utgave nr 15 2008

Test: Bavaria 30 Sport

Publisert Sist oppdatert

Test: Bavaria 30 Sport

Bavaria-variasjon

Man kjenner seg igjen i en Bavaria. Materialer, layout, løsninger og komponenter er hentet fra samme hylle og satt sammen til en båt. Et industriprodukt i den store mengden, fra et langt samlebånd, laget for en bred kundegruppe som ferdes i høyst ulike farvann. Likevel er Bavaria 30 Sport en helt utmerket familiebåt.

TEKST OG FOTO: ATLE KNUTSEN


Hva vil man egentlig gjøre i en 30 fots daycruiser? Jo, man vil ut på sjøen. Og der ute vil man sole seg, man vil kjøre båt i 30 knop på en sikker og komfortabel måte for opplevelsens skyld, men også frakte seg selv og familien fra sted til sted uten å bli våte eller slått halvt i hjel. Man vil lage og spise frokost, lunsj og middag ombord, man vil sove, man vil dusje, man vil bade. Man skal leve om bord når det regner, og når solen skinner. Og alt dette skal en familie på fire-fem kunne gjøre gang på gang, og fristes til å gjøre det igjen. Bavaria 30 Sport tilfredsstiller alle disse behovene på en god nok måte. Ikke på noe område er egenskapene perfeksjonert til det optimale – båten er sosialdemokratisk og god nok.

Sjøegenskaper (smil)Vi har testet Bavaria 30 Sport med det klart mest solgte motoralternativet her i Norge, nemlig Volvo Penta D6 330 med DPH-drev. Pakken oppnår en toppfart på 32 knop, muligens noe mer når båten er nystoffet. D6-motoren gir godt skyv i den rundt fem tonn tunge båten, som har en moderat planingsterskel. Føreren beholder god sikt gjennom hele fartsregisteret. Vi antar at denne pakken er mer enn tilstrekkelig når båten skal håndteres med ferielast.Båten er kompakt og godt sammenskrudd, uten slamring og ulyder under gange. Skroget er harmonisk og vi klarte ikke å avdekke noen alarmerende unoter. Den viser antydning til kavitasjon ved kraftig sving mot styrbord, men det er også alt. Ved unnamanøvere merker man et skarpt V-skrog som legger seg pent over, uten dramatikk. Det er ingen problemer med for mye bæring i akterskipet som gir hugging eller bråstopp ved kraftige svinger.

Uteplassen (nøytral)Bavaria 30 Sport er en renspikket daycruiser med hovedsakelig fast innredet uteplass. Mulighetene til å justere interiøret etter behov begrenser seg til en vendbar seterygg mot solsengen. Man tar seg behendig inn på uteplassen via en åpning fra badeplattformen på styrbord side. Åpningen kan stenges med en enkel stålgrind. Nede ved dørken ved inngangen har man enkel tilgang til et godt merket panel med hovedstrømbryterne. På babord side ligger solsengen med en vendbar rygg. Vi kunne ønsket oss beslag som var noe smidigere og gjorde det lettere å bevege ryggen frem og tilbake. Vipper man ryggen forover får man en hyggelig solseng akter, alternativt en U-sittegruppe rundt et lite klaffebord med ryggen i den aktre posisjonen. Her sitter man greit fem stykker. Videre forover er det en liten sjeselong ved førerplass med plass til en person. Det er ikke noe stuveplass i benkene på uteplassen. Den eneste stuveplassen man har her er et gigantisk rom under solsengen og et skap under setet ved førerplass. På styrbord side, vis-á-vis U-sofaen – er det en utvendig byssemodul som kan utrustes med både grill og kjøleskap. Badeplattform har gode trinn ut på dollbordene. Selve plattformen er integrert i skroget, og kunne med fordel vært noe lengre for å bedre om bord- og ilandstigningsmulighetene. Badestigen er montert under et lokk på babord side, og er neppe mulig å felle ut for en person som ligger i sjøen. På babordsiden er det montert utvendig dusj, mens den manuelle lensepumpen har fått en nokså utrygg plassering på styrbord side. Via trinn på hver side er det god adkomst ut på dollbordene. Det er i alt seks solide kryssholt på dekk. Kryssholtene midtskips kunne vært felt mer utover for å unngå harde sammenstøt med stortåen. På fordekket er det plass til å slange seg i solen. Den rimelig høye og solide rekka ender i en skikkelig pulpit i baugen. Her er det kjettingkasse i dekket, men på båter med ankerspill er plassen til fendere og tauverk sterkt begrenset her.

Førerposisjon (nøytral)Vi har alltid vært ganske fornøyd med førermiljøet i Bavaria sine båter. 30 sport er intet unntak. Konsollen er oversiktlig organisert. Plassering av tiltratt og spak er bra, og det samme gjelder funksjoner som drevtrim og trimplan. Instrumentene er også lett synlig plassert, noe som også gjelder for kompasset. Alle brytere er organisert på et separat panel som er oversiktlig og bra. Vi reagerte på at lensepumpen ikke stopper automatisk da vi startet den fra dette panelet. Pumpen burde stoppe når man slipper bryteren.Plotteren kunne derimot ha vært vinklet mer mot føreren. Bedre stuveplass til mobil, nøkler og andre småting står også høyt på ønskelisten. Her er praktisk talt ingen annen stuveplass enn en liten koppholder og skapet under førerstolen, som er romslig. Førerstolen er justerbar i lengderetningen, men ikke i høyden, og har en lårpute som kan vippes opp. Den er ikke verdens beste og fortjener en stoppemekanisme som gjør at man virkelig kan lene seg mot den når man kjører. Kontakten til landstrømmen har fått en tilfredsstillende plassering ved beina på førerplassen. Innenfor vindruten er det et stort, uutnyttet hvitt område som gir mye reflekser i vindskjermen. Området kunne dessuten ha vært utnyttet bedre til stuveplass i form av små nisjer. Vindskjermen er forsynt med kun en vindusvisker – båten fortjener to som standard.

Salongen/hovedlugaren(smil)At Bavariaen skal passe til flere markeder, ser vi når vi kommer under dekk. For i motsetning til de fleste nordiske daycruisere, har Bavaria 30 Sport en kombinert salong og hovedlugar under dekk. Salongen er slik vi kjenner den fra tallrike Bavaria-modeller: Samme tresort, samme farger og samme løsninger. Forut er det en U-sofa som kan konverteres til en dobbelkøye på kveldstid, på babord side er det en bysse, og på styrbord side finner vi toalettet. I salongen er det bra med stuveplass i to rekker med overskap på hver side. Vi har aldri vært begeistret for måten Bavaria hengsler skapdørene på – som er litt klumpete og uelegant. I alt er det åtte overskap under dollbordet. U-salongen er anlagt rundt et bord med en enkel søyle som kan fjernes. For å få en dobbelkøye, må man felle ut hengslede plater. En grei løsning som tar lite plass. I benkene er det romslige stuverom. Helt forut ligger vanntanken. I den opphøyde dørken ved salongen er det en luke som gir god adkomst til baugpropellen. På styrbord side akter er det et dobbelskap – hvorav halve har hyller og det andre er et romslig hengeskap. Over dette skapet er det et bryterpanel for belysning osv. Her er også båtens eneste 220 voltsuttak – noe vi gjerne hadde sett et par til av. Via løse lemmer i dørken har man god adkomst ned til skrogbunnen.Belysningen i salongen/lugaren/byssa er beskjeden. Kun tre downligths totalt – og det er vel det minste antallet vi har telt i en 30 fots daycruiser. Foruten disse lyspunktene, har lugaren tre koøyer som kan åpnes, samt en dekksluke som åpnes i forkant og ikke i akterkant som vi mener er å foretrekke.

Byssa (smil)Båten har foruten wetbaren på uteplassen en separat bysse under dekk, på babord side. Byssebenken er absolutt stor nok for å tilberede alle dagens måltider. Benken har bra arbeidshøyde, og har en skikkelig slingrekant. En dyp og fin vask med solid ettgrepsarmatur og et tobluss kokeapparat dominerer benkeflaten, men noe avsettingsplass er det også. På innsiden av benken inn mot skottet er det en hylle med skikkelig kant. Stuveplassen for øvrig består av tre overskap og i selve benken er det en skuff til bestikk, et gryteskap og ytterligere et skap som okkuperes av en stor søppeldunk. Bavaria har gjort slike detaljer til standard, noe flere produsenter med fordel kan merke seg. I benken er det også et kjøleskap.

