utgave nr 4 2008

Test: Barracuda Olympic 1125 EX

Publisert Sist oppdatert

Test: Barracuda Olympic 1125 EX


Fiskeforedling


Barracuda Boat AS ved Haugesund har foredlet sin sin Barracuda 1100 gjennom en årrekke. 1125 EX er på flere områder vesentlig forbedret i forhold til 1100, men den har også blitt tilført noen svakheter.


TEKST OG FOTO: ATLE KNUTSEN
Barracuda Olympic 1125 EX er toppmodellen til Barracuda Boat AS på Skjold utenfor Haugesund. I bunn og grunn er den en videreutvikling av Barracuda 1100 som ble satt i produksjon i 1997, og som ble forlenget i 2005. I EX-versjon har 1125 gjennomgått en del større eksteriørmessige forandringer, og har blant annet fått langt større og mer velutstyrt flybridge, og utseendemessige justering av sidevinduer. Interiørmessig er imidlertid båten stort sett lik den mer konservative 1125.
Det som skiller Bararcuda 1125 fra sammenlignbare båter, er den svært gode utnyttelsen av lugarene om bord. Barracudaen har i praksis komfortabel køyeplass til seks personer. Denne planløsningen har dessuten gitt plass til et separat teknisk rom på styrbord side, med inngang fra motorrommet. Resultatet er en teknisk velorganisert båt, med et nesten minimalistisk motorrom – i positiv forstand.
Sjøegenskaper (nøytralt)
Det er båtbygger Helge Haga som har utviklet skroget til Barracuda 1125 EX. Også på dette skroget har produsenten videreført spesialiteten fra Barracuda 1100 – nemlig en spesiell chine-fasong som fører vannet akterover og gir svært myke sjøegenskaper – særlig i motsjø. Det planende Barracuda-skroget er påtakelig lettdrevet – noe som gir seg utslag i gode fartsprestasjoner selv med relativt beskjeden motorisering. Planingsterskelen er knapt merkbar, og i kombinasjon med riktig bruk av trimplan gir dette båten et veldig fleksibelt fartsregister.
I høy fart og kraftig sving viser derimot Barracudaen at den har blitt litt tyngre i toppen enn 1100-versjonen. Uavhengig av drevtrim, tar båten over styringen ganske tidlig i svingkurven og truer med å løfte hekken ut av vannet. Resultatet er mer eller mindre bråstopp, og kraftige G-krefter i sving. Vi tror dette har sammenheng med mye bæring i akterskipet i kombinasjon med at tyngdepunktet kan ha blitt forskjøvet høyere opp og fremover på grunn av den nye og større flybridgen.
Skroget har en liten kjøl akter som bidrar til å gjøre båten veldig retningsstabil også i deplasementsfart, noe som skiller den fra tilsvarende drevbåter. Båten er enkel å håndtere ved havnemanøvrering.
Uteplassen (nøytralt)
Utvendig har Barracuda 1125 EX en helt tradisjonell planløsning, og skiller seg ikke vesentlig fra tilsvarende flybridgebåter. Akterdekket er rent og ryddig med plass til et par stoler og et bord. Kalesjeløsningen er enkel og smart, med fem lik. Det er lett å komme seg ut på dollbordene via trinn på hver side. I senterlinjen på akterspeilet er det en bra port som leder ut på den store badeplattformen. Alle funksjoner som stengeventil for propan, landstrømkontakt og manuelle lensepumper er montert lett tilgjenglig. I hvert av hjørnene av dekket er det et stuverom med dør i. Adkomsten til disse ville vært langt bedre om de hadde vært forsynt med store luker på toppen fremfor små sidemonterte luker. Vi synes det er litt for lite praktisk stuveplass på akterdekket, og mye ville vært gjort med andre luker på hjørnekassene. Leideren opp til flybridge løftes inn med et håndgrep når man må åpne begge motorromslukene.
Barracuda 1125 EX har fått en enda større badeplattform etter siste forlengelse. Mye av arealet okkuperes av propanflasken som står under et deksel, og av ankeret som kommer ut på babord side. Badestigen er montert på selve dekket, og er enkel å få ut for en som ligger i sjøen og man har et skikkelig håndtak når man skal trekke seg om bord igjen. Imidlertid er den en skikkelig snublefelle når man ligger longside en brygge.
Båten har smale dollbord som kan føles litt trange å bevege seg på. Det er imidlertid rikelig med håndrekker på overbygget, som også fungerer som en utvendig leider opp til flybridge. Hovedrekka er høy og solid, og ender opp i en bred og brukervennlig pulpit. Dekket er forsynt med seks solide og velplasserte kryssholt. I fordekket, aktenfor det store baugnebbet, er det en romslig dreggkasse. Alle påfyllingsflenser - både til vann og diesel – er montert på styrbord side og dermed lett tilgjengelig når man først har lagt til med ”godsiden”.
Flybridge (smil)
