Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

utgave nr 13 2006

Test: Brukt Tresfjord Ultra

Publisert Sist oppdatert

Test: Brukt Tresfjord Ultra

Seiglivet

Tresfjord Ultra er bygget i en kvalitet som vil holde i mange år, mente båtmagasinets testfører da båten ble lansert i 1987. Vi har testet båten igjen – 20 år etter. Han har rett.

TEKST OG FOTO: AMUND RICH. LØKEN

”Kvaliteten på produktet ligger godt over gjennomsnittet. Et godt navn gir deg merkevarefordelen og høy annenhåndsverdien. En heldig blanding av moderne linjer og forsiktig design gjør at modellen vil være aktuell i mange år. Jeg tror dette er en båt som kommer til å vare”.

Sitatet er ganske nøyaktig 20 år gammelt. Det er hentet fra Båtmagasinets test av en av de betydeligste båtnyhetene i 1986, Tresfjord Ultra. Med et 20 år gammelt blad under armen stiger vi om bord igjen i en Tresfjord Ultra, i en båt som har operert langs Norskekysten i, ja nettopp; 20 år. Lever den opp til sitt gode navn og rykte og er det fortsatt liv laga for familiecruiseren på 30 fot?

Vårt testeksemplar i Stavanger var ikke et 100 % strøket eksemplar, men det skulle bare mangle om tidens tann ikke har tært på en båt som har overlevd det meste av saltvann, vær og vind i så lang tid. 20 år en solid ”middagshøyde” for en slik båt, men med den rette innstillingen - og godt stell - burde det ligge til rette for mange nye år.

Daværende Tresfjord Boats i Møre og Romsdal var tuftet på det tradisjonsrike K.J. Skorgenes Båtbyggeri. De maktet å bygge et godt merkenavn ut av Tresfjord. Det er fortsatt herlig å se så mange gode eksemplarer både av snekkene og cabincruisere fra Tresfjord langs kysten. Nyheten Tresfjord Ultra ble lansert for å gi Tresfjord-entusiastene noe å vokse i, samtidig som verftet hadde ambisjon om å presentere en skikkelig nyhet i markedet, en ”liten” stor båt som kunne spise kirsebær med de enda større.

Sjøegenskapene
Vi valgte en typisk gjennomsnitts Tresfjord Ultra til test. Den har flybridge og én motor, en 200 hk Volvo Penta AQAD, 41 fra produksjonsåret 1987. Med tre mann om bord og 400 liter diesel logget vi toppfarten til ikke alt for imponerende 21.5 knop.
Siv.ing. Eivind Amble har høstet mange lovord for sin skrogkonstruksjon på Tresfjord Ultra. Vi underskriver gjerne på det. En spiss V-bunn i fremre del bidrar til en myk og fin gange i sjøen, mens den noe flatere akterdelen av skroget gir god stabilitet og gjør akselerasjonen fra nullpunktet til opp i plan myk, uten noen utpreget følelse av å møte terskelen på vei opp.
Gradvis dro vi gassen tilbake og opplevde faktisk at den holdt seg i plan helt til farten krøp rett under 11 knop.
Til tross for sin vekt på 4600 kg og et høyt tyngdepunkt, er den lett å kontrollere i krappe kurver og raske unnamanøver. Testen foregikk i smult vann og uten betydelig vind. Det sier seg selv at om vinden får godt tak i en såpass høy båt, vil det påvirke egenskapene. Ikke under noen omstendighet må den overbelastes med for mye vekt på den knøttlille flybridgen, det kan få konsekvenser. Inn og ut av havner i vind må være slitsomt, den kan lett drive unna. Det gjør det heller ikke enklere at den bare har én motor og ikke er utstyrt med baugpropell.

