utgave nr 4 1999

Masse smånyheter

Publisert Sist oppdatert

Elektronisk bartender


Denne hører vel til kategorien "kjekt å ha". "Sidebar" er en elektronisk bartender som består av en pumpeenhet og et kontrollpanel med kran. Pumpeenheten monteres i skapet eller under bordplaten, mens bryterpanel og kran kan monteres enten på bordplaten eller på veggen. Fra pumpeenheten går det plastikkslanger til maksimalt fem flasker med forskjellig innhold, og like mange slanger opp til kranen. Man programmerer ønsket mengde fra hver flaske, holder glasset under kranen og trykker på en av knappene på betjeningspanelet, og vips, man har ønsket drikk i glasset. Innholdet i slangene suges tilbake tilflasken igjen, slik at man ikke risikerer å få en blanding av whisky og rødvin i glasset neste gang. Som ekstrautstyr kan man få en egen holder for flaskene slik at de ikke velter under sjøgang. Prisen for systemet er i USA ca. 4.000 kroner.
Ytterligere opplysninger: Thomas Electronics Corporation, USA. Tlf: 001 414 521-9451

Klips fast fortøyningen


Han har snublet rundt på fordekket med fortøyningstrosser mang en gang, han som fant opp Dock Mate. For i stedet for å lagre fortøyningene i en dyp ankerboks på fordekket, laget han klips som ble festet like over fenderlisten både forover og akterover. Enden av fortøyningstauet ble utstyrt med et håndtak.
Når båten så glir inn til kai, kan man hoppe i land direkte, nappe fortøyningstauene rett ut av holderen uten først å måtte balansere frem på fordekket for å hente dem.
Ytterligere opplysninger: Sundock, USA. Tlf: 001 888 786 3625. Internett: https://www.sundock.com

Vanntette dunker


Trenger du tette dunker til oppbevaring av sikkerhets-og nødutstyr, kan disse ”spannene ” kanskje være noe. Alt som trenger beskyttelse mot fukt og lukt kan oppbevares i dunkene som finnes i to størrelser, nemlig 8 og 12 liter.
Bare sånn rent prinsippielt: Runde ting i båt er upraktisk. Alt som er firkantet rommer mer, det står stødigere sammen med andre firkantede gjenstander og man sparer selvsagt plass. Dunkene får du kjøpt i Watski-butikker.

Motorkontrollsystem fra USA


EC 200 er et nytt eletronisk motorkontrollsystem fra den amerikanske gearprodusenten Twin Disc, en enspakskontroll hvor man kan velge og forhåndsinnstille tomgangsturtallet, noe som i følge den norske importøren letter manøvreringen pluss at systemet passer bra for bruk med slureventil. Som ekstrautstyr leveres slurefunksjon, motorsynkronisering og fjernkontroll. Ved slurefunksjon stiller man inn ønsket motorturtall og enhåndsspaken regulerer da gear og sluring.
Systemet består av en kontrollspakboks pr. styreposisjon, en aktuatorboks pr. motor og om ønskelig en ekstra aktuatorboks for sluring. Det finnes tre ulike design. Forniklet, forgylt eller i sort. Kontrollspakboksen skal være robust og for salt miljø. Kontrollen omfatter også en kommandoknapp for overføring fra en stasjon til en annen, lys som viser at kontrollen er aktiv og multifunksjonsbryter for turtallsregulering og motorsynkronisering. Systemet kan tilpasses så å si alle motorer, og man kan dessuten bruke mekaniske aktuatorer som overfører motor-og gearmanøvrering via vanlige Morse-kabler. Man kan også få spesialversjoner for vannjet, overflatedrev og utenbordsmotorer.
Norsk importør: Progress Ingeniørfirma i Oslo. Tlf.: 22 02 79 00. Fax: 22 02 79 01.

