Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

utgave nr 11 2007

Nyheter juli/august 2007

Publisert Sist oppdatert

Nyheter juli/august 2007

Inspirert akterkabin


Marex 360 er arbeidstittelen på den første, nyutviklete akterkabinbåten på mange år fra et norsk båtbyggeri. Den blir temmelig enerådende i sitt segment, og kombinerer moderne linjer med klassiske bobåtegenskaper. Den nye Marexen skal etter planen være klar til Sjøen for alle 2008.


TEKST: ATLE KNUTSEN
Det har vært ganske stille fra Marex Boats AS på Fevik etter at de lanserte sin 350 CC for et tre år siden. For et år siden begynte de å utvikle et nytt flaggskip, som foreløpig har fått navnet Marex 360. Om den lett Mochi-inspirerte båten vil få navnet til en tidligere klassiker i Marex-familien når den er ferdig, er fortsatt usikkert, men det gamle Friendship-navnet ligger nær til hånden.
Klar for fresing
Etter et år med intensiv utvikling i samarbeid med designeren Espen Thorup og Seaway/JJ Design i Slovenia, er det nå klart for fresing av pluggen til 37-foteren. Espen Aalrud, som eier Marex sammen med sin bror Thomas, og også vært aktiv på designsiden. Båten vil bli laget i to versjoner – en for strak aksel og en for drev i singel eller dobbelinstallasjon. Utgaven med strak aksel vil bli motorisert med en Volvo Penta D6/370, mens drev-versjonen vil ha en D6/370 eller doble D4/260. Den nye Marexen vil bli produsert i Litauen.
Innholdsrik
Marex 360 blir en moderne og fremfor alt svært romslig akterkabinbåt, med en full ståhøyde i akterlugaren hvor det vil være en dobbel og en enkel køye, sittegruppe og vask. I tillegg vil båten ha dobbellugar forut, og en stikklugar med en stor enkeltkøye under uteplassen. Separate dusj- og toalettrom nede forut og sitteplass til ca 10 personer rundt bordet på uteplassen røper at det er en romslig båt som er under utvikling. Ikke helt ulikt Marex’ tidligere flaggskip 32 Friendship, har også den nye båten nedsenkede dollbord som bør gi gode bevegelsesmuligheter frem til fordekket, hvor det er en stor solseng som også kan konverteres til et sete i fartsretningen.
Hardtopversjonen med tekstiltakluke forventes å være ferdig neste vår, mens en lukket versjon med bakvegg i stedet for akterkabin, samt en helt åpen variant, ligger noe lenger frem i tid.
Data: Marex 360

Lengde:11,30 meter
Bredde:3,50 meter
Vekt:Ca 6.000 kg
Antall køyer:6
Toppfart:Ca 30 knop
Motor: D6-370
Pris:Ca 2.300.000 kroner
Opplysninger: www.marex.no

Tre nye i D-serien

Volvo Penta erstatter to nye motorer i D6-programmet og utvider D4-serien med en 300 hester. Selv om Volvo tidligere har sagt at 350 hester var maks på DPH-drevene er ikke det skiftet ut eller forsterket ved lanseringen av D6 370.


- Etter mange års erfaringer med DPH-drev på D6 350 har Volvo funnet ut at DPH-drevet er sterkt nok til å tåle 370 hk, sier Tor Erik Ekeren i Volvo Penta Norge.
De to motorene D6 330 og D6 370 erstatter det som i dag er D6 310 og D6 350. Begge motorene har et slagvolum på 5,5 liter. D6 370 har et dreimoment på 883 Nm ved 2000 rpm og D6 330 810 Nm ved 2500 rpm. Motorene veier henholdsvis 750 og 770 kilo, og har som standard DPH-Duoprop drev. D6 370 kan også leveres med DPR drev dersom båten har en hastighet på over 50 knop.
Ny firer
For å få 300 hester ut av en firesylindret motor har Volvo måttet gjøre en del grep. Den nye D4 300 er bygget på samme blokk med volum på 3,7 liter som de øvrige D4-motorene, men har fått nytt topplokk, nye injektorer og nye ventiler. Motoren har også fått ny turbo og ladekjøler, videreutviklet kompressor og ny motorstyring. For å kunne erstatte motorer med 6 sylindere har Volvo også utviklet helt nye motorfester som skal sørge for mindre vibrasjon i båten.
Automatisk Powertrim
Til drevmotorene lanserer Volvo også Powertrim Assitant. Systemet trimmer båten automatisk og sikrer optimal akslerasjon, drivstofføkonomi og komfort. Drevet trimmes i fem trinn som er forhåndsprogrammert på bakgrunn av båtens kjøreegenskaper. Under akslerasjon trimmes drevet makismalt inn slik at båten skal komme raskt opp i planingsfart, og gradvis ut igjen for å gi båten best drivstofføkonomi.

ERSTATNING: Volvo D6 330 og D6 370 erstatter de gamle D6 310 og D6 350.

Vanntett


Den nye mini-VHFen NX1000 fra Nexus Marine (tidligere Silva Marine) skal være ideell som kortdistanse- eller reserve-VHF i båten. Den er vanntett, fullfunksjons-VHF som går på vanlige AA-batterier. Man kan velge utgangseffekten selv, enten 1 eller 2 Watt, og maksimal kontinuerlig funksjonstid på ett sett batterier er 16 timer. VHFen har dobbel lyttevakt, stort LCD-display og robust, gummiert ytre, men er liten og nett og får fint plass i en brystlomme. www.nexusmarine.se eller www.watski.no .

NETT: Den er liten og nett og dessuten vanntett, den nye VHFen fra Nexus Marine.

Bruksforbud på Yanmar-motor opphevet


Det ble lagt ned bruksforbud på alle Yanmars BY-motorer i mai måned. Dette skyldes at det har oppstått brann i minst seks av disse motorene på grunn av et skadet T-stykke på dieseltilførselen. Denne skaden oppstår ved at det tråkkes på et plastdeksel over motoren.


Yanmar sier selv at dekselet er tydelig merket med advarsel mot å trå på det, men flere har altså gjort det allikevel, og skaden er oppstått.
Nå har Yanmar undersøkt brannene i BY-motorene og opphevet bruksforbudet. Yanmar ber alle om å fjerne plastdekselet over motoren, og alle T-stykker på dieselreturslangen skal byttes ut med et T-stykke i stål. Samtidig skal man lege bedre støtteordninger for plastdekselet.
Yanmar sier også at en årsak til brannene er feilmontert og ikke varmebestandig lydisolasjon som er installert for nær motordekselet slik at ved dårlig ventilasjon har dette bidratt til høy motorromstemperatur. Dette igjen har medført at isolasjonen har smeltet ned på eksossystemet og antent.
Uansett påmalte advarsler eller ikke, bør kanskje Yanmar vurdere andre løsninger enn plastdeksler over motorene. Det er jo her de fleste tråkker for å komme ned i motorrommet, og faren for å tråkke her utilsiktet er også stor, spesielt hvis man åpner motorromsluken for inspeksjon eller reparasjon i rullende sjø.
Har du en BY-motor fra Yanmar, så ta kontakt med nærmeste merkeverksted for utbedring av manglene.

Trådløs dødmannsknapp

Politiet ønsker påbud om bruk av dødmannsknapp i mindre båter. En elektronisk nøkkel kan bidra til at flere bruker nødstoppen.

Å ha en snor festet rundt armen eller på andre deler av kroppen hindrer bevegelsesfriheten. Coastkey er en trådløs dødmannsknapp som fungerer opp til 8 meter fra senderen. Det betyr at man fritt kan bevege seg rundt i båten med radiosenderen hengende rundt halsen. Hvis man først faller over bord blir avstanden raskt over 8 meter fra senderen, som medfører at motoren stopper.
– Politiet har vært med på å teste produktet etter at den første prototypen ble utviklet i 2005, og vi har fått gode tilbakemeldinger, sier daglig leder i Wireless Safety Jarle Mørch.
Den elektroniske nøkkelen veier 55 gram og leveres med nakkestropp. Den har varsellys som blinker når kontakten blir brutt. Hvis uhellet er ute og skipperen faller over bord kan eventuelle medpassasjerer starte motoren igjen med en firesifret kode. Nøkkelen har også en automatisk tastlås som slås på 30 sekunder etter siste tastetrykk.
Fender over bord
Nøkkelen sender signaler til senderen hvert sekund. Fra den kastes over bord, tar det makimalt to sekunder før motoren stopper. I tillegg til avstanden kveler vannet radiosignalene. På en liten testtur i en RIB har vi fått demonstrert systemet i praksis. Vi knøt nøkkelen fast i en fender og kastet den over bord i god planingsfart. Båten stanset umiddelbart.
Mer en nødstopp
Den elektroniske nøkkelen kan også brukes som tenningsnøkkel. Den kan tilte og fjernstarte motoren(e) når nøkkelen er innenfor senderens rekkevidde på åtte meter. Dødmannsknappen består av to enheter; en som er koblet til motorens tenningssystem og selve nøkkelen som skal henge rundt halsen eller på redningsvesten.
Systemet er tilpasset de fleste motorleverandørene, og kan også monteres på eldre motorer.

