utgave nr 7 2004

Nyheter - juli 2004

Publisert Sist oppdatert

Moderne klassiker

Nordic 21 er en ny båt laget over gammel lest. 21-foteren fra Arendal er selvdrenerende og byr på utforming og fasiliteter som det sømmer seg en sørlandssnekke anno 2004.
Tredelt kalesje, badeplattform, to styreposisjoner, automatisk elektrisk lensepumpe og selvdrenerende dørk står på listen over standardutstyr. Vil du betale ekstra, kan du få teak på dekk og dørk, hydraulisk styring, toalett og hardtopp for å nevne noe.
Standard motor er 20 hk Yanmar. For et pristillegg på 35.000 får du en 38 hk Yanmar som gir båten en toppfart på 15 knop.

Data: Nordic 21

Lengde: 6,5meter
Bredde: 2,4 meter
Dyptgående: 0,65 meter
Vekt: fra 1.050 kg
Tank: 60 liter
Motor (std): 20 hk test
Fart: 8 knop
Pris: 310.000 kroner
Mer informasjon: Nordic Boat, tlf 37 08 88 96. www.nordicboat.no

Myggnett til båtluker

Har du irritert deg over insektene som kommer inn gjennom luka når du ligger og sover i båten? Her er noe som kan stenge krapylene ute, samtidig som du får inn den nødvendige friske luften.
Marinet er laget av polyester. I nedkant er det sydd inn en blyline som holder nettet på plass, selv i sterk vind. Det kommer i flere størrelser, og burde passe de fleste båtluker. Spesialstørrelser kan bestilles. For de vanligste lukestørrelsene koster nettet ca 470 kroner.
Mer informasjon: NelsonCats, tlf 90 72 42 63. www.nelsoncats.no/marinet

For solskinn - og litt til

"Båten er designet for en dag utendørs (men ikke bare), å leve for sjøen, for sola og for alle elskere av sterke følelser". Italienske Sessa Marine ser ingen grunn til knusle med ordene i beskrivelsen av sin kommende Key Largo 28, flaggskipet i verftets rekke av åpne båter.
To utenbordsmotorer på opptil 225 hk hver gir solide prestasjoner: Over 45 knops toppfart og 0-30 knop på under seks sekunder.
Utearealene er digre og aktersofaen blir en romslig solplattform. Ståstolen midtskips inneholder en komplett "utbrettbar" enkel bysse med gassbluss, kjøleboks, vask og skjærefjøl. Under dekk har den en liten salong som også duger som dobbelkøye forut, toalett i eget rom og en bar i hjørnet. Under cockpiten er det en senterlugar med dobbelkøye.
Båten blir tilgjengelig for norske kunder neste år. Prisen var ikke kjent når dette ble skrevet.

Data: Sessa Marine Key Largo 28

Lengde: 9,10 meter
Bredde: 2,95 meter
Motor: 2x225 hk (maks)
Bensintank: 740 liter
Vanntank: 100 liter
CE-kategori: B
Antall personer: 10
Mer informasjon: Båtsport AS, www.baatsport.no

Planlegger 60 fots runabout

Dolvik Båtbyggeri på Askøy utenfor Bergen har gjennom flere år bygget noen av verdens mest avanserte, retromoderne runabouts. Nå er de i gang med prosjekteringen av en riktig versting - en 18 meter lang lukket runabout med to Trimax overflatedrev som sammen med to Yanmar-motorer på 900 hk skal gi en marsjfart på gode 40 knop. Skroget blir bygget i kompositt med divinycell-kjerne, mens dekk og overbygg blir i mahogny. Dekkshuset vil ha plass til tolv personer. Det blir full ståhøyde under dekk forut med tre lugarer og stort toalett. Akterdekket blir hele fire meter langt, med plass til en tender i garasje. For å få størst mulig aksjonsradius, blir dieselkapasiteten på 3.000 liter. Bredden blir 4,40 meter og vekten 17-18 tonn. Stein-Erik Savland på Dolvik Båtbyggeri har håp om at båten skal være ferdig våren 2006.
Mer informasjon: www.dolvik.no

Enkel båtvask

Mobiwash er en tilhenger med vaskefunksjon. En bensin eller el-motor driver to børster som båten dras over. Det hele er bygget på en tilhenger som også kan brukes til å frakte båter med. Dessverre er hengeren med tilhørende vaskeanlegg dyr. Med en prislapp på godt over 100.000 kroner er målgruppen i første rekke båtforeninger og marinaer.
Mer info: www.boatwasher.nu

Bdesk/nyheter/battpak_704

Soldreven lader

BattPak er en hurtiglader som kan lade inntil 10 batterier i størrelse AAA og AA. Laderen kan kobles til vegguttaket hjemme, en 12 volts kilde eller ganske enkelt plasseres i solen.
Mer informasjon: Awimex, tlf. 004641416050

Stridsvogn i 35 knop

Å lage en doning som går like godt til vanns som til lands har vært det totale målet for en del designere de siste årene.