Miljøvennlig signalhorn


Eco Blast heter et kanadiskprodusert signalhorn som berter på komprimert luft, her er altså ingen form for drivgasser av skummel og miljøfarlig art. Sammenlignet med kjemisk drevne horn har Eco Blast i tillegg til å være ozonsikker, visstnok også andre fordeler. I følge europaimportøren som er svensk, er hornet økonomisk i drift da det fylles om og om igjen enten fra en sykkelpumpe eller på en bensinstasjon i bunnen av beholderen. Det er heller ingen eksplosjonsfare selv i nærheten av varmekilder. Og aller best kanskje, er at det avgir et kraftig signal.
Hornet lages i forsterket ABS plast og aluminium, og veier bare 190 gram. Bunnen er preparert slik at man ikke får stygge rustringer på følsomt underlag. Eco Blast leveres også med en holder som festes med skruer eller dobbeltsidig tape og som kan brukes til andre ting så som verktøy, flasker eller en colaboks. Pris for hornet er 295 sv. kroner og for beholderen 65 kroner.
Opplysninger: Aronowitsch & Lyth AB i Stockholm. Tlf: 0046 8663 40 65. Fax: 0046 8660 34 66. e-mail: sales@arolyth.se

Smart fendring


Har du irritert deg over en båt som slenges mot bryggekanten hver gang det kommer bølger fra en forbikjørende båt? Eller om du ligger værutsatt til, og ikke får sove fordi du hele tiden må opp og sjekke fortøyningene fordi du synes det napper forferdelig i tauverk og kryssholt? Vi fant en meget smart fendring på båtmessen i Miami. SlideMoor er rett og slett en gummifender som er festet til en aluminiumsprofil som igjen sklir opp og ned en annen aluminiumsprofil som er festet til bryggekanten eller bryggestolpe. Båten fortøyes tett inntil gummifenderen så det ikke er slakk mellom fenderlist og bryggefender. Når så bølgene kommer og slenger på båten, holdes den helt fast mot brygga, men følger bølgebevegelsen opp og ned. Dermed unngår man slag mot skrogsiden, og dessuten ligger båten mye tryggere når man skal entre eller gå ut av båten. Fenderen kan benyttes alene , eller i par. Et eksemplar kostet i underkant av 3.000 kroner på messen. Ytterligere opplysninger: SlideMoor Incorporated, USA. Tlf: 001 561 223-1665. På Internett: https://www.slidemoor.com

Kobles til vannslangen


Gardena Combisystem består av et teleskopskaft som kobles til vannslangen med børste som er passende for det man skal gjøre rent. For båtrengjøring anbefaler produsenten spesialbørster med vinkelledd som når inn i vanskelige kriker og kroker. Vannet kommer gjennom to dyser i børsten for god spredning. Skaftet er laget i aluminium og skal være lett i vekt. Lengden går fra 150 til 265 cm og tilpasses enkelt den hensiktsmessige lengden. Det finnes en rekke ulike børster i systemet, og spesialbørstene med dobbelt kneledd kan dreies 360 grader rundt og skråstilles opp til 70 grader.
Opllysninger: Gardena Norge på Skjetten. Tlf.: 64 83 40 50. Fax: 63 84 16 17.

Tømmer tanken


Denne enkle heverten hjelper deg til å få ut de siste rester av drivstoff eller vann fra tanken. Kapasiteten er fem liter i minuttet og man setter sugingen i sving ved å pumpe noen ganger på det røde håndtaket. Prisen er ca kr. 50.
Opplysninger: Byggplast i Sandvika. Tlf.: 67 55 05 95.

Tre Honda-aggregater:


Stille, slanke og stabile


Lavt støynivå, lette i vekt og stabilt spenningsnivå er tre argumenter Honda bruker i markedsføringen av sin nye aggregatserie beregnet for hytte, båt og camping. Takket være en rekke nye tekniske løsninger, har Honda klart å utvikle aggregater med kvaliteter som er svært viktig for båtfolket: Lavt støynivå, lav vekt og stabil strømkvalitet som kan sammenlignes med strømkvaliteten i hjemmet. Viktig for alle datafreaker som drar med seg maskinene sine ombord.
Det er snakk om tre modeller: EU10i, EU26i og EU30iS som produserer fra 0,9 til 3,0 kVA.
Opplysninger: Berema AS på Ski. Tlf.: 64 86 05 00. Fax: 64 86 05 49. www.berema.no

Hydraulikk til påhenger'n


Med vanlig Morse eller Teleflex wirestyring kan man nå komplettere styringen til påhengeren med servoassistert hydraulikk som har navnet Hy-Dyne. I stedet for å tre styresylinderen gjennom festet i påhengsmotoren, monteres en ekstra sylinder der hvor styresylinderen til wirestyringen vanligvis festes. Denne enheten er koblet til en hydraulisk pumpe som festes innvendig på akterspeilet, eller i et stuerom i nærheten.
Den vanlige styresylinderen fra wirestyringen gir signaler til den hydrauliske delen som overtar styrefunksjonen. Dermed får man ikke tilbakeslag i rattet fra motoren, og styringen blir både mer presis og lettere enn vanlig. Man behøver heller ikke skifte ut rattstyringen med en hydraulisk pumpe, og heller ikke legge opp egne hydrauliske slanger fra rattpumpen til styringen. Systemet er avhengig av 12 volt strøm, men det fine er at dersom strømforsyningen svikter, virker telefleksstyringen som tidligere. Systemet passer for de fleste V4 og V6 påhengsmotorer.