I forhold til 1100-modellen, har Barracuda 1125 EX en betydelig større og forbedret flybridge. Under fart er antallet personer som kan oppholde seg her begrenset til fire, men når båten ligger stille er det sitteplass til åtte personer på taket. Den store åpningen i flybridgedekket er forsynt med en kraftig dekksluke som låses med terser. Selve flybridgen er ryddig organisert, med en L-sofa som delvis består av en stor solseng akter. På styrbord side er det en sittebenk, men den har ikke ryggpute mot vindskjermen. Sittekomforten er dermed ikke den beste. Derimot er vindskjermen forsynt med en solid håndrekke. Det doble førersetet har vendbar rygg, og blir dermed en del av sittegruppen, som omkranser et bord på søyle i midten. Førerplassen er enkel, men ergonomisk utformet. Den er komfortabel å sitte ved, og har plass til alle nødvendige instrumenter. Selve konsollen kunne imidlertid vært bedre avstivet idet den er litt myk i konsistensen.
Salongen (smil)
Salongen skiller seg lite fra 1100-versjonen. Den har et betydelig volum, men består av få elementer. Særlig savnet vi nyttig stuveplass.
Sittegruppen fåes i to varianter – en med passasjerbenk vis-á-vis førerplass, og en med en gigantisk U-sofa. Vi testet den sistnevnte versjonen, men ville personlig foretrukket utgaven med litt mindre salong og en separat passasjerbenk i fartsretningen. I følge produsenten er det også denne versjonen de fleste kundene velger. Innredningen i teak er lun og trivelig, og snekkerarbeidene er flotte. Det særegne interiøret, med mange dreide tredetaljer, er et av Barracudas varemerker. Til testbåtens lange og romslige U-sofa på babord side hører det to bord – ett med et åpent stuverom i, og ett med barskap. De to separate bordene gjør det enkelt for alle å bevege seg ut å inn av sofaen uten at samtlige må flytte seg. Belysningen i salongen består av to leselamper på skottet akter, to taklamper over fører- og passasjerplass, samt tre spoter med demping under takkonsollen forut. Vi kunne ønsket oss noe mer belysning.
Førerposisjon (smil)
Også førerposisjonen har mange likhetstrekk med 1100-modellen. Straks man setter seg i den brede og komfortable førerstolen, føler man at man kler førerplassen rundt seg. Alle funksjoner ligger enkelt for hånden og er ergonomisk plassert. Det meste ligger innen rekkevidde for høyre hånd – EVC-spak, EVC-panel fornuftig plassert i tilknytning til tenningsnøkkel, autopilot, VHF osv. Også i takkonsollen er det mulig å ettermontere en hel del utstyr. Betjeningen til varmeren er montert på førerkonsollen, men vi synes det er bedre å ha den et sted hvor den er lett å regulere etter sengetid.
På venstre side av rattet er det et bryterpanel med et 12 volts uttak, som med fordel kunne vært montert et annet sted med plass til mobil osv. Vi savnet også en koppholder til skipperen.
Kompasset er montert lett synlig i siktretningen.
Barracuda har under utvikling et nytt dashbord, hvor blant annet plotteren vil få en langt bedre plassering. I vår testbåt var plotteren montert på en bøyle, men tiden er overmoden for å integrere denne typen funksjoner i føremiljøet.
Foran føreren er det en stor avsettingsflate på konsollen som fungerer fint som et kartbord. Dette karbordet kunne imidlertid hatt en bedre slingrekant. Vi savnet små praktiske nisjer og rom til småting – for eksempel montert på innsiden av førerstolen mot skottet. Den eneste stuveplassen i tilknytning til førerplassen er under den hevede dørken/fothvileren.
Både ved fører- og passasjerplass er det sidevinduer som kan åpnes. Førerens sikt er meget god, takket være store vindusflater og samle A- og B-stolper. Alle vinduene er forsynt med store vindusviskere på parallellarmer, men kun førervinduet har defroster.
Byssa (smil)
Barracudaen har en innholdsrik bysse mellom førerplassen og akterveggen på styrbord side. Kjøleskapet befinner seg under førerplassen, og lenger akterover er det en byssebenk med god stuveplass. Her er en skufferekke med fire skuffer og en brødfjøl, en stekeovn under vasken, og en tverrstilt koketopp med to bluss rett bak førerplassen. Over byssa er det en glassholder med plass til seks glass. Tilsvarende er også montert på gardinbrettet på babord side. Disse to stativene er den eneste dedikerte plassen til glass og kopper om bord. Mot skottet, på innsiden av benken, er det plass til tørrvarer osv. I den aktre delen av U-salongen er det et meget romslig gryteskap. Byssa har holder for tørkerull, og er godt ustyrt en knagger. I forkant av byssa, mot førerplassen, er det et 220 volts uttak. Dette burde imidlertid vært montert ved akterskottet hvor det er naturlig å sette kaffekoker eller lignende.
Hovedlugar (smil)
