utgave nr 11 2

Masse smånyheter

Publisert Sist oppdatert

Spesiell amerikaner

Carver 350 Mariner heter en nyhet på det norske markedet som man absolutt legger merke til når man ser den. Den innovative båten er ifølge importøren myntet på familier hvor barna har forlatt redet. Årsaken til denne målgruppen er nok at båten har store åpne løsninger isteden for flere lugarer. Løsningene er typisk amerikanske. Den eneste førerplassen er lokalisert på flybridgen. En kalesje for det norske markedet er under utvikling. Dette er en båt man enten liker eller rett og slett synes er stygg – en båt for de som vil stikke seg ut på sjøen.
Opplysninger: Monic Yachting AS, tlf. 63836700.

Data:

Lengde:11,15 m
Bredde:3,89 m
Dyptgående:0,94 m
Vekt (m/fulle tanker):8755 kg
Ferskvann:284 liter
Septik:76 liter
Drivstoff:931 l

Fiberglassfornyer

3M Marine har kommet med en ny fiberglassfornyer som skal friske opp gammel gelcoat. Produktet det er snakk om består av en spesiell rubbing og en spesiell blanding av vokstyper i en og samme flaske. Fiberglassfornyeren fåes i både pastaform og i flytende form. Hensikten med produktet er å både rubbe og vokse i en operasjon. Produktet opplyses å være effektivt mot blant annet oksidasjon, småriper, sot fra eksos og rustmerker.
Importør: Herman Gottardt, tlf. 22716090. Produktet fåes kjøpt i Watski-butikkene.

Finnmaster 6000 Offshore:


Sportslig jeep


Med sentrert styrekonsoll, 10 sitteplasser, høyt fribord og rikelig med stueplass, er 19,5-foteren Finnmaster 6000 Offshore et spennende skjærgårdsjeep-alternativ. Skroget er godkjent for motorer opp til 150 hk og klarer hastigheter opp til 45 knop med god margin.
Vi har prøvekjørt båten i en meters krapp Østersjø, og kunne konstatere at båten takler en forholdsvis myk gange opp til ca. 25 knop i denne sjøen. Den er uten generende sprut, og to personer sitter lunt og fint bak vindskjermen.
Både skrog og innredning har myke, runde former. Sikkerheten for øvrig er godt ivaretatt med solide griperekker rundt hele og kraftig bøyle rundt vindskjermen. En smart detalj er at man kan vippe opp hele styrekonsollen og har dermed adgang til stort stuerom under dørken i tillegg til det store stuerommet under akterbenken og sittebenken forut.
Finnmaster har flere forhandlere i Norge, men ingen hovedimportør.
Ytterligere opplysninger: Oy Finn-Marin Ltd. tlf: 00358 6 822 7500 eller https://www.finnmarin.fi

Data

Lengde6,0 m.
Bredde2,3 m.
Vekt720 kg
Drivstoff160 lt.
Motor75-150 hk

Flate lokk til påfylling

Det tyske firmaet Niro-Petersen i Flensburg har lansert nye påfyllingslokk i rustfritt stål av typen AISI 316. De er lette å montere og helt flate. Lokket leveres både med loddrett og 90 graders stuss for tilkobling på 16 millimeter slange. Beslagene har en diameter på 65 millimeter, og festes med tre skruer.
Opplysninger: Niro-Petersen oHG, Brauereweg 16, D-24939 Flensburg.
Internett: www.Niro-Petersen.de

Flere Galeoner

I oktoberutgaven skrev vi litt om de polske Galia-båtene som man kunne kjøpe i Sverige. Nå er de polske båtene også på det norske markedet. Båtene produseres utenfor skipsbyggerbyen Gdansk i Polen, og importeres av Nor Yacht i Bodø. Modellutvalget strekker seg fra Galia 440 med en prislapp på under 50.000 kr og helt til flaggskipet Galeon 360 Fly til over to millioner kroner.
Informasjon om Galia-båtene kan fåes ved henvendelse på telefon 75 52 62 44.
Internett: www.noryacht.com

Garmin også med VHF


Garmin kjenner vi som storprodusenter av GPSer og kartplottere, men nå har Garmin også kommet med en liten, barbar VHF som er både vanntett, lettoperert med logiske knapper. Garmin VHF 725e heter den. Utgangseffekten er på valgfritt 5 watt eller 1 watt. Apparatet drives av 6 stk AA-batterier der de oppladbare NiCad følger med som standard. Disse har 10 timers kapasitet, mens hvis man skifter til NiMH-batterier øker man kapasiteten til 13 timer.
Apparatet veier bare 350 gram og har ytre, strategiske mål på 14 x 5 x 3,3 cm. Ytterligere opplysninger: https://www.belanor.no

Gull og glitter

Tromsø-firmaet Gulf Yacht AS satser på import av båter produsert i Saudi Arabia, i første omgang en 24 fots weekendcrusier og en 47 fots langturbåt. Vi tittet på 47-foteren da den kom til Norge i høst.

Ambassador 47 fra storprodusenten Gulf Craft Inc. i Dubai er en fremmed fugl på det norske markedet. Det er Gulf Yacht AS i Tromsø som har fått enerett på import av båtene i Skandinavia. Utvalget er bredt, og noen av båtene er nok bedre tilpasset det norske markedet enn andre.
Nykomlingen på 47 fot skiller seg fra vestlige konkurrenter som Sealine, Princess og Fairline med sitt overdådige interiør, med mye "gull", marmor og edle stoffer. Her er heller ikke spart på store flater med blanklakkert kirsebærtre.
Ambassador 47 er en meget romslig båt med luftige og åpne løsninger. Den har tre lugarer med til sammen seks sengeplasser og to bad. Produsenten sikter høyt når det gjelder å ivareta eierens krav til luksus. Det overrasket oss derfor litt at trearbeidet i innredningen hadde noe dårlig finish og at en del beslag utvendig allerede viste tegn til rust.
Med 2 x Volvo Penta KAD 74 koster båten 3,5 millioner pluss mva. Alt båtelektronisk utstyr kommer i tillegg, mens radio, TV osv. er inkludert i prisen.

17-fotere fra Larson


Det USA-baserte og Genmar-eide båtbyggeriet Larson har kommet med flere nye 17-fotere i år, alle med innebordsmotorer og akterdrev. Larson Sei 176 er en såkalt bowrider (åpen sofa i baugsesksjonen). Båten har sitteplass til syv personer. Rundt førerplassen er det vindskjerm, og med fordekk i stedet for åpen løsning, ville vi sagt det var en daycruiser. Båten leveres standard med 135 hk. Mercruiser, full instrumentering, putesett til soldekket (som er på motorromslokket), stereoanlegg, vannskirom og andre "normale" detaljer.
Larson SEi 186 er en tilsvarende båt, men i underkant av 30 cm. lenger. Denne modellen er utstyrt med stort sett samme pakke som 176-modellen. Larson LXi 186 er like lang som Sei-modellen, men har noe mer ekstremt skrog som tåler en 220-hesters innenbordsmotor. Larson kaller skrogformen sin for Delta Conic og har patentert skrogformen som skal kombinere en ganske skarp V-form forut med brede chine (overgang mellom skrogbunn og skrogside) og en forholdsvis flat skrogbunn akterut. Dette skal i følge Larson gi en rask planing, men allikevel en forholdsvis myk gange og stor sidestabilitet i litt tyngre sjø.