      Ytterligere opplysninger: Hynautic, USA. tlf: 001 941 379-0500.

Intelligent startbatteri


Det svenskproduserte startbatteriet Intra lanseres i løpet av våren. I følge en pressemeldinng har batteriet diverse fordelaktige funksjoner. Så som tyverisikring, ”alltid-sikker-start” kortslutningsbeskyttelse og dyputladingsvern. Batteriet kombinerer tradisjonell batteriteknologi med moderne elektronikk. Det har et elektronisk rele og et kretskort med mikroprosessor innebygd. Med en nøkkel kan batteriet eneklt slås av og på. i avstilling er tyverisikringen aktivert.

Med Konrad i hekken


Det er ikke så mange valgmuligheter når det gjelder hekkaggregat eller akterdrev som de også kalles. Volvo Penta og Mercruiser er forholdsvis enerådende på markedet, men det finnes andre som også forsøker å etablere seg, blant annet Stern Power.
Amerikanske Konrad er en annen som sikter seg inn spesielt som erstatter for eldre MerCruiser drev produsert i perioden 1974 til 1990, samt at de reklamerer med at de er de eneste på markedet som har drev for dieselmotorer fra 250 til 350 hk.
Selve konstruksjonen skiller seg ikke ut fra tilsvarende drevløsninger, men komponentene er noe kraftigere for å tåle det høye dreiemomentet til kraftige dieselmotorer. En svakhet ved drevet er at man ikke kan kjøre eksosen ut gjennom propellene, men må ha separat eksosutslipp med de ulemper det medfører med hensyn til eventuell luft i propellstrømmen og ekstra soting på akterspeilet.
Ytterligere opplysninger: Konrad Marine, Wisconsin, USA. Tlf: 001 800 927 3545. Internett: https://konradmarine.com

Elektrisk påhenger


på trimflaps

Lenco, som er store på blant annet trimplan til båter, har også laget et spesielt trimplan der det er festet en elektrisk påhenger. Troll 'N' Tab heter systemet som virker slik at aktre del av trimplanet er vinklet oppover, og på dette er elektromotoren med propell festet. Ved normal kjøring og bruk av trimplanene, er elektromotorene ute av vannet, men dersom man kjører trimplanene helt ned, vil elektromotorene få kontakt med vann.
Normalt har man to trimplan, ett på hver side av hekken, og således også to elektromotorer som kan snu en båt opp til 30 fots størrelse, eller man kan bruke motorene til finmanøvrering eller dorging. Motorene skal kunne drive fram en båt på 30 fot med ca. 5 knop over en periode på opp til 6 timer med normal batterikapasitet. Begge motorene kan kjøres ved hjelp av en fjernkontroll som man kan hekte fast i buksebeltet.

      Ytterligere opplysninger: Lenco, USA. tlf. 001 561 288 2662.

Luftputekatamaran uten skjørt


Amerikaneren Howard D. Harley har brukt mange års tenkearbeide på å komme fram til sin nye, patenterte skrogform. Vi snakker om en katamaran med helt spesielle skrogformer. De består av konvensjonelle V-skrog fra baugpartiet og akterover til omtrent midtskips. Her går skroget over i en omvendt V-form, og med store vifter som på en vanlig luftputebåt, skapes luftputer under den omvendte V-formen akterut. Det gjør at man ikke har behov for gummiskjørt, og samtidig får man en mye bedre retningsstabilitet og ifølge produsenten - en mye mykere gange enn på luftputefartøyer med gummiskjørt.
Harley har tegnet, og startet produksjonen av luksusyachter fra 50 fot og opp til 130 fot, men ser ikke bort fra at det senere kommer mindre og mer folkelige utgaver med den samme skrogteknologien. For det er høye hastigheter med forholdsvis svake motorer, og dermed lavere drivstoffkostnader som er gevinsten ved luftputeteknikken. For eksempel har man prøvekjørt og beregnet modeller de siste fem år som tilsier at en 55 fot lang og 16 fot bred flybridgebåt vil cruise på rundt 43 knop og ha en toppfart på ca. 48 knop med to x 650 hk. dieselmotorer.

