Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

utgave nr 11 2

TEST: Westfjord 310

Publisert Sist oppdatert

TEST: Westfjord 310

Solid for sedate

Westfjord 310 er den svenske fortsettelsen på norske Tresfjord Nova. Carlanders Båtvarv AB i Munkedal har modifisert og bygger videre «1980-årenes familiemotorbåt». Båten fremstår som robust, trivelig og ujålete - men noen lite gjennomtenkte løsninger trekker ned.

TEKST: ATLE KNUTSEN

Opprinnelig var det Eivind Amble som konstruerte skroget til Westfjord 310 sammen med en gruppe fra Industridesignutdanningen i Oslo. Målet var å frembringe 1980-årenes familiemotorbåt. Carlanders Båtvarv AB, som har overtatt en rekke av de gamle Tresfjord-modellene, har fjernet akterlugarløsningen. Egenskapen som romslig familieturbåt er imidlertid fortsatt i behold, men forsøket på å presse mer fart ut av dette skroget med en Yanmar 4LHSTE, en dieselmotor på 230 hk., har vært fruktesløse. Det mest negative trekk ved Westfjord 310 er nemlig at den blir svært kilen og nervøs når farten overstiger 15 knop, og viser tilløp til å plane på kjølen ved toppfart.

Sjøegenskaper

I fartsområdet opp mot 13 knop oppfører dette vel gjennomprøvde halvplanerskroget seg eksemplarisk. Det manøvrerer godt og har god retningsstabilitet. Båten er i tillegg utrustet med baugpropell. I kombinasjon med at båten lystrer roret villig også akterover gjør dette sitt til at den er god å finmanøvrere. Innenfor sitt optimale fartsområde løfter båten seg bare moderat og sikten forover er god.
Problemene oppstår ved hastigheter opp mot 15 knop, noe skroget åpenbart ikke er konstruert for. Båten blir svært kilen, sidestabiliteten blir dårlig og båten «vagger» usikkert fra side til side. Ved krappe svinger i høye hastigheter er skroget svært sensitivt for vektfordeling og lener seg vilkårlig til forskjellige sider, i motsetning til ved lavere hastigheter. Da oppfører skroget seg som det skal og lener seg svakt utover.
Motorinstallasjonen er åpenbart i overkant av hva dette skroget tåler og en mer moderat løsning vil være å foretrekke.

Salong/førerplass

Salongen består av en L-sofa til styrbord med gode puter som gir behagelig støtte til lårene. Sofaen kan gjøres om til en dobbelkøye ved å felle ned klaffebordet. Det er godt med stueplass i benkene. På grunn av vektfordelingen, mener vi det er uheldig at både førerplass og salongen er plassert på samme side av båten.
Innredningen er utført i kirsebærtre som gir en varm og lun salong. Salongen er meget romslig og gir godt bevegelsesrom. Kanter i innredningen er avrundet av slik at man ikke så lett slår seg når det slingrer. Vindusflatene er store og gir god utsikt og mye lys inn. Hovedbelysningen i salongen er fem dowlights. Bruken av kryssfinér i overkant vinduene er ikke like pen og har dårlig finish. Det samme gjelder polstringen, som enkelte steder viser tegn til å slippe i limingen og buler litt ut i skjøter. Alt skjult trearbeid er rått tilhugd og ikke særlig pent.
Førerplassen på styrbord side er anlagt i forkant av sofaen. Et dobbelsete gir grei plass for to mennesker. Under setet er det bra med stueplass, og rom for hele, sammenrullede sjøkart. Setet er imidlertid ikke justerbart, og siden konsollen ikke er forsenket med plass for beina, støter et normalt høyt menneske knærne inn i konsollen. I lengden blir dette slitsomt. Rattet er ikke justerbart, og er vinklet litt for lite nedover. Førerplassen er meget oversiktlig, med god utstikt til alle sider gjennom store vinduer. Man har grei oversikt over instrumentene og kartbordet er romslig. Båten er den eneste av de testede båtene som kun har én takluke. Vi måtte strekke oss på tærne for å få øynene over kanten, og plassen mellom rattet og førersetet er så liten at det er vanskelig å stå uten å bøye knærne.

Bysse

Byssa er anlagt til babord straks innenfor akterdekket. Her er det godt med skap- og skuffplass. Benken har normalt god arbeidshøyde. Vasken er i rustfritt stål, og ditto solid ettgreps blandebatteri. Et 85 liters kjøleskap er plassert under vasken. Propankomfyren er kardangopphengt og har to bluss samt stekeovn. Det er ingen avtrekksvifte over komfyren og ingen mulighet for å skjerme den polstrede skrogsiden i bakkant for stekeos og fettsprut. Trearbeidene har noen mindre elegante detaljer, blant annet i underkant av stekeovenen hvor avslutningen er grovt tilskåret. Det er tilgang til 220 volt og 12 volt i forkant av byssa.

