Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

utgave nr 13 2006

Scandinavian 350 Family

Publisert Sist oppdatert

Scandinavian 350 Family


Uferdig kineser

Bergen- investorer satser på lavkostlandet Kina for båtproduksjon. Vi har testet flaggskipet Scandinavien 350 Family. Det ble en nedtur.

TESTET AV: ATLE KNUTSEN OG AMUND RICH. LØKEN
Denne båten har vi sett før, husker ikke hvor, men det er lenge, lenge siden. Var det engang på 1970-tallet? Enten vi ser på skrogformen, overbygget, eller beveger vi oss inne i den, kan vi ikke helt fri oss fra tanken om at den har noe av gårsdagen i seg. Det inntrykket fester seg også når vi kjører en 2006 modell Scandinavien 350 Family.
Scandinavien 350 Family er til tross for sitt navn ingen skandinavisk båt. Den er kinesisk fra innest til ytterst, men i spedd en del utstyr spesielt fra USA. Produksjonen foregår i en fabrikk i XX utenfor XX. Sitt navn har den fått fordi den bygges med tanke på markedet her i det kalde nord. Ideen har ikke kineserne selv hatt, den kommer fra de tre driftige investorene XX, XX, XX bak selskapet XX i Bergen. For XX år siden innledet de et joint-venture samarbeid fabrikken i Kina for å bygge en familiebåt på et skrog som allerede var utviklet i Kina, designet av XX.
Sjøegenskaper
Værforholdene utenfor Håkonsvern ved Bergen var for bra til at vi fikk prøvd den i grov sjø, men med sitt smale skrog, oppsiktsvekkende smale vil vi si, og sin spisse form, tyder jo alt på at den vil oppføre deg godt i motsjø. Med sitt smale skrog og ruvende overbygg, blir tyngdepunktet liggende høyt. Det er nok en av flere medvirkende årsaker til at båten er sensitiv for vektforflytninger om bord under gangen. Her er det bare å slå fast at trimplan er en dyd av nødvendighet, men det hører da også med i standardutrustningen.
Virkelig utrivelig om bord blir det først når vi legger doningen over i 180 graders svinger. Båten faller fort totalt ut av plan, legger seg omtrent på turtallssperren og starter en ubehagelig kavitering. Den graver seg veldig dypt ned i hjørnet akter. Farlig er det nok ikke, men man sitter der bak rattet med en fornemmelse av ikke å ha kontroll og holder hånden på gasspaken for resolutt å føre den tilbake om situasjonen skulle tilsi det. En familiebåt som denne, det er jo familiene som er målgruppen, bør ha så gode sjøegenskaper at enhver bevegelse føres kontrollert, at den oppleves og føles som forutsigbar og trygg.
Sjelden er vi om bord i drevbåter i denne klassen med så høy planingsterskel. Vi utførte vi en enkel test på hvor lang tid det tok, fra et tilnærmet nullpunkt, til båten hadde lagt seg i plan. Første test ble gjennomført uten bruk av trimflaps. Vi satt der med en følelse av å se rett inn i den kinesiske mur veldig lenge, nesten et halvt minutt, før sikten forut igjen var tilstede. Med aktiv bruk av flapsene reduserte vi tiden med 6-7 sekunder, men fortsatt var det en lang og tung prosess å få den ned. Litt ubegripelig det hele, med en kraftig Volvo Penta D6 350 om bord. Kanskje har det litt md proppen, en G 3, å gjøre. Vi har uansett en viss forståelse for at det koster å få et beist på 6.7 tonn til å sparke fra. Så var vi i tillegg tre voksne menn om bord. Tanken slo oss om hvordan dette skulle gå med de tillatte 8 personene om bord og et tonn med ekstravekt som den også er godkjent or. Da kan du glemme å få den i plan og du kan se langt etter den oppgitte toppfarten på 30 knop. Vi fikk den i drøye 28 knop.
Salong og akterdekk
I følge den norske importøren har de valgt å bruke kineserne til det de er best på, nemlig trearbeidene. Så bærer også båten preg av å være kledd i tre, i teak som ifølge produsenten er av god kvalitet og ikke kontroversiell i forhold til opphavssted og naturvern.
Du entrer en trebåt gjennom teak skyvedøren i akterveggen og kommer inn i en relativt mørk salong. Igjen sitter vi md et inntrykk at båten er tilårskommen. Vi har ingenting i mot trebåter, men det krever at håndarbeidet er godt utført og at finishen gir en god opplevelse. Ingen av delene stemte om bord i dette ekseplaret. Og det litt triste inntrykket ble ytterligere forsterket av enke og til dels dårlige løsninger.
På babord side finner vi en tradisjonell u-sofa. Den er spinkel og liten. Riktignok kan den forlenges med klappstoler som kan slås opp, men fortatt kan vi ikke se for oss hvordan åtte personer kan trives rundt det lille bordet. Det hever heller ikke helhetsinntrykket at putene i salongen ikke bærer preg av spesiell god kvalitet. Den rette ryggputen er langt under pari. På styrbord side er det plassert en grei sofabenk.
En gigantisk takluke i XX gir lys til salongen. Problemer er at lukens kvalitet ikke holder mål, verken glasset elle de to spinke beslagene. Hele anordningen virker primitiv. Vi klarte ikke å åpne den. Sidevinduene er festet i elokserte aluminiumsrammer, akkurat slike som var vanlige i norske bobåter for 20 år siden.