Rull sammen setet


Et strandsete, på picnictur i det grønne, på fisketurer, camping, rundt grillen på svaberget, fjellklatring, sportsarrangementer og utekonserter. Bruksområdene som listes opp er mange for den sammenleggbare stolen OrthoSeat som består av trespiler og ull/bomull som gjør at man klapper sammen hele greia og pakker den til en rull omtrent på størrelse med et vanlig strandhåndkle, eller man kan klappe den sammen til en flat pakke som fint får plass i en vanlig koffert.
Vi har prøvesittet stolen, og den virket god å sitte i, forutsatt at man ikke forlanger stolben. For det er kun sittebrett og ryggstøe. Vipper man stolsetet litt opp (10-15 cm) når man sitter, er man nesten på vippen og har ikke rare belastningen på bena. Vekten på stolen er i underkant av 700 gram.
Ytterligere opplysninger: Chris Reeves, USA. Tlf. 001 971 980 4560.

Fairlines største fantom


Engelske Fairline lanserer i mai sin hittil største modell i Phantom-serien. Det er en eksklusiv flybridgecruiser på 46 fot som med to diesler skal gjøre ca. 30 knop. Båten er beregnet på seks personer i tre sovelugarer, en stor salong med romslig spiseplass, to store toalett-og baderom og muligheter for en mannskapslugar helt akter med eget toalett og dusjrom. Produsenten bebuder ny design kombinert med gjennomtenkte og praktiske boløsninger.
Flybridgen har fire seter i fartsretningen, baravdeling og spiseplass for seks personer som enkelt gjøres om til en stor solseng.

Data:

Norsk importør: Nordic Marine A/S i Svelvik: Tlf.: 33 77 31 20. Fax:33 77 33 35.

Liten posisjonsmus


Yeoman har utviklet en ny "posisjonsmus" for mindre kartblad som kan kobles til en bærbar GPS. XP1 heter musen og kartholderen. Yeoman XP1 er en bærbar navigator som henter data fra din bærbare GPS og som viser deg din nøyaktige posisjon på kartet ved at kartet leses av elektronisk ved hjelp av den medfølgende kartholderen. Ikke bare forteller den deg hvor du befinner deg på kartet, men du kan flytte musen til hvor du vil på kartet, og systemet vil fortelle deg retningen du skal gå/kjøre/ro/seile i og avstanden til målet. Du kan kneppe av opp til 250 kurspunkter på kartet som du senere vil få nytte av når du setter deg i bevegelse mot målet.
XP1 bruker 4 AA-batterier. Det er bare to kontrollknapper å betjene. LCD-vinduet har belysning, og det er også lyskaster for kartet. Tilkoblingen til GPS krever at denne har NMEA 0183 inngang på 4800 baud, 8 data bits 1 stop bit og ingen parity. Antageligvis gresk for ikkedataracere, men tar du med deg GPS'en din til Yeoman-forhandleren, vil han kunne finne ut om de snakker samme språk.

Lengde o.a.12,59 m
Skroglengde14,02 m
Bredde4,39 m
Dypgående1,12 m
Deplasement14,5 tonn
Antall køyer6
Drivstoff1591 liter
Ferskvann702 liter
Motor852 til 960 hk

Når batteriene er tomme…


Mange har vært gjennom den sure opplevelsen at båtbatteriene har gått tomme. Enten fordi lys har stått på, ungene har sett for lenge på tv eller kjøleskapet har forsynt seg med for mye av strømbeholdningen om bord, med tomme batterier som resultat. Bilister kommer tilbake til dødt bilbatteri fordi lyset har stått på eller kulda har vært frekk. I begge tilfeller er det kjekt å ha en ekstra strømpakke for å få liv i motoren.
Power Max er en kompakt engelskprodusert bærbar 3,9 kg kraftpakke som nå er på det norske markedet. Den er liten og lett og kan lagres ombord eller bak i bilen i to år uten lading, vedlikehold eller stell. Om den ligger eller står, har ingen betydning. Kapasiteten skal rekke til bortimot 20 motorstarter før apparatet trenger lading. Maksimum utladningsstrøm er 400 Amp. Hovedbryteren har nøkkel. Skulle man i mørket koble feil, går en alarm. Prisen på Power Max er kr. 3 500.
Norsk importør: Canacas Norge. Tlf.: 22 55 18 81. Fax: 22 55 05 06.

