utgave nr 6 2007

Bølgeblikk: Noe til kar!

Publisert Sist oppdatert

Bølgeblikk: Noe til kar!


Pjokken, tidlig i tenårene, hadde sommerjobb ved dieselpumpa ytterst i Oslofjorden. Han hadde nettopp sørget for full tank på vår MorMajor I, en 20 år gammel plastsnekke. Da jeg stønnet over dieselkostnaden på toppen av en tynnslitt feriekasse, flyttet han tyggisen til babord side av munnhulen, satte hendene i hoftefestet – og var bitende klar i sin kommentar:
- Det koster å være kar! sa han.

Ett år senere ligger vi i gjestehavnen i Horten. Det er strålende vær, vi hører latter og lett summing av stemmer fra båtene i havna. Plutselig blir det stille. Jeg løfter øynene fra avisa og ser et stort, hvitt skrog smyge seg grasiøst inn i den trange havna. En Fairline Squadron tar skarpt styrbord etter havneinnløpet og sikter seg mot dieselpumpa innerst.
- Modig kar, sier jeg til rederinnen.

Jeg tror ikke det er en eneste skipper i havna nå som ikke tenker det samme som jeg: Den skuta er prikk lik den splitter nye Fairlinen som havarerte og sank utenfor Arendal noen uker tidligere. En skipsreder hadde hentet sin nye båt dagen før, og kjørte den rett på et skjær mens hele båt-Norge stønnet over at det gikk an. Nå vil føreren av samme type båt, 58 fot lang og 4,6 meter bred, manøvrere seg inn til Oslofjordens trangeste dieselfylling, med fullt av båter fortøyd til bryggene på begge sider. Er det i det hele tatt mulig?
- Dumdristig kar, tenkte jeg.

Jeg la avisen til side. Denne akrobatikken krevde full konsentrasjon også av tilskuerne. Folk reiste seg i båtene sine og fulgte spent med. Føreren av Fairlinen satt på flybridgen. Mannskap sto klar med store kulefendere på hver side, både forut og akter. Skuta gled sakte med baugen mot dieselpumpa, dreide styrbord og rundt sin egen akse ved hjelp av baugpropell og de to motorene. Baugen stakk langt utenfor brygga og inn i en bås som heldigvis var tom. Det hele gikk lekende lett.

- Dyktig kar, tenkte jeg.

Dieselpumpa gikk og gikk. Omsider hadde Fairlinen drukket seg utørst. Med samme finmanøvrering og fendervakter bakket cruiseren ut igjen. Vi sto alle og beundret smidigheten – og hadde først en av oss begynt å applaudere tror jeg resten hadde stemt i med unison trampeklapp.

Samtidig ble det klistret en stor lapp på pumpa: TOMT!

Det var da jeg kom til å tenke på pjokken igjen. En Fairline Squadron 55 tar 2182 liter diesel i tankene. Med en dieselpris på rundt åtte kroner blir det 17 000 – 18 000 kroner for full tank. Et helt feriebudsjett for mange småbåteiere!

Jeg måtte si meg enig med pjokken:
Det koster å være kar!

MorMajor