utgave nr 4 2001

Masse smånyheter

Publisert Sist oppdatert

Alu-altmuligbåt

Aluminiumsbåter i større utgaver er ikke dagligdags i fritidsbåtflåten - muligens av flere årsaker. Materialet er dyrt og ofte «hardt» både i linjeføring og konsistens. På den annen side krever alu-båter minimalt vedlikehold og tåler store belastninger. Svenske Marine Aluminum Technic AB presenterte under Stockholmsmessen nylig sin modell HP 840 som tilbys i tre varianter - med hytte i full bredde, walk-aroundløsning eller med flybridge. Den føyer seg inn i den svensk/finske baklader- og korvkiosk-tradisjonen, med et romslige fordekk som gir stor laste- og bruksplass. HP 840 skal være dimensjonert for tøffe forhold og er bygget etter et grunnkonsept som siden kan justeres etter kundens behov og ønsker.
HP 840, som primært retter seg mot yrkes- og helårsbrukere av fjorden, er motorisert med en Volvo Penta KAD 44 på 260 hk som gir en toppfart på rundt 36 knop. Båten leveres også med Yanmar, er 8,45 meter lang og veier 3300 kg.
Ytterligere opplysninger: Marine Aluminium Technic AB, Öregrund, telefon 00 46 0173 304 60, Internett: www.marinealutech.se

Smart bensinlås

At tanken blir tom, eller forsvinner helt, er en sommerlig erfaring for mange. Den svenske «Bränslelåset» redder ikke tanken fra å bli tømt, ei heller stjålet, men er ikke tanketom av den grunn. En liten gul sak låses fast til bensintilslutningen på motoren og passer de fleste utenbordsmotorer av mindre eller litt eldre type. Låsen leveres med to nøkler og instruksjon. Prisen ligger rundt 240 kroner.
Ytterligere informasjon: Aronowitsch & Lyth AB, Sverige, telefon 00 46 86 63 40 65. Internett: www.arolyth.se

Liten bysselall?

Den rustikke, nostalgiske skøyteeier vil antakelig ha sans for denne lille, vedfyrte ovnen som er relansert av amerikanske Navigator Stove Works, Inc. En skjønn liten drøm av en bysse. Fra den første ble produsert i 1917 har ovnen fått plass i mange små fiskebåter i nordamerikanske farvann – både som varmekilde og ”kokepunkt”. Den lille perlen er laget av keramikk og rustfritt stål og veier 17,25 kg.
Ytterligere opplysninger fås hos Navigator Stove Works, Inc., 68 South First Street, Brooklyn, New York 11211. Internett: www.marinestove.com

Do uten duft

En ting er den unevnelige odør enhver kan komme i skade for å etterlate ved toalettbesøk. Noe ganske annet er den vedvarende kloakkduft fra båttoalettet som forpester tilværelsen ombord. Den lar seg ikke så lette fjerne, hverken ved hjelp av kjemiske midler eller ventilasjon. Et ny produktserie med navnet Green Viking fra Norsk Hydro skal forenkle toaletthygienen. Midlene i serien er miljøvennlige og biologisk nedbrytbare og skal ifølge en SINTEF-undersøkelse fjerne 98,5% (!) av all lukt. Produktene i serien fungerer ved at de tilfører bakteriene næring og akselererer komposteringsprosessen. Serien består av 2 liter saneringsvæske som er helt luktfri og 1 liter med duft og farge for alle toalettyper. Saneringsmiddelet finnes også i granulatform. Videre omfatter serien rengjørings- og smørevæske for mobile toaletter, rengjøringsmiddel på sprayflaske og lettoppløslig toalettpapir.
For ytterligere informasjon: Hydro Fritzøe, Barkåker. Telefon: 33 38 18 10.

