utgave nr 10 2006

Når elektronikken svikter: Nødhjelp i tåka

Publisert Sist oppdatert

Når elektronikken svikter


Nødhjelp i tåka

Utenfor Feistein fyr på Nord-Jæren svikter plotteren. Du har ingen radar, kun et magnetkompass. Her ligger havtåka og lurer titt og ofte om sommeren. Og plutselig er den over deg - tykk som ertesuppe. Da er det greit å vite hva man skal gjøre.

TEKST OG FOTO: AMUND RICH. LØKEN OG ATLE KNUTSEN

Slett ikke alle har radar, men svært mange har etter hvert skaffet seg en kartplotter eller et PC-basert kartsystem. Denne typen navigasjonshjelpemidler har etter hvert blitt svært pålitelige, men det er alltid en mulighet til stede for at elektronikken svikter. Og den svikter som regel på det minst passende tidspunktet.
Hver sommer kommer vi ut for tåka langs kysten. Vi er heldige og har både plotter og radar om bord - som vi har stor tillit til. Men ikke så stor at vi stoler blindt på den. Vår tilnærming til fenomenet tåke - som alle andre utfordringer på sjøen - er å ha tenkt gjennom mulige situasjoner som kan oppstå på forhånd. Et ufrivillig møte med tåka er absolutt en av dem. Grunnreglen på sjøen er at jo flere situasjoner du selv er i stand til å berge deg ut av, desto større er tryggheten og gleden ved å være der.

Lytt til værmelding
Godt sjømannskap burde være en hederssak for alle oss som ferdes på sjøen. Å forberede seilasen gjennom å skaffe informasjon både om farvannet du skal seile i og om været, er alltid det beste utgangspunktet. Lytt derfor alltid til værmeldingene på radio eller kystradiostasjonenes værvarsel når de sender MSI-varsel. Å ta en titt på baksiden av VG er ikke det samme som å gjøre seg kjent med værvarselet.
Selv bruker vi ofte nettet, enten via PC med GPRS, eller WAP på telefonen. På internett finnes det ulike gode sider man kan gå inn på. Vi har god erfaring med kystvarselet på Meteorologisk Institutts nettsider. Men også den svenske og danske værvarslingen har gode nettsider.

Værvarsel
Og så kom tåka
Har du ikke nødvendig utstyr om bord, eller mangler erfaring med å bruke de hjelpemidlene du har til rådighet for å gjennomføre en sikker seilas i dårlig sikt, bør du ikke forlate havn dersom det er tåke, eller uttrygt for tåke. Men tåka er lumsk, og kan komme overraskende og fort. Og når den er der, ser du ingen ting, og uten hjelpemidler har du ingen begrep om himmelretninger. Først om fremst er det en skremmende opplevelse.
Overstyrmann og navigasjonslærer hos Dolphin Maritime, Frédéric Gay, har mange års erfaring på sjøen, også som lidenskapelig fritidsbåtmann.
- Et magnetkompass er det viktigste navigasjonsinstrumentet ditt, konkluderer Gay.
- Hjelpemiddel nummer to er å holde utkikk. Hvis du har radar om bord og den faller ut i farvann med dårlig sikt, har du også mistet 90 prosent av utkikken din. Når du kommer ut for tåke, er det helt nødvendig å øke beredskapen om bord. Du må ta i bruk øyne og ører for å fange opp signaler som påvirker seilasen din mot trygg havn. Det kan være lyden av andre båter og skip, brenninger mot grunner og fjell, eller tåkesignaler fra sjømerker eller andre fartøyer. Dette betinger igjen at man reduserer farten betraktelig slik at man har fullt utbytte av syns- og hørselsinntrykk, forklarer Frédéric.
Imidlertid er det svært vanskelig å retningsbestemme lydsignaler og lydinntrykk i tåke. Oppfatt tåkesignaler fra andre fartøy som at de er i nærheten.
- Dersom du ikke har begrep om hvor du er, bør du legge deg stille i påvente av at tåka letter. Har du noen hjelpemidler intakt, for eksempel et magnetkompass som du alltid skal ha ombord, bør du velge en kurs mot land for om mulig å søke inn et sted hvor du kan ligge trygt til tåka letter. Dette gjelder fremfor alt i trafikkerte områder, sier Frédéric.