Juster stigningen selv


Svenske ProPulse AB lanserer en ny propell for påhengsmotorer i løpet av våren. Det nye ved propellkonseptet er i følge produsenten at båteieren for første gang selv kan variere propellstigningen og dermed få ut riktig turtall av motoren, slik at man får max ytelse til minst mulig drivstoff. Og da blir jo alt så meget bedre…
Propellen har utskiftbare blader, som skal være enkle å bytte ut om man er uheldig og treffer Moder Jord. Med en adapter kan propellen tilpasses de fleste kurante påhengermerker. Kombinasjonen av justerbar stigning og nav gir forhandlerne den fordelen at antall propellstørrelser reduseres radikalt. Propellene er laget i komposit-materiale sterkere enn aluminium og skal være korrosjonsbestandig og selges med tre års garanti.
ProPulse kan kjøpes i Watski-butikkene.

Ryggespeil


Har du problemer med å rygge riktig slik at hengerfestet ditt kommer akkurat under festet til båthengeren? Det er ikke bestandig like lett å treffe, og hengeren kan være tung å trekke fram til riktig plassering. Kanskje ryggespeilet Oneshot er noe for deg? En justerbar aluminiumsarm festet til draget og to speil på toppen, ett med vidvinkeleffekt og et vanlig, flatt speil gjør at du kan finmanøvrere deg i riktig posisjon.
Ytterligere opplysninger: Lanio Industries Inc. USA. Tlf: 001 305 438-0100.

Lette trebukker


Båtbukker er i mange tilfeller hjemmesnekrede, tunge, klumpete og plasskrevende å lagre. De blir kanskje liggende i havna og slenge i sommersesongen og er ikke alltid like lette å finne når høsten kommer og båten skal opp. De blir en hodepine for båteiere, foreninger og marinaansatte. Svensken Sigge Lundh har laget et konsept med tre bukker pr. båt (under 5 tonn) som enkelt kan stables. De er laget i tre, men vekten er ikke mer enn 15 kg pr. bukk og settet kan greit fraktes i bagasjerommet på en bil, slik at man kan ta dem hjem om sommeren. Hver bukk skal tåle en maksimumsbelastning på 3 tonn og båter mellom 5 og 9 tonn bør derfor ha to kjølbukker og to sidebukker
Siggebockene skal være stabile og lette å montere. Prisen for ett sett på tre enheter, en kjølbukk og to sidebukker, ligger rundt kr. 2000. Systemet er tatt i bruk hos mange av båtforeningene og havnene i Stockholmsområdet.
Opplysninger: Sigge Lundh Byggteknik AB. Tlf.: 0046 8712 05 70. Fax: 0046 8712 91 65.

Pleiemidler for kalesjen


Slide Master er en miljøvennlig serie som skal gi skitne, falmete og lekke kalesjer et nytt liv. Foryngelsesprosessen foregår i tre trinn. Først rengjøring, så farging og til slutt impregnering. (Nesten som å gå til frisøren) Farging- og impregneringsmidlene er vannbaserte. Impregneringen er dessuten teflonbasert, noe som skal avvise vann effektivt og beskytte bra mot møkk og olje.
Produktserien fås i to farger – rødt og blått og skal være grei å stryke på med pensel. Finnes i litersflasker til kr. 70 for rengjøring, kr. 89 for farge og kr. 168 for impregnering.
Opplysninger: Byggplast Båtutstyr. Tlf.: 67 55 05 95.

Tre "stoppere"


Disse tre midlene har alle stoppende effekter. Super - grip er en spray som kan brukes på tepper, duker, håndtak - i det hele tatt alt du ikke ønsker skal gli. Sprayen har dessuten den egenskapen at den ikke trekker til seg støv og skitt. Den andre sprayen gir et gummielastisk belegg som hefter på de aller fleste underlag som tre, betong, metaller, PVC, plast, glass og gummi.
Plasti Dip spray er korrosjonshindrende, elektrisk isolerende, vanntett, sjøvanns-/alkaliebestandig og er motstandsdyktig mot UV - stråler.
Det siste middelet, Rust Stopper, skal ifølge produsenten være et effektivt belegg mot rust. Det du skal behandle skal stålbørstes eller pusses på annen måte, slik at løs rust fjernes. Når Rust Stopper er påført, behøver den aldri fjernes. Det er kun nødvendig å legge på et nytt, tynt lag.
Opplysninger: Oscar A. Gausel AS, tlf.: 51 53 36 00.