Flat varme

Elektrolux Origo har lansert en ny serie keramiske komfyrer med navnet Ceran. Glasshelle kaller svenskene varianten med ”flushed” topp av keramisk glass. Blant fordelene er at den er lett å holde ren, den ruster ikke i miljøer med høy fuktighet og høyt saltinnhold i luften.
Komfyren leveres i 120 V eller 230 V vekselstrøms versjoner, med en, to eller tre plater. Reguleringsbryterne sitter på oversiden, har tennsperre og er trinnløse. Samtlige modeller er utstyrt med plater som blir opplyst i løpet ca. tre sekunder og forblir opplyst inntil de er helt avkjølt. Ceran-komfyren skal ifølge produsenten gi rask varmefordeling og er lette å plassere i trange miljøer.
Ytterligere opplysninger får du hos: Telmo Control AS, Oslo. Telefon 22 67 23 60, Internett: www.origo-sweden.com

Stenger sola ute

Engelske Oceanair Marine Ltd. har i mange år produsert rullegardiner av alle typer til vinduer og dekksluker ombord. Glem ”sol ute sol inne”. PLEATEDshade gir enkel beskyttelse mot både lys og solvarme, og kan brukes sammen med eksisterende koøyer og ventiler. ”Solblender`n” er laget i 100% polyester, og er tilgjengelig i fargene marineblå og krem. Når persiennen ikke er i bruk, samles den opp og holdes fast med to hemper. Foldepersiennen fåes i bredder helt opp til 1180 mm, og kan monteres enten i overkant eller underkant av ventilen.
Produsent: Oceanair Marine Ltd., England, tlf. +44 1243514411. Internett: www.oceanair.co.uk

Gasspåhenger


I samarbeide med påhengerprodusenten Selva har den italienske bedriften Lovato utviklet et system for å benytte LPG (propan)-gass eller metangass som drivstoff til påhengsmotorer eller innenbordsmotorer. Systemet kan parallellkjøres med vanlig bensindrift.
Lovatos system gir en drastisk reduksjon i skadelig eksosutslipp, og Lovato påstår at motoren går både stillere, renere og varer lengre enn bensin- og dieselmotorer. Motorytelsen skal være omtrent den samme som for bensinmotor, og vedlikeholdskostnadene lavere enn for andre motorer.
Systemet passer for 4-takts innenbordsmotorer, 4-takts og 2-takts påhengsmotorer. Problemet her hjemme på berget er å få tak i drivstoffet, for oss bekjent er det i dag ingen marinaer som selger LPG-gass. Til nå er det 30 stasjoner i England og 10 i Frankrike som selger LPG-gass, mens det er planlagt en stor utbygging i Italia.
Ytterligere informasjoner: Officine Lovato S.p.A. Tlf: 0039 0444 21 89 11. På Internett: www.lovatogas.com

Ribbete gullfisk


Goldfish premiereviste prototypen av sin nye 28 fots RIB under Sjøen for alle. Pål Sollie har konstruert båten som har en stor langstrakt konsoll med overnattingsmulighet for to personer. Han har tro på en fremtid for RIBer i Norge og mener å ha kommet et langt skritt videre med sitt nye konsept. Denne båttypen ble i utgangspunktet konstruert som en arbeids-og redningsbåt på kontinentet, men i løpet av de siste årene er RIBer i mange versjoner og størrelser sjøsatt for fritidsbåtmarkedet.
Sollies nye RIB er konstruert i samme ånd som hans andre ”gullfisker” – eksklusive båter med topp sjøegenskaper hvor det ikke spares på noe. Førermiljøet blir godt beskyttet og skal gi sitteplass til 2 + 3, og hvor motordekselet utgjør en solseng. Foran konsollen er det plass for aktiviteter som dykking, vannsport og bading med sitteplasser på pongtong og konsoll.
Prisen antas å bli i underkant av en million for standard båt med en Yanmar diesel på 270 hk og farten i underkant av 50 knop. Produsenten planlegger også versjoner med styrhustak og tøffere typer for tyngre bruk.

Heis(an)!

