utgave nr 8 201

Førsteinntrykket: Goldfish 23 Tender - For spesielt interesserte

Båten er laget for landstedfolket. En 23-foter med godt fartspotensiale, en solseng og lite annet. Egner seg best til å komme raskt fra A til B.

Publisert Sist oppdatert

Tekst og foto: Hans Due

Det er gøyalt med folk som våger å satse på det litt sære og spesielle. Goldfish representerer denne gruppen godt. Fem modeller har de fra den største på 36 fot og ned til minstemann og nykommeren 23 Tender. Alle er preget av spesiell design og i mange tilfeller knyttet opp mot ganske ekstreme bruksområder.

For hyttefolket

- Det er landsted- og hyttefolket vi henvender oss til i første rekke med denne båten, sier markedssjef Henrik Sollie. Det er folk som vil kjapt til butikken for å kjøpe avisa og en liter melk, eller som kanskje vil ut og småfiske litt eller bare ”padle” mellom skjæra. Vi tror ham så gjerne, men legger til at en uanstrengt lommebok også hjelper godt på. Goldfish 23 Tender fås med tre motorvalg, en 150-hester til 548.000 og opp til 250-hester til 645.000 kroner. Alle motorer er Evinrudes E-tec High Output-versjoner, hvilket tilsier at man kan plusse på ca 25 hk. på det oppgitte på hver motor, og det er pr. i dag den eneste modellen med påhengsmotor. De øvrige har en Volvo, Yanmar eller Mercruiserklump i maven.

60 knop

Vår prøvekjøring med prototypen utenfor Son viste en toppfart tett opp mot 60 knop med tre mann om bord og en motor som ikke sto helt korrekt på akterspeilet. Båten skal klare 63 knop når den er fintunet, påstår Henrik Sollie. Det er som alltid broren Pål som står bak design og konstruksjon. Det pleier sjelden å glippe der i gården, heller ikke med denne. I hvert fall hva sjøegenskaper gjelder. For 23-foteren toger greit og stødig fram til over de 50 knop, og er så langt forholdsvis uspennende med sitt to-steppede 21 fots V-bunnskrog som reagerer minimalt på sidevind og trimming av motoren. Men når vi nærmer oss 60 knop og trimmer ut rikelig for å få mer av skroget ut av vannet, merker vi antydninger til chine-walk (skroget vipper fra side til side). Det er pendelbevegelser som bare øker på og som stiller store krav til styrmannen om bord. I de hastigheter er ikke båten for amatører. Således vil vi vel si at det tryggeste er en 175-hester som jo H.O.-utgaven til E-tec er. Da er toppfart 50 knop, og da er båten sikker for de fleste.

Spartansk innredning

Innredningen er i høyeste grad spartansk. En styrekonsoll bak en kraftig sotet plexiglassrute, to ståstoler og en sofabenk akterut med et ryggstøe som kan løftes opp og festes på stolene forut slik at det blir en solseng. Under denne er tanken og et teknisk rom med batteri og oljetank samt bensinfilter. Ellers er det lite stuverom. Et under benken foran konsollen, et i dørken forut som rommer et par fiskestenger eller vannski og et lite rom under trådekket forut. Rundt hele båten er det en kraftig fenderlist som skal gjøre behovet for fendere mindre. Om man bruker fendere, kan de festes til en slags skinne som går midtskips på esingen. Fire pop-up kryssholt og fire faste løftepunkter innvendig er standard.

Fiks dette

Det var prototypen vi kjørte, og derfor gjør vi ingen inngående vurdering av båten. Blant annet skal skroget høynes 3 cm på produksjonsmodellen for å få hevet dørken slik at selvdreneringen virker. Men skal vi sette fingeren på noe vi håper produsenten vil forandre på, er det først og fremst at man velger klart glass i vindskjermen fremfor den sotede som er umulig å se gjennom annet enn i skarpt sollys og at man lager en skikkelig solid gripebøyle rundt vindskjermen (velg praktisk bruk foran design). I tillegg må man forandre lanterneføringen, for topplanternen er montert i styrekonsollen bak plexiglasset, og har ikke forskriftsmessig avstand til sidelanternene. www.goldfishboat.com

 

Data

Lengde

7,05 m.

Bredde

2,40 m.

Dyptgående

0,70 m.

Vekt

1.000 kg

Motor

Evinrude E-tec HO 150 – 250 hk

Maks fart

45 – 60 knop

Passasjerer

6

Drivstoff

170 lt

CE-kategori

B

Pris standard båt

kr. 548.000 m/150 hk, 645.000 m/250 hk

Produsent

Goldfish Boat AS

 

 

 

    

Powered by Labrador CMS