Dekksalong med bysse
Båtens bredde, 3,30 meter, kommer godt med i den åpne dekksalongen. I testbåten er byssa plassert på babord side, og tar det meste av plassen frem til passasjerstolen. Taket på toalettrommet tar på tilsvarende måte det meste av plassen bak førerstolen på styrbord side. Det er skyvedør ned til toalettrommet.
Helt akter er det laget en utesalong. Dette er ikke standard, men det er forståelig at eier på den måten har laget en u-sofa til familie og venner. Et løst bord kan settes opp. Dørken akter som er lukene over motorrommet, bærer preg av tidens tann. De bør slipes eller skiftes. Utesalongen er nok det stedet familien samler seg, så den fortjener å bli hyggeligere. Det er ikke mye som skal til.
Tresfjord Ultra imponerer med alle sine skott og steder til å stuve bort utstyr. Fordelen med én motorinstallasjon er at mye plass i motorrommet er frigjort til stuveplass.
Byssas plassering byr på mange fordeler. Den står lunt under tak, men er likevel åpen i forhold til aktersalongen. Det gir maksimal ventilasjon, samtidig som det er sosialt for den som står ved grytene. Tresfjord Ultra er utradisjonell i valg av materialer og farger. Byssa har teakinnramming og hvitlakkerte flater. Det har holdt seg godt så værutsatt som den er. Hele interiøret har den samme kombinasjonen av teaklister og hvite overflater i kunststoff.
Det er artig å se at den hvitemaljerte to bluss gassovnen faktisk holder seg hvit og fin. I vår test for 20 år siden var vi noe i tvil om det ville holde. Der tok vi feil.
Ultraen har en praktisk uttrekkbar kjøleboks, i stedet for kjøleskap, med ilegg fra toppen. En fin innretning som også vakte begeistring da båten ble skapt. I det ene skapet i byssa er det ettermontert en Ardic-varmer på 3.6 kw. Den har uttak både i dekksalongen og i kabinen under dekk og er samtidig koblet til defrosterne i frontruten.

Førerpassen
Skipperen har en romslig og fin førerplass i Tresfjord Ultra. En god stol og et godt fotfeste på dørken gjør sitt til at man har god kontroll. Selv om det er store vindusflater på tre sider, og den er helt åpen akterover, har vi likevel en fornemmelse at det er noe mørkt. Kalesjen sto oppslått på denne regnværsdagen, så det var nok litt av årsaken, men ikke hele. Det er ingen lyskilde i taket på grunn av flybridgen.
Bortsett fra en liten GPS og VHF har vår testbåt bare standard instrumentering. Til gjengjeld er dette fint plassert. Det er mye av plass for å utvide, om behovet melder seg. Spesielt i teakpanelet over den todelte frontruten. Kartbordet, som er strategisk plassert rett foran føreren, er gull verdt.
I denne båten savner vi et par funksjoner som skal kunne styres fra førerplass; baugpropell og elektrisk ankervinsj. 20 år etter sin fødsel hadde båten fortjent to så vesentlige hjelpemidler.

Toalettrommet
Tresfjord Ultra scorer høyt på sitt toalettrom, et rom alle kvinnelige passasjerer nok setter en ekstra stor pris på. Adkomsten er ned en trapp fra dekksalongen, til et romslig rom med imponerende takhøyde. Alt interiør er laget av vannbestandige materialer og tåler godt en dusj. Fra doskåla har du utsikt over fjorden. Rommet er rikelig utstyrt med stuverom og steder til å oppbevare gjenstander. Mange av dagens båtprodusenter har noe lære av denne smarte løsningen.

Under dekk
En stor u-salong åpenbarer seg under dekket. Trist at et så flott rom skal stå mye ubrukt. De fleste av oss velger å sitte der det skjer, nemlig oppe og ute. Men skulle uværet komme, kan det være godt å trekke ned i romslige og behagelige omgivelser. Midtskips er det en lugar med plass til to voksne, kanskje litt trangt, men det fungerer. Denne lugaren har et praktisk oppbevaringsrom på innsiden. Hovedlugaren eller rederlugaren som vi kaller det, finner vi bak ryggen på den tverrstilte salongen. Du må krabbe opp i sofaen for å komme inn. Lugaren ser ikke stor ut, men to voksne mennesker har ingen problemer med å finne seg til rette. Skal du re opp til flere mennesker er det bare å bygge om sofaen til køye.
Her under dekk er det to fine garderoberom. Flott lyssetting med gode taklys og en romantisk lysrekke over pyntelistene langs siden.