Arbeidshest fra Nanni


Den har vært på markedet en stund, men presenteres som en nyhet på messene i utlandet. Nanni 5.280 HE er en femsylindret rekkemotor med sylindervolum på 2.746 cc, og yter 62 hk. med et maks turtall på bare 2.800 omdreininger. Således er det en seig dieselmotor som vi kaller for arbeidshest.
Motoren vil passe godt i saktegående, tunge motorbåter med behov for stor manøvreringsdyktighet. Selv om Nanni er et fransk selskap, er det japanske Kubota-motorer som er stammen til Nanni-dieslene. Kubota er store blant annet på anleggsmaskiner, og det er noe av grunnen til at dieselserien er lavturtallsmotorer med stort sylindervolum.
Motoren er ferskvannskjølt, generatoren leverer 60 ampere, tørr vekten er 270 kg. og det er hverken turbomating eller direkteinnsprøyting, men innsprøyting via forkammer. Ytterligere opplysninger: Nogva Motorfabrikk AS Tlf: 70 20 84 00 eller https://www.baat.aller.no/bu/nogva.html

Sportslig familiebåt fra Nimbus

Under Båter i Sjøen på Kadettangen hadde den nye Nimbus Nova 250 verdenspremiere. Båten har samme preg som de øvrige modellene i serien, men har flere fine og nye løsninger, øket bokomfort og en helt ny skrogkonstruksjon. Båten skal være lett å få opp i plan, og nesten uten planingsterskel. Skroget skal være meget stabilt selv i høye hastigheter. En rekke fine løsninger som integrerte stigtrinn i skroget gjør båten enkel å entre både ut og inn. Det er god plass rundt ruffen og stor åpning i pulpiten. Styrekonsollen har eget kartbord med lokk som er spesielt tilpasset båtsportkart. Høyden i lugaren er 1,55 cm, og køyene har full liggelengde. Med en plate kan de gjøres om til dobbelseng.
Opplysninger: Oslo Båtsenter AS, tlf. 67 11 38 60.

Data:


”Midt i mellom” fra Nord West

Svenske Nord West Yachts AB premiereviste sin nye Nord West 390 under båtmessen på Orust i september. Båten leveres både med og uten flybridge. Det vellykkede konseptet med stor lugar foran og toalett med separat dusj fra 410 går igjen i nye 390. Båten tilbys i to ulike innredningsversjoner. Versjon A bygges med dobbelkøye midtskips på tvers av båten, mens man i alternativ B får to dobbelkøyer på langs av båten. Med 390 har Nord West kommet med en mellomting mellom 355 og 410 som har vært savnet blant Nord West sine kunder.
Produsent: Nord West Yachts AB, tlf. 0046 30434960.
Norske importører: Oddvar Pedersen i Tromsø. Tlf.: 77 67 26 00 og Robert Amundsen i Bodø Tlf.: 75 54 82 70.

Data:


Pumper for gummibåter

Det italienske selskapet Soprega har lansert to nye pumper for å blåse opp gummibåter – en elektrisk og en manuell. ”Bravo Super Turbo” heter den elektriske nyvinningen som finnes i to versjoner. Den kraftigste av disse kan pumpe opp til 1000 mbar. Et ”trykk-kontroll-system” sørger for at trykket blir slik det er stilt inn på pumpen. Pumpene kan både pumpe opp og ta luft ut av båter. Pumpene kommer i en praktisk bag med separate lommer for slanger og munnstykker.
”Bravo Jumbo” heter den nye håndpumpen. Pumpen er laget for profesjonelt bruk, kan både pumpe opp og ta luft ut av båter og har en maksimal kapasitet på 400 liter per minutt ved 60 ”slag” i minuttet. Den kommer med koblinger for alle typer ventiler, reserve pakninger og skulderstropp.
Opplysninger: Soprega SPA, Via Leonardo Da vinci 63, 20062 Cassano D`adda, Milano, Italia. Tlf: 003936364240, fax: 003936364171.

