En ganske romslig tursko, med behagelig fór og fjærende Vibram-såle. Ja, omtrent slik er Maxum 2600 SE.

TEKST OG FOTO: ATLE KNUTSEN


Den påtakelig høye, korte og smale fasongen på en del amerikanske daycruisere, er en følge av amerikanernes hang til trailbare båter. I så måte er Maxum 2600 SE (som i modellåret 2008 heter 2700 SE) et ganske godt eksempel på at om man ønsker en båt med maksimalt innvendig volum, bør man gjøre den firkantet.

Nå er ikke Maxum 2600 SE firkantet, men med tanke på å få mest mulig innvendig volum og bokomfort i 26-foteren, har man droppet dollbord, fått mye høyde under dekk og laget et skrog som beholder bredden langt forover. Dette har både fordeler og ulemper. Ønsker man i hovedsak å oppholde seg om bord og bruke båten som en aktivitetsplattform, er konseptet velegnet. Er man derimot mer aktiv og er avhengig av å bevege seg mye om bord- og i land, har man bare en halvpraktisk adkomst via fordekket, eller man kan stige i land via den forlengede badeplattformen. Selve konseptet er klart best egent for de som liker å kose seg ute på fjorden i lange perioder i strekk, eller som turbåt for en liten familie. Sjøegenskaper (smil)

Maxum 2600 SE har et helt tradisjonelt planende skrog beregnet for én motor og drev i diesel eller bensinversjon. Båten har en relativt bratt planingsterskel. Selv med et Bravo III-drev, med duoprop, var båten påtakelig lite retningsstabil i deplasementsfart. Fra marsjfart og oppover er båten kursstabil og behagelig å kjøre. Den er mottakelig for trim til en viss grad. Med setet i ståposisjon har man god sikt når man drar båten opp i plan, men sittende sliter man med sikten forover. Vår testbåt var utstyrt med forrigenerasjons motor, nemlig 4,2 liters Mercruiser på 250 hk som har gått ut av produksjon. Fra modellåret 2008 har båten CMD QSB 4,2L med common rail som dieselalternativ.
Skroget er støp i vinylester, og fremstår som en kompakt og fin konstruksjon med lite slamring og knirkelyder. I alle planende hastigheter går båten kontrollert og trygt uten at vi klarte å avdekke noen unoter annet enn visse galopptendenser selv med moderat drevtrim. Den relativt sedate motoren i vår testbåt slet litt med å holde båten i plan i de krappeste kruvene.
Båten har et høyt fribord og oppleves som litt tungvinn å håndtere for ett menneske alene. Og den krever definitivt baugpropell på grunn av vindfanget i den høye konstruksjonen. Uteplassen (nøytral)

Weekendcruiseren Maxum 2600 SE har fleksibel og grei uteplass med sjeselong på babord side med plass til en person som ligger, eller tre sittende. Lengst akter har den i stedet for et tradisjonelt akterspeil to komfortable seter med vendbar rygg som gir mulighet til også å sitte med ansiktet akterover – enten i forbindelse med fisking, vannssportaktiviteter eller solbading. Under begge disse setene er det svært romslige og praktiske stuverom. Setene felles opp og holdes opp av solide gassdempere. På styrbord side aktenfor førerplassen er det en liten benkemodul med vask og kaldt vann under et krøkkete lokk som må trekkes ut. I benken er det også mulig å montere et kjøleskap. En søppeldunk fins i et trinn i tilknytning til benken. På babord side er det skap med hovedstrømbrytere i akterkant av sjeselongen, og hovedstengeventilen til dieselen er montert lett tilgjengelig på et eget panel ved siden av hovedstrømbryterne. All putene på uteplassen er av den fastmonterte sorten – og kan ikke uten videre stuves unna når man forlater båten. På dørken er det mulig å legge tepper festet med trykknapper – men dette er heldigvis ikke en permanent løsning.
Over uteplassen er det en gigantisk og stabil targabøyle med plass til for eksempel radarantenne. Kalesjeløsningen er typisk amerikansk og kan konverteres til en biminitopp om ønskelig. Selve kalesjeløsning er ganske unhåndterlig.
På skyveluken til lugaren er det trinn som gir adkomst ut på fordekk via vindskjermen. Fordekket er romslig med bra antisklimønster. Testbåten hadde ikke åpen baugrekke, men på 2008-modellene er dette nå standard. Båten har seks velplasserte kryssholt, men de er av den litt spede sorten. Åpningen på dreggkassen i baugen er ganske liten og vitner om at løsningen i første rekke er beregnet på et fastmontert ankerspill.
Badeplattformen er romslig og så lang at i land- og ombordstigning er enkel når man ligger longside, men det er også den enste. På akterspeilet er det hånddusj og påfyllingsflenser til vann og diesel, samt naturligvis fjernkontroll til stereoanlegget. En lett tilgjenglig badestige er montert under badeplattformen med tilhørende solid håndtak. Mellom de to aktersetene er det en port i akterspeilet som kan åpnes eller fjernes helt.Førerposisjon (nøytral)

