utgave nr 9 1999

Masse smånyheter

Publisert Sist oppdatert

Renser og beskytter vinyl

3M i USA har utviklet et spesialprodukt som skal både rense og beskytte vinyl, noe de fleste utendørs båtputer er laget av. Vi kjenner til slitasje fra regnvann, salt miljø, drivstoffsøl og sterkt sollys på disse putene som ofte blir triste og matte i løpet av ganske kort tid. Carnauba er et naturprodukt som gir beskyttelse og som tilsatt sitronduft skal gi en ren og frisk odør. Om man ønsker en grundigere oppfriskning og behandling, sprayer man to ganger eller går over med en svamp eller børste.
Opplysninger: 3M Svenska AB, tlf.: 0046 892 2100.

Albin ”hjemme” igjen

De svenskproduserte Albin-båtene har virkelig fartet rundt. Opprinnelig var de markedsført som svenske ”folkbåtar”, både på seil-og motorbåtsiden. Så havnet motorbåtene i USA og ble bygget for fiskeglade familier. Det amerikanske Albin Marine Inc. ved Boston har beholdt logoen. Ellers er det ikke så mye igjen av det vi fra 20 år tilbake forbinder med Albin.
Nå er den mest populære modellen på 28 fot igjen på det svenske markedet, importert av Marinmaklarna i Stockholm. Båten har hardtop, selvlensende stort akterdekk og en midtmontert Yanmar diesel med strak aksel. Ingen luksuriøst pyntet type, men en robust arbeidsbåtlignende familiebåt som egner seg godt til fiske. Båten kan leveres enten med akterdør eller som daycruiser.
Opplysninger: Marinmaklarna. Tlf.: 0046 8466 9515. Fax: 0046 8466 9516.

Bertram med nye linjer

Den amerikanske fiskebåtprodusenten Bertram har i mange år vært kjent for sine ”skyskrapere”, båter som er høyere enn de er lange. Nå har verftet i Miami i samarbeid med italienske Feretti og de anerkjente designerne fra Zuccon, utviklet en 51 foter med nye, lave og smekre linjer. Målet har vært å skape den beste sportsfiskebåten i denne størrelsen internasjonalt, en båt som kan fange fisk på alle hav, ikke bare digre hai-og sverdfisker i floridianske farvann.
Etter spørrerunder og ønskelister fra gamle og ny kunder og ønsket om å følge med i timen, fornemmer man en radikal modernisering både når det gjelder skrog, overbygg, byggeteknikk og innredningsalternativer. Det er lagt vekt på komfortable bofasiliteter, funksjonell bysse og et praktisk motorrom.

Data:


Lengde o. a.16,73 m
Vannlinjelengde13,65 m
Bredde4,93 m
Maxhøyde o.v.4,80 m
Drivstoff4000 liter
Ferskvann700 liter
Deplasement27 tonn
Standardmotorer2 x Cat 812 hk
3406 E DITA
Toppfart30 knop

Ny V-bunner fra

Boston Whaler

Amerikanske Boston Whaler holdt i mange år fast ved en treskrogsløsning på sine båten. Som noen kanskje husker, ble det også laget en "norsk" versjon i 70 - årene under navnet Trifoil. Nå har Boston Whaler gått over til flere og flere versjoner med V - bunnsløsninger. Treskrogsversjonene var stødige "floating docks", men ikke alltid like myke og behagelige i sjøen.
Den nye 18 foteren i Outrage-serien er 5,56 m lang, 2,51 m bred og har en drivstofftank på hele 351 liter. Båten er selvdrenerende. Seteløsningene er justerbare og båten har badeplattform med redningsleider. Det er bygget inn svært mye smart stueplass til all slags utstyr inklusive fiskestenger. Båten har en omfattende reserveutstyrsliste som blant annet inkluderer 75 liters ferskvannstank. Pris standard er: kr 195 000.
Opplysninger: Seahorse Marina, tlf.: 33 30 35 00. På Internett: www.seahorse.no

Armbånds - GPS

Nå blir GPS - ene mindre og mindre. Casio har nylig lansert verdens første "armbåndsversjon". Selv om den kombinerte klokken/GPS - er mer klumpete enn en vanlig klokke, er den 60 prosent mindre enn andre bærbare GPS - er. Mottaksenheten er en åtte kanalers GPS der avlesningene kan lagres i et minne. Der kan det også lagres 200 kurspunkter og 100 andre punkter. Hvert landemerke kan lagres med 14 tegn for enkel katalogisering. I tillegg til GPS - funksjonene har instrumentet en rekke klokkefunksjoner. Prisen blir på rundt 5 000 kroner.
Nærmere opplysninger: Cronograf, tlf.: 55 39 20 50.

Fire - takterne overtar

Fire - takterne har tatt et ordentlig jafs av påhengermarkedet i år. Folk ser ikke ut til å la seg skremme av at motorene er dyrere.

Det er i første rekke forbruket og den stille gangen på de lavere turtallene som tiltaler folk, sier markedssjef Henrik Thaulow i Yamaha Motor Norge A.S. til Båtmagasinet. - Det er i første rekke de store modellene på 50 - , 70 - og 100 hk. og oppover vi har merket en kraftig økning. Hos oss er det fortsatt to - takterne som råder grunnen på småmotorsiden. Den neste fire - takts nyheten fra Yamaha blir en 110 - hester, sier Henrik Thaulow.
Hos Erling Sande A.S. er man utsolgt på 9,9 - og 15 - hesters firetaktere. - Men også her er det på de store motorene vi merker den kraftige økningen, sier markedssjef hos Suzuki Marine, Rune Langeland. Mye av det gode salget har sammenheng med båtpakkene vi lager sammen med Skibsplast, men spesielt 70 - hesteren er blitt en meget ettertraktet motor for folk som skal bytte ut eldre to - taktere. Vi har dessuten to nye fire - taktere på beddingen, nemlig en 25 - og en 30 hester, motorer som er spennende for det Norske markedet, sier Rune Langeland.