TEKST: DAG PIKE

Britiske Gipps Technologies hevder de har fått et gjennombrudd med deres Aquada, en sportsbil som gjør 160 km/t på land og 35 knop på vann. Nå har det amerikanske forsvaret vist deres nyeste prestasjon på området: En stridsvogn som gjør 35 knop på vann!
På land gjør den riktignok "bare"drøyt 70 km/t, men vi må huske at det er et beltegående kjøretøy. Farkosten veier 30 tonn, og det skal voldsomme krefter til for å få den opp i plan. Det skal antakelig litt til for å stoppe den, også.
Maskinen er utviklet av MTU, og påstås å være verdens kraftigste stridsvognmotor med massive 2.740 hk. De militære navneskaperne har kommet opp med Advanced Amphibious Assault Vehicle (AAAV) som passende for skapningen, og den skal brukes av US Marines til blant annet landgangsoperasjoner.
Vi har ingen informasjon om farkostens sjøverdighet, men med sin temmelig firkantede form vil den være et imponerende syn. Den voldsomme baugsjøen vil antakelig gjør det vanskelig for den å skjule seg på fiendtlig radar.
Var det noen som kalte Targa 35 og tilsvarende båter for "Sjøens firehjulstrekker"?

3D navigasjon på skjerm

Et amerikansk selskap har utviklet et system for sanntids navigasjon på skjerm som tar ideen om elektroniske kart et skritt videre.

TEKST: DAG PIKE

LookSea-systemet påstår seg å være det mest avanserte på markedet, og det vil være retningsgivende for utviklingen av fremtidige systemer.
Noenlunde kortfattet består LookSea av et foroverseende videokamera og en datamaskin med GPS og elektroniske kart (C-map). Forover-bildet fra videokameraet integreres i kartbildet, som datamaskinen viser tredimensjonalt. Resultatet er en tredimensjonal kombinasjon av kart og terreng foran fartøyet. Med et enkelt museklikk veksler man mellom denne nye 3D-visningen og konvensjonell 2D-visning av kart som på en plotter.
Ikke bare er ruten forover vist i 3D, men LookSea kan også brukes for å sikkert identifisere sjømerker i leden. I vanlig navigasjonsmodus blir ruten programmert i plotteren vist som en smal sti som strekker seg forover, med et elektronisk "gjerde" på hver side. Dette ligner 2D-visningen som finnes på enkelte systemer i dag, men lagt oppå sanntids videobilde blir det langt mer realistisk.
LookSea ble i utgangspunktet utviklet for det amerikanske forsvaret, og har gjennom to år blitt testet i store og små hurtiggående fartøyer. Det har blitt gjort mer solid for å møte militære krav, og installasjonen består av tre enheter: vanntett videokamera, skjerm og en datamaskin som bindeledd. Tester har vist at systemet fungerer godt på små, raske fartøyer i mørke og dårlig sikt.
Det finnes to militære versjoner og èn sivil. Den mest avanserte militære versjonen kan også samarbeide med et mineletingssystem for å gi sikrere seilas i skumle farvann. Alle versjonene, også den sivile LookSea Pro, har NMEA grensesnitt for å koble til andre typer enheter.
Det nye systemet kan integreres med Automatic Indentification System (AIS), slik at fartøyer som er utstyrt med AIS-sendere vises på skjermen i LookSea. Det finnes allerede 3D radarskjermer, og disse databaserte radarene vil sannsynligvis også blir integrert i denne teknologien. Dermed vil all informasjon for navigasjon og kollisjonsavverging kunne vises tredimensjonalt på èn skjerm.
Mer informasjon: www.looksea.com

Lettere tilgang til impeller

Du er midtfjords. Kulingen blåser hissig rundt ørene, og vind- og strømsjø på kollisjonskurs gjør sitt beste for å at du skal ha det miserabelt. Virkelig surt blir det først når motoren koker fordi impelleren har røket. Å komme til impellerdekselet med skrujern under slike forhold kan være en av de store utfordringer i livet. Du skal helst unngå å miste skruene også.
Og det er her Speedseal kommer inn i bildet. Det er rett og slett et nytt deksel til impellerhuset. Dekselet har en O-ring i et nedfreset spor som skal tette like godt som den originale papirpakningen. Du vet, papirringen som ryker så lett…
Dekselet festes med skruer som etter importørens omtale skal tette 100 prosent ved å skrus inn kun med håndmakt. Speedseal bruker de originale skruehullene på impellerhuset.
I en tilspisset situasjon kan dette enkle produktet være det som gjør at du får skiftet impelleren og får startet motoren igjen. Det koster 500 kroner pluss frakt.
Mer informasjon: Kragerø Båtsenter, 35 98 94 44. www.batsenter.no