Førerkonsollen er ganske massiv og ryddig organisert med oversiktlig montering av alle instrumenter og funksjoner. Føreren sitter temmelig lavt idet det doble setet ikke kan justeres i høyden, kun i lengderetningen. Dette er likevel ikke tilstrekkelig til at vi fant en komfortabel kjørestilling. Løsningen blir derfor å vippe opp lårputen som gjør det komfortabelt å stå med baken lent mot puta. Hele modulen som den doble benken står på kan svinges mot de øvrige setene på uteplassen. Det er et stort stuverom i kassen som benken står på.
Førerplassen mangler enhver form for praktisk stuveplass til solbriller, mobil osv. 12 volts uttak er på plass, men vi savnet et sted å legge bilnøkler, mobil og solbriller.
Konsollen har to egnede plasser for innfelling av inntil en åtte tommers plotter. Magnetkompass er standard og er montert lett synlig siktretningen. Salongen (smil)

Under dekk er båten inndelt i en stikklugar under uteplassen, bysse på babord side og en stor og hyggelig U-salong fremme. Som vanlig i amerikanske båter er den polstret med skai etter alle kunstens regler. Dørken er dekket med tepper som ikke kan fjernes. Den komfortable sofaen kan konverteres til en dobbelkøye ved hjelp av ryggputene. I U-benken er det store stuverom som er pent coatet innvendig, og det er også et romslig stuverom under dørken. Bak salongryggen er det dessuten litt avsettingsplass. I skottet mot toalettrommet på styrbord side er det to åpne stuverom, hvorav det ene er forsynt med et 12 volts uttak. I det andre rommet er det adkomst opp til det elektriske gjennom en liten luke i det ene stuverommet. Ingen fullgod løsning. Bordet er festet på et enkelt aluminiumsrør og kan enkelt fjernes. Salongen er godt ventilert med takluke som åpnes i forkant og to koøyer som også kan åpnes. Belysningen består av rikelige fem downlights oppunder dekk. I tillegg slipper lys inn gjennom en glassflate oppunder dekk ved byssa. Byssa (smil)

I akterkant av salongen på babord side er det en liten, men komplett bysse. Et Origo ettbluss kokeapparat er felt ned i benken og i overskapet er det en mikrobølgeovn over benken. Her er noe stuveplass til tørrvarer i et lite skap skyvedører i pleksi. En dyp stålvask med ettgrepsarmatur og dusjhode funker greit til en liten oppvask. Byssa er overraskende innholdsrik til å være i en 26 foter, men egner seg likevel ikke til særlig mer enn til enklere måltider som frokost og lunsj. Kjøleskapet har fått plass i byssebenken, og akterkant mot stikklugaren en skuff og et skap. Plassen i skapet er stort sett okkupert av en tørkerullholder og en CD-veksler. Over skapet er det en uttrekkbar skive i rotasjonsstøpt plast som gir noe ekstra avsettingsplass. Byssa har 12 volts uttak, men ikke uttak for 220 volt. En praktisk søppelkasse finnes i det øverste trinnet i nedgangstrappen. Stikklugugar (nøytral)

