Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

utgave nr 13 2006

Fritidsbåt med flymotor

Publisert Sist oppdatert

Fritidsbåt med flymotor

Fritiof Huldén har den egenskapen at han ønsker å gjøre ting andre ikke har gjort før. Å plassere en turbinmotor i en familiebåt høres vilt ut, men Huldén har fått det til og mener det er helt trygt.

TEKST :ROLF W. MARTHINSEN
FOTO: ROLF W. MARTHINSEN OG Martin Strøm GØLENSTEDT

Det hele begynte med en motor. Fritiof Huldén jobber sommerhalvåret som entreprenør. Resten av året jobber han som innovatør. Han har flere patenter bak seg, og i løpet av de to siste vintrene, og cirka 200 arbeidstimer, har mannen som ikke har noe særlig erfaring med sjøen bygget om en båt med turbinmotor. Båten er en Sea Ray daycruiser på 25 fot og siden Fritjof overtok er den blitt utstyrt med en Boeng 553 turbinmotor på 500 hestekrefter. En motor som er bygget med det henseende å holde fly eller helikoptre i luften

-Jeg er ikke noe båtmenneske. Før jeg begynte med dette prosjektet hadde jeg så å si ingen erfaring med sjølivet. For å gjøre dette ordentlig har jeg tatt båtførerprøven slik at kjøringen skal bli så trygg det lar seg gjøre, forsikrer Fritjof Huldén.

Motor fra en stridsvogn
Du tenker kanskje at det må ha kostet Fritiof mye å bygge om denne båten, men det har det absolutt ikke gjort.
- Jeg fikk vite at det svenske forsvaret skulle selge flere slike motorer. De har vært brukt i stridsvogner. Stridsvognene som motorene har stått i har hatt to motorer. En dieselmotor til kjøring på lavgir, og en turbinmotor for å få fart på høyt gir. Det er mange fordeler med en turbinmotor. Den har lav vekt. Motoren som står i båten veier cirka 250 kilo og har 500 hertekrefter. Det vil si cirka to hestekrefter per kilo. En tradisjonell dieselmotor kan i beste fall ha en hestekraft per kilo motor. Motoren som jeg har i båten har totalt kostet meg kun 20.000 svenske kroner. Jeg kjøpte motoren for 3,500, og senere har jeg kjøpt to delemotorer til. Deler til slike motorer er nemlig svært dyrt.

Egentlig skulle Fritiof kjøpe en ferdig overhalt motor til rundt 15.000, men det svenske forsvaret hadde ikke flere av disse igjen når Fritiof fikk vite at motorene ble solgt ut. I stedet kjøpte han en motor som egentlig var noe defekt. Med hjelp via en pensjonert teknikker i forsvaret har han fått litt hjelp via telefon. Ellers har han overhalt og montert motoren helt på egenhånd. Motoren er nå i perfekt stand, og i følge den svenske oppfinneren er slike motorer på mange måter godt egnet til båt fordi de er stabile og er bygget for å gå på et jevnt turtall i timevis av gangen.

Høyt turtall
Det høres om bord i Fritiofs båt når startprosedyren settes i gang. Når turtallet er nådd 10000 omdreininger (ja du leser riktig) aktiveres primærdysen som forsyner motoren med enda mer drivstoff slik at den kan nå fullt turtall. Motorens tomgang ligger på rundt 18000 omdreininger per minutt. Maks turtall er 42000.
Det er en merkelig opplevelse å befinne seg i en båt omgitt av lyden og lukten fra en turbinmotor. Man har på følelsen at man er på et flystevne og noe skal ta av.
En av utfordringene med denne båten er at man skal kunne kjøre inn og ut av en marina uten at folk skal måtte holde seg for ørene, eller få svidd av seg øynebrynene.
-”Vingen” bak på båten er ikke bare til pynt. Den fungerer som et eksosrør, og slipper varmen opp slik at ingen skal komme til skade. ”Vingen” er godt varmeisolert og det er mye varm luft som ledes opp. På fullt turtall må motoren ha 1,5 kubikkmeter luft per sekund. Luften henter den inn gjennom akterveggen og inn i motorrommet.

Vekker oppmerksomhet
Båten til Fritiof vekker oppmerksomhet når den kommer inn i en ukjent havn. I tillegg til ”vingen” som er montert bak er lyden ikke til å ta feil av.
- Mange har kommet bort til meg og bemerket at de synes det er rart båten ikke bråker mer. Utvendig støyer båten ikke mye mer enn en vanlig båt. Den vannrette vingen på toppen har en vesentlig funksjon, nemlig at ingen skal kunne komme for nær eksosåpningen. Mange er nysgjerrige, og det kan fort oppstå en ulykke hvis man kommer for nær, forklarer Huldén.

Fart og smidighet
- Det hadde ikke vært så komplisert å sette en slik motor i en racerbåt, men skal man inn og ut i fra marinaer er det en del hensyn man må ta.
Fritiofs båt ligger til kai i Karlstad, og veien er ikke lang ut mot åpent vann på Vänaren, men før vi når dit er fartsgrensen flere steder bare fem knop. Som andre drevbåter jager den ved lav hastighet, men når Fritiof vrir på rattet som øker turtallet på motoren setter båten fart. Vi når 39.000 omdreininger og på GPS-en kan vi lese av 45 knop, noe som holder lenge for oppfinneren som ikke føler seg alt for trygg i det våte element.

Sikkerhet
Fritiof har tatt med seg motorens kontrollpanel som en gang sto i stridsvognen, men har laget sitt eget kontrollpanel som er enkelt å betjene. Når man vet hvordan, tar det ikke vesentlig lengre tid å starte Fritiofs båt enn en båt med tradisjonell motor. Han har egen bryter som kan kutte drivstofftilførselen om det skulle være nødvendig. Hvis det skulle være en elektrisk feil har han også montert en mekanisk nødkutt for drivstoffet hvis det skulle være påkrevet.
Ombyggingen
Når Friiof hadde fått motoren i hus gikk jakten i gang med å finne en egnet båt. Han hadde med seg tommestokken og målte høyden i motorrommet slik at kan kunne få plass til motor og overføring til drevet. Båten han mente var best egnet er en Sea Ray fra 1993 som måler sine 25 fot. Nå ble utfordringen å tilpasse motorens overføring til båtens drev. For å kunne finjustere turtallet på drevet har Fritjof konstruert et svinghjul som kan bremses med en bremsekalipper som er hentet fra en Volvo 740. Det samme er pedalen som betjener bremsen fra styreposisjonen. Med denne ordningen kan han betjene drevet fra null omdreininger.

Stort forbruk
Turbinmotorer liker jevn motstand og bruker ikke vesentlig mer drivstoff med stor motstand og høyt turtall. Når det gjelder drivstofforbruket står Fritjof over for en utfordring. For båten bruker omkring 150 liter diesel i timen, og det lønner seg nærmest å kjøre fort. For ved høy hastighet er forflyttningsavstanden stor, og når motoren nesten bruker like mye drivstoff med liten motstand er svart på lønnsomhet gitt. Motoren kan kjøres på vanlig bensin, diesel, Etanol og Jet A1(flybensin). Han har ikke forsøkt ennå, men tror også at motoren kan kjøres på rapsolje. Nå bruker han diesel på grunn av lavere brannfare.

For å få ned forbruket eksprementerer oppfinneren nå med å tilføre motoren vann. Ved å tilsette vann i luftinnsuget blir effekten høyere og Fritjof håper det kan være med på å redusere forbruket.

Fritiof regner ikke med å tjene penger på akkurat dette prosjektet, men han hevder at i prosessen har han laget prototyper på to oppfinnelser i kjølevannet av båtprosjektet. Blant annet har kan konstruert en baugpropell som kan styres i flere retninger, samt en spesiell tralle for å frakte båten fra opplag og over på lastebil.

Forblir landkrabbe
Etter en kort prøvetur legger vi til kai mykt og presist selv om turtallet på turbinmotoren fremdeles ligger på 18 000 omdreininger. På grunn av regnvær ble testturen foretatt med kalesjen oppe, og det føles godt når motoren endelig skrus av. Etter motoren er stanset forsetter den å avgi varme. For å unngå overoppheting har Huldén montert inn en elektrisk vifte slik at temperaturen kan komme ned på forsvarlig vis.
Fritjof er ikke blitt betatt av båtlivet og vet ikke om han kommer til å beholde båten når han er ferdig med prosjektet, men han fikk svar på om det går an å sette inn en turbinmotor i en vanlig familiebåt.