Tre trinn fører ned til mellomgangen mellom toalettrom, hovedlugar og gjestelugar. Her er det muligheter til å henge fra seg klær på noen knagger i et hjørne, hvor også brannslukkeren er montert. Selve hovedlugaren er forholdsvis tradisjonelt planlagt, med en skråstilt dobbelkøye på styrbord side og en romslig sittebenk på babord side. Aktenfor benken er det et åpent hengeskap med litt hyller. Også på denne lugaren er det rikelig med knagger til å henge fra seg klær osv. Det er montert en leselampe i forbindelse med benken på babord side, og det er et stort stuverom i benken. Her er det også avsettingsplass på en hylle, to små overskap og noen åpne overskap inn mot forskipet på hver side. Bak ryggen på benken er det mye avsettingsplass. Under køya er det også et bra skap med glassdør. Alt i alt er det mye god stuveplass i hovedlugaren. Ved siden av denne skapdøren er det montert et 220 volts uttak, men vi ville helst hatt både 12 volt og 220 volts uttak et sted hvor det er mulig å legge fra seg saker som skal lades opp eller trenger strømtilkobling.
Ventilasjonen i lugaren består av to mekaniske ventiler pluss en takluke som åpnes i akterkant.
Via en luke i køyebunnen har man uhindret adkomst til baugpropellen.
Gjestelugar (smil)
Denne lugaren på babord side skiller Barracudaen fra andre, konkurrerende båter. Man kommer først inn i en romslig omkledningsavdeling med en hyggelig sittebenk langs skrogsiden. Her er det et åpent skap med hyller. Gjestelugaren har snaut med skapplass, og vi kunne ønsket bedre slingrekanter og litt mer sjømannsmessige løsninger på avsettingsplass og hyller. Videre akterover fra sittebenken fører en smal stripe med dørk inn til den aktre delen av lugaren, hvor det er en langsgående enkeltkøye, som også fungerer som en køye for to personer. Totalt har altså båten god køyeplass til hele seks personer, og kongeplass for fem.
I den langsgående lugaren er det leselampe oppunder dekk – i den naturlige fotenden. Vi ville heller hatt lampen inne i køya lengst akter, oppunder skapet. Vi savnet også noen håndtak langs skrogsiden, som ville vært gode å ha når man skal bevege seg ut og inn av den langsgående køya. Tverrskips er det en dobbelkøye, og også her savnet vi litt bedre belysing. Ventilasjonen i lugaren består av ett koøye som kan åpnes.
Toalettrom (smil)
Plassutnyttelsen på toalettrommet er meget bra – med et stort hovedrom med klossett i forkant og en stor benk langs skrogsiden. Benken er innholdsrik, med mye stuveplass. Den aktre delen av rommet er viet en egen dusjavdeling. Bak toalettet er det et flott speil med to spoter over. I tillegg har rommet en taklampe, så belysningen er god.
Ventilasjonsmulighetene består av et koøye som kan åpnes, en mekanisk dekksventil og i tillegg en egen avtrekksvifte.
Både i dusjen og ved vasken er det solide ettgrepsarmaturer. I til knytning til benken er det et 220 volts uttak er på plass.
Knagger til klær og håndklær er det nok av, men vi savnet en ekstra tannkrusholder og fremfor alt en dorullholder. Vi mener også at skapdøren inn i benken burde vært en del større for å forenkle adkomsten inn i skapet.
Motorrom (smil)
Det er god adkomst til motorrommet gjennom to store luker i dekket – som holdes oppe av hver sin gassdemper. Som påpekt også i 1100-testen, savnet vi en leider ned idet det er ganske høyt fra karmen til motorromsdørken. I motorrommet finner vi i hovedsake motoren, som byr på uovertrufne servicemuligheter. På styrbord side er det et stort område med stuveplass, hvor man for eksempel kan montere kasser eller lignende. Lydisoleringen er porolon med folie på utsiden, og rundt døren inn til det tekniske rommet begynner denne å løsne. Her burde man ha spandert på seg en aluminiumsramme for å holde isolasjonen på plass. For øvrig er finishen på topp, med flott overflatebehandling over alt. De få ledningene som er her er stripset sammen, men ikke lagt i kabelgater. Belysningen består av en vanlig lampe på skottet. Grovfilteret er montert på hovedskottet i forkant av motoren og er veldig lett tilgjengelig. Her er også den automatiske brannslukkeren montert. På babord side er batteriene standardpakken med batterier solid festet, men lett tilgjengelig.
I hovedskottet på styrbord er det en dør som leder inn til et separat teknisk rom. Dette er en glimrende løsning hvor man har utmerket tilgang varmtvannsbereder, dieseltank, septiktank, et antall pumper, dieselvarmeren, EVC-sentralen, stengekraner til septik osv. Selv om det er håndlokk på dieseltanken, kunne vi tenkt oss en avtapningsmulighet i motorrommet i tillegg. Alle skroggjennomføringer forskriftsmessig forsynt med doble slangeklemmer. Man har ikke tilgang til vanntanken fra det tekniske rommet. Den når man gjennom køyebunnen i stikklugaren.
TESTFAKTA BARRACUDA 1125 EX
(Plantegning)
KONKLUSJON:
Barracuda 1125 EX er en riktig trivelig båt. Den er voluminøs, og vil være en glimrende bobåt for en større familie. I tillegg oppnår båten god fart med moderat motorisering. Båtens svingegenskaper bør imidlertid justeres for å redusere unotene i det øvre hastighetsområdet.

