utgave nr 12 1997

Test: Joda 310 Monaco

Publisert Sist oppdatert

Test: Joda 310 Monaco


Fin båt!!


Joda 310 Monaco har vært på markedet en stund, og det er tydelig at her har man luket ut detaljer som ikke har fungert. Vi fant omtrent ingenting å sette fingeren på. En bra båt på alle måter.

Tekst og foto: Hans Due

Joda har vært gjennom skiftende tider, med bl.a. samarbeide med Polar og Tresfjord. Ingeman Gjeruldsen har vært med hele tiden, og står nå som eneeier av bedriften. Joda 310 er tydeligvis tuftet på de årelange erfaringene i båtbyggerfaget som Ingeman har opparbeidet. Båten har en praktisk innredning, gode sjøegenskaper og servicevennligheten er bra.

Salong

Vakkert trearbeide dominerer plassen under dekk. Godt avrundede kanter og gripehåndtak der det er naturlig å plassere det. I tak og skrogsider er det skaipolstring som er fint montert. De smale, langsgående vinduene gir tilstrekkelig dagslys, hvilket er en nødvendighet med såpass mørkt interiør. En takluke med fortrekksgardin sørger for tilstrekkelig ventilasjon uten at de som overnatter her blir plaget med morgensolen midt i fleisen.
Den halvrunde U-sofaen har et bord som kan senkes og som passer i utsparingen i sofaen slik at man kan rigge til en stor dobbeltkøye. Spørsmålet er om man virkelig trenger en salong under dekk, eller om det hadde vært mer hensiktsmessig med en separat dobbeltlugar forut. På skottet forut er det montert fire skap, alle med glass og flaskeholdere. Kanskje litt i meste laget. Et par av skapene kunne gjerne hatt to hyller til bøker og andre småsaker.
Elektrisk lys får man fra en lampe i taket, på skottet mot toalettrommet på styrbord side og to leselys forut på hver side av det midtmonterte speilet. Det er 12-volt uttak på enden av byssa mot salongen, og i vår testbåt var det også montert 220-volts anlegg med stikkontakt ved siden av 12-volt uttaket. Under sofaen er det store stuerom.

Bysse

Byssa er romslig og praktisk organisert. Sentrale funksjoner er tobluss Wallas safeflame kokeapparat med keramikktopp og en rund stålvask med skikkelig armatur. Muligens kan det se noe trangt ut med trapper opp til uteplass halvveis opp på byssefronten, men i praksis merker man ikke dette. Det er stor avsettingsplass til høyre for vasken, og under denne er kjøleskapet montert. Avsettingsplass har man også i borde over skapplassen som er generøs. Under benken er det et lite skap der blant annet tanken for lampeolje til kokeapparatet er og luftekanal for varmeapparatet samt tre skuffer ved siden av.

Toalett/dusjrom

Innredningen på toalett/dusjrommet er helstøpt opp til ca. 1 m. høyde. Over det er det skott i treverk, men forsvarlig forseglet i skjøtene. Dørken er drenert med elektrisk pumpe, og i taket er det en sirkelrund gardinskinne som gjør at man kan dusje uten å sprute ned hele rommet.
Doen er en ITT Jabsco av bra kvalitet, og montert i riktig sittehøyde. Under den helstøpte vasken er det et lite skap til håndklær og doruller, og i borde under dollbordet er det også et skap som rommer toalettsaker. Armaturen på vasken er ok, og er kombinert med uttrekkbar hånddusj. Ventilasjon skjer ved elektrisk utsugingsvifte samt at man har et lite koøye som kan åpnes. Det finnes også 12-volt uttak for f.eks. hårtørrer og barbermaskin. På skottet mot salongen er det et speil, og en lampe som er riktig montert ved siden av speilet.

Stikklugar

På tvers innunder førerplassen er det en dobbeltkøye med et lite stuerom under. I hodeenden er det to skap som rommer en del, og det er montert to leselamper. Mot uteplassen er et vindu med matt glass. Vinduet kan åpnes for ventilasjon.
En egen av- og påkledningsdel har ståhøyde og en liten sittebenk. I benken er flere skroggjennomføringer og dermed ingen stueplass. I borde er det imidlertid et skap som har romslig stueplass. Innenfor dette skapet igjen er det en luke til et innerskap som rommer alle elektriske sikringer. De er bra merket i tillegg til en tavleoversikt. Det er lys i taket i av- og påkledningsdelen.

Uteplass

Med dobbeltsete ved førerplass, enkeltsete vis á vis og en sofa akterut med plass til 3, er det totalt sitteplass til 6 personer i fartsretningen. Aktersofaen kan enkelt gjøres om til stor solseng /overnattingsplass under kalesje ved å vippe fram ryggstøet.
Ryggstøet på dobbeltsetet ved førerplassen kan vippes forover slik at to personer kan sitte vendt akterover ved klappbordet foran aktersofaen. Bordet er av brett-ut-typen, og blir ganske stort ferdig utslått. Vis á vis sofaen på babord side er det montert et kjøleskap med flaske/glassholdere oppå. Aktenfor dette er et skap med alle hovedbrytere for strøm samlet, og på skottet her er også de to manuelle lensepumpene som dermed er greit tilgjengelige i nødsfall.
Kunstig belysning får man fra tre innfelte lamper i targabøylen, en i topp og en lavt nede på hver side. Glassholdere er montert både ved førerplass, passasjersete og ved sofaen.
Adkomsten til motorrommet er under sofaen som vippes enkelt opp bl.a. ved hjelp av gassdempere. I dørken er nok en luke som må vippes opp før motoren kommer til syne. Batteriene er montert inne i et skap under dollbordet ved passasjersetet. Greit å komme til og godt adskilt fra motorrommet. Det er port ut til badeplattformen på babord side akterut. Adkomsten fra salongen under fordekk til badeplattformen er fin, i og med at man ikke behøver å manøvrer seg mellom stoler, bord og sofaer.