Skyvedøren på bakveggen fører ut til ”terrassen”, faktisk det minste akterdekket vi hittil har sett i en båt av denne størrelse. Setter far seg til her i fluktstolen, er det ikke mye plass å boltre seg på for badende barn eller folk som skal ut og inn av båten. Landstrømkontakten er plassert på styrbord side. Her er også to trinn integrert i skroget for å gjøre i landsstigningen enkel. Problemet er bare at ombordstigningen blir ubehagelig, for vi har ikke noe sted å sette ned hælen.
På badeplattformen er det inspeksjonsluke for drev. Den gir også plass til en fornuftig fiskekasse. Fornuftig er også den rette beskrivelsen av det runde, godt drenerte boksen akter som er bergete på gassflasken. En grei benk er plassert på babord side, med et romslig stuverom og adkomst til motorrommet.
Førerplassen
Her har vi dessverre kommet til et trist kapittel, veldig trist tatt i betraktning at vi skal beskrive en bobåt i det øvre sjikt og med en total prislapp på 1.8 millioner kroner. Først blir du møtt med et ratt som er plassert akkurat som i en god, gammel norsk snekke, vinklet i 90 grader. Setter du deg ned i førerstolen, er du helt avhengig av fothvileren, for selv godt voksne og lange folk har problemer med å stå på dørken og ha kontroll med det som skjer forut. Å heve dørken 30 cm er intet problem. Ikke bare gir du føreren følelsen av kontroll, køya i etasjen under får en mye bedre høyde.
Du har ingen god oversikt som fører av denne båten. Store A, B og C-stolper, og tildeles smale vindusflater, gjør sikten ganske begrenset til sidene. Når båten legger seg kraftig til siden i en sving er det faktisk ut gjennom takluka du har noe sikt. Kvaliteten i vinduene kan ikke være god. Fra førerplassen opplever du refleks i vinduene. Det er noen uregelmessigheter i glasset som gjør at sikten år en knekk og at lyser av den grunn bryter. Det er irriterende.
Instrumentplasseringen er ikke god. Her har klokkene fått en dominerende plass. Plass til kart på styreplassen eksisterer ikke og plotteren er plassert merkverdig. Trolig vil den bli vinklet en del mer på nyere utgaver, vi tror ikke det gjør saken bedre, for siktlinjen reduseres ytterligere. Hele panelet fortjener en ny utforming. Førermiljøet er fritt for brytere, viktige som uviktige, bortsett fra to virkelig old-fashion-knotter oppunder taket til styring av vindusviskerne. Skipperen må forlate sin plass og åpne et skap på styrbord side i trappehuset for å finne bryterne. Her blir han møtt av et virkelig gammeldags bryterpanel. Det finnes en koblingsboks nede på styrbord siden ved førerplassen. Den skal være god som finner ut av kablingen. Her er ingenting merket og alle ledningene er røde og sorte. To koppholdere og et bittelite stuverom er også plassert nær føreren.
Byssa
Byssa er tradisjonelt plassert på babord side akter for u-sofaen. Du fornemmer ikke å entre byssa i en stor og romslig familiebåt, for den er virkelig spartansk. Benken inneholder en vask og en to-bluss plate og stekeovn. Ikke bare bærer den skrikende blå XX benkeplaten preg av billigste og enkleste løsning, det finnes knapt skott og skap for kjøkkenredskap og matoppbevaring. Hele ”matseksjonen” om bord er utrolig oppstykket og spredt omkring der det er funnet en plass. Kjøleskap sitter under en førerstol som for øvrig ikke kan vippes frem og frigi plass til å sette fra seg ting. Her er det ikke tenkt praktisk. Vi registrerte også at enkelte skott har løse hengsler, at dørene helt kan tas av. Det hører ikke hjemme i en båt. Forunderlig er det også at samtlige messinghengsler på skap og skott allerede har korrodert. Et trist syn
Lugarer
Rosinen i pølsa om bord i Scandinavien 350 Family er hovedlugaren i baugen. Den er lekker, godt med lys, stuveplass og en stor fin dobbelkøye. Det lyse og trivelige inntrykket her forstrekes av at produsenten har valgt å beholde noe av den hvite plasten synlig også innvendig. Fint gjort.
Den samme ståkarakteren kan vi imidlertid absolutt ikke gi til sovelugaren på babord side. Den er elendig. Forgangen, eller omkledningsrommet, er en bitteliten kjegleformet plass som gir en klaustrofobisk følelse. Mørk og upraktisk og gjør et vanskelig å entre køya, som i og for seg er stor nok.
Lugaren på styrbordside, derimot, har en bedre løsning, med et helt greit omkledningssone foran køya.
Toalettet
Toalett- og baderommet er lite, enkelt og greit, med en helstøpt innredning. Vi spør oss imidlertid hvor tannglass skal stå eller dorullholder plasseres. Rommet er nesten helt blottet for praktiske detaljer og har i og for seg heller ingen naturlig plass for slike ting. Det betyr at det må leves litt provisorisk her inne. Alt som kan bli vått og ødelagt må ut av rommet før det dusjes. Vått blir også det elektriske Jabsco-toalettet når dusjvannet kommer. Hvor godt tåler det det? Det er sluk i dørken. Tenk hvor befriende det hadde vært om den meget lite vellykkede lugaren aktenfor toalettrommet hadde vært ofret til fordel for et atskillig større og mer praktisk toalettrom.