Vanntett for verdisaker


I dette garantert vanntette stuerommet kan man i følge produsenten trygt legge utsatte verdisaker som mobiltelefoner, kikkerter, kartbøker m.m.m. Et stuerom av denne typen savnes ofte i åpne båter. Alternativet passer for båter som har en dybde på 160 eller 320 mm. Boksen er laget i hvit kraftig plast og døren er utstyrt med vrilås og en gummipakning og kan åpnes i 180 grader.
Boksen finnes altså i to størrelser med mål 160 x 370 x 270 mm og den større med 320 dybde x 600 x 350 mm. Vi savner en skikkelig lås, ikke bare lukkemekanisme.
Opplysninger: Byggplast Båtutstyr i Sandvika. Tlf.: 67 55 05 95.

Suzuki med gummibåter


På Sjøen for alle nylig presenterte Suzuki sitt første gummibåtprogram. En serie de kaller Suzumar, seks båter i størrelsen fra 2,3 til 3,85 meter beregnet på påhengere fra 2 til 25 hk. Gummibåtene lages i China i hvit PVC med grå styling. De to minste modellene har oppblåsbar dørk, mens de fire største har tredørker i aluminiumsramme. Alle båtene har synkefri kjøl. Samtlige modeller er utstyrt med treseter, årer, reparasjonssett, fotpumpe og bæreveske. Vekten varierer fra 30 til 62 kg.
Gummibåtene er lansert i elleve europeiske land og selges med eller uten Suzuki-motorer. I Norge er det Erling Sande i Oslo som står som importør.

Tårn på tårn


Noen amerikanske sportsfiskebåter er ganske forskjellige fra det som benyttes her på berget. Og det er i første rekke hai-, sverdfisk og andre store, sprelske fiskearter disse båtene er beregnet på. Bertram er en av de store på disse båttypene som uten de enorme ståltårnene fremstår som "normale" flybridgebåter.
Tårnene er laget for at styrmannen skal ha den fulle og hele oversikten når fisken først biter på kroken. For øverst på tårnet er en styreposisjon der styrmannen sitter vendt akterover og kjører motoren febrilsk når fiskeren haler inn fangsten. For plutselig jager fisken ut til siden, og da må styrmannen hive akterspeilet på båten i samme retning som fisken drar. Ellers er fiskeren sjanseløs på å hale inn fangsten. Det kan gå temmelig tøft for seg på toppen av tårnet når båten kastes fra side til side og det samtidig er dønninger som ruller båten. Mang en sjøulks middag er blitt krabbemat på en slik karusell.

Wirestyring uten tilbakeslag


Ultraflex har lansert en ny wirestyring som benytter seg av såkalt planetgear. I motsetning til enkelte andre wirestyringer, der rattstammen ender i et lite tannhjul som griper inn i det store i styreboksen, har Ultraflex laget en boks der rattstammen ender i et sentrert tannhjul som fordeler kraften fra rattet via tre andre utenforliggende tannhjul og ut til styreboksen. Det gjør at styreboksen er mindre, men likevel sterkere. Man kan også få denne styreboksen for dobbelt sett med styrewire (anbefalt til mer enn 50 hk). På alle styreenhetene er tilbakeslagseffekten fra motoren redusert til et minimum.
Også Teleflex er ute med nye styringer, og de er kommet et skritt videre hva tilbakeslag angår. De har laget et clutch-system i styreboksen som de har patentert under navnet NFB (No FeedBack). Clutch-lamellene går i inngrep så snart det ikke er noen bevegelse i rattet, men så snart man vrir på rattet, slipper lamellene taket, og man har full styring. Dette gjør at man ikke ender opp med gorilla-armer etter en stunds kjøring fordi man må tviholde på rattet hele tiden. Teleflex har også laget et tilsvarende system på sine hydrauliske styringer, men her er det ikke clutchlameller som virker, men spesielle ventiler som åpner og stenger.

