utgave nr 8 201

Båten min - Lykkelig forelsket

Da Jan var ti år gammel ble han forelska. Hun var så vakker at han bare måtte ha henne. Han fikk aldri DEN dama. Han fikk ei enda vakrere. Dog oppdatert med litt plastikk her og der, men fortsatt samme pene form. Og Jan vet å ta vare på kjærligheten.

Publisert Sist oppdatert

TEKST OG FOTO: LARS KRISTIAN LARSEN

Søt musikk oppstod i Mossekanalen i 1970. Ski-gutten, Jan Karlsen, som da var ti år, falt for det som best kan beskrives som en skikkelig gubbe-båt. En Storebro Royal Cruiser 34 med treskrog. Årene gikk før Jan i juni 2006 kjøpte båt tilsvarende den han hadde sett etter med lengsel i øynene. Siden den sommeren har de to tilbrakt mye tid sammen. Hver helg fra første mai til første oktober tilbringes i MS ”Drømmen”. Navnet gav seg selv.
 

Selvgjort er velgjort

-Jeg har alltid et prosjekt på gang, sier Jan, som til daglig forvalter næringseiendom i firmaet Avantor i Nydalen.
Årets største prosjekt har vært å bytte trekk på alle putene, samt å sette inn ny komfyr. Neste prosjekt blir å finpusse et allerede strøkent motorrom.

- Man kan ikke jukse et år, sier Karlsen. Og det er tydelig at han aldri har jukset med noe på denne båten. For her er alt på stell. Fra den skinnende vinsjen i baugen til den dekorerte badeplattformen lengst akter.

-Jeg har skrapet ned alt treverket og lakkert det på nytt. Og så har jeg lagt inn nye nater i teakdekket, forteller Karlsen. Men det stopper ikke der. 49-åringen har montert davitere, lagt inn landstrømsanlegg, trukket om puter og byttet kalesje. Og som om ikke det var nok har han renovert hele båtens treverk innvendig. Tepper er byttet ut med teak, og kartplotter er installert. Karlsen gjør alt selv.

Jeg stortrives når jeg er i båten og jobber. Men med 50 overnattingsdøgn i båten i året blir det tid til å slappe skikkelig av også. Og det gjøres best i 8-9 knop, sier båteieren. Storebroen som er utstyrt med to Volvo 40 B motorer gjør at halvplaneren klarer 24 knop på en god dag. Men når kjæresten Hege også liker seg i 8 knops fart, blir det som regel sånn. Kjæresteparet tøffer seg gjennom sommeren og nyter livet, med splittflagget til topps.

Med en sånn båt må du nesten ha splittflagg, sier KNS-medlem Karlsen og gliser bredt. Så flott er båten blitt at til og med seilbåtfolket hilser når de møter Storebroen.

Alle har en mening om denne båten. Og alle tilbakemeldingene er positive, sier Karlsen. Ikke så rart, akkurat det, tilføyer vi.

Vinket farvel

Men ”Drømmen” holdt på å bli et mareritt i fjor sommer. Utenfor Koster begynte båten gradvis å gå saktere. Og da Jan slakket av la båten seg tungt i vannet. Han oppdaget til sin store forferdelse at dørklukene fløt i akterkabinen, der vannstanden nesten stod opp til madrassene i køya.
Gode råd var dyre, og en panisk feilsøking begynte.
-Der og da tok jeg farvel med båten, sier Jan. På måten historien blir fortalt skjønner man at det vekker såre minner.
En eksosmuffe var gammel og råtten. Dette resulterte i at båten tok inn store mengder vann. Til alt hell hadde en forbipasserende båt sett at båten lå vel dypt i vannet. Med to lensepumper og provisorisk tetting av hullet endte historien godt. Hendelsen knyttet båt og eier enda tettere sammen.

Eksklusiv skute

Veien mot ”Drømmen” begynte med en GH 10, før Jan doblet lengden ved å kjøpe en 20-fots Draco. Deretter ble det en Nidelv 24, før en Tresfjord 26 ble arvet fra faren i 1998.

I 2006 ble Storebroen kjøpt for 690 tusen kroner. Etter fire sesonger er Jan blitt godt vant.

-Når du først har kjøpt en Storebro, så kjøper du ikke noe annet igjen, sier den blide Oslo-skipperen.

 
Og båten er spesiell. Totalt ble det laget 1230 eksemplarer av Storebro Royal Cruiser 34. Den er svenskprodusert, kjent for kvalitet, og kanskje litt snobberi.

-Joda, den er nok litt snobbete fortsatt, sier Jan, omgitt av eksklusivt treverk fra regnskogen.

Han bruker gasspakene til de to motorene for å styre seg pent inn i den trange båtplassen på ”Padda”.

 
-Baugpropell kaller jeg for pysevisp, gliser den stolte båteieren.