Amerikanske HydroHoist tilbyr en rekke båtheiser for båter fra 1 til 50 tonn. Nå har de lansert en modell spesielt tilpasset det europeiske båtmarkedet og de har også fått en norsk importør. Eurolift passer inn i båsen på flytebrygga, og har man plass til fendre, har man også plass til en EuroLift. Den europeiske modellen er laget for å gi maksimal løftekraft på et minimum av plass. Systemet er like enkelt som det er genialt. Båten kjøres innpå og en lavtrykkskompressor presser vannet ut av pongtongene i bakkant. Etter cirka 4 minutter er båten løftet ut av vannet.
Fordelene med en slik innretning er mange, men det koster ikke så rent lite. Foruten å slippe groe, skal båten ifølge importøren ligge svært stabilt og tåle mye sjø. Rammeverket er av varmgalvanisert stål, og plasten i pongtongene er av typen polyetylen som tåler kulde. Heisen skal være så robust at den tåler å ligge ute hele vinteren, og dermed kan båten overvintre på heisen. Konstruksjonen skal være testet i is med en tykkelse på en meter. Enklere vinteropplag skal man vel lete lenge etter. Det finnes også en rekke andre modeller for de som har større plass. Enkelte av de store modellene er utstyrt med flytende gangvei rundt båten for å lette adkomst og vedlikehold.
Veiledende priser for EuroLift ferdig levert og montert er 65.000 kr for den minste (tar båter på inntil 1.400 kg) og 385.000 kr for den største (tar båter på inntil 21.000 kg). Frakt kommer i tillegg. Importør: Maritim Import As, tlf. 51977755. Internett: www.maritim-import.no

Jog-spak

Autopiloter er effektive til selvstyring av båter, men noen ganger kan det være nødvendig med umiddelbar manuell styrekontroll for å unngå ulykker. Med en enkel bevegelse på ComNavs Jog Steering Control får man raskt manuell kontroll samtidig som man kan foreta kursskifte. Enheten består av en vanntett elektrisk bryter beregnet for permanent montering. Den kan integreres i systemet til de fleste autopiloter, men den kan også brukes som stand-alone styring. Den fjærbelastede spaken gir umiddelbar styrerespons.
Spaken kan monteres både vertikalt og horisontalt. Enheten er helt vanntett, og kan monteres både over og under dekk. Settet leveres med 1,5 meter kabel. Et tillegssett for å kontrollere dobbelt sett med ventiler eller aktivisering av indikasjonsslys for styring er tilgjengelig. Veiledende pris er 2604 kroner.
Importør: ProNav AS, tlf. 51 49 43 00.

God på bunnen

At små trange sund som tidligere var farbare, gror igjen har vi vel alle opplevd, men også at det blir grunnere rundt vår egen brygge. Løsningen er da å mudre, noe som ofte kan bli en kostbar og omfattende affære. Det svenske firmaet Dorotea Mekaniska AB presenterte på båtmessen i Stockholm en liten mudderpram påmontert en mudderpumpe som gjør mudringen litt enklere. Med en så liten mudderpumpe blir dessuten miljøkonsekvensene mindre omfattende, mener produsenten.
Den lille ”lekteren” som bærer pumpen har betegnelsen Truxor DM 4700 B og har eksistert siden 1996. Produsenten har tilpasset den en rekke redskaper, som for eksempel graveaggregat og vannklippeaggregat som brukes under vedlikehold av havner og strandlinjer.
Flere opplysninger om mudderpumpen og ”lekteren” får du hos Dorotea Mekaniska AB, Sverige, telefon 00 46 0942 106 41, Internett: www.doroteamekaniska.se

Motornytt fra Østen

Nordhagen Mek Verksted lanserer Daewoo marine motorer i størrelsesorden 70- 720 hk, beregnet for tung drift. Produsenten utvikler stadig nye og forbedrede varianter, utover høsten kommer det flere “ Power up engines” og en rekkesekser med elektronisk innsprøyting og overliggende kamaksel, samt en gassdrevet maskin på 200 Kw. Daewoo er en av Østens største motorprodusenter og har vært i ”business” siden 1937.
Hyundai/ Mitsubishi marine motorer leveres i størrelsesorden 67 – 420 hk beregnet for tung drift. Hyundai er lisensproduserte og mariniserte Mitsubishi motorer.
Dong- I marine gear leverer 13 modeller i størrelsesorden 30- 700 hk beregnet for tung drift. Gearene leveres I et stort utvalg av reduksjoner og alle har slureventil. Dong I produserer også hydraulisk styring for båter.
JMP marine pumps leverer impellerpumper og impellere og har et assortert utvalg i mange forskjellige løsninger. Impellere leveres med ulike gummiblandinger for forskjellig væske.
Opplysninger: Nordhagen Mek. Verksted på Fagerstrand. Tlf: 66 91 99 62, Faks: 66 91 38 38 www.Nor-Mek.com

