Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

utgave nr 5 1989

Hansvik 700 Combi

Publisert Sist oppdatert
Rask bakveggbåt for hobbyfiskeren:

HANSVIK 700 COMBI

Av Hans Due

Hansvik lager åpne landstedbåter, eller mindre overbygde båter beregnet for påhengsmotorer, tenker de fleste. Riktig det, men Hansvik har også kommet med innenbordsmotorbåter. To modeller er i salg, Hansvik 600 Combi og 700 Combi. Vi har testet sistnevnte, en båt for hobbyfiskeren som ønsker å ta med seg sin lille familie på helgetur.

-Denne båten er bygget for bruk her i Norge, og slår ikke så godt an i utlandet, sier Finn Hansvik som har konstruert alle Hansvik-båtene siden starten for 23 år siden.
Men i Norge er båten aktuell. Den har et forholdsvis stort akterdekk som egner seg godt for fiske, men med oppvippbare benker slik at man kan sitte ute og nyte godværet. Med en 66 hk. dieselmotor gjør båten drøyt 18 knop tomlastet. Noe mer enn det tåler neppe skroget. Med last og familie ombord vil marsjfart ligge på rundt 15-16 knop.

SALONG/STYRHUS

Innredningen er i teak. Håndarbeidet er bra. Skrogsidene er polstret med vedlikeholdsvennlig polstring som er limt direkte på. I taket er polstringen limt på kryssfiner. U-sofaen i baugen har stuerom under benkene. Sofaen omgjøres til en stor dobbelt/trippelkøye ved å felle ned bordet og legge på en ekstra lem aktenfor bordet.
Styrhusdelen består av førerplass, bysse og adskilt toalettrom. Sistnevnte er kun egnet for toalettbesøk. Som standard leveres båten med "bærsj & carry", men pumpedo kan leveres mot noen flere kroner. Det finnes ikke håndvask eller dusjmuligheter på toalettet.
Byssa er halvveis dekket av førerstolen. Vipper man opp denne, åpenbarer den rustfrie stålvasken seg. Kranen er av plast, et materiale som ikke er særlig egnet og som har lett for å brekke, især på kalde vinterdager. Kranen burde vært byttet ut med en i bedre kvalitet. Det er bryter til den elektriske ferskvannspumpen i krana.Båten leveres ikke med kokeapparat som standard, men det er satt av plass til den ved siden av vasken. Det er tre skap og tre skuffer samt skjærefjøl i tilknytning til byssa. Det ene skapet står på babord side. Toppen på dette skapet kan brukes som passasjersete. Merkelig da at produsenten ikke leverer en tilpasset pute. På skottet aktenfor byssa mot uteplassen er det skrudd opp en fin glassholder.

LYST OG LUFTIG

Til tross for at det er brukt en del teak i innredningen er det usedvanlig lyst og luftig miljø. Den lyse polstringen, de mange småvinduene , de store front- og siderutene og de to taklukene bidrar til det. I tillegg har produsenten vært overdådig i antall lyspunkter. Tre lamper i sofa/køye-arrangementet og to taklamper i styrhusdelen gir tilnærmet flombelysning inne når det er mørkt ute.
Utluftingen er det heller ikke spart på. Fire ventiler og to takluker!

FØRERPLASS

Det er to styreposisjoner ombord. En inne og en ute på skottet mot styrhuset. Førerplassen inne er spartansk, men funksjonell. Instrumentene og rattet er montert på en teakplate. I borde under gass/gear-reguleringen er det en dør inn til eletriske koblinger Det kunne med fordel vært montert en hengslet teakplate under instrumentpanelet også slik at kabler og hydraulikkslanger ble skjult. To spaks gass/gear-hendel er plassert ved siden av førerstolen. Foran instrumentbordet er plass til båtsportkart. Kompass følger ikke med som standard.
Sikten forover og til sidene er bra. To vindusviskere og fastmontert lyskaster følger med som standard. Over førerplassen er en luke som man kan stikke hode opp av på varme soldager, eller når duggen på rutene blir for irriterende på regnvåte dager. Fra Salong/styrhus kommer man ut til akterdekket via en aluminiumsinnrammet sotet glassdør.

