utgave nr 8 2011

Førsteinntrykk: Drive 46 Open - Kompakt

Finske Fiskars er kjent for sine Buster aluminiumsbåter. Den nye modellserien Drive har aluminiumsskrog med glassfiber innerliner. Vi prøvekjørte lillesøster Drive 46 Open da den hadde verdenslansering. En kompakt båt med mye kjøreglede og gode sjøegenskaper.

Publisert Sist oppdatert

Tekst og foto: Hans Due

46 Open sikter seg inn mot hyttefolket som klarer seg med 40-50 hk på hekken og en båt på drøyt fire og en halv meter (15 fot). Med to velvoksne personer om bord klarer båten 29 knop med en 50-hester. Noe som skulle være rikelig for de fleste som bruker båten til fiske og småturer til landhandelen. Vår testbåt var optimalisert for toppfart, og propellvalget gjorde at det gikk noe tregt å få båten i plan med all vekt akterut, men så snart båten var oppe i plan, gikk den lett og fint.
Båten er skikkelig godt sammenlimt – det vil si at innerliner og aluminiumsskrog er limt sammen med uretanskum mellom. Det gjør at alle slag mot skrogsiden dempes effektivt, og det er ikke antydning til slamring hverken fra bølgeslag eller fra løs innredning. Fiskars kan skrog. Det har de bevist med sine Bustermodeller. 46 Open er et helt nytt skrog og ikke basert på noe tidligere Busterskrog slik enkelt andre modeller er. Innredningen er designet av far og sønn Ocke og Ted Mannerfeldt. Sistnevnte har også jobbet innen bildesign, og har tatt med seg noen ideer derfra, spesielt med hensyn til førermiljø.


Innredning

Drive 46 Open er en typisk bowrider med to styrekonsoller som skjermes av hver sin vindskjerm, men som man også kan spenne en presenning mellom for å eliminere vind for midtpassasjeren. Rundt skjermen er det solide gripebøyler. Førerplassen er velorganisert med et hanskerom foran dashbordet. Dashbordet har plass til en liten kartplotter og flerfunksjons turtallsinstrument samt et lite bryterpanel. Gass/gir og ratt ligger perfekt i hendene. Man sitter og kjører på akterbenken som har plass til tre personer, og selv om man ikke har noen justeringsmuligheter, passer førerplassen de aller fleste normalbygde mennesker. Fotplaten er riktig vinklet og ved passasjerplass har man en kartlomme med pleksiglasslokk over. På skottet mot motorbrønnen er det to innfelte koppholdere og en gripebøyle. Foran konsollene er det to langsgående benker med stuverom under og hver sin koppholder integrert i konsollene aktenfor, mens det i forpiggen er trappet opp med en liten benk som også kan fungere som stigtrinn. Adkomsten gjennom pulpitten i baugen er god. Under akterbenken er det plass til batteri og to bensintanker. Lanterneføringen består av styrbord og babord lanterne montert på hver sin konsollside og en topp/ankerlanterne på stang akterut. Vi fikk dessverre ikke prøvd dem i mørket, men har en mistanke om at plasseringen kan gi noe gjenskinn i forskipet. De er imidlertid godt skjermet for spark eller ubilde møter med bryggekanten.


Sjøegenskaper

Vi testkjørte båten i krapp sjø i Stockholms skjærgård. At båten bare er 15 fot skulle tilsi at den normalt vil banke og slå en del i krapp sjø, men denne båten er forbausende myk i sjøen, størrelsen tatt i betraktning. Den er også tørr og fin om man trimmer motoren riktig og virker stø og fin, selv i krapp unnamanøvre. Båten skal være god for 30 knop med en 50-hester og en person om bord. Vi var to velvoksne og klarte 29 knop. Det er meget bra. Her hjemme blir båten distribuert gjennom Brunswicks forhandlernett og utstyrt med Mercury-påhengere. www.driveboats.com

Tekniske data - Drive 46 Open

Lengde i meter: 4,68
Bredde i meter: 2,08
Vekt i kilo: 445
Motor fra-til i hk: 40-50
CE-klasse C
Pris m/50 hk Kr. 185.000,-