GPS og Palm i ett


Magellan har introdusert sin GPS Companion som kan kobles direkte til baksiden av en Palm V/Vx eller en IBM WorkPad C3 via kommunikasjonsporten. Man behøver ingen kabler, og GPS-en klikkes rett på Palm-en.
Selve GPS-delen er en 12 kanalers parallellmottager. Den kommuniserer med en hvilken som helst Palm-software som leser NMEA 2.1 - protokoll. 2 AA-batterier gir opp til 10 timers kontinuerlig brukstid.
Foreløpig er det utviklet en rekke veikart for denne kombinasjonen, men også såkalte rekreasjonskart, og man er i full gang med å lage sjøkart. Dermed har man GPS-tilgang via håndholdt datamaskin som igjen kommuniserer med vanlig PC. Da er det enkelt å utveksle kartdata og posisjoner, og man kan laste inn i Palm-en de kartene man måtte trenge for hver enkelt tur slik at man har en liten, bærbar kartplotter. Prisen er ca. 3.000 kroner.
Ytterligere opplysninger: Semitronic AS, tlf. 22 80 49 20. På internett: www.semitronic.no

Perkins' minste


M65 heter den nyeste og minste Perkins- Sabre-motoren. Den 4-sylindrede rekkemotoren med et sylindervolum på 2,955 liter yter 67 hk. ved 2600 omdreininger. Perkins hevder at dette er en tilnærmet røykfri motor på grunn av en tostegs innsprøyting av diesel. Hovedmengden sprøytes inn i sylinderen i det øyeblikket detonasjonen begynner. En ikke ukjent teknologi som stadig flere motorprodusenter bruker.
Perkins har nå en modellrekke av motorer som går fra den nye 67-hesteren opp til den største som er på 300 hk. Perkins leverer også en del mindre motorer til Volvo Penta, og det spørs om ikke M65 også innlemmes i Volvo-sortimentet etter hvert.
Motoren skal ifølge Perkins være meget stillegående med et dieselforbruk på 7,9 liter pr. time ved normal marsjfart. Sylinderboringen er 97 mm. og slaglengden er 100 mm.
Ytterligere opplysninger: Universal Diesel. Tlf. 67 91 28 00. Internett: www.universal-diesel.no eller www.perkins-sabre.com

Personlig nødutstyr

De fleste må vel gå i seg selv og innrømme at det å spørre hvor nødutstyret befinner seg, ikke er det første man gjør når man går ombord i en båt. Etter å ha falt over bord og tilbragt 18 timer i vannet før han ble oppdaget midt ute i Atlanteren, har Petter Noreng og forretningspartneren Edward Lien satt sammen en pakke med personlig nødutstyr. Utstyret ligger i et slags belte som festes rundt armen med borrelås. Pakken inneholder strobelys, fosforstaver, et lite speil, varmehette (som i tillegg til å varme er meget synlig), liten lommelykt, fløyte, minicontainer til personlige medisiner og signalpenn med tre røde patroner.
Pete`s Kit, som pakken heter, skal gjøre den som ligger i sjøen mer synlig slik at han/hun kan reddes raskere. Settet kommer til å koste cirka 1500 kroner.
Produsent: Sailors Survival Equipment AS, tlf. 22 54 52 33. Internett: www.survivalsea.com