Motor/teknisk

Motorrommet er stort og det er god plass rundt KAD 42-motoren til Volvo Penta. Her er plass til en dobbeltinstallasjon, men service og vedlikehold blir adskillig vanskeligere, for plassen blir da ganske trang. Varmtvannstanken er montert på styrbord side. Alle kabler og slanger er skikkelig oppklamret eller lagt i kabelgater.
Foran motorrommet er tankene montert. Det er god tilgang til mannhull, og vi vil tro at demontering av tanker er helt problemfritt siden det er forholdsvis store luker i dørken ned til tankene. Fem 90 Ah. batterier er standard i denne båten, og alle har fått plass i et skap under dollbordet ved passasjersetet. Ladespenningen målte vi til 14,0 volt, hvilket såvidt er godkjent. Aller helst hadde vi sett at ladespenningen lå på 14,4 volt for optimal lading. Ellers er det elektriske logisk og oversiktlig lagt opp.

Dekk/badeplattform

Badeplattformen er integrert, og det er grei adkomst via en port i akterspeilet på babord side. Her er fenderholdere, to stuerom, ferdig boks for montering av ankervinsj samt plass for montering av davitere. Dørken både på badeplattformen og uteplassen er teakbelagt. Det er nedfellbar bade-/redningsleider, vannskikrok/slepekrok og hånddusj med kaldt vann.
Dollbordet frem mot fordekket er tilstrekkelig bredt til å gå på. Gripehåndtak på targabøyle og fordekk, ramme på vindskjerm samt pulpit gjør at man ferdes sikkert på fordekket. Med kalesje oppslått finnes to innsydde gripehåndtak som med fordel kunne vært omgjort til en lang langsmed kalesjen.
Fordekket kan brukes til solseng ved kjøp av ekstra putesett. Forut ender dekket opp i et nebb med innfelt ankerrulle. Dreggluken forut kan også benyttes til å montere ankervinsj i.
Det er seks solide kryssholt, to forut, to akterut og to midtskips. Rundt aktre del av uteplassen og aktenfor targabøylen er det rekke/gripehåndtak i treverk.

Sjøegenskaper

Båten er god å manøvrere med lett og behagelig servostyring. Gearskiftet er litt hardt, men fullt ut akseptabelt. Båten går godt i alle fartsområder og har en liten planingsterskel. Man hører godt slagene mot skrogsiden i litt sjø og med døren til salongen under dekk åpen. Det skjer ingen skumle ting når man provoserer båten maksimalt i svinger. Vår testbåt var utstyrt med baugpropell (ekstrautstyr), og betjeningen av baugpropellen var koblet til trimknappen i gasshåndtaket. Enkelt og meget betjeningsvennlig ved finmanøvrering.

Førerplass

Alle vitale instrumenter er montert enten i konsollen innunder frontruten eller på dashbordet ved rattet. Mellom her er et stort kartbord. Ved siden av rattet er det plass for ytterligere instrumenter som f.eks. GPS og ekkolodd. Bryterpanelet er under rattet, og litt for dårlig merket i dagslys. Om natten synes den opplyste teksten til hver bryter godt.
Man sitter behagelig i det justerbare, dobbelte førersetet, og har god sikt horisonten rundt. Vindusfeltene er store og rene med store, solide vindusviskere. Både ratt og gass/gear er montert slik at det er behagelig å betjene dem. Aktenfor gass/gearspaken var det på vår testbåt montert betjeningspanel for trimplan (ekstrautstyr), mens trimmingen til akterdrevet var montert i dashbordet på venstre side av rattet. Aller helst ville vi hatt montert de to betjeningspanelene samme sted. Vi savnet opplegg for defroster. Dette bør være standard på alle båter.

Konklusjon

En fin ferietursbåt som stort sett er fornuftig innredet, og som leveres med det aller mest nødvendige utstyr som standard. Kvaliteten på arbeidet er høy. Båten har gode sjøegenskaper og lavt støynivå.

Fart/Støy

Farten er radarmålt med 1 mann ombord, nesten tomme tanker og ingen last utenom det som leveres som standard. Lufttemperaturen var 4° C. Støyen er målt ved førerplass med kalesjen oppslått. Kompressoren er innkoblet opp til ca. 2400 omdreininger der turboen overtar.

Omdr./minuttFart i knopStøy i dbA
400033,883,5
360030,782,0
320026,081,3
280021,380,3
240012,477,6
20008,975,9
16007,472,1
12006,067,9
8004,463,0
700(tomg)4,062,4

Data

Produsent:Joda Industrier AS, 4870 Fevik. Tlf: 37 04 85 44

Lengde totalt:9,35 m.
Bredde:3,00 m.
Vekt m/ 2 x 4,3lt. V6:ca. 3.300 kg.
Drivstoff:500 lt.
Ferskvann:130 lt.
Septik:115 lt.
Motor testbåt:Volvo Penta KAD 42, 216 hk.
Pris testbåt:Kr. 874.028,-