Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

utgave nr 11 2

TEST: Riviera 925

Publisert Sist oppdatert

TEST: Riviera 925

Kvalitet

Riviera 925 er den største og mest påkostede båten i testen, men prisforskjellen er på langt nær like stor som forskjellene i standardutstyr, løsninger og kvalitet skulle tilsi.

Tekst: Jon S. Fredriksen

Kvalitet og praktiske løsninger er to stikkord som går igjen i Riviera 925. Testbåten var den eneste ”bruktbåten” i testen, og hadde allerede to år på baken. Dette burde gi et enda bedre utgangspunkt for å oppdage svakheter, men svakheter er noe denne båten har få av.
Båten som var med i testen hadde halvplanerskrog og flybridge, men leveres også med planende skrog og hardtop med elektrisk drevet luke i valgfri kombinasjon.

Sjøegenskaper

Testbåten var utstyrt med en dieselmotor (Yanmar 6LPM STE) på 290 hk hvilket er et bra motoralternativ til denne båten. Båtens marsjfart er rundt 21 knop, og båten er meget stabil og manøvrerbar både på marsjfart og toppfarten på ca. 27 knop. Båten gir klare tilbakemeldinger, og kommer ikke med overraskelser. Skroget tåler grov sjø og tøff behandling, og har en myk fin gange i sjøen.
Styringen er hydraulisk, og gass og gir er elektronisk. Kombinert med et retningstabilt skrog gjør dette manøvrering meget behagelig. Det kan virke som om båten er noe ”tung i rompa”, men det er ingenting å utsette på akselerasjon og toppfart. Baugen derimot reiser seg noe høyt hvilket hindrer en del sikt fra førerplassen inne.

Førerplass

Førerplassen inne er det lite å utsette på, men vi savner regulering av førersetet. Både lengde og høydejustering hadde vært en fordel. Siden baugen reiser seg en del, blir sikten for dårlig med den høyden stolen har. Under førersetet er det godt med plass. Det er god sikt rundt hele horisonten, og man har god oversikt over instrumentene. Rattet er behagelig vinklet, gass-/gearspaker er riktig montert, og alle brytere er innen rekkevidde. I taket er det god plass til ettermontering av instrumenter. Stort kartbord med nattlys er en fiks løsning. Sammen med fjernstyrt tusenmeter skulle det ligge til rette for kjøring i mørke. To store vindusviskere på doble armer, ferskvannspyler og defroster gir god sikt under alle forhold.
Fra flybridgen har tre personer flott oversikt fra ”førersofaen”. Sittekomforten hadde vært god hvis den vendbare ryggen kunne låses i en stilling nærmere rattet. Slik den er nå blir avstanden til ratt og gass-/gearspaker for lang. Instrumenteringen er oversiktlig, og vinkling av ratt og plassering av spaker er fornuftig.

Bysse

Byssa er plassert aktenfor førersetet med bra avsettingsplass på benken og under førersetet når det vippes opp. Alt i byssa er av rustfritt stål, noe som gjør renhold og vedlikehold enkelt. Testbåten var utstyrt med gasskjøkken. Det er god skapplass og skuffer til kjeler og skaffetøy. Et eget barskap sørger for at ankerdrammen står godt. Det er tilkobling til både 12 volt og 220 volt i alle seksjoner av båten.
Salongen under hardtopen har plass til fire voksne når passasjersetet er vendt akter. Salongen kan ikke gjøres om til soveplass, men det er vel neppe nødvendig ettersom det finnes to lugarer under dekk. To downlights i taket, lampett og lesespot gir god belysning.

Lugarer

Trappen som fører ned under dekk er stor og god, og det er ståhøyde alle steder. Dørene til både sovelugar, skipperlugar og toalett er tilgjengelig fra midtgangen. Skipperlugaren forut er stor og innbydende, og et stort speil på skotet gir romfølelse. Det er god plass for en person til å kle seg om, og soveplass til to. Sammen med flere skap gjør to store uttrekkskurver i skapet under køya det lett å stue bort klær. Under køya er det også meget stor stueplass helt forut. Lugaren har lampe i taket, to lesespoter og plass til TV. Sammen med to vinduer gir dette tilstrekkelig lys.
Sovelugaren har omkledningsplass med ståhøyde og paktiske skapløsninger. To voksne har god plass i denne lugaren. Ventilering skjer gjennom ventilen eller luken i taket.