Lugar (Smil)Den eneste separate lugaren i båten, er senterlugaren under uteplassen. Man kommer til den via en dør aktenfor byssa, på babord side. Her inne er behovet for skap og stuveplass tatt på stort alvor. Rett innenfor døren er det god plass til å legge fra seg ting på toppen av et skap med solid slingrekant. Videre er det et stort hengeskap i akterkant av lugaren, og det er dype og fine stuverom under køyebunnen. Her finnes dessuten en dobbel sittebenk som også har stuveplass under setet. Køyen duger bra for to personer, og innerst i lugaren er det inspeksjonsluker inn til ulike installasjoner. Lugaren er derimot dårlig belyst, med kun to downlights. Ikke engang et par leselamper i køya er standard. Det er for dårlig. Ventilasjonen er derimot bra, med et koøye ut mot uteplassen samt en dekksluke.

Toalettrom (smil)Også toalettrommet er i hovedtrekk velfungerende og romslig. Innredningen er delvis helstøpt, med unntak av en treseksjon med et skap. Skapplassen er noe begrenset, med et skap under vasken (som er helt uten finish eller hyller innvendig). Her har man derimot funnet plass toalettrullholderen og en toalettbørste. Små, men positive detaljer. Sammen med tannkrusholder og tilstrekkelig med knagger, oppleves rommet som ganske komplett utrustet. I skapet er det også enkel tilgang til filteret til dusjlensepumpen. For å betjene denne pumpen må man imidlertid holde knappen inne hele tiden, og det er en ganske klønete løsning. Skapmodulen har en vask på toppen med corianplate og et skikkelig armatur med dusjhode. Over vasken er det et lysstoffrør som gir god belysning. Videre er her to greit plasserte speil. Ventilasjonen består kun av et koøye som kan åpnes. Man har god adkomst til septiktanken på baksiden av en luke ved toalettet. Det manuelle Jabsco-toalettet var rett og slett så lite at man måtte velge å avslutte hver forretning for seg. Vi ville foretrukket et større toalett.

Motorrom (surt)Motorromsluken er en ganske mektig historie. Hele den aktre sofamodulen (inkludert solsengen og lasterommet), heves elektrisk og gir god adkomst til motorrommet. Dette er en vanlig løsning på de fleste av Bavaria sine modeller, og det ser fancy ut på en båtmesse. Situasjonen kan være ganske annerledes om det oppstår en alvorlig situasjon om bord. Dersom man får en ”black ship” situasjon der alt elektrisk om bord slutter å virke, har man ingen mulighet til å komme ned i motorrommet. Dette mener vi er en alvorlig mangel som produsenten bør utbedre. Når luken vel er åpnet, har man god adkomst til det romslige og oversiktlige motorrommet. I testbåten var det relativt få installasjoner og dermed veldige oversiktlig. Motoren, i vår testbåt en Volvo Penta D6-330, står fritt og lett tilgjengelig for alle typer service og ettersyn. I forkant av motorrommet er dieseltanken plassert, med god tilgang til grovfilter. Det er imidlertid ingen dreneringsmulighet i bunnen av tanken, kun et håndlokk på toppen av tanken. Dieselvarmeren er montert lett tilgjenglig på babord side sammen med forbruksbatteriene. Batteriene er godt festet og polene og skikkelig beskyttet.Installasjonene er ryddig og greit utført, men finishen på plastarbeider og oppklamring av ledninger og kabler er gjort på enkleste måte. På styrbord side av motorrommet finner vi varmtvannsberederen og startbatteriet. I alt et veldig ukomplisert motorrom med få skroggjennomføringer med unntak av drevet. Rommet er belyst med en lampe. Det elektriske anlegget er tilfredsstillende merket, men vi savnet en bedre merking av de øvrige installasjonene.

TESTFAKTA BAVARIA 30 SPORT

KONKLUSJONBavaria 30 Sport er en romslig daycruiser som helt klart tillater en familie på fire å reise på lengre ferieturer. Vi mener den er mye båt for pengene. Den finish og de løsninger som er om bord, er hva man kan forvente å få i denne prisklassen. Noen praktiske detaljer, blant annet mangel på stuverom på uteplassen, kronglete dusjløsning og motoromsluken fortjener å utvikles videre.

PLUSS+ Sjøegenskaper+ Pris+ Godt sammenskrudd

MINUS— Motorromsluken— Dusjløsning

SPESIFIKASJONERStørste lengde:9,60 meterSkroglengde:9,20 meterStørste bredde:2,98 meterVekt tørr båt:5.000 kgVekt fullastet båt:6.000 kgStørste dyptgående fullastet:0,90 meterKapasiteter- Ferskvann:120 liter- Drivstoff:520 liter- Septik:80 liter- Varmtvann:20 liter

MOTOR OG FREMDRIFT

I testbåtMotorfabrikat:Volvo PentaModellbetegnelse:D6 330Årsmodell:2008Drivstofftype:DieselYtelse ahk:322Ytelse kW:237Antall sylindere:6Max turtall ihht produsent:3.500 omdr./min.Max turtall i test:3.500 omdr./min.Type fremdrift:DPH-drevUtveksling drev:1,76:1Propeller- type:G4- materiale:Nikkel, alumin.,bronse- stigning i tommer:- antall blad:3+4

Motoralternativer- Alternativ 1Volvo Penta D6 330/DPH- Alternativ 22xVolvo Penta D3 160/DPH- Alternativ 32xVolvo Penta D3 190/DPH

ELEKTRISK ANLEGG

MÅL I CM

CE-MERKING

FRA CE-SKILTETMax antall personer:8Max antall pers. på flybridge:-Max antall pers. og last i kg:1.000Max motorstyrke:520 hk

FART OG STØY

TESTRESULTAT

TESTBETINGELSER

UTSTYR

PRIS OG OPPLYSNINGER

KONKURRENTENENor Star 290Test i BM /200Joda 290Test i BM 3/1999Sea Ray 315 SundancerTest i BM /200

Batteribank:

- type og størrelse (forbruk):2x140 Ah, Bosch Heavy Duty

- type og størrelse (start):1x140 Ah

- antall (standard):2xforbruk, 1xstart

- antall testbåt:2xforbruk, 1xstart

Ladespenning forbruk i volt¹):14,2

Ladespenning start i volt¹):14,1

¹) Anbefalt ladespenning: 14,4 volt

Sidedekk, bredde:

17

Uteplass akter (plattform):

-

Ståhøyde ved førerplass:

188

Ståhøyde i salong:

180/188

Ståhøyde

- hovedlugar:

180

- stikklugar:

175

Ståhøyde i bysse:

188

Arbeidshøyde byssebenk:

88

Ståhøyde på toalett:

179

Akterdør – bredde:

47

Akterdør – terskelhøyde:

15

Sidedør – bredde:

50

Køyemål

- hovedlugar:

170x180

- stikklugar:

135x200

Ståhøyde under kalesje:

188

I ORDEN

MANGELFULLT

Designkategori:

B

-

HIN-nummer:

OK

-

Samsvarserklæring:

OK

-

Brukerhåndbok:

OK

-

I følge produsent

Testet

Max turtall:

3.500 omdr./min

3.500 omdr./min.

Max fart:

35knop

32,3 knop

Marsjfart:

28 knop

28 knop

Max støy:

- dBA

84 dBA

Støy ved marsjfart:

- dBA

82 dBA

Turtall (omdr./min.)Fart (i knop)Støy (i dBA)Merknad

3.5003284

3.2002984

2.9002682

2.6002177

2.3001476

2.0001072

1.700973

1.400871

1.100667

800460

(Reduksjon med 300 omdr./min.)

Temperatur

- Luft:

17ºC

- Sjø:

18ºC

Vindstyrke:

1-2 m/sek

Tankinnhold ved test

- Diesel:

200 liter

- Ferskvann:

60 liter

- Septik:

0 liter

Antall personer om bord:

2

BESKRIVELSE

STANDARD

EKSTRA

I TESTBÅT

Landstrømanlegg 230 V

X

X

Dybde- og fartsmåler

X

X

Kompass med lys

X

X

Teak på badeplattform

X

X

Elektrisk luke motorrom

X

X

Koøyer i skrog til å åpne

X

X

6 stk kryssholt i rustfritt

X

X

Teak på uteplassen

X

X

Havnepresenning

X

X

Kalesje med rustfrie bøyler

X

X

Kjøleskap ute

X

X

Dieselvarmer, 3,5 kw

X

X

Dusj på toalettrom

X

X

Trimflaps med indikator

X

X

To ekstra batterier á 140 Ah

X

X

Varmtvannstank, 20 liter

X

Baugpropell SE 60

X

Batterilader, 45 Ah

X

X

Radio/CD-spiller

X

X

2 stk høyttalere

X

X

Frakt

X

X

Teknisk klargjøring

X

X

Ankervinsj akter

X

X

Kartplotter

X

X

Pris fra (inkl. avg.)1.205.800 kroner

Pris testet båt (inkl. avg.)1.450.000 kroner

Konstruktør:Seaway Group/JJ Design

Produsent:Bavaria Yachtbau, Tyskland

Importør:Lunde Båt Motor AS

Ytterligere opplysninger:Lunde Båt Motor As

Leangbukta 31

1392 Vettre

Telefon 55 76 59 29

www.motorboat.no