Under uteplassen, med inngang ved byssa, er det en stor stikkøye med lav høyde under dekk i store deler av køya, men med tilstrekkelig høyde i hodeende. Køya strekker seg i hele båtens bredde. Det er et grunt stuverom i ryggen på køya mot skroget, samt stuverom i skottet mot salongen. Ventilasjonen er bra, med ett koøye som kan åpnes i skrogsiden, og ett inn mot uteplassen. I bunnen av ett av stuverommene er det to kryssfinerplater som kan fjernes og som gir adkomst til et teknisk rom, og beinenden har man adkomst til kabeldragninger og en vannpumpe. Lugaren er opplyst med tre velplasserte downlights. Med et forheng kan lugaren skilles av mot den øvrige salongen. Toalettrom (nøytral)

Et toalettrom med akseptabel ståhøyde og utmerket sittekomfort på porselenet befinner seg på styrbord side. Hele rommet er støpt og har en integrert benkemodul med et underskap hvor dorullholderen er montert på innsiden, og vask med et tilhørende gebrekkelig campingvognarmatur. Hånddusjen kan trekkes ut og kan festes på skottet i et like gebrekkelig plastikkbeslag. Døren på overskapet er forsynt med praktiske speil. To velplasserte downlights lyser opp ansiktet. Ventilasjonen på toalettrommet er begrenset til ett koøye som kan åpnes. For å unngå vannsøl på dørken utenfor er rommet forsynt med et forheng foran døra, og forhenget dekker også knaggen til et håndkle, men ellers mangler alle nødvendige småbeslag som tannkrusholder, såpeholder osv. Siden skapet over vasken er så vidt lite, kunne det med fordel vært montert en slingrekant mot skottet på innsiden av vasken for å få litt ekstra plass til toalettmapper m.v. Vannet fra dusjen går ned i en automatisk lensesump under dørken byssa, til hvilken man har lett adkomst via luke i dørken utenfor toalettrommetMotorrom (surt)

Adkomsten til motorrommet er god via en stor luke som har elektriske løftere. Vi er betenkt over at det ikke er noen mulighet til å få åpnet luken eller komme seg ned i motorrommet om man mister all strøm om bord.
Det er god plass på begge sider av motoren, som i vår testbåt var en Cummins Mercruiser Diesel 4,2 Litre på 250 hk. Det elektriske anlegget i båten er nokså slurvete lagt opp, noe som særlig er synlig i motorrommet. Batteriene er montert lett tilgjengelig i kasser og er godt festet på babord side. Her er også varmtvannsberederen montert. På styrbord sider er det montert en vanntank i rotasjonstøpt plast lett tilgjengelig sammen med pumpen. Alle skroggjennomføringer er forsynt med doble slangeklemmer, men vi hadde også sett at slangene på det ellers solide og lett tilgjengelige sjøvannsfilteret hadde et dobbelt sett med klemmer.
Grovfilteret er litt kronglete montert på skottet i forkant av motoren og burde fått en bedre plassering. Dieseltanken, også den i rotasjonsstøpt plast, ligger i forkant av motorrommet. Tanken har ingen gode avtapnings, eller rengjøringsmuligheter. Adkomsten til reimene i forkant av motoren er også for dårlig. Alle daglige servicepunkter er imidlertid lett tilgjengelige.
Finishen i motorrommet middels god. Vi noterte oss også at det ikke er noe oppsamlingstrau for olje under motoren, noe som er et brudd på CE-kravene. TESTFAKTA MAXUM 2600

KonklusjonMaxum 2600 SE er for sin størrelse en voluminøs og rimelig komfortabel båt. Takket være lav dollarkurs får man en liten, men komplett bobåt som egner seg utmerket for en liten familie på lengre ferieturer. På minussiden føles båten litt uhåndterlig på grunn av det høye fribordet og generelt dårlige ilandstigningsmuligheter. Likevel er den tekniske kvaliteten er det største minuset ved båten.PLUSS+ Prisen+ Innvendig volum+ Uteplassen-MINUS- Finish- Kalesjen- Elektrisk anlegg- Motorrom

SPESIFIKASJONERStørste lengde:8,51 meterSkroglengde:8,23 meterStørste bredde:2,59 meterVekt tørr båt:3.077 kgVekt fullastet båt:4.037 kgStørste dyptgående fullastet:1,02 meterKapasiteter- Ferskvann:75,7 liter- Drivstoff:371,7 liter- Septik:75,7 liter