InformasjonskildeTidspunktTilgang via
NRK10603 (lørdag og søndag) 0803, 1703 (søndag), 1903, 2204, 0000Radio
Kystradiostasjonene (kanal 16 og arbeidskanal). Lokalt værvarsel.0833, 1633, 2033VHF
Meteorologisk InstituttHele døgnet. Oppdateres jevnlig.www.met.no
Danmarks Meteorologiske InstitutHele døgnet. Oppdateres jevnlig.www.dmi.dk
Sveriges Meteorolgiska och Hydrologiska InstitutHele døgnet. Oppdateres jevnlig.www.smhi.se

Forhåndsregler
Når du mister sikten, blir din visuelle forbindelse med omverdenen brutt. Derfor gjelder det å være forberedt på situasjonen. Enten du har en kartplotter, PC-basert kartsystem eller radar om bord, er et magnetkompass et absolutt minimum av navigasjonsutrustning i enhver båt. GPS-kompassene er på vei inn også i fritidsbåter. De er langt mer nøyaktige enn et magnetkompass - men når strømmen svikter er du like langt. Som et absolutt minimum bør du ha et håndholdt magnetkompass om bord for å kunne orientere deg mot land.
Ferdes du i farvann hvor det er utrygt med hensyn til tåke, bør du for sikkerhets skyld notere ned posisjonen med jevne mellomrom. Sammenlign også kursen på kompasset og plotteren, og noter det ned. Det gir deg en ekstra sikkerhet dersom elektronikken skulle svikte. Kart må du også ha om bord, slik at du kan legge inn sist kjent posisjon og så legge opp en rute derfra ved hjelp av kartkoordinater til trygg havn. En håndholdt batteridrevet GPS med ekstra batterier vil være gull verdt i en slik situasjon, og gir mye sikkerhet for en rimelig penge.
Et gammelt triks hvis man blir overrasket av tåke og ikke har kompass, er å hive ut et langt tau som man sleper etter båten. Da kan man se om man svinger eller holder rett kurs. Dette er ikke noen fullgod kriseløsning, men er brukt av mange gamle sjøfolk med hell.

En smart rutine

Om du befinner deg i farvann hvor det enten er tåke, eller fare for det, kan det være smart å følge følgende rutine:1. Se i kartet etter nærmeste sikre havn eller ankringsplass.2. Skriv ned posisjonen din med jevne mellomrom på vei mot havn, for eksempel hvert 10. minutt. 3. Skriv også ned kompasskurs og rettvisende kurs på plotteren ("plotterkurs"). Bruk kompasskurs som referanse mot "plotterkurs". Disse vil normalt avvike i antall grader (deviasjon/misvisning).(Rammesak)

Utstyr du bør ha

- Et godt magnetkompass- Papirkart- Parallellforskyver- Passer- Blyant- Håndholdt GPS- Ekstra batterier- VHF (gjerne et ekstra håndholdt apparat)(Rammesak)tåke2.jpg/NO FIX: Når kartplotteren eller det PC-baserte kartprogrammet har fått hikke, og tåka kommer sigende, er det greit å ha tenkt gjennom hva man bør gjøre.

Dårlig vedlikehold

Mye, svært mye, har gått feil om hele det elektriske anlegget i båten går i svart. Elektronikkeksperten Lars Grande hos BelaMarin har opplevd det meste. Heldigvis er det sjelden alt går feil, sier han. Og som regel er det en eller annen snarvei ut av utføret.- Vi kan heldigvis fastslå at det sjelden er alvorlige tekniske feil på de elektroniske hjelpemidlene. Årsaken til problemer ligger som oftest i det elektriske anlegget båten, sier han.- Ødelagte og korroderte kontakter er en hovedårsak. Det burde jo ikke forekomme, men dessverre oppstår slike feil om det slurves med løpende vedlikehold. Er deler av det elektriske opplegget gjort med lampettledning og sukkerbiter vil uønskede situasjoner naturligvis oppstå. Ha det elektriske anlegget forskriftsmessig, bruk utstyr som er beregnet på båt. - Ha litt is i magen selv om det uventede skjer. Ofte er det nok å følge hver enkelt ”mistenkte” ledning fra start til mål, på jakt etter brudd eller dårlig kontakt. Det er fornuft med litt reserveutstyr også, ikke minst sikringer, sier han. Går alt feil, er det bare en eneste ting som hjelper, og det er å ta fram din grunnleggende kunnskap om navigering. Er den i orden, og det skal den være, er det aldri krise, sier Lars Grande.