TEST: Westfjord 310

Solid for sedate

Westfjord 310 er den svenske fortsettelsen på norske Tresfjord Nova. Carlanders Båtvarv AB i Munkedal har modifisert og bygger videre «1980-årenes familiemotorbåt». Båten fremstår som robust, trivelig og ujålete - men noen lite gjennomtenkte løsninger trekker ned.

Publisert

Opprinnelig var det Eivind Amble som konstruerte skroget til Westfjord 310 sammen med en gruppe fra Industridesignutdanningen i Oslo. Målet var å frembringe 1980-årenes familiemotorbåt. Carlanders Båtvarv AB, som har overtatt en rekke av de gamle Tresfjord-modellene, har fjernet akterlugarløsningen. Egenskapen som romslig familieturbåt er imidlertid fortsatt i behold, men forsøket på å presse mer fart ut av dette skroget med en Yanmar 4LHSTE, en dieselmotor på 230 hk., har vært fruktesløse. Det mest negative trekk ved Westfjord 310 er nemlig at den blir svært kilen og nervøs når farten overstiger 15 knop, og viser tilløp til å plane på kjølen ved toppfart.

Sjøegenskaper

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

949,-

pr. år – 10 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER