Bruktbåt-test: Bayliner 3288

Svigerfars drøm

Dette er historien om svigersønnen som dro ut i den store verden for å finne svigerfars båtdrøm. Via internett havnet han i USA og fant det han mente var et passende eksemplar, en ekte Yankeebåt. Ble det suksess eller fiasko?

Publisert Sist oppdatert

Båtmagasinet har fått så hatten passer av Bayliner-entusiaster i Norge. De har ment at vi skriver mindre hyggelige ting om bruktimporterte amerikanere og at vi undervurderer hvor mye båt dette er for pengene. Men som sant er har vi bare konstatert at det har vært mye svindel med toll, avgifter og CE-merking på en lang rekke båter som er importert fra land utenfor EU, da spesielt USA. Samtidig har vi vist at det slett ikke er noen garanti for trygg handel å gå gjennom meglere som sier de er spesialister på amerikanske båter.

Det er litt over ett år siden familien Merkesvik på Askøy tok beslutningen om å skaffe seg en ny og større bobåt. De satte svigersønnen på saken, Øyvind Merkesvik, en kar som kanskje er litt skeptisk av natur og som gjerne vil ha full kontroll. Han har bistått folk før som har søkt råd i fortvilelse etter katta-i sekken-kjøp av bruktimporterte USA-båter. Heller ikke i svigerfars båtjakt ville han ha noe å gjøre med selskaper som mener å være spesialister på å hente hjem USA-båter i kundens navn, meglere som totalt fraskriver seg ansvar for skader, feil og mangler. Men de vil ha store penger for oppdraget. De lover rask og lettvint CE-merking for en billig penge, ”skal vi si 20-25.000 kroner?” Da kan man like gjerne gjøre en grundig jobb selv, tenkte Øyvind.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

949,-

pr. år – 10 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER