Førsteinntrykket Ryds 20 Family: Fin for familien

Med åpen planløsning og hyggelige sjøegenskaper er hardtopbåten Ryds 20 Family en godt egnet dagsturbåt for den lille familien.

Publisert Sist oppdatert

Tekst og foto: Staffan Westerling
Norsk tilretteleggelse. Hans Due

Hardtopbåten er på full fart inn i markedet igjen, og godt er det, for det er en praktisk løsning for skandinaviske værforhold. En ganske åpen løsning for finværet og tilstrekkelig beskyttet i møkkavær. Ryds 20 Family er en enkel båt, men med en smart planløsning. Kort fortalt består uteplassen av en U-sofa akterut, to stoler midtskips for fører og passasjer samt en V-køye under dekk forut. Til tross for den noe beskjedne lengden på drøye seks meter, føles båten romslig. Det skyldes den åpne og moderne planløsningen sammen med at man ikke har dollbord slik at uteplassen går helt ut til skrogsidene. I denne båten er det ingen problemer for fire personer å reise på en weekendtur.

Gode sjøegenskaper


En V-bunnsvinkel på 21 grader i skroget sammen med velplasserte steglister gjør at båten går mykt og tørt i sjøen. Vi hadde en trivelig tur selv i ganske grov sjø. Selv når vi provoserte båten med ganske tøff kjøring og krappe svinger, fant vi ingen svakheter. Det skyldes også at laminatet er veldig stivt og fint siden Ryds vakuumstøper disse båtene. Innredningen sitter også godt fast og slamrer ikke merkbart under gange. Finishen er også godkjent. Maksfarten målte vi til 39,5 knop med en Mercruiser 4,3 MPI på 220 hk. Støyen var her 87 decibel ved førerplass. Forbruket er 65,5 liter pr. time eller 1,65 liter pr nautisk mil på toppfart.

Innredning

Førerplassen er stort sett velorganisert, bortsett fra enkelte unødvendige mangler. Det er god sikt horisonten rundt. Gass og gearspaker er velplasserte og instrumenter er godt synlige i en fint utformet konsoll. Om man ønsker å stå og kjøre går det utmerket. Man trekker da kalesjedelen i hardtopen akterover. Det er synd at ikke Ryds har satset mer på førermiljøet og passasjerkomforten midtskips. Når et fint, sportslig og velbygget skrog utstyres med litt under middels gode stoler uten særlige innstillingsmuligheter, tilpasset fotstøtte og manglende håndtak, blir vi litt triste. Ergonomien er viktig, og Ryds kan bedre enn dette. Vi gir pluss for at kartplotter med GPS følger med som standard.
Byssedelen babord for passasjerstolen er smart. Man feller ned ryggstøet på stolen og vipper setet forover og enkelt kan man felle ut hele bysseseksjonen. Den består av et lite kokeapparat og en liten vask med kaldtsvannskran. Man lager ikke de store måltidene her, men kaffekoking og brasing av egg og bacon til frokost går utmerket. Kjøleboksen er montert under aktersofaen sammen med gassbeholderen og vanntanken.

U-sofaen akterut har plass til fire voksne og to barn. Sittekomforten er god – i hvert fall for de som sitter med ryggen mot akterspeilet. De som sitter på siden av U-en har dårlig ryggstøe.
Under aktersofaen finnes også motorromsluken. Det er ganske trangt i motorrommet, men man kommer til de viktigste servicepunktene.

Det er ståhøyde under hardtoppen takket være en langsgående brønn i dørken som løper helt fra aktersofaen og fram under fordekket. Her er en nedfellbar stige som man kan bruke til å entre fordekket ved å åpne den midterste delen av frontruten. Løsningen er smart fordi man da kan eliminere brede dollbord og slipper å klatre på utsiden av båten for å komme fram til fordekket.
Forut er det en V-sofa som med ileggsputer gjøres om til en stor køye. Porta Potti-do er under benken forut. Plundrete når man har gjort om til køye her, og da får man heller ikke ned stigen opp til fordekket slik at man må krype opp gjennom åpningen i frontruten dersom man må på land og gjøre sitt fornødne i løpet av natten. Helt akterut er det en forholdsvis romslig badeplattform med utfellbar bade-/ redningsleider og to stuverom hvorav det ene kan brukes til ankervinsj.

Fakta
Modell Ryds 20 Family
CE-kategori C
Produksjonsland Sverige
Lengde (skrog) i meter 6,14
Bredde i meter 2,45
Vekt inkl. motor 1 450 kg
V-bunn 21˚
anbef.motor Diesel/Bensin 150 hk/220 hk
Maks personer 6
Lastevekt 652 kg
Drivstofftank 140 lt
Konstruktør John H. V. Lindblom
Motor i test Mercruiser 4,3 l MPI 220 hk/Alpha One
Sylinderantall V6
Sylindervolum 4,3
Cirkapris: Standardutstyrt båt med Merc 4,3 MPI
419 000 kr (Bakken Motor, Drammen)
Produsent: Ryds Båtindustri AB, Ryd, www.ryds.se
Forhandlere i Norge Se www.ryds.se/retailers.aspx

Standardutstyr


Batteri
Brannslukker + motorrommet
Motorromsvifte
Putesett, lugar
Sengesett, lugar
Putesett, uteplass
Fast drivstofftank
Kalesje
Kalesje, hardtop
Kalesje, transport
Lanterner
Redningsstige, -håndtak
Vindusvisker
Bord med feste
Garmin GPS plotter

Ekstrautstyr


Solputesett akter Kr. 4.800,-
Vindusbeskyttelse akter Kr. 2.700
Vindusbeskyttelse forut Kr. 4.000
Havnekalesje Kr. 4.450,-
Byssepakke komplett Kr. 20.800,-
Porta Potti 335 Kr. 1.300,-.
Badeplattform Kr. 13.900,-
Teakdørk sittebrønn Kr. 20.800,-