utgave nr 11 2008

Gjør sjøklart og landklart:

Publisert Sist oppdatert

Gjør sjøklart og landklart:


Unngå kaoset


Det er godt sjømannskap å sikre alt som kan bevege seg om bord før man forlater havn. Og det borger for en harmonisk entré i havnen om båten er klargjort for tillegging før man går inntil en brygge eller andre båter.


TEKST: ATLE KNUTSEN
FOTO: TROND J. HANSEN OG ATLE KNUTSEN
Å gjøre sjøklart er et kjent uttrykk for de fleste som ferdes på sjøen. Men, det er langt fra en tom frase. En fin sommerdag kan man lett tenke at ”vi skal jo bare dit”, selv om brisen er litt frisk. Det holder med én eneste overhaling, så er helvetet løs. Og passerende båter i halvplan kan man møte når som helst. Resultatet blir ofte en endevendt båt der mye er knust og mangt står på hodet. Dyrt kan det bli, stemningen om bord blir dårlig, og fremfor alt er det dårlig sjømannskap. For det første tar tekokere og potteplanter som farer gjennom luften og deiser i dørken oppmerksomheten bort fra navigasjonen. Og for det andre kan store ting som beveger seg om bord gjøre skade både på folk og fartøy. Det er verken koselig eller trygt når melken velter ut av kjøleskapet, pulverkaffen blander seg med krydderet i byssa og verktøykassa danser rundt i motorrommet. Og om en ekstraordinær situasjon oppstår – og de oppstår gjerne når det passer minst, som i dårlig vær – bør det være enklest mulig å orientere seg om bord. Inngår det dessuten i mannskapet lett nevrotiske sjeler, virker det på ingen måte beroligende at far-skipper skriker i angst når PC’n dundrer i dørken og mor tviholder på nipset. Det fins én måte å unngå denne situasjonen på – og det er å gjøre sjøklart.
Sjøklart gir trygghet
Det er like viktig å gjøre sjøklart på dekk som under dekk. Et godt utgangspunkt for en sikker seilas for de som er om bord, er at når man forlater kai, har man ikke lenger kontroll over det som skjer utenfor båten. Vær og vind, bølger fra andre fartøyer osv., ligger i stor grad utenfor vår egen kontroll. Derfor er det svært smart å gjøre fartøyet klart for å møte de situasjonene som kan oppstå utenfor havnen.

På dekk
• Det er en selvsagt rutine at alle fendere tas inn når man har forlatt kai, men heller ikke før. Ikke ta fenderne om bord før du forlater brygga. Stuv deretter unna og sikre alle fendere. Ikke la dem ligge og slenge, men legg dem på sin faste plass, eller surr dem til rekka.
• Ta inn alle fortøyninger. Du kan gjerne la øyet ligget over kryssholtet, men legg det i dreggkasse og sørg for at tauet ikke kan havne i sjøen. Ha gjerne en fast fortøyning akter og en forut – og gjerne også en midtskips. Alt som har sin faste plass gjør det lettere å gå til kai neste gang.
• Er du alene om bord, kan det være smart å ha en fast fortøyning i et kryssholt forut som du gjør skikkelig fast akter. Dermed slipper du å gå frem på fordekk når du skal legge til, eller om du skulle trenge slep. Sørg alltid for at dette tauet ikke er så langt at det når propellen.

Under dekk
• Innholdet i byssa har et stort ”bli knust”-potensiale. Anti-skli-duk er et ypperlig hjelpemiddel. Bruk det for hva det er verdt, i mengder. De reduserer dessuten klirring om man legger dem mellom tallerkener, boller osv. Fås kjøpt i metervis til en billig penge. Se til at alle skuffer og skap er lukket før du hiver løs.
• Alt som er løst, lager lyder når Rasmus herjer med farkosten. Og lyder kan gjøre mange usikre. Sørg for å redusere dem mest mulig ved å bruke for eksempel anti-skli-duk.
• Byssa inneholder normalt også store mengder tørt og vått som kan gjøre det skikkelig grisete om bord dersom innholdet slipper løs. Legg gjerne krydder og andre ting i mindre kurver som begrenser innholdets mulighet til å bevege seg. Dersom du ikke har kjøleboks – se til at kjøleskapdøren er låst. Sett kaffekjelen i skapet, rydd inn oppvasken (eller legg den i det minste trygt i oppvaskkummen). Kort sagt – sett alt som er løst inn på sine faste plasser.
• Rydd bort PC’er, bøker, papirer, potteplanter, ”pyntegjenstander”, CD’er og kaffekopper. Og fremfor alt TV’en! Det holder ikke alltid å legge den på køya. Kan du skru den fast – gjør det!
• Gjør sjøklart også på toalettet. Her er det mye potensielt griser i sjampoflasker og andre remedier.
• Legg ned dolokket – så smeller ikke den sammen ved første og beste bølge.
• Legg tunge gjenstander så lavt som mulig i båten.
• Sjekk at ventiler og dekksluker er skalket.
• Kart og navigasjonshjelpemidler bør ha en fast og lett tilgjengelig plass i nærheten av førerposisjonen. En så banal ting som kartbrikker bør ha sin faste plass, slik at du slipper å lete etter dem dersom du må bytte.
• Skru på alle instrumenter som er nødvendige for seilasen.
• Finn frem de riktige papirkartene.

Landklart like viktig
Et ikke like benyttet uttrykk, er å gjøre landklart. Men relevansen av dets innhold er ganske tydelig i mange norske sommerhavner. Når den febrile melodien av baugpropell lyder sammen med teksten ”hopp, for helvete, kjærring!”, har ikke skipperen sørget for at det er gjort landklart nok.
Når man skal inn til en brygge vitner det om ”style” og godt sjømannskap å ha fortøyningene klare og fenderne hengende ute. Ikke minst er det et uttrykk for høflighet og respekt for sine medsjøfarende å ha gjort det samme dersom man tenker å legge seg inntil en annen båt. Fremfor alt skaper det trygghet for alle om bord når alt ligger klart idet man skal legge til – og alle vet hva de skal gjøre. Forberedelse er med andre ord et nøkkelord. Gi hverandre gjerne avtalte tegn fremfor å skrike.

Viktige forberedelser
• Gjør klart fortøyning forut, akter og gjerne midtskips slik at de er lett å få tak i også fra land.
• Gå som hovedregel alltid opp i vinden når du legger til. Da unngår du å drive av, og du får det normalt bedre om bord med vinden inn forfra.
• Er du alene om bord og det blåser, er det et godt tips å sette en akterfortøyning som du kan kjøre i mens du setter hopper på land og setter de øvrige fortøyningene. I slike situasjoner er god fendring en klar fordel.
• Heng ut fenderne før du legger til. Heller en for mye enn en for lite.
• Sørg for at fenderne henger i riktig høyde! Fendere som henger 20 cm over en flytebrygge gjør liten nytte.
• Heng gjerne også ut fendere på utsiden for å markere at du er en vennlig sjel som gjerne lar noen legge seg utenpå din båt.
• Ikke spar på kronene når du kjøper fendere. Ha gjerne et par kulefendere om bord i tillegg til pølsefenderne.
• Utvis baugpropellkultur. Et lite vipp på spaken i riktig øyeblikk er langt mer elegant enn vill og unødvendig herjing. Baugpropellen lager dessuten støy. Tenk på det neste gang du forlater en havn grytidlig om morgenen når andre sover.