Under dekk

Under dekk forut er båten hovedsakelig innredet for nattlige sysler. Fra salongen kommer man ned via en romslig og meget forseggjort leider, men det er fare for å skalle i taket når man går ned. Til babord er det laget en flott skapseksjon med mye stueplass. Et gjennomgående trekk ved hele båten er den rikelige mengden skuffer og skap. Langs sidene i dobbeltkøyen forut er det romslige stuerom/hyller. Alt trearbeid i innredningen er flott og solid utført, men enkelte detaljer i "listingen" trekker ned.
Taket i forlugaren er ikke polstret og det er felt inn to downligths foruten to leselamper i baugenden av køya. Luken til dekk er polstret. Den er hengslet i bakkant, noe vi mener er uheldig dersom noen glemmer å lukke den før man drar ut på sjøen. Luken i testbåten var dessuten ikke helt tett. Tilgangen til kjølsvinet er via romslige luker i dørken i lugaren. Dørken er utført i mahognifiner med lyse «nater». Her er det god ståhøyde over alt, og uproblematisk å kle seg om.
Mellom forlugaren og dusj/toalettrom, ligger en midtlugar med to køyer med plass for tre personer. Lugaren er meget romslig og med nok høyde under taket til at man kan trekke på seg buksene stående. I bakkant av lugaren er det en stor luke inn til motorrommet. Meget postivt. Under luken er det en liten panelovn. Dørken i lugaren har kantsydd teppe. Skottene er polstret i hvit PVC-duk. Over alt er det godt med 220/12 volt uttak.

Toalett/dusjrom

Her var det lekkert! Rene flater i helstøpt, hvit plast. Doen er grei å sitte på og man har akseptabelt, men ikke god, plass rundt seg. Man får lett tak i dorullen, men den er plassert inne i dusjen. Det som er av skap på toalettet, er lagt ut mot skrogsiden under dollbordet over vasken slik at man unngår å spyle vann inn når man dusjer. På dørken er det tralverk i teak slik at man slipper å stå i vann når man dusjer.
Her er det imidlertid ingen elektrisk vifte, kun mekanisk ventilasjon. Nestemann i dokøen kan få en tøff stund.

Uteplass

Båtens badeplattform er påskrudd. Teakdekk her er ekstrautstyr. Det samme er dusj på akterdekket. Adkomsten hit går via en leider midt på badeplattformen. Ankeret ligger utildekket på badeplattformen. Gjennomføringen av ankerkjettingen er høyt oppe på akterspeilet og utgjør en potensiell snublefelle. Selve akterdekket er belagt med teakstaver. Båten er CE-godkjent i klasse B, sjøgående og har derfor dreneringssystem med høy kapasitet. En kjekk detalj er sil i dreneringshullene. Klasse B fordrer også hevet terskel inn til salongen. Selve døren er i aluminium og er fjærbelastet. Døren sklir greit i skinnene. På akterdekket er det en landstrøm/220 V kontakt som kjekt vippes ut. Stuerommene i siden har luker i aluminium med mahognioverflate. Lukene til stuerom under dekk er i aluminium med teak. Det romslige stuerommet er greit og oversiktlig. Elektriske installasjoner ligger ryddig, og det plass for tre eller fire batterier - alt etter kundens ønske. Dørken er i vannfast kryssfinér.
Dollbordene rundt overbygget er brede og gode å gå på. Det er rikelig med griperekker både på styrehustaket, forruffen og rundt akterdekket. Rekker og pulpit er i syrefast stål. Båten har kryssholt forut, midtskips og akterut. Midtskips kunne kryssholtet vært felt inn eller lagt ut. Nå står det rett opp og fungerer som en real tådreper. I baugen er det et romslig stuerom med doble lemmer for tau og fendre.

Motor/teknisk

Adkomsten til motorrommet er via to doble luker i salongen. Lukene er ikke hengslet og er store og tunge. Det er også adkomst via midtlugaren og rommet under akterdekket. Motorrommet er godt isolert og ryddig. Det er god plass rundt motoren. Her finnes to manuelle og en elektrisk lensepumpe. Skjulte trearbeider er som overalt ellers i båten rått tilhugd med dårlig finish.

Konklusjon

En bovennlig familiebåt med skrog som tåler opptil 15 knop. Med noe mer omhu og sjel i innredningsarbeidet kan man høyne finishen vesentlig!