For jobb og tur


Nye Hansvik 630 Combi er en videreføring av Hansviks combi-serie av bruksbåter, men kommer i en moderne innpakning. Dette er en helplanende båt med en lukket kabin og et stort selvlensende akterdekk på nærmere 4 kvadratmeter. Inne i kabinen er det en U-sofa foran som kan gjøres om til seng, to sitteplasser i fartsretningen, i tillegg til en liten bysse med vask og kokeapparat. Dobbel styreposisjon er standard i båten, slik at akterdekket kan brukes aktivt. Det er skyvedør ut til akterdekket. Akterdekket blir dermed både en sosial plass for hele familien, med sitteplasser, samtidig som det er en stor arbeidsplattform for de som ønsker å dra på fisketur. Nedsenkede dollbord gir trygg passasje rundt hele båten. Hansvik 630 Combi vil bli levert i to versjoner, en med vinduene foroverlent, litt "sjarkaktig" som også gir et større volum under dekk, og en mer "sportslig" versjon med vinduene tradisjonelt bakoverlent. Mer informasjon: www.hansvik.no

Hansvik 630 Combi:
Lengde: 630 cm
Bredde: 250 cm

Italienske Lamberti til Norge

Importselskapet T E Scandinavia AS og Cantieri Nautici Lamberti s.r.l.har inngått agenturavtale på de italienske Lamberti-båtene til det norske marked.

Lamberti har spesialisert seg på skjærgårdsjeeper og daycruisere fra 4,50 – 9,00 m. Båtene produseres ved Lambertis eget verft i Italia, og er designet av flere kjente italienske båtdesignere.
- Avtalen gjelder i første omgang det norske markedet, og båtene skal distribueres via båtforhandlere over hele landet, sier direktør John Harald Megaard i T E Scandinavia AS.
- T E Scandinavia AS og Cantieri Nautici Lamberti s.r.l. er to bedrifter med samme målsetting. Den nye samarbeidsavtalen vil bety et løft for oss begge i et solid norsk marked, sier Megaard.

En real spansk, en


Også spanjolene hevder seg godt blant produsenter av cruisere i den ypperste luksusklassen. Båter fra DOMA Astilleros De Alicante er nå også på vei til norske farvann gjennom det nyetablerte importselskapet Doma Norge AS på Nesbru i Asker. I påvente av verdenslanseringen av DOMA 4, som etter planen skal skje på båtutstillingen i Barcelona denne høsten, satser den norske agenten på ”lillegutten” DOMA 3, som er en robust solcruiser på drøye 36 fot og på en 50-foter, DOMA 5, som egner seg for båtfolk med åtte millioner kroner og mer i lommeboken.
Det er forventninger til DOMA 4, opplyser importøren. Dette er en moderne hardtopbåt med glass soltak og med moderne design, materialvalg og stilrene løsninger.
Mer informasjon: www.doma.no
.

Svensk hardtop


Ryds begynner i høst produksjonen av sin nye hardtop-modell 20 Family. Det er Ryds faste designer Johan H.V. Lindblom har designet 20-foteren med innenbordsmotor. I første omgang vil kun bensin stå på programmet, med en Mercruiser 4.3 MPI FW på 220 hk.
Produsenten har hatt ambisjoner om å lage en båt som både egner seg som transportbåt og aktivitetsplattform i skjærgården, men som også duger som turbåt for en liten familie. Konseptet har nemlig to doble køyer når man feller ut aktersofaen i tillegg til køya innunder dekk.
Data: Ryds 20 Family
Lengde:6,10 meter
Bredde:2,40 meter
Antall personer:6
Vekt tørr båt: 1.300 kg
Motor:Mercruiser 4.3 MPI, 220 hk
Opplysninger:www.oslobat.com