Gjennomført i rustfritt


Svenske Uni-Cardan har lansert en ny type skroggjennomføringer for eksosutslipp i rustfritt stål. De er konstruert for å tåle en trøkk mot brygger och sådant. Tilkoblingsslanger finnes med innerdiameter fra 51 til 203 mm. De minste modellene har ”vippetasser” i gummi mens de større er utstyrt med en sådan i rustfritt stål påvulkanisert neoprengummi.
Opplysninger: Uni-Cardan AB. Tlf.: 0046 860 30734.

Vakuumpotte


Den er ikke akkurat nett og usynlig, men den skal etter sigende være meget effektiv, den nye "lydpotta" med navn EcoSound EPS1000. En boks på størrelse med en badeplattform som monteres på hekken, og som samtidig er en slags forlengelse av skrogbunnen.
Systemet er kort enkelt fortalt slik at eksosen fra motoren går gjennom strake rør og ut i boksen akterut der lydbølgene dempes gjennom et resonanssystem samtidig som boksen under fart genererer et vakuum som trekker eksos ut i bunnen og inn i vannstrømmen fra propellen. Resultatet er at mottrykket i eksosen forsvinner, motoren går lettere og med mindre slitasje og drivstofforbruk. Men i følge produsenten skal den største fordelen med systemet være at alle avgasser ledes vekk fra båten. Man unngår at turbulensen fra akterspeilet fører eksosgasser inn i båten.
Når båten går på tomgang, eller bare så vidt beveger seg forover, finnes det et såkalt "bypass"-system som gjør at eksosen forsvinner ut på sidene av boksen og ledes vekk fra akterspeilet. Også under oppbakking skal man merke stor forbedring fordi hekkbølgen som av og til slår inn over akterspeilet blir vesentlig redusert, og man kan øke hastigheten under oppbakking vesentlig.
Ytterligere opplysninger: Von Widmann Design, USA. Tlf: 001 813 939-2505. Internett: https://www.ecosound.com

Solide vindusviskere


Skal du ha virkelig solide og spesielt tilpassede vindusviskere til dine frontruter, er Exaltos av de aller beste. De er spesialbygget for marint miljø, i motsetning til mange andre pussere som opprinnelige kommer fra bilindustrien.
Exalto har mange forskjellige typer viskere, både hva gjelder motorstyrker og pusserarmvalg. Du kan få enarmede, toarmede hvorav bare en er drivarm og toarmede der det er drift på begge armene. I tillegg finnes flere forskjellige varianter av innstillinger på pussermotorene, men felles for dem alle er at man kan stille inn pussevinkler fra 40° til 90° og enten i stegløse trinn, eller i trinn på 5°. Armlengdene leveres fra 270 mm og opp til 1500 mm, så her finnes viskere for alle typer båter og frontruter. Pusserne har alle muligheter for innebygde spylere, og ferskvann kan enten hentes direkte fra båtens ferskvannstank, eller det kan leveres separat tank med egen spylemotor.
Alle viskerne har selvparkering, og det finnes flere varianter av kontrollpanel, fra den enkleste vribryteren for "av og på" til mer avanserte paneler der man kan justere viskerutslaget og hastighet fra førerplass.
Ytterligere opplysninger: Imtra Corporation, USA. tlf. 001 508 995-7000. På Internett: https://www.imtra.com

Kombinert Y-ventil


Jabsco har lansert en ny Y-ventil som brukes både til toalettavløp og manuelle lensepumper. Den har to justerbare utløp og er enkel å montere, også på trange og vanskelig tilgjengelige steder.To utløp betyr mindre slanger. Konstruksjonen er robust i korrosjonsresistente materialer og skal være selvrensende, heter det i en pressemelding.
Håndtaket som har to posisjoner og skiller mellom bruk, er kraftig og tåler en støyt. Innstilt på toalettsystemet kan utløpet låses eller plomberes, en fordel i farvann og havner med forbud mot utslipp. Fordi de fleste el-toaletter og pumper er utstyrt med slanger som har 25 mm innerdiameter, leveres ventilen med en ekstra port som passer disse målene, i tillegg til standard 38 mm, slik at man ikke behøver noen adapter eller eksra slangeklemmer.
Opplysninger: La Sa Maskin AS i Oslo. tlf.: 22 73 17 33. Fax: 22 73 17 60..