PLUSS+ Flybridge
+ Lugarer
+ Teknisk rom
+ Støynivå
MINUS
Mye bæring akter
Leider i motorrom
Myk konsoll flybridge

SPESIFIKASJONER
Største lengde:11,25 meter
Skroglengde:10,26 meter
Største bredde:3,42 meter
Vekt tørr båt:5.500 kg
Vekt fullastet båt:7.200 kg
Største dyptgående fullastet:0,95 meter
Kapasiteter
- Ferskvann:210 liter
- Drivstoff:510 liter
- Septik:125 liter

MOTOR OG FREMDRIFT
Motorfabrikat:Volvo Penta
Modellbetegnelse:D6-350
Årsmodell:2007
Drivstofftype:Diesel
Ytelse ahk:337
Ytelse kW:248
Antall sylindere:6
Max turtall ihht produsent:3.500
Max turtall i test:3.500
Motoralternativer
- Alternativ 1Volvo Penta D4-300(292 hk)
- Alternativ 2Volvo Penta D6-330(317hk)
- Alternativ 3Volvo Penta D6-370 (355 hk)
- Alternativ 4Yanmar med V-gear
Type fremdriftDPH-drev
PropellerDuoprop
- type:G4
- materiale:??
- stigning i tommer:??
- antall blad:??