Univa overtar Vetus

Norgesagenturet for motor- og utstyrsleverandøren Vetus har skiftet hender mange ganger. Sist ut var Frydenbø-gruppen i Bergen, men nå har stafettpinnen gått videre til Univa AS i Arendal. Univa importerer i første rekke de østeriske Steyr-motorene, men satser nå også på båtutsyr. I tillegg kompletterer de motorutvalget sitt helt ned til 11 hk.
- Vi skal være et rent importledd, og vil selge gjennom et nettverk på ca 50 forhandlere, sier salgssjef Svein Rasmussen i Univa.
Opplysninger: www.univa.no

Spenstig bøtteplast


Bjørkelangen-baserte Cipax som produserer Pioner-båtene har lansert sitt flaggskip, Pioner 17 Supersport. Regelrett en praktisk og robust skjærgårdsjeep med ”RIB-look”.


TEKST OG FOTO: ATLE KNUTSEN
Den nye modellen befinner seg i området mellom de tradisjonelle Pioner-båtene, og Steady-konseptet: RIB i rotasjonstøpt plast. Den velkjente, kompakte Pionerfølelsen er i behold, samtidig som man har klart å integrere litt av RIBens egenskaper med pongtonger (eller stabilisatorer som produsenten kaller det). Båten er stødig som et fjell og har en enkel, praktisk innredning med en trippel benk bak den brede konsollen og nedfellbare sittebenker forut. Disse kan konverteres til en solseng.
Vi prøvekjørte prototypen i juni, og da var det fortsatt noen detaljer som gjensto før produktet var klart for markedet. Blant annet er det for lang avstand mellom ratt og rormannsbenken, og vi savnet en pulpit eller en ”haifinne” på fordekket. I fordekket er det for øvrig en praktisk dreggkasse, og to integrerte bauglys som standard. Praktiske stuverom i motorbrønnen og solide rekker, samt store stuverom både i benken forut, i konsollen og under akterbenken gjør den bokstavelig talt til en Pioner blant rotasjonsstøpte båter.
Vi prøvekjørte båten med en 75 hk Honda på hekken og fant båten både sporty og responsvillig, men samtidig trygg. 75 hk er definitivt tilstrekkelig motorisering på båten. Den er leken å kjøre, men fortjener helt klart non-feedback-styring idet testbåten hadde en tendens til å trekke til ene siden. Opplysninger: www.kellox.no

Data: Pioner 17 Supersport

Lengde: 5,20 meterBredde: 2,15 meterVekt tørr båt: 450 kgAntall personer: 6-8Maks motorstørrelse: 75 hkPris båt /motor: 89.900 kroner

Produksjonsfeil på


de nyeste Buster X

Ved enkelte av de nye Buster X-båter er det oppdaget en feil på bensintanken. Det er pakning mellom tank og giver som smuldrer opp. Inha Works har tatt kontakt med eierne av de nyeste Buster X-båtene og tilbyr bytte av pakningen som en del av garantien.

Pakningen hindrer bensin å komme ut av tanken, men dersom pakningen er smuldret opp vil dette kunne skje. Dette vil båteieren oppdage ved at det lukter bensin ved bruk av båten.

- Vi har, umiddelbart etter at vi mottok beskjeden om en mulig produksjonsfeil, satt i gang tiltak for å komme i kontakt med eierne av disse båtene. Vi har kontaktet det finske Sjøfartsverket og iverksatt tiltak, sier adm. direktør Jukka Suonperä fra Inha Work. Så langt har produsenten kun oppdaget feilen ved to av båtene, men av sikkerhetsmessige hensyn vil vi erstatte pakningen på alle 600 Buster X-båtene, uavhengig av om den er defekt eller ikke.

Et informasjonsbrev er sendt til alle eiere av Buster X-båter, der disse blir bedt om å ta kontakt med deres nærmeste Buster-forhandler for å avtale bytte av pakningen. Forhandlerne vil erstatte denne lokalt i eget verksted.

- Vi vet det er ubeleilig for eierne å måtte levere inn båtene for bytte av pakning rundt bensin giver. Våre forhandlere gjør alt de kan for å erstatte denne så fort som mulig. Båteierne vil ikke pålegges noen kostnad for dette,” forklarer Suonperä.

Buster X er Inha Works nyhet for 2007, en lettere modifisert aluminiumsbåt for opp til syv personer. Forruten Norge er båtene solgt i Finland, Sverige og Danmark.

Inha Works has produsert nærmere 80 000 Buster-båter siden 1977, hvor av halvparten er eksportert.