utgave nr 12 2009

Båtfolk: Bare båt for Color-kaptein

Kaptein Erling B. Hansen er en allsidig mann. Rett fra broen på Color Magic til førerplassen på en noe mer beskjeden 33-foter fra Dubai. Han lever og ånder for dem begge.

Publisert Sist oppdatert

TEKST OG FOTO: AMUND RICH. LØKEN

For en kar som er født og oppvokst i fjæresteinene på Nøtterøy er det ikke mulig å komme unna båtdilla. Derfor ble båtlivet likeså godt både jobb og hobby.
Når han ikke er om bord som øverste sjef på cruisefergen Color Magic dyrker han sitt lille sidesprang med Dubaibygde SilverCraft-båter. Han er importør for SilverCraft i Norge. Fabrikken i Dubai er eiet av det enda mer kjente Gulf Craft som bygger yachter og luksusbåter helt opp til 140 fot.

Prisgunstig


SilverCraft passer nok bedre til den norske folkesjela og lommeboka, moderne båter i solid konstruksjoner som lett vinner priskonkurransen med nordisk produserte båter. SilverCraft 33, en walkaround-variant med solide bokomfort, leveres for en på pris under én million kroner.
- Jeg driver jo ikke dette i noen stor stil, men en dag går jeg fra broen på Magic som pensjonist, og da vil jeg trappe opp denne forretningen ytterligere, sier den sympatiske kapteinen.
Men han har solgt noen båter allerede, og er fornøyd med å ha etablert et forretningsmessig og vennskapelig forhold til sjefen for SilverCraft i Dubai, et så bra forhold at han sikret seg Norges-importen. Relasjonen til båtsheikene strekker seg mange år tilbake. Folk i båtsportmiljøet vil huske Erling Hansen som en solid fører innen racing. Gjennom en annen ikke helt ukjent kar, Jan Zaborowski, ble han kjent med båtsportmiljøet i Dubai, og slikt blir det gjerne relasjoner av.
- Det er nok forventninger til økt salg i Norge, men nå iler jeg langsomt, sier Hansen. Han tar turen ned til fabrikken fire ganger i året for å diskutere endringer og løsninger.
De er lydhøre der nede, og følger den erfarne kapteinenes råd. Det er gjort mange slike tilpasninger på SilverCraft 33. Både rekker, puter og badeplattformen og kalesjen har fått en ”norsk” standard.

For norske forhold


I SilverCraft-serien finnes det flere modeller og varianter. Hansen har valgt å fokusere på 33-foteren fordi den er skreddersydd for skandinaviske forhold, med sin 10 meters lenge, 3 meters bredde og vekt på 3200 kg. Båten leveres både med Cummins diesel på 350 hester, eller en utenbordsvariant med 2x 300 Mercury Verado, en typisk familiebåt og en mer sportslig variant. En smidig turbåt, med god uteplass, fin bysse, toalettrom med dusj og en romslig salong forut. Den er solid støpt med dobbelt skrog og tåler juling i høy fart og mye sjø.
Extreme Marine importerer båtene til Norge uten motorer. De kjøpes gjennom Outboardspesialisten Marthin på Fjærholmen. Pål Kristiansen står for installasjon, vedlikehold og teknisk oppfølging.

Opplæring


Kapteinen innser at kunnskapsnivået blant førere av fritidsbåter ikke alltid holder mål. Som et ledd i sin forretningsidé har han også tatt tak i det. Både kunder som velger SilverCraft og andre som ønsker å spisse sin kompetanse om bord, kan få et skreddersydd kurs, enten det gjelder enkel manøvrering, inn og ut til brygge uten baugpropell og i situasjoner med strøm og vind, men også avansert trening for håndtering av båt i fart og sjø, og sikkerhets- og navigasjon.
- Det er ingen skam å ta et kurs, enten det er for å lære forfra eller å friske opp gammel kunnskap, sier kapteinen som har bred erfaring i manøvrering av skip og båter i alle tonnasjer.
- Fin avveksling og en fin hobby for meg når jeg ikke har vakt på Color Magic, sier Per Hansen.
- Leveres SilverCraft med baugpropell som standard?
- Ikke som standard, men de fleste ønsker å få det montert. Det er praktisk. Det blir som med oss på Color Magic, vi har alle typer hjelpemidler, men det er viktig å være i stand til å manøvrere uten, sier han.