Toalettrommet

Toalettrommet har en meget praktisk og innbydende utførelse. Badet er helt rent uten treverk. Dette er praktisk siden det også er dusj på badet. Det er drenering gjennom gulvet som har teakrist slik at man slipper å stå i vann. Et praktisk dusjforheng sørger for at ikke hele baderommet blir sprutet ned. Det er ikke elektrisk ventilasjon, men ventilen som er montert står i taket over dusjforhenget slik at vanndampen går rett ut. Det er mye skapplass både under og på siden av vasken. Langs kanten av vasken går det rekke til å holde seg i eller henge håndklær på. Mye plass rundt doen gjør at man slipper akrobatiske øvelser når man må gjøre sitt fornødne.

Uteplass

Det er lett tilgang til akterdekket gjennom skyvedøren ut. Akterdekket er helt rent med adkomst til badeplattformen via porten akter. Med kalesje over akterdekket blir dette en hyggelig uteplass man kan innrede som man selv vil med løse bord og stoler. Kalesjesystemet virker kraftig og solid. Badeplattformen er skrudd på akterspeilet, og er utstyrt med uttrekkbar badeleider. Fenderholdere er plassert på akterspeilet. Den utvendige ankervinjsen kan betjenes fra en knapp montert på akterdekket i tillegg til kontrollen på førerplassen. På akterdekket er det dusj, og med kalesjen på kan man ta seg en dusj mer eller mindre uforstyrret.
Adkomsten til flybridgen skjer via en stige som er stor nok til at det er enkelt å ta seg opp. Flybridgen har plass til tre voksne personer på en vendbar sofa med en liten solseng aktenfor. Adkomsten til og fra akterdekket både fra land og via dollbordene går meget greit på denne båten. Brede dollbord, skilisikkert ryddig fordekk med høy pulpit med åpning, foran gjør det enkelt å forflytte seg ombord. Kraftige rekker, pulpit i rustfritt stål og kryssholt som er vinklet og lagt ut på siden, er viktige detaljer på en bruksbåt. En fiks liten detalj under baugnebbet er nedfellbar leider. Targabøylen har downlights som sammen med downlights under taket ute gir fint lys.

Motor/teknisk

Dette er en båt det er like morsomt å bevege seg i under dørken som over. Her er det gode løsninger og høy finish. Via to store luker med gassdempere på akterdekket får man tilgang til et stort rom med fastskrudd dørk hvor alle installasjoner er ryddig plassert. Tre 105 Ah batterier er plassert i egen batterikasse med lufting ut gjennom skroget. Hovedstrømbryteren sitter lett tilgjengelig plassert under salongen inne. Via to luker får man tilgang til motoren og motorrommet på to sider. Godt med lys og plass til å sitte rundt hele motoren gjør service og vedlikehold på motoren meget enkelt. Tilgang til tanker og mannlokk får man gjennom ytterligere to luker hvor man også kan krabbe inn. Reservestyringen, varmeapparat og varmtvannsbereder er plassert slik at det er lett å komme til i det store rommet.
Båten er utstyrt med to elektriske lensepumper hvorav en har nivåbryter. Den manuelle lensepumpen er med sin plassering på akterdekket meget brukervennlig. Lensesystemet er regulerbart slik at man kan velge hvilke skott som skal lenses, og slangene er utstyrt med siler som skal hindre pumpene i å bli ødelagt eller tilstoppet.

Konklusjon

Dette er en båt hvor man har høy komfort, men som samtidig er brukervennlig og enkel å holde i drift. God plass og løsninger man vanligvis bare finner på større båter gjør dette til en real turbåt.