MOTOR OG FREMDRIFTMotorfabrikat:Cummins Mercruiser Diesel (CMD)Modellbetegnelse:4,2 litre 250 HPÅrsmodell:2007Drivstofftype:DieselYtelse ahk:250Ytelse kW:184Antall sylindere:6Max turtall ihht produsent:3.800Max turtall i test:2.800Motoralternativer- Alternativ 1Mercruiser 5.0MPI, 260Hk- Alternativ 2Mercruiser 350Mag, 300Hk- Alternativ 3-Type fremdriftBravo III-drevUtveksling drev:1,5:1Propeller- type:Duoprop- materiale:Syrefaste- stigning i tommer:14,25 og 15,75- antall blad:3

ELEKTRISK ANLEGGBatteribank:- type og størrelse (forbruk):Sønnak Nautilus ??- type og størrelse (start):Sønnak Nautilus ??- antall (standard):2- antall testbåt:2Ladespenning forbruk i volt¹):14,5Ladespenning start i volt¹):14,5¹) Anbefalt ladespenning: 14,4 volt

MÅL I CMDollbord, bredde:-Uteplass akter (plattform):150x120Ståhøyde ved førerplass:180Ståhøyde i salong:180Ståhøyde- hovedlugar:180- stikklugar:90Ståhøyde i bysse:180Arbeidshøyde byssebenk:95Ståhøyde på toalett:173Lugardør – bredde:48Lugardør – terskelhøyde:16Køyemål- hovedlugar174x210- stikklugar150x200Ståhøyde under kalesje:200

CE-MERKINGI ORDENMANGELFULLTDesignkategori:C-HIN-nummer:OK-Samsvarserklæring:OK-Brukerhåndbok:OK-

FRA CE-SKILTETMax antall personer:9Max antall pers. på flybridge:-Max antall pers. og last i kg:805Max motorstyrke:240 kw

FART OG STØYI følge produsentTestetMax turtall:2.800 omdr./min.Max fart:35 knopMarsjfart:32 knopMax støy:81,5 dBAStøy ved marsjfart:80,0 dBA

TESTRESULTATTurtall (omdr./min.)Fart (i knop)Støy (i dBA)Merknad2.80035,081,52.50030,078,02.20025,079,01.90015,078,71.6009,378,51.3008,374,01.006,969,06003,865,0(Reduksjon med 300 omdr./min.)

TESTBETINGELSERTemperatur- Luft:20ºC- Sjø:5ºCVindstyrke:5-7 m/sekTankinnhold ved test- Diesel:300 liter- Ferskvann:0 liter- Septik:0 literAntall personer om bord:1

UTSTYRBESKRIVELSESTANDARDEKSTRAI TESTBÅT

220V/50HZ Elektrisk konverteringX
Avtabare tepper uteplassX
BadestigeX
Batterilader 15AX
BrannslukkingX
CD/Radio med høyttalereX
CO2 SikkerhetsindikatorX
Bord uteplassX
Dusj badeplattformX
Dusj inneX
Elektrisk lensepumpeX
HavnekalesjeX
KjøleskapX
KompassX
MicrobølgeovnX
SeptiktankX
Seter som konverteres til solsengX
TiltrattX
ToalettX
VarmtvannstankX
Vask på uteplassX
220V aircond./varmer 7000BTUX
Ankervinsj akterX
Babord vindusvisker
Ankervinsj i baugX
BaugpropellX
Bunnstoff 22 til 27 fotX
NedgangslukeX
Automatisk brannslukkerX
Flexiteek badeplattform
Innleggspute solsengX
Kalesje for cruiserX
Kjøleskap uteplassX
Kokeapparat - sprit/ett blussX
Mercury DTS (Digital Throttle & Shift)X
Navigasjon NorthstarX
Oppgradert lydsystem X
Splittet baugrekkeX
SpotlightX
Targabøyle (aluminium)X
To seter akter med inngang i senterX
TV/DVDX
Vacuflush toalettX
Varmer 2,4KWX
Vintage dekor pakkeXPRIS OG OPPLYSNINGER

Pris fra (inkl. avg.):739.000,-
Pris testet båt (inkl. avg.):890.000,-
Konstruktør:Brunswick Family Boat Co. Inc.
Produsent: Brunswick Family Boat Co. Inc.
Importør:Baymax Båt AS, Stoa 29, 3970 Langesund, www.baymax.no
KONKURRENTENEBaylinerXCrownline 270 CRXSea Ray 275 SundancerX