Poly-wood light

I tillegg til den mer kjente Poly-wood med hard kjerne, har Vetus lansert en lettere versjon i samme kvalitet. Platene har de samme målene som Poly-wood platene (2440 x 1220 millimeter), og leveres i 12 og 18 millimeters tykkelse.
Kjernen i ”light-versjonen” består av polymer skum, og vekten er derfor vesentlig lavere (25-35 prosent) enn den tradisjonelle platen. Styrken derimot kan i følge produsenten sammenlignes med platen med hard kjerne. Man opplyser at det i praksis ikke vil være noen merkbar forskjell. Bruk av vektbesparende materialer i båtinnredninger kan utgjøre mye på totalvekten. Siden Poly-wood platene er ferdig behandlet og tåler varme, fuktighet og sollys, er de velegnet i båter.
I motsetning til Poly-wood oppnår man ikke toppfinish på kantene til Poly-wood light, men i de tilfeller hvor kantene ikke vil synes burde valget være enkelt. Lettvektsplatene er også lette i pris sammenlignet med platene med hard kjerne. Stykkprisen per plate er 1798 kroner og 2914 kroner for henholdsvis 12 og 18 millimeter.
Ytterligere opplysninger: Nord West Marine AS, tlf. 70 27 37 47.

Bedre bilde


Ingen vil ha kosestunden foran TV-en ødelagt av dårlig bilde når favorittprogrammet går på lufta, og tiden for å ha store campingantenner på hardtopen for å få klart bilde er for lengst forbi. SeaWatch 2025 er en TV-antenne spesielt konstruert for marine forhold. Antennen har innebygget forsterker som kan styres via en liten kontrollboks for å oppnå best mulig bildekvalitet. Systemet deler forsterkningen inn i to, en i antennehodet som forsterker +10 dB, og en i kontrollboksen som kan justeres fra –10 dB til +10 dB. Systemet gjør, i følge produsenten, at man skal unngå dårlig bildekvalitet som skyldes over- eller underforsterkning av signalene. Siden antennen ikke er retningsbestemt, slipper man å justere antennen hvis båten endrer posisjon. En annen kjekk detalj ved SeaWatch er en ekstern inngang for kabel eller satellitt. Når antennen slås av, slår den automatisk over på den eksterne inngangen.
Den slanke antennen har en diameter på 356 mm, og kan monteres på rør med en tykkelse på 25 mm. Kontrollboksen kan monteres på mange forskjellige måter, og kan også kjøpes separat hvis man har flere TV-apparater. Systemet opererer på både 12 og 24 volt, og kan også brukes på 220 volt med den medfølgende adapteren. Antennen leveres komplett med kabler og plugger.
Opplysninger: Shakespeare Marine, England. Tlf. +44708620055.

Praktisk slukkeboks

Når en nødsituasjon oppstår avhenger ofte utfallet av at man handler raskt. At nødvendig utstyr da er lett tilgjengelig, er en betingelse. Gloria, produsent av brannslukningsutstyr, har utviklet en holder i glassfiber for et to-kilos pulverapparat som holder styr på slukkeapparatet. I tillegg består holderen av en separat sylinder som rommer et brannteppe. Cirka-pris for komplett sett er 800 kroner.
Ytterligere opplysninger får du hos: Byggplast og Båtutstyr, 1309 Rud. Telefon: 67 17 52 52, Internett: www.byggplast-batprylar.se

"Smart"-motoren også til båt


De små Smart-bilene ligner på den norske el-bilen Think, men blir drevet fram av en liten Mercedes-diesel. Mercedes-Benz OM 660 heter marineutgaven av denne 40-hesteren. En superkompakt 3-sylindret dieselmotor med maksturtall på 3500 omdreininger og med et sylindervolum på 800 ccm.
Motoren ble lansert som marinemotor under messen i Düsseldorf i januar, og viser at Mercedes Benz tar båtindustrien på alvor. Egentlig er det DMV som lager motoren for Mercedes som har hatt en eventyrlig sukses med den lille shoppingbilen Smart i Tyskland.
Den lille motoren kan enten kobles til et Hurth-gear av typen HBW 125 eller et SD 31 seildrev.
Vekten burde ikke være noe problem. Selve motoren veier bare 65 kg, men med mariniseringsutstyr og gear kommer vekten opp i 101 kg. Beskjedent det også. Motorens ytre mål er 84 cm. lang, 50 cm bred og 66 cm høy. Med både turbolader, ladeluftkjøler og Common-Rail innsprøytingssystem (CDI), er dette en avansert motor som hovedsakelig bygges i aluminium. I Tyskland kostet motoren inkl. Hurth-gear ca. 73.500 kroner.