Rekordrib på 20 meter

Når denne gigantiske ribben sjøsettes i slutten av året, vil den ikke bare være den aller største i verden, men også en av de raskeste. Interceptor 70 skal kunne gjøre 70 knop. Denne heftige farkosten bygges i Spania og skal innredes meget luksuriøst. Skroget er utviklet i samarbeid med FB Design i Italia som har lang erfaring med raske ribber. Skroget har dyp V med to step helt akter. Trimax Surface Drives sørger for fremdriften og motorpakken er to MAN diesler a 1300 hk.
Drivstoffkapasitetet er på 3000 liter fordelt i bunntanker og 360 liter ferskvann i baugen, effektivt plassert som ballast i hard motsjø. Pontongen, eller tuben, er nesten en meter i diameter, men skapt slik at man får utnyttet plassen inne maksimalt. Gjennomgående design er lave, slanke linjer og bofasilitetene er to doble sovelugarer med bad og en stor salong med bysse i mellom. Førerplassen i cockpiten er beskyttet av en kurvet vindskjerm og her er plass til to personer. Resten av uteplassen har seter, et bord, bar og en grill. På akterdekket over motorene har man dandert en innbydende rund solseng og helt akter en oval badeplattform.
Det er svigersønn av Aristotle Onnasis, Thierry Roussel som skal ha herligheten. Han eier verftet og har også en 64,6 meter motoryacht under bygging for tiden. Den skal romme tre tendere, ribber, selvsagt og den største måler hele ti meter.
Nysgjerrig? Flere opplysninger skaffes hos Marcelo Penna Yacht Design i Barcelona. Tlf.: 0034 93221 0404. Fax: 0034 93221 9431.

Kompakt GMDSS-VHF fra Simrad


Simrad har nå laget en VHF-stasjon med digitalt selektivt oppkall (DSC) som gjør at man også kan benytte det nye globale nødkallingssystemet GMDSS som automatisk inneholder opplysninger om ditt fartøy og hvilken posisjon det befinner seg i. Dette er nå påbudt i internasjonal skipsfart, men er et uovertruffent sikkerhetssystem som også kan benyttes i fritidsbåtflåten.
Simrad RD68 er en kompakt stasjon med nødsystemet innebygget. Selve nødsendeknappen er skjult bak et fjærbelastet lokk slik at man ikke skal komme borti knappen i vanvare. For øvrig har apparatet dobbel og trippel lyttevakt. Man kan lagre inntil 16 av de vanligst benyttede oppkallsnumrene i DSC, man kan lage gruppeanrop, og man har 54 internasjonale VHF-kanaler samt 10 til privat bruk. Utgangseffekten er 52 Watt, alternativt 1 Watt. Apparatet veier 1,4 kg. og har dimensjonene 18,5 x 8,8 x 16,8 cm.
Apparatet har et stort LCD-lesevindu, bakgrunnsbelyste betjeningsknapper og menyvalg på skjermen. Ytterligere opplysninger: https://www.simrad.com

Spennende Swordsman


Det engelske båtbyggeriet Swordsman Marine er ukjent for de fleste nordmenn. De har imidlertid kommet med en 37-foter som er ganske spesiell. Den ser ut som en fritidsversjon av den svenske Stridsbåt 90. Det er de legendariske Fairey-båtene fra 1960-tallet (blant annet brukt i James Bond-filmen "From Russia with Love") som danner bakgrunn for Swordsman gjennom Fairy Marines designer Alan Burnard og hans design "Dagger".
Swordsman 37 er forholdsvis ren og glatt i dekkskonstruksjonen. Kun en lav vindskjerm bryter det glatte inntrykket. Her er ingen praktisk uteplass, bare 6 sitteplasser i fartsretningen. Det er imidlertid under dekk fascilitetene finnes.
En meget stor akterlugar med dobbeltkøye på tvers, store skap, eget toalett/dusjrom og en generøs av-/påkledningsdel. De to Cummins-motorene på til sammen 540 hk. er montert under dørken ved førerplass. Under fordekket er det salong med U-sofa, stor bysse, toalett/dusjrom og to enkeltkøyer i V-form i lugaren forut.
Vi så prototypen på messen i Southampton, og fremdeles var det en del detaljer som gjensto, men man fikk et bra inntrykk av en spennende nykomling med et forholdsvis dypt V-bunn skrog som med de to Cummins'ene skal kunne oppnå en toppfart på 33 knop og en marsjfart på ca. 25 knop. Ytterligere opplysninger: https://www.swordsmanmarine.com