Fintfølende kjøleaggregat

Isotherm ASU (Automatic Start Up) kjøleaggregater er nå tilpasset ulike energiformer. Både energi fra båtmotoren, solcellepanel eller landstrøm tas imot med takk. Det betyr at når motoren er slått av og kjøeskapet er blitt kaldt, overtar solcellepanelet om man ligger i en uthavn. Ligger man i havn og er tilknyttet landstrøm, går kompressoren på et turtall som forsyner batterier og forbrukere, og kjøleskapet får passe strøm slik at det ikke blir for kaldt. Svikter solcelleforsyningen noe i gråvær, balanseres dette.
Systemet tilpasser seg også kjølebehovet. Fyller du kjøleskapet med lunkne varer eller glemmer å lukke døren, kompenserer Isotherm for det og øker kapasiteten. Avising er automatisk en gang i uken. Disse forbedringer er innført på alle Isotherm-modeller med såkalt ASU-kobling, både kjøleskap og aggregater med Danfoss kompressor.
Opplysninger: Termomarin A/S i Sandefjord. Tlf.: 33 42 00 90. Fax: 33 42 00 91. Internett: www.termomarin.no

Praktisk plaster

Novapatch er et nytt plaster som bare limer til seg selv og ikke til hud, hår eller sår. Det vil dermed sitte på skitne, våte eller oljete hender og beskytter mot vann, fett, sand og skitt. Bra for folk i salt og kaldt miljø som har fått et sår. Plasteret skal dessuten være antiseptisk og impregnert med et desinfiserende og blodstoppende middel. Plaseteret er elastisk og kan rives av uten at man trenger saks. Bredden er 4 cm og plasteret leveres i en grei beholder.
Opplysninger: Relekta Import i Oslo. Tlf.: 22 68 17 66. Fax: 22 67 80 10. E-mail relekta@relekta.no

Ny generasjon

VHF er på plass

Stadig flere produsentter lanserer neste generasjons VHF - stasjoner. ICS er nå klar med levering av VHF3 - en ny generasjon VHF Radiotelefon, forberedt for Digital Selective Calling, forkortet DSC. VHF3 har i følge en pressemelding et robust aluminiumskabinett, gjennomlyste silikon knapper, et stort LCD display og vanntett front ved innfelling. VHF3 leveres med alle 55 internasjonale kanaler inkl. 16 programmerbare, dobbel lyttevakt og skanning over alle kanaler - eller etter eget utvalg. VHF3 kommer i to utgaver, VHF3H med standard telefonhåndsett eller VHF3F med mikrofon.
DSC (digital selcall) inngår som en del av det nye verdensdekkende sikkerhetssystemet til havs, forkortet til GMDSS. Med DSC om bord (tilkoblet GPS) kan du enkelt sende nødoppkall som automatisk inneholder posisjon og tidspunkt for utsendelse. Med DSC3 fra ICS blir du oppringt som på en vanlig mobiltelefon. Men du har fortsatt lytteplikt på kanal 16. Betjeningen en like enkel som på en vanlig mobiltelefon. En egen nødknapp, Distress Button, krever to operasjoner for å bli aktivisert. I tillegg starter en nedtellingsperiode hvor du har anledning til å kansellere nødmeldingen; en viktig detalj for å hindre falske nødmeldinger. DSC3 kan kun benyttes sammen med VHF3.
I vanlig versjon uten DSC, koster den kr 4 550,-, mens stasjon med DSC koster kr 8 450,-. Begge prisene er eks m.v.a.
Opplysninger: ProNav A.S., tlf.: 51 49 43 00. På Internett: www.pronav.no

Rullegardin for små ventiler

Engelske Oceanair Marine Ltd. har i mange år produsert rullegardiner av alle typer til vinduer og dekksluker ombord. Nå lanserer de en liten rullegardin til små ventiler av den vanlige typen på skutesiden i sovelugarer. Gardinen heter Portshade og lagres i en liten kassett og kan monteres horisontalt eller vertikalt. Den beskytter ikke bare mot lys, men holder solvarmen ute. Største bredde er 100 cm og minste 32 cm.
Opplysninger: Leif H. Strøm i Oslo. Tlf.: 22 19 77 00.

Ny "wawe piercer"

Etter suksessen med den 28 meter lange wawe piercer yachten Ultimate Lady (Båtmagasinet nr 4, 1999), er et verft i New Zealand nå i gang med en ny 22 meter. Båten skal gå som tilskuerbåt for prominente gjester under superseilasen Americas Cup. Etter seilasen skal den gå i "vanlig" chartertrafikk i Stillehavet. Wawe piercer - prinsippet er bygget på en trimaran - løsning, men i motsetning til vanlige trimaraner, er sideskrogene hovedskrog. Normalt er ikke det midtre V - bunnsskroget i kontakt med vannet før sjøene blir grove.
Den nye yachten er utstyrt med 2 x 610 hk MAN diesler, som skal gi båten en toppfart på 25 knop og en marsjfart på 22 knop. Senkes farten til 12 knop, får båten en rekkevidde på hele 2500 nautiske mil. Legg merke til den hydrauliske plattformen til scootere og jolle. Og selvsagt: Boblebad på brua - hvordan skal man klare seg uten…….