UTEPLASS/OVERBYGG

Uteplassen er selvlensende. Dørken er i antisklimønster. Over motorrommet og lasterommet er det luker. Lukene er ikke utstyrt med løfteringer. Det burde de være, for man bør ha lange negler om man skal løfte opp lukene uten ringer.
Akerut er det tre hengslede benker som kan vippes opp, bena slås ned, og man har sitteplas til 7-8 personer. Rundt uteplassen er båten rikelig utstyrt med griperekker og håndtak. På akterspeilet er en leddet bade/redningsleider. På dollbordet i hvert hjørne av akterspeilet er påfyllingen til diesel og vann. Foran disse er kryssholtene.
Det er en styreposisjon ute. Den er montert styrbord side på skottet mot styrhuset. Det er god sikt over styrhuset selv når båten går for full fart og baugen reiser seg litt. På styrhustaket er det en liten vindskjerm/sprutavviser. Den kunne med fordel vært noe høyere slik at man sto mer i le under kjøring.
Å komme seg fra for til akter på båten er uproblematisk. Det er godt med griperekker hele veien. Dollbordet og fordekket er i antiskli-mønster. Helt forut er det en drenert ankerboks, to kryssholt og halegatt. På vår ønskeliste står en liten pulpit med åpning i baugen.

MOTOR/EL-INSTALLASJONER

Motoren i vår testbåt, en Yanmar 4JH-HTBE på 66 hk., er omsluttet av en lyddempingskasse til å løfte rett opp gjennom motorromsluken. Løsningen er ikke helt tilfredsstillende da lyddempingen ikke går helt ned i kjølsvinet slik at lyden ledes inn under dørken i styrhuset. På hver side av motoren lå tankene, drivstoff på den ene siden og ferskvann på den andre. Tankene er i plast og rommer 110 liter hver. Ett batteri er standard, og det står i en egen kasse ved siden av motoren. Batteriet kunne med fordel vært plassert noe høyere. Installasjonene i motorrommet er greie. Det er brukt elektriske kabler med tilstrekkelig tversnitt, og kabler og slanger er delvis oppklamret, delvis limt til skrogside og skott. Serviceadkomsten er det ingen grunn til å klage på.
I lasterommet aktenfor motoren sitter den manuelle lensepumpen. Det følger ikke elektrisk pumpe med som standard. På akterspeilet er den hydrauliske styremaskinen montert.

SKROG/KJØREEGENSKAPER

Alt plastarbeide er fagmessig og ordentlig utført. Skroget er konstruert av Finn Hansvik. Det har en noe original løsning helt akterut der bunnen har en halv tunnel aktenfor flyndra. Dette er gjort for at propellen skal kunne heves helt oppunder skroget. Dermed blir vinkelen på akslingen mindre, og motoren kan plasseres lenger akterut enn ellers.
Toppfart på vår testbåt var 18,8 knop ved 3750 omdreininger. Propellen er sannsynligvis litt for liten til denne motoren. Det ideelle omdreiningstallet er 3600.
Båten hadde litt tregt for å ta ror både forover og akterover. Noe kan tilskrives at det var litt lite olje i hydraulikksystemet, men vi synes allikevel svingradiusen var for stor.
Vår testbåt var litt tung i forskipet, noe produsenten også er klar over. Problemet kan løses ved å flytte drivstoff- og vanntankene lenger akterover, noe som vil bli gjort på de neste båtene.
Forøvrig virket båten stødig og grei i sjøen. Ingen ubehagelige overraskelser.

KONKLUSJON

Hansvik 700 Combi er en drøyt 21 fots båt som det er all grunn til å satse på videre. Med en pris på ca.250.000 er den også konkurransedyktig på pris. For hobbyfiskeren i kystfarvann er denne båten et reellt alternativ. Båten innbyr ikke til langturer, men for en langhelg er den helt ok. Kvaliteten på arbeidet ombord er høy. Støynivået i styrhus/salong er imidlertid noe for høyt.

FART/STØY
Omdr.Fart i knopStøy i dba
375018,890,8
340016,690,4
310015,086,7
280013,881,4
250010,377,0
2200 8,475,2
1900 7,670,7
16006,467,7

DATA
Lengde:700 cm
Bredde:262 cm
Dypgående: 65 cm
Høyde i styrhus:190 cm
Vekt:ca. 1500 kg
Motor: Yanmar fra 44 hk- 77 hk
Styring:Hydraulisk, 2 posisjoner
Drifstoff:
Diesel i 110 lt.tank
Vann:110 lt.