Data

I nye former

Viknes Båtbyggeri på Askøy ved Bergen ble hardt rammet av brann i vår, og mistet blant annet formene til sine modeller 770 og 900. Men kun kort tid gikk før Viknes var i gang med utviklingen av flaggskipet 1030 som erstatter 900. Modellutvalget kompletteres med 880.

- Til 770 har vi bygd nye former fortløpende etter brannen, forteller Tom Christiansen, innkjøpssjef hos Viknes. - En del av formene til denne modellen ble imidlertid også berget fordi de var lagret andre steder. Produksjonen av 770 fortsetter derfor for fullt. Av kombiutgaven har vi rundt 30 solgte båter under produksjon. Skroget til 880 er helt nyutviklet og nærmer seg nå ferdigstillelse. Byggenummer én ble levert i oktober og femten andre står for tur. Vi mener 880 blir en meget spennende halvplaner som løper greit opp i 28-29-knop. En nyvinning ved denne er at vi har integrert trimflapsene i skrogbunnen slik at de bare kommer ut når man har bruk for dem. Dermed unngås blant annet isproblemer.
- Siden 880 ble så vellykket, valgte vi å blåse skroget opp til 10,3 meter - vårt nye flaggskip 1030. Allerede nå har vi solgt 25 båter, og den første skal leveres i mars/april. Det første skroget regner vi med å ha ferdig før jul. Dette vil blant annet ha integrert badeplattform. Selve planløsningen med salong og lugarer vil være den samme som i 900, men skroget blir helt nytt. 1030 blir som standard utstyrt med en 186 hk Yanmar, forteller Christiansen.

Yamarin-nyheter for 2001

Yamarin 5910 Big Ride erstatter nå den gamle 5810 Big Ride. Skroget er blitt 30 mm høyere, 90 mm bredere og aktenfor styrekonsollen er plassen blitt 13 cm større. Båtens tyngdepunkt er flyttet lenger akterover samtidig som det er foretatt skrogjusteringer. Forandringene skal ifølge produsenten gi høyere toppfart, bedre drivstofføkonomi og lettere gange. Båten har dobbel midtkonsoll, og det er eget kartbord med pleksiglass. Det er også større plass på instrumentbordet for flere instrumenter. Motorbrønnen har plass til hjelpemotor.
Den andre nyheten er Yamarin 4410, som er en allroundbåt for skjærgården. Båten erstatter Yamarin 4300. Båten tar fem personer. Sammenlignet med forgjengeren er den to cm lenger og 20 kg tyngre. Produsenten oppgir en toppfart på 32 knop med 40 hk. Båten er spesielt konstruert for de nye firetakts motorene.

Data Yamarin 5910 Big Ride:


Data Yamarin 4410:


Lengde:7,50 m
Bredde:2,60 m
Vekt: ca.2300 kg
Drivstoff:205 l
Motor:Volvo Penta KAD 32 eller Volvo Penta 5,7 GSI V8
Fart.32 knop / 46 knop
Lengde:11,90 m.
Bredde:3,67 m.
Dyptgående:0,80 m.
Vekt:8500 kg.
Lengde12,14 m
Bredde3,54 m.
Dyptgående0,92 m.
Vekt7 tonn
Drivstoff1180 lt.
Ferskvann290 lt.
Lengde:581 cm
Bredde:226 cm
Vekt:ca. 620 kg
Anbefalt motor:50-130 hk
CE-kategori:C
Lengde:432 cm
Bredde:179 cm
Vekt: ca. 290 kg
Anbefalt motor:20-40 hk
CE-kategori:C