Ute
Fra akterdekket har båten er greit dollbord rundt, men vi reagerte på at det ikke fantes noen sklikant ytterst. Teakdekket gir imidlertid godt feste til bena, men du skal styre unna en del klassiske snublefeller rundt. Du vil avgjort skrike høyt om tåa dunker bort i et av de seks kryssholtene. Faren er så avgjort tilstede. En solid håndrekke er montert langs hele overbygget. Også her ute eksiterer ingen fornemmelse av finisharbeid. Teaken er stygt lagt og det er brukt rikelig med sika.
To store, solide vindusviskere er montert på hvert av frontvinduene. Vi gir et stort pluss for at begge har dyser som henter vann fra båtens ferskvannstank.
Motor/teknisk
To lemmer på akterdørken gir god adkomst til motorrommet. Når de åpnes åpenbarer det seg et veldig fint og romslig motorrom. Her er det ingen unnskyldning for ikke å foreta den daglige kontrollen eller det løpende vedlikehold. I tillegg til motoren er det god adkomst til varmer, varmtvannsbeholder og kraner. Det meste er lett tilgjengelig og godt lys gir skikkelige arbeidsforhold. To batterier er satt en egen boks, rett under en benk på akterdekket. Denne delen av motorrommet kan også enkelt nås gjennom denne benken.
I motorrommet er det igjen lett å avsløre et manglende finisharbeid på plastskrog.
Et standard aggregat hadde også fått en fin plass i motorrommet. Også gjennom en dørklem i salongen er det adkomst til aggregatet.
På vår testbåt har det åpenbart en feil med ladespenningen. Plotteren blacket ut da vi brukte baugpropellen
Konklusjon
Båtutvikleren og importøren skal ha pluss i boka for å ha forsøkt noe helt nytt, nemlig å produsere en fritidsbåt i lavkostlandet Kina. Vi er ikke overbevist om at resultatet er vellykket. Det må stilles strenge kvalitetskrav til moderne fritidsbåter i Norge generelt, og til båter som koster opp mot 2 millioner kroner spesielt. I materialvalg, arbeid og løsninger, synes den nok billig, men absolutt ikke prismessig. Scandinavien 350 Family er ingen stor båt. Skroglengden ikke er mer enn drøye 31 fot. Den bør derfor heller ikke sammenlignes med båter i 35 fots klassen, verken i lengde eller bredde, selv om den er ment å være en god hytte for storfamilien.

Fart og støy

Målingene ble foretatt med tre mann om bord. Støynivået befinner seg godt innenfor akseptable verdier. Båten er utstyrt med en Volvo Penta 350.

O/min.FartStøy ((dBA)
360028.482.8
330023.280.4
300020.578.4
270016.879.4
240012.380.5
210010.274.5
18008.369.5
5007.669.6
12006.265.8
10005.368.0

Data: Scandinavien 350 Family

Lengde (l.o.a.): 10.80 meter
Bredde: 3.20 meter
Dyptgående: 0.83 meter
Vekt testbåt: 6.7 tonn
Drivstoff: 600 liter
Vanntank: 226 liter
Septiktank: 113 liter
Køyeplasser: 6
CE-kategori: B
Anbefalt motor: 1X Volvo Penta D6 350
Pris: 1.8 millioner (sjekkes)
Opplysninger: Yacht Marine AS
Ytrebygdsveien 33, 5251 Søreidgrend
Tlf: 55 98 88 00
www.scandinavien.no