Kontakter strømmen

Det er en kjent sak at strøm og båt ofte er forbundet med problemer – i en grad som har gjort mange ferieturer til dystre minner. ”Gjør-det-selv”-folket har her, som i mange andre av livets praktiske sammenhenger, en klar fordel. Watski har gitt sitt bidrag til å opprettholde familieidyllen i form av et verktøysett for el-installasjoner. Dårlig kontakt er en svært vanlig feilkilde, men ved hjelp av riktig utstyr kan i alle fall dét problemet reduseres. SetIT fra Watski består av en presstang, pressbakker, avbitere og avisolerer som gjør deg i stand til å avisolere enkeltledere og koaxialkabler, samt montere vanlige kabelsko.
Verktøysettet forhandles i Norge av Herman Gotthardt AS, Oslo. Telefon: 22 71 60 90, e-post: a.tranholt@gotthardt.org

For de få

Vi lar oss beruse og forføre av disse mega-båtene som storprodusentene lanserer hvert år. Båtene i seg selv tilhører, i kanskje mer enn ett henseende, en fjern verden. Men løsningene vi finner ombord, vil vi om noen år kanskje se igjen i mindre og mer oppnåelige båter. Det synes å være den loven fremskrittets dynamikk følger. Sunseekers siste ekstremitet er Predator 68, en yacht med fantastisk design. I større grad enn konkurrenter som Princess og Fairline kombinerer Sunseeker fart og futuristiske linjer med overveldende luksus til skrogene som har klare racingelementer.
I 68-foterens klasse er det ikke lenger snakk om standard løsninger og utstyr, men om skreddersydde interiører og dekkslayout etter kundens ønsker. Allikevel kan man jo nevne at det som produsenten omtaler som standardutstyr, omfatter hydraulisk badeplattform, garasje for jolla, automatisk gangvei, elektrisk tak over uteplassen, komfyr med keramisk topp, bar med ismaskin, airconditioning og 11 kW generator – blant mye annet, Motoralternativene varierer fra 2 x 790 hk V MAN-motorer, til tilsvarende 2 x V12 som yter 1238 hk hver. Da subber den 31 tonn tungebåten av gårde med 40 knop på topp.
Opplysninger: Sunseeker Norge AS på Lysaker. Tlf.: 67 11 38 66 Internett: www.sunseeker.no

Tørr bolle - ingen smuler

De som i perioder har bodd i husbåt, også vinterstid i dieselluktende rå trebåter, vet kanskje bedre enn noen hva lukt og fukt gjør med inventar og helse. I større båter er ventilasjonsanlegg og fyring selvsagt en løsning, men i mindre farkoster må man ofte ty til andre hjelpemidler. En såkalt fuktsluker kan være en mulighet. Det svenske produktet Torrbollen er en beholder som absorberer fuktighet og hvis fuktslukende innhold kan fornyes med refilposer. Redusert luftfuktighet reduserer også muggvekst f.eks. under vinteropplag, men slår også positivt ut ved at man kan redusere oppvarmingen og samtidig beholde den effektive temperaturen.
Mer informasjon får du hos: Säljtema AB, Sverige. Telefon 00 46 13 16 02 00. E-mail: info@aljtema.se

Vernøy i Vest

På Samnanger utenfor Bergen produserer båtbyggeriet Vernøy Båt tre mindre båtmodeller. Bedriften startet i 1986 og har hele veien konstruert og produsert sine båter med fokus på kvalitet fremfor kvantitet. På båtmessen Dra til sjøs i Bergen i februar viste de noen av sine modeller, som omfatter en åpen 14 fots jolle for motorer inntil 20 hk, en skjærgårdsjeep på samme størrelse godkjent for 70 hk, og toppmodellen Vernøy 560 på 18 fot. Sistnevnte er en skjærgårdsjeep med elegante løp i linjene. Maksimal motorstørrelse er 115 hk som skyver den 600 kg tunge båten av gårde i rundt 40 knop.
Opplysninger: Vernøy Båt, 5658 Ådland, telefon 56 58 81 30, Internett: www.vernoy.no