ELEKTRISK ANLEGG
Batteribank
- type og størrelse (forbruk):Sønnak Nautilus Freeline Marine a 110 amp.
- type og størrelse (start):Sønnak Nautilus Freeline Marine 110/850
- antall (standard):4
- antall testbåt:4
Ladeeffekt forbruk:115 amp
Ladeeffekt start:115 amp

MÅL I CM
Dollbord, bredde:0,19 meter
Uteplass akter:L1,66 meter x B2,35 meter
Ståhøyde ved førerplass:2,06 meter
Ståhøyde i salong:2,00 meter
Ståhøyde
- hovedlugar:1,80 meter
- stikklugar:1,82 meter
Ståhøyde i bysse:2,00 meter
Arbeidshøyde byssebenk:0,86 meter
Ståhøyde på toalett:1,84 meter
Akterdør – bredde:
Akterdør – terskelhøyde:
Køyemål
- hovedlugar2,10x1,80 meter
- stikklugar1 stk 1,30x2,00 og 1 stk 95x2,00

CE-MERKING
I ORDENMANGELFULLT
Designkategori:C
HIN-nummer:Ja
Samsvarserklæring:Ja
Brukerhåndbok:Ja

FRA CE-SKILTET

Max antall personer:10
Max antall personer på flybridge:4 under fart
Max motorstyrke:540 hk
Max antall personer og last:10 + 1.700 kg

FART OG STØY
Ihht produsentI test
Max turtall:3.5003.500
Max fart:Ca. 32 knop33 knop
Marsjfart:28 knop28 knop
Max støy:-78,5 dBA
Støy ved marsjfart:-75,0 dBA

TESTRESULTAT
Turtall (omdr./min.)Fart (i knop)Støy (i dBA)Merknad
3.50033,078,5
3.20027,975,0Marsjfart
2.90024,574,6
2.60020,072,0
2.30013,274,8
2.00010,573,0
1.7008,765,0
1.4007,463,4
1.1006,262,0
6003,558,0

TESTBETINGELSER
Temperatur
- Luft:+5°C
- Sjø:+3°C
Vindstyrke:4-6 m/sek
Tankinnhold ved test
- Diesel:500 liter
- Ferskvann:40 liter
- Septik:20 liter
Antall personer om bord:3

UTSTYR
BESKRIVELSESTANDARDEKSTRAI TESTBÅT
Vinsj akterXX
Baugtruster Sleipner 4 hkXX
Raymarine navigasjonspakkeX
Radio/CD spillerXX
Dieselvarmer 3,5 kwXX
Defroster 8,0 kwXX
Varmtvannsbereder 40 literXX
Kjøleskap 65 literXX
Propan kokeapparat to blussXX
Propan stekeovnXX
Trimplan el./hydr.XX
Barskapsløsning – SalongbordXX
Aut./man. Brannslukn.motoromXX

PRIS OG OPPLYSNINGER
Pris fra (inkl. avg.)Kr. 1.850.000,-
Pris testet båt (inkl. avg.)Kr. 1.985.000,-
Konstruktør:Helge Haga
Ytterligere opplysninger:Dancer Holding AS, 5574 Skjold. Tlf 52 76 20 33.
www.barracudaboat.no

KONKURRENTENE
Viksund 340Test i BM nr: 3/2006
Spirit 360 (tidl. Flem 340)Test i BM nr: 2/2004
Ardea 38 PandionTest i BM nr:4/2007