Motor og teknisk
Vår testbåt har en original Volvo Penta AQAD 41, 190 hester med et standard Volvo Penta DuoProp 290 drev. Motoren er noe svak for en såpass stor og tung båt, men den gjør en grei jobb. Selv om båten bare så vidt passerer 21 knop på maks, den marsjer på 18, arbeider motoren lett og den støyer overraskende lite. I følge båtens instrumenter har den ca 2000 timer bak seg. Den ser ut å ha fått stellet sitt. Det vitner for så vidt også et tørt og rent motorrom om. Det er lett å utføre vedlikehold i disse omgivelse.
Båten er utstyrt med 3 X 115 AH batterier, to til forbruk og et til start og et anlegg for landstrøm. Lett tilgjengelig i motorrommet finner vi også en frostvakt.

Flybridge og utvendig båt
Det går neppe an å applaudere for en flybridge på en 30 fots båt. Det blir spinkelt og smått. Tresfjord har i tillegg ikke villet stjele plass på dørken akter til en skikkelig flybridgestige. Derfor må du klatre på ”ribbeveggen” langs veggen på overbygget for å komme opp. Det ser kanskje verre og farligere ut enn det er, men noen behagelig adkomst er det ikke. Eieren av vår testbåt har byttet ut benken oppe med tre stoler for å slippe å kjenne rekkverket i ryggen. Det er trangt. Alle nøkkelfunksjonene kan kontrolleres og leses fra flybridge, både GPS, trimflaps og turteller.
Båten er utstyr med en stor og god badeplattform med store luker for oppbevaring av tauverk. Ulempen er manglende inspeksjonsluke til drev og propell.
Et lite baugnebb gjør adkomst og ilandstigning enkel. Testbåten er hel og pen i skroget. Dette er avgjort et godt eksemplar.
Vår test fra 1987 bekrefter at godt materialvalg er utgangspunktet for et langt liv.

Konklusjon
Tresfjord Ultra er bygget i materialer i en kvalitet langt over gjennomsnittet. Så var den da også relativt dyr da den ble lansert, men det har bidratt til å holde annenhåndsverdien oppe. Vår testbåt er imponerende godt skrudd sammen og fri for ”ulyder”.
Båten kostet standard i 1987 i overkant av 600.000. Nå er den lagt ut for salg rett i overkant av 700.000. Den er etter vår oppfatning for høyt priset, tatt i betraktning at utgaven er en kalesjebåt, ikke en bakveggbåt og verken er utstyrt med baugpropell eller elektrisk ankervinsj.
Båten ser ut til å ha fått et normalt, godt vedlikehold gjennom de siste 20 år og fremstår som real, i god teknisk stand og med en praktisk planløsning for en familie med to barn. Noen kosmetiske inngrep trengs.

Data: Tresfjord Ultra 9100 CF

Lengde: 8.83 m
Bredde: 3.33 m
Dyptgående: 0,98 m
Vekt: 4600 kg
Drivstoff: 500 liter
Vann: 200 liter
Varmtvannsbereder: 30 liter
Faste køyeplasser: 2+2
Motor testbåt: Volvo Penta AQAD 41 DP 200 hk
Pris: 715.000

Fart og støy

Farten er målt med GPS og med tre mann om bord. Den er antakelig noe i underkant av hva man burde forvente. Støyen er målt ved førerplassen.

O/min Fart (knop)Støy (DBA)
380021.579.9
350018.078.5
300011.579.1
25008.573.4
20007